הונדה סיוויק חוגגת 50 - סקירת כל הדורות

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: יצרן
  • 26 יולי 2022
  • 1 תגובות

להונדה יש עבר מפואר מאוד עם דגמי מיין סטרים אבל נראה שההווה שלה קצת השתבש עם מבחר דגמים דל עבור השוק האירופאי והמקומי, המתבטא בטבלת המסירות המצביעה על 200 מסירות בלבד מאז תחילת השנה בישראל. דורות קודמים של הונדה סיוויק התפרסמו בזכות עיצוב מתקדם ויחידות הנעה חזקות ויעילות ביחס למתחרות, אולם בשנים האחרונות העיצוב הפך קיצוני מדי והתנהגות הכביש והביצועים לא העניקו לו גיבוי וכך דעכה לה תהילת עולם. יצאנו למסע קצר בנבכי שושלת הונדה סיוויק מהדור הראשון ועד לדור החדש וה- 11 במספר שיגיע בקרוב לישראל ומצביע על שינוי תפיסה וחזרה אל ערכי המותג והדגם המקוריים.

הונדה סיוויק דור 11

דור ראשון

הדור הראשון של הונדה סיוויק יצא לאור בשנת 1972 במגוון תצורות מרכב, ביניהן פסטבק 2 או 4 דלתות, האצ'בק 3 או 5 דלתות וגם סטיישן, אך ללא גרסת הסדאן המוכרת. משבר האנרגיה של שנות ה- 70 הפך את הונדה סיוויק למבוקשת בשל צריכת הדלק החסכונית והיכולת להשתמש במגוון דלקים. שנה לאחר מכן נחשף מנוע CVCC עם שני שסתומים לכל צילינדר שהיה יעיל אף יותר והצליח לעמוד בתקני איכות הסביבה בזמנו, ללא שימוש בממיר קטליטי או בדלק נטול עופרת.

הונדה סיוויק דור 1

דור שני

הדור השני של הונדה סיוויק נחשף בשנת 1979 והציג מימדים גדולים יותר ועיצוב דומה לדור היוצא. כל גרסאות הדגם עשו שימוש במנועי CVCC בנפח של 1.3 או 1.5 ליטרים, הפעם עם 3 שסתומים עבור כל צילינדר, תיבות 4 או 5 הילוכים ידניות, ותיבת שני הילוכים חצי אוטומטית. הדור השני הוצע במרכב האצ'בק 3 או 5 דלתות, סטיישן, וגם בגרסת סדאן.

הונדה סיוויק דור 2

דור שלישי

בשנת 1983 נחשף הדור השלישי של הונדה סיוויק. העיצוב עבר טרנספורמציה עם מראה מחודד ומודרני שהושג בזכות פגושי פלסטיק שחיפו באופן מלא את קצות המרכב. גרסאות ההאצ'בק והסטיישן זכו למראה מיניוואני ושווקו תחת השם הונדה סיוויק שאטל. הדור השלישי של הונדה סיוויק זכה לראשונה לגרסאות Si ו- CRX ספורטיביות שצוידו במנוע בנפח 1.6 ליטרים עם הספק מרבי של 128 כ"ס. הדור השלישי היה הראשון שהוצע גם עם מערכת הנעה כפולה. בתחילה מדובר היה במערכת המחברת את הציר האחורי בלחיצת כפתור ובהמשך היא שודרגה להפעלה אוטומטית בעת אובדן אחיזה של הגלגלים הקדמיים.

