ב.מ.וו iX3 חשמלי במבחן דרכים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 30 ספטמבר 2021
  • 0 תגובות

מותגי היוקרה מגרמניה מציגים גישות שונות במעבר להנעה חשמלית. אאודי הייתה הראשונה שהציגה רכב פנאי חשמלי עם חשיפת אאודי e-Tron בשנת 2019 המתבסס על פלטפורמת MLB של המותג. מרצדס עשתה מהלך דומה מעט מאוחר יותר בשנת 2020 עם מרצדס EQC המתבסס על שלדת רכב הפנאי מרצדס GLC והיה הנציג הראשון לסדרת דגמים חשמליים שמוצגת עתה בהדרגה.

ב.מ.וו iX3
יתרונות מרווח, הנדסת אנוש, מחיר ביחס למתחרים
חסרונות טווח נסיעה וקצב טעינה נמוכים ביחס לנתוני היצרן, לא ספורטיבי כמצופה מב.מ.וו

ב.מ.וו iX3

ב.מ.וו אמנם הקדימה את כולן עם i3 המוזרה שהושקה עוד בשנת 2013, אך היא לא הצליחה להותיר חותם ונותרה חשמלית בודדה במבחר של היצרנית הבווארית, עד שלפני כשנה הוצג ב.מ.וו iX3. לא מדובר בדגם חשמלי נפרד כמו אאודי e-Tron ומרצדס GLC אלא בגרסה חשמלית לרכב הפנאי המוכר ב.מ.וו X3. לאחרונה עבר הדגם מתיחת פנים קלה שטרם הגיעה לישראל. האם תג מחיר של 429,000 ₪, הנמוך בכ- 100,000 ₪ מהמתחרים הישירים הופך את ב.מ.וו iX3 לדיל מעולה או רומז על פשרות כואבות?

עיצוב ונוחות

ב.מ.וו iX3 מבוסס על העיצוב המוכר של ב.מ.וו X3 בשילוב מאפייני העיצוב החשמליים של ב.מ.וו. גריל הכליות הקדמי אטום כמעט לחלוטין ומחופה בפלסטיק שחור מבריק עם ריקוע עדין. בפינות הפגוש צמד כונסי אוויר צרים ואנכיים, ובתחתית שבכה צרה וצנועה. קו המותניים בעל נוכחות ומעניק לרכב יציבה חסונה. עיטורי הכרום המסורתיים זכו לגימור מוברש נאה. חישוקי הגלגלים מציגים צביעה דו גונית ועיצוב אווירודינמי ומעט מצועצע. עיצוב הזנב מעודן עם צמד פנסים גדולים המכילים תאורת לד נאה, ספוילר בולט מעל השמשה האחורית, ופגוש בעיצוב נקי עם צמד עיטורים כסופים המדגישים את היעדרם של פתחי המפלט.

ב.מ.וו iX3

ב.מ.וו iX3 נאה למראה ומציג עיצוב קלאסי ואלגנטי שאינו שנוי במחלוקת כמו מספר דגמים אחרים מבית ב.מ.וו. ביחס למתחרים העיצוב מופנם למדי ורק חדי עין יבחינו כי מדובר בדגם החשמלי. רכב המבחן הגיע בגוון כחול עמוק נאה שחסך ממנו את העיטורים הכחלחלים המגיעים בשילוב צבעי מרכב אחרים, אשר לטעמי יוצרים מראה זול ומעט ילדותי שאינו הולם רכב יוקרה.

המידות החיצוניות ממוצעות ביחס למתחרים. אורכו הכללי של ב.מ.וו iX3 עומד על 4,734 מ"מ, רוחבו 1,891 מ"מ, גובהו 1,668 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,864 מ"מ. נתון מעניין נוסף ברכבים חשמליים הוא המשקל התופח בעקבות הסוללות הכבדות. ב.מ.וו iX3 שוקל 2,284 ק"ג, כבד בכ- 500 ק"ג מגרסאות הבנזין והדיזל המקבילות, אך קל בכ- 200 ק"ג משמעותיים ביחס למתחרים העיקריים אאודי E-Tron ומרצדס EQC.

ב.מ.וו iX3

עיצובו של תא הנוסעים משדר יוקרה וכך גם בחירת הגוונים ברכב המבחן. בניגוד למגמה המינימליסטית שמאמצים רכבים חשמליים רבים, ב.מ.וו iX3 שופע אלמנטים הממחישים את גילו ומעניקים לו מראה פחות עדכני, כגון דיפון העץ המסורתי. מנגד הוא לא ירתיע את לקוחות המותג ויהווה עבורם סביבה מוכרת. גג הזכוכית הגדול מוסיף יוקרה ואור לרכב אך חבל שרק חלק קטן ממנו נפתח בפועל.

ב.מ.וו iX3

הדשבורד הארוך והנמוך הנמתח הרחק לפנים מספק תחושה אוורירית. תפרי העור נאים, והשימוש בעיטורים כחלחלים אינו מוגזם. איכות החומרים טובה לרוב, בעיקר העור והאלומיניום, אם כי חלק מפקדי הפלסטיק אכזבו וסיפקו תחושת חסכון. הדיפונים מעוגנים היטב למקומם ולא נשמעו קרקושים, מה שמסיר את הדאגה מאיכות ההרכבה במפעל הסיני של ב.מ.וו ממנו מגיע iX3.

ב.מ.וו iX3

ב.מ.וו הייתה מחלוצת מגמת צמצום הפקדים הפיזיים ומעבר לשליטה באמצעות מסך ומערכת פיקוד מרכזית, אך ביחס למקובל כיום, תא הנוסעים של ב.מ.וו iX3 שופע פקדים פיזיים ונראה שכך עדיף. פקדי השליטה בבקרת האקלים אמנם קטנים אך חוסכים את הצורך לנווט בין שלל תפריטים, וגם פקדי השליטה במערכת השמע מאפשרים תפעול מהיר ונוח. מערכת iDrive מאפשרת תפעול באמצעות מחוות ידיים, להגברת עוצמת השמע או הרצת שיר קדימה למשל, אך נדרשות תנועות די גדולות בכדי שהיא תזהה אותן. רק ממשק Apple Car Play לשיקוף הטלפון הסלולרי נתמך, ומכשירי אנדרואיד אינם נתמכים. לוח המחוונים הדיגיטלי נאה אך אינו שופע אינפורמציה או מצבי תצוגה.

ב.מ.וו iX3

תאי האחסון שימושיים וכוללים בין היתר תא עם כיסוי נגלל בתחתית הקונסולה המרכזית ובתוכו חיבורי מדיה, תא מדופן מתחת למשענת היד הכולל גם הוא חיבור מדיה, מתקני כוסות, משטח טעינה אלחוטי, ותא מדופן היטב ליד ברך שמאל של הנהג שיוכל לשמש לאחסון מטבעות וחפצים קטנים. תא הכפפות מעט קטן אך מואר היטב ומדופן, והתאים בדלתות גדולים וכוללים מגרעות לאחסון נוח של בקבוקי שתיה. מאחור תאים שימושיים בדלתות, ומשענת יד עם תא אחסון וצמד מתקני כוסות.

ב.מ.וו iX3

הכניסה פנימה למושבים הקדמיים נוחה. המושבים הקדמיים נראים מזמינים אך התגלו כצרים, והתמיכה המתכווננת למותניים עשויה להציק לבעלי מבנה גוף רחב גם כשהיא במצב המשוחרר ביותר. המרווח מלפנים נדיב בכל הממדים. גם הכניסה לאחור נוחה. המושבים האחוריים נוחים ומרווחים כך שגם שלושה נוסעים בוגרים יוכלו להתמקם ללא קושי מיוחד, אך המושב המרכזי פחות נוח מהשניים האחרים עקב מבנהו הצר ומדרגת תעלת ההינע הגבוהה המחייבת ישיבה בפישוק רגליים. הנוסעים מאחור ייהנו מגג השמש הגדול הנמצא גם מעל ראשיהם, משקעי טעינה, תאורת קריאה אישית, וגם מפתחי מיזוג ושליטה נפרדת על הטמפרטורה.

ב.מ.וו iX3

דלת תא המטען החשמלית חושפת תא מטען בנפח 510 ליטרים, רק 40 ליטרים פחות מגרסת הבנזין, והוא נראה גדול מאשר מספרים הנתונים. המפתח רחב ושפת הטעינה ממוקמת בגובה נוח. תא המטען במבנה רבוע ורחב המספק חלל טעינה שימושי גם מתחת לגובה וילון מכסה התא. מתחת לרצפה תא לאחסון כבל ההטענה וערכה לניפוח הצמיגים. למרות שהמנוע החשמלי ממוקם מאחור, לא מוצע תא אחסון קדמי מתחת למכסה המנוע הענקי.

ב.מ.וו iX3

ב.מ.וו iX3 מציע תנוחת ישיבה גבוהה אשר בשילוב שטח שמשות גדול מעניק תחושת שליטה ושדה ראיה מצוין החוצה. המראה המרכזית קטנה למדי אך המצלמות ההיקפיות פועלות היטב ומספקות תמונת מצב שימושית בעת תמרון בחניה. אם תחפצו בכך, יוכל הרכב גם להחנות את עצמו בניצב או במקביל למדרכה ואף לצאת מהחניה בעצמו ולחזור על עקבותיו ב- 50 המטרים האחרונים.

ב.מ.וו iX3

המתלים כוילו על הצד הקשיח כצעד חיוני לנשיאת המשקל הנוסף של הסוללות. התוצאה היא נוחות נסיעה בינונית. בעיר מתמודד ב.מ.וו iX3 בצורה סבירה עם מהמורות בגודל בינוני אך אינו מצליח לשכך ביעילות מפגעים קטנים או גדולים מדי. פסי האטה גדולים מחייבים האטה משמעותית, אחרת תתקלו בחבטה וסגירת מתלה רועשת. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר, אך גם כאן מורגש תוואי הכביש. בידוד הרעשים טוב מאוד. על רקע הפעולה השקטה של המנוע החשמלי נשמעים רק רעשי צמיגים בעוצמה נמוכה שאינה מהווה מטרד.

ביצועים

ב.מ.וו iX3 מצויד במנוע חשמלי סינכרוני תלת פאזי עם הספק מרבי של 286 כ"ס ומומנט מרבי של 40.8 קג"מ. המנוע יושב על הציר האחורי ומניע את הגלגלים האחוריים. תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 6.8 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל- 180 קמ"ש. המתחרים הישירים חזקים באופן משמעותי וגם מהירים יותר, אך כפי שכבר ציינו הם כבדים יותר ולרובם מערכת הנעה כפולה היוצרת תחושה שונה ונעדרת את הקלילות היחסית שמאפיינת את ב.מ.וו iX3.

ב.מ.וו iX3

היציאה מהמקום רגועה וכמובן חרישית לחלוטין. הדוושה מאפשרת מינון טוב של עוצמת התאוצה כך שגם תמרוני חניה מתבצעים בנוחות ולא באופן תזזיתי. במצבי הנהיגה אקו וקומפורט המנוע מרגיש מנומנם למדי ואינו מפגין את העוצמה המיידית האצורה בו, ולמעשה גם במצב ספורט הוא יעשה זאת רק בלחיצה הגונה על הדוושה וילווה בצליל מוזר הבוקע מהרמקולים בכדי להוסיף מעט דרמה לאווירה. ברמיסת הדוושה נוצרת תאוצה חזקה ומרשימה מאוד המצמידה את הגוף למושב.

ב.מ.וו iX3

מערכת הבלימה הרגנרטיבית מציעה מספר עוצמות הניתנות לבחירה באמצעות המסך המרכזי באופן מסורבל, ולא באמצעות פקדים מאחורי גלגל ההגה כמקובל. הסטת בורר מצבי הנהיגה שמאלה יוצרת בלימת מנוע משמעותית, ובמצב האוטומטי הקובע את עוצמת הבלימה הרגנרטיבית בהתאם למרחק מהרכב שמלפנים, מתאפשרת נהיגה עם דוושה אחת באופן אינטואיטיבי.

ב.מ.וו iX3

תוספת המשקל מורגשת בנהיגה ספורטיבית, ובאופן כללי ב.מ.וו iX3 אינו מעודד נהיגה כזו, בניגוד למקובל מתוצרת בוואריה. אחיזת הכביש טובה, זוויות הגלגול מורגשות אך במידה סבירה המאפשרת צליחה מהירה של קטע כביש מפותל. העברות משקל חדות מערערות את האחיזה ויוצרות תגובה מעט מפוזרת. תגובת הדוושה לינארית ומאפשרת שליטה מלאה במינון התאוצה הרצוי. ההגה מדויק למדי אך אינו מתקשר במיוחד. משקל ההגה משתנה בהתאם למצב הנהיגה הנבחר, ולטעמי במצב ספורט הוא מעט כבד מדי. יכולת הבלימה טובה, אם כי בניגוד לתאוצה, קשה לשלוט במינון הבלימה הרצוי.

טווח נסיעה

לב.מ.וו iX3 סוללת ליתיום יון בקיבולת 80 קוט"ש העובדת במתח 345V וממוקמת ברצפת הרכב. טווח הנסיעה המרבי עומד על 454 ק"מ על פי נתוני היצרן. טעינה מלאה בעמדה ביתית אורכת כ- 7.5 שעות. טעינת 80% מהסוללה בעמדה מהירה בהספק של עד kW150 אורכת כ- 34 דקות לפי נתוני היצרן.

ב.מ.וו iX3

הרכב נמסר לנו עם סוללה טעונה במלואה ולוח המחוונים דיווח על טווח נסיעה של 339 ק"מ. אל עמדת הטעינה המהירה (175kW) הגעתי לאחר 262 ק"מ של נסיעה בין עירונית רגועה כשהצג מראה על טווח של 61 קילומטרים ו- 31% קיבולת סוללה. טעינה ל- 80% ארכה קצת יותר משעה, זמן ארוך משמעותית מהזמן עליו מצהירה היצרנית, וקצב הטעינה עמד על 40kW בלבד ולעיתים אף פחות, כנראה עקב התחממות הסוללה. טעינה מלאה עד 100% ארכה קרוב לשעתיים ובסיומה הציג הרכב טווח נסיעה פסימי של 283 ק"מ בלבד, כנראה בשל תוואי הנסיעה ההררי טרם הטעינה. למרות הנתון הפסימי, הספיקה טעינה זו ל- 224 ק"מ של נהיגה רגועה במיוחד עד החזרת הרכב לסוכנות ב.מ.וו, ולוח המחוונים הציג טווח נותר של 120 ק"מ עד להתרוקנות הסוללה. צריכת החשמל המשולבת עמדה על 20.9 קילוואט לכל 100 ק"מ כך שטווח השימוש הריאלי עומד על כ- 380 ק"מ בין טעינות. דרגת הזיהום היא 1 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה

ב.מ.וו אינה מקבלת ציונים גבוהים בסקרי אמינות. בסקר שביעות רצון שערך ארגון Consumer Reports בארה"ב בשנת 2021 הגיעה ב.מ.וו למקום ה- 12 מתוך 26 יצרניות לאחר עליה של 5 מקומות ביחס לסקר הקודם. בסקר של ארגון J.D. Power שנערך בגרמניה המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב הגיעה ב.מ.וו למקום ה- 11 מתוך 33 יצרניות. בסקר דומה שנערך בארה"ב הגיעה ב.מ.וו למקום ה- 17 מתוך 22 יצרניות. כלי רכב חשמליים אמורים להציג רמת אמינות עדיפה בזכות קיצוץ ניכר ברכיבי ההנעה, ולכן תוצאות הסקרים המתייחסים לדגמי ההנעה הקונבנציונלית אינם מעידים על הדגם הנבחן.

ב.מ.וו iX3

טיפול יש לבצע על פי התרעה המתקבלת בלוח המחוונים ולפחות אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. הרכב משווק בישראל עם אחריות מלאה ל- 3 שנים. לסוללה אחריות מורחבת ל- 8 שנים או עד 160,000 ק"מ.

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 עם ותק של 3 שנות נהיגה ללא תביעות ושלילות רישיון עומדת על 9,178 ₪. עלות ביטוח החובה עומדת על 1,963 ₪. רכבים חשמליים נהנים מאגרת רישוי מופחתת שעלותה 541 ₪ בלבד.

בטיחות

ב.מ.וו X3 התייצב למבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2017 וקיבל ציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 93% בהגנה על נוסעים בוגרים, 84% בהגנה על ילדים, 70% בהגנה על הולכי רגל, ו- 58% עבור מערכות הבטיחות. הציונים תקפים גם לגרסת iX3 החשמלית.

ב.מ.וו iX3

אבזור הבטיחות עשיר וכולל בין היתר 7 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, בלימה אוטונומית במהירות עירונית ובין עירונית, התרעה ותיקון סטיה מנתיב הנסיעה, שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה מפני תנועה חוצה מלפנים ומאחור, התרעה ובלימה מפני מכשול בעת נסיעה לאחור, ניטור שטחים מתים עם תיקון היגוי אקטיבי למניעת התנגשות בעת מעבר נתיב, התרעה מפני התנגשות צידית כולל התערבות אוטונומית בהיגוי, סיוע היגוי אקטיבי בעת תמרוני חירום, בלימה אוטונומית במהירות של עד 5 קמ"ש למניעת תאונות חניה, והתרעה על עייפות הנהג. רמת אבזור הבטיחות עומדת על 7 מתוך 8.

ב.מ.וו iX3

המערכת לשמירה על נתיב הנסיעה פעלתנית ומבצעת תיקוני היגוי אגרסיביים שגורמים לרכב לזגזג לעיתים בין גבולות הנתיב. שאר המערכות שנבדקו פעלו היטב ובצורה טבעית.

תמורה למחיר

ב.מ.וו iX3 מוצע בישראל ברמת אבזור אימפרסיב ומחירו 429,900 ₪. רמת אבזור זו כוללת בין היתר ריפודי עור, כוונון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, זכרונות למושב הנהג, מערכת iDrive עם מסך מגע מרכזי בגודל 10.25 אינץ', הפעלה קולית בשפה חופשית באנגלית למערכת המולטימדיה, מערכת ניווט מקורית, לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 12.3 אינץ', מערכת שמע מבית הרמן קרדון עם 16 רמקולים, טעינה אלחוטית לטלפון הסלולרי, תצוגה עילית על השמשה הקדמית, תאורת אווירה בתא הנוסעים, בקרת אקלים עם שליטה נפרדת למושב האחורי, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען, גג זכוכית פנורמי חשמלי, תאורת לד מלפנים ומאחור, תאורת גישה בידיות הדלתות ובמראות הצד, וחישוקים קלים בקוטר 20 אינץ' עם צמיגים רחבים יותר בציר האחורי.

ב.מ.וו iX3 לא חף מחסרונות. הוא לא מבוסס על פלטפורמה ייעודית המנצלת את יתרונות יחידות ההנעה החשמליות הקומפקטיות, נוחות הנסיעה אינה מבריקה, והתנהגות הכביש המשובחת שמאפיינת את ב.מ.וו נעדרת מהתפריט. לאלה מצטרפים גם החסרונות המאפיינים את רוב כלי הרכב החשמליים שעדיין מציעים טווח מוגבל ביחס למנועי בעירה פנימית, ותלות בטעינה ביתית ארוכה או בעמדות טעינה ציבוריות.

ב.מ.וו iX3 הוא לא מסוג הכלים הראוותניים המספקים הצצה לעתיד, הוא מדגים הלכה למעשה כיצד נראה ההווה החשמלי על פי ב.מ.וו. הוא מבוסס על דגם מוכר ומוערך, תא הנוסעים אינטואיטיבי ונוח לשימוש, מרווח הפנים נדיב, והמחיר נמוך באופן משמעותי ביחס למתחרים ואינו דורש תוספת פרמיה משמעותית ביחס לדגמי הבנזין וההייבריד של הדגם. ההימנעות מעיצוב עתידני עשויה לסייע לקרבו אל לקוחות המותג הוותיקים שיוכלו לבצע מעבר חלק לדגם החשמלי, אך מנגד עלולה להרחיקו מלקוחות צעירים המחפשים את הייחוד, ההצהרה, ותחושת הקדמה.

ב.מ.וו iX3 EV אימפרסיב אוטומט
מנוע חשמלי סינכרוני תלת פאזי
הספק מרבי 286 כ"ס
מומנט מרבי משולב 40.8 קג"מ
יחידת הנעה אחורית
תיבת הילוכים תמסורת ישירה
קיבולת סוללה 80 קוט"ש
אורך כללי 4,734 מ"מ
רוחב כללי 1,891 מ"מ
גובה כללי 1,668 מ"מ
בסיס גלגלים 2,864 מ"מ
נפח תא מטען 510 ליטרים
משקל עצמי 1,985 ק"ג
מהירות מרבית 180 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 6.8 שניות
טווח נסיעה מרבי (יצרן) 454 ק"מ
טווח נסיעה מרבי (מבחן) 380 ק"מ
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro Ncap 5 כוכבים (מתוך 5, 2017)
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 429,900 ₪

ב.מ.וו iX3 2021