פורמולה 1 - הקרב על בריטניה

  • כתב: דובי מילר
  • צילום: יח"צ
  • 19 יולי 2021
  • 0 תגובות

כולם יזכרו את הגראן-פרי הבריטי בגלל אירוע אחד, טוב אולי שניים, אבל לשני נחזור מאוחר יותר. האירוע הגדול של המרוץ הוא כמובן התאונה בין אלוף העולם לואיס המילטון לבין הטוען לכתר ומי שמוביל את הדירוג העולמי מקס ורסטפן. נקודת המבט לתאונה הזו מאד תלויה באיזה צד אתם בוחרים. אם אתם שייכים למחנה הכתום של הנהג ההולנדי מקבוצת רד-בול, אתם בטוחים שעונש של 10 שניות שהייה בפיטס לא מספיק חמור. אם אתם שייכים למחנה הבריטי של המילטון, סביר להניח כי אתם חושבים שענישה בכלל לא הייתה מחייבת וכי זו תאונת מרוצים לכל דבר.

גראן פרי בריטניה 2021

המתח היה באוויר עוד קודם והקרב החל מיד כאשר האורות האדומים ברמזור כבו. המילטון הגיע למרוץ עם הרבה אנרגיה ורצון להוכיח, מול הקהל הביתי שלו, כי הקרב עדיין לא נגמר למרות רצף הנצחונות של ורסטפן כמו גם הנצחון המוחץ שלו בספרינט יום קודם לכן, מה שקבע את סדר ההזנקה למרוץ הזה.

המילטון זינק מצוין והתמקם לצידו של ורסטפן כאשר הגיעו לפנייה הראשונה. הם כמעט נגעו אחד בשני אבל ורסטפן שמר על הקו החיצוני והמהיר יותר, מה שאילץ את הבריטי להאט מעט ולתכנן את התקיפה מחדש. בכניסה לישורת הבאה תקף המילטון שוב והתייצב בצידו של ורסטפן. הקרב שהתפתח היה אחד המרתקים שראינו ואף אחד לא התכוון לוותר שם, אך היתרון היה שוב לצידו של ורסטפן. לכולם היה ברור שזה לא יגמר שם, אך לא הפעם.

המרצדס השחורה מספר 44 התמקמה ביציאה מפניית לופילד ולכיוון קופס כשהיא בחלק הפנימי של הישורת הקצרה. ורסטפן ניסה לסגור מעט אבל המילטון לא התכוון לוותר ונצמד עוד יותר לקו הימני, הפניה התקרבה בקצב מהיר יותר מזה שאתם קוראים את המילים האלו. הצמיג הקדמי שמאלי של המילטון נגע באחורי ימני של ורסטפן ושלח אותו במהירות גבוהה לקיר הצמיגים בעוצמה של 51g. הבטיחות של מכוניות הפורמולה 1 המודרניות הוכחה שוב כשההולנדי יצא מהרכב מעט מטושטש אבל שלם לחלוטין. המילטון שאיבד מקום אחד לשארל לאקלר מפרארי, המשיך הלאה אבל אז החליטו השופטים לעצור את המרוץ כדי לפנות את שברי הרד-בול.

גראן פרי בריטניה 2021

בזמן שנעשו עבודות חילוץ וניקיון על המסלול, התכנס צוות השיפוט לבדוק את האירוע ולגבש החלטה. לאחר צפייה בסרטי הוידאו כמעט מכל זוית אפשרית והקשבה לצוותים של מרצדס ורד-בול, הוחלט כי האשם בתאונה הוא המילטון והסיבה היא שהיה לו עוד מקום לזוז ימינה לפני הפנייה, דבר שאולי היה מונע את התאונה או כמו שהשופטים הגדירו זאת "לא עשה מספיק בכדי למנוע את התאונה". העונש כאמור השהייה של 10 שניות אותם ירצה המילטון במהלך הפיטס סטופ שלו להחלפת צמיגים.

בזינוק המחודש היה זה לאקלר שזינק מצוין, מופתע מחוסר האתגר מצידו של המליטון שזינק לצידו. נהג הפרארי ניצל היטב את היתרון שצבר ובעוד המילטון נכנס לרצות את העונש שלו תפס בוטאס, בן-זוגו של המילטון את המקום השלישי אחרי נוריס הנהדר. ככל שהתקדם המרוץ בלט היתרון של המכונית האדומה אלא שאז החל לאקלר להתלונן על כך שהמנוע "חותך" ולרגעים הוא מרגיש שהוא מאבד כוח. תפעול על ההגה יחד עם הוראות מהמהנדסים שלו פתרו את הבעיה באופן חלקי.

מרצדס ניצלו עצירה מרושלת של מקלארן ובוטאס עבר את נוריס ובהמשך עשה זאת גם המילטון שקיזז את זמני העונש שלו בצורה מרשימה. כעת נותר היה רק לראות מתי יקבל הנהג הפיני הוראה לזוז הצידה ולתת להמילטון לעבור. 13 הקפות לסיום זה אכן קרה והפער בין לקאלר להמילטון התקזז ל- 8.7 שניות. זו הייתה רק שאלה של זמן מתי המרצדס השחורה תיצמד לפרארי האדומה.

חמש הקפות לסיום והמתח בעיצומו. המילטון נצמד לאחורי הפרארי ולא מצליח להיות מספיק קרוב לכדי עקיפה, הקהל ביציעים על הרגליים, האנגלים לא מוכנים לספוג הפסד נוסף מהאיטלקים.

שלוש הקפות לסיום, המילטון בטווח ה- DRS צמוד לפרארי ולפחות לחלק מהצופים עוברת בראש התאונה מתחילת המרוץ. המילטון בקו הפנימי, לאקלר מנסה להישאר בחיצוני ולא לוותר אבל לוקח קו רחב מדי ומטפס על אבן השפה ביציאה. המילטון מנצל את המצב, מבצע עקיפה מושלמת ומוביל בראש לעוד שתי הקפות ודגל שחמט שמתנפנף.

לואיס המילטון חוגג את הנצחון

הוויכוחים באם העונש להמילטון היה מוצדק או קל מדי עוד ימשכו זמן רב אבל ההתפתחויות שלו גרמו לנו לצפות באחד ממרוצי הפורמולה 1 המרתקים בשנים האחרונות. הקרבות בין המילטון ומקס ורסטפן עלו מדרגה ועוד ימשיכו. בפעמים הקודמות היה זה ההולנדי שהצליח לנצל מכונית טובה יותר עם נהיגה אגרסיבית יותר כדי לברוח קדימה ולנצח. הפעם המילטון הגיע ממוקד ונחוש יותר וכנראה שגם עם מכונית מעט טובה יותר.

סילברסטון הציג לנו לראשונה את מרוץ הספרינט, פורמט חדש שבו בחרו כדי להכריע את דירוג הנהגים לקראת הזינוק למרוץ כשהמטרה העיקרית היא כמובן לגרום ליותר עניין לצופים. המילטון זינק לספרינט בשבת אחר הצהריים מהפול-פוזישן אבל נראה היה כאילו זינק במקום מקס ורסטפן שזינק לצידו. לא היה צריך יותר מזה כדי לברוח קדימה ולשייט 100 ק"מ עד לסיום ולעמדת הזינוק הבכירה במרוץ האמיתי, זה שקובע באמת. אז מרוץ הספרינט הוא נחמד, מרענן וראוי, אבל צריך להיבחן שוב באם יש לו מקום בפורמט הזה בפורמולה 1.

אני לא אוהד של המילטון או של ורסטפן. אני אוהד של אלפא-רומיאו, אבל רוצה להביע דעה לגבי התאונה שהתרחשה במרוץ. מבחינתי זו תאונת מרוצים לכל דבר ועניין. שני נהגים נלחמים על מיקום ושניהם מודעים ליכולות שלהם כמו גם ליכולות של היריב ולמיקומו על המסלול באותן בשניות. נכון ששניהם היו צריכים להשאיר מקום. המילטון אולי יכול היה לזוז עוד קצת ימינה כמו שהשופטים חשבו וורסטפן היה יכול לקחת קו מעט רחב יותר ואולי התאונה הזו הייתה נמנעת. אבל שני הנהגים הללו לא התכוונו לוותר, כי ויתור משמעותו אחת - הפסד מנטלי ולא רק נקודות על המסלול. ראינו כבר אירועים דומים בעבר וכיצד הסתיימו וללא ספק האירוע הזה לא הסתיים פה. השאלה הגדולה היא כיצד התאונה תשפיע על המשך העונה.

תוצאות גראן-פרי בריטניה 2021 :

מקום נהג קבוצה זמן
1 לואיס המילטון מרצדס 1:58:23 שע'
2 שארל לאקלר פרארי 3.87+ שנ'
3 ולטרי בוטאס מרצדס 11.12+ שנ'
4 לנדו נוריס מקלארן 28.57+ שנ'
5 דניאל ריקרדו מקלארן 42.62+ שנ'
6 קרלוס סיינז פרארי 43.45+ שנ'
7 פרננדו אלונסו אלפין-רנו 72.09+ שנ'
8 לנס סטרול אסטון מרטין 74.2+ שנ'
9 אסטבן אוקון אלפין-רנו 76.16+ שנ'
10 יוקי צונדה אלפא-טאורי 85.32+ שנ'

דירוג האליפות לאחר 10 מרוצים:

מקום נהג קבוצה ניקוד
1 מקס ורסטפן רד-בול הונדה 185
2 לואיס המילטון מרצדס 177
3 לנדו נוריס מקלארן 113
4 ולטרי בוטאס מרצדס 108
5 סרחיו פרז רד-בול הונדה 104