הונדה סיוויק דור 3

דור רביעי

הדור הרביעי של הונדה סיוויק הושק בשנת 1987 במגוון גרסאות ותצורות בהתאמה לשווקי היעד. מדובר בדור הראשון של הונדה סיוויק ששווק בישראל עם השקת המותג בשנת 1990 על ידי היבואנית מאיר המחזיקה בזיכיון הייבוא עד היום. בארץ שווקה הונדה סיוויק במרכב סדאן בלבד וברמת אבזור גבוהה יחסית עם מנוע VTEC הכולל תזמון שסתומים ופרופיל גל זיזים משתנה. המנוע בנפח 1.6 ליטרים עם 16 שסתומים והזרקת דלק הפיק הספק מרבי של 116 כ"ס. הגרסה הידנית האיצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 8.4 שניות - נתון מצוין בסטנדרטים דאז. הדור הרביעי של הונדה סיוויק זכה בישראל לכינוי "הונדה שפיץ" ויובא מארצות הברית. הוצמד לו תג מחיר גבוה באופן משמעותי ביחס למתחרות, אך למרות זאת זכה להצלחה.

הונדה סיוויק דור 4

דור חמישי

בשנת 1991 הושק הדור החמישי של הונדה סיוויק וזכה בתואר מכונית השנה באותה השנה. הפעם זכתה המכונית לעיצוב עגלגל וחלקלק במיוחד שהעניק לה מראה עתידני ומתקדם. המימדים החיצוניים אפשרו תא נוסעים מרווח, וחומרים איכותיים סייעו לה להזדקן בכבוד. בישראל דור זה צויד במנוע בנזין בנפח 1.6 ליטרים עם הספק מרבי של 120 כ"ס והיה חזק באופן משמעותי ממנועי ה- 1.6 של המתחרות. בהמשך הצטרפה גרסת כניסה שצוידה במנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים עם הספק מרבי של 90 כ"ס וגם גרסת האצ'בק 3 דלתות VTI שהוצעה בין היתר עם מנוע בנזין 1.6 ליטרים אטמוספרי בהספק מרבי של 160 כ"ס ב- 7,600 סל"ד. הונדה סיוויק VTI האיצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 7.3 שניות בלבד ואחראית לחלק ניכר מהתהילה לה זכתה הונדה סיוויק האצ'בק. גרסת הקופה היפיפייה הגיעה מאוחר יותר מארה"ב ונהנתה מרמת אבזור גבוהה והצלחה מפתיעה במכירות.

הונדה סיוויק דור 5

דור שישי

הדור השישי הגיע בשנת 1995 וזכה למראה פושר. בישראל הוצעו גרסאות סדאן, קופה והאצ'בק עם מנועי בנזין בנפח 1.4 או 1.6 ליטרים ותיבות הילוכים ידניות ואוטומטיות. גרסת ליפטבק 5 דלתות שיועדה לשוק האירופאי שווקה אף היא בישראל לזמן קצר אך לא זכתה להצלחה רבה. התדמית הספורטיבית של הדור היוצא התעמעמה מעט אך יחידות ההנעה היו עדיין חזקות מהמקובל בקרב המתחרות.

הונדה סיוויק דור 6

דור שביעי

הדור השביעי של הונדה סיוויק הוצג בשנת 2001 ואימץ תכנון משפחתי ושימושי יותר. המתלה הקדמי עבר מתצורת עצמות עצה כפולות לתמוכות מקפרסון זולות יותר לייצור, ותא הנוסעים הציע מרווח נדיב בזכות רצפה שטוחה מאחור. גרסת הקופה שווקה בארצות הברית בלבד ובישראל זכינו לקבל את גרסת הסדאן שיובאה מיפן ובהמשך גם מטורקיה, לצד גרסאות האצ'בק 5 דלתות ו- 3 דלתות שהגיעו ממפעלי הונדה בבריטניה. הדור השביעי זכה בהמשך גם לגרסה היברידית חסכונית שהוצעה בתצורת סדאן בלבד. בשנת 2002 הושקה בישראל הונדה סיוויק טייפ R במרכב האצ'בק 3 דלתות עם מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטרים עם הספק מרבי של 200 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית.

הונדה סיוויק דור 7

דור שמיני

בדור השמיני שהוצג בשנת 2006 הבידול בין תצורות המרכב של הונדה סיוויק הפך בולט יותר. גרסת הסדאן הציגה ממדים גדולים ומרווח פנימי נדיב ביחס למכוניות משפחתיות, ויחד עם מנוע 1.8 ליטרים בהספק 140 כ"ס שהיה גדול וחזק ביחס למקובל, היא נהנתה ממעמד גבוה מיתר המשפחתיות. גרסת ההאצ'בק לעומת זאת זכתה לעיצוב עתידני ומסובב ראשים ואף כונתה "חללית". בתחילת הדרך שווקה גרסה זו עם תיבת הילוכים רובוטית בעלת מצמד בודד ובמחיר יקר באופן משמעותי מגרסת הסדאן. תאי הנוסעים של השתיים עוצבו באופן שונה אך זכו שתיהן למראה מתקדם וממוקד בנהג. הגרסה ההיברידית נהנתה מהצלחה נאה בישראל.

הונדה סיוויק דור 8

דור תשיעי

הדור התשיעי של הונדה סיוויק שהגיע בשנת 2011 המשיך באותו קו עיצובי אך התוצאה הסופית הייתה פושרת ולא הצליחה לשחזר את המראה הנאה של הדור השמיני. על בסיס מרכב ההאצ'בק הוצגה גם גרסת סטיישן ששווקה לראשונה באירופה וגם בישראל. גרסת הסדאן האמריקאית קיבלה ביקורת צוננת לאור איכות החומרים הנמוכה בתא הנוסעים ובשנת 2012, שנה בלבד לאחר ההשקה, הושקה מהדורה מעודכנת שהבטיחה תא נוסעים משודרג ובידוד רעשים משופר. גרסאות ההאצ'בק והסטיישן עברו מתיחת פנים בשנת 2015 במסגרתה זכו לראשונה במערכת בלימה אוטונומית במהירות עירונית. הונדה סיוויק טייפ R זכתה למראה צעקני במיוחד עם ספוילר אחורי עצום וסט פגושים אגרסיבי. מתחת למכסה המנוע של הונדה סיוויק טייפ R הופיע לראשונה מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטרים עם הספק מרבי של 310 כ"ס שהפכו אותה לאחת ההוט האצ' החזקות ביותר, אך גם ליקרה במיוחד.

הונדה סיוויק דור 9

דור עשירי

הדור העשירי תוכנן על בסיס פלטפורמה חדשה וזכה למראה אגרסיבי ובולט. עבור אירופה הוצגה בשנת 2015 הונדה סיוויק האצ'בק עם גג משתפל וזנב מוארך שיוצרה בבריטניה וצוידה במנועי טורבו בנזין מודרניים בנפח 1.0 או 1.5 ליטרים. עבור ארצות הברית ושווקי אסיה ומזרח אירופה הוצגה הונדה סיוויק סדאן עם מראה של קופה 4 דלתות בזכות שמשה אחורית ענקית ותא מטען קצרצר, ושווקה בישראל ברמת אבזור נמוכה ללא מערכות בטיחות, וצוידה במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטרים שהושאל מגרסת ההאצ'בק אך שיווקו הופסק לאחר זמן קצר. גרסת הסדאן נמכרה בעיקר לציי רכב ושיווקה הופסק בשנת 2019. גרסת ההאצ'בק שווקה בישראל עד לאחרונה ועם גמר המלאי ממתינה היבואנית להשקת הדור הבא. הונדה סיוויק טייפ R זכתה בדור זה ליחידת הנעה מחוזקת מעט עם הספק מרבי של 319 כ"ס ושמרה על תיבת ההילוכים הידנית.

הונדה סיוויק דור 10

דור 11

הדור ה- 11 של הונדה סיוויק הושק בהדרגה, וההפרדה בין גרסת הסדאן האמריקאית לגרסת ההאצ'בק האירופאית ברורה יותר. העיצוב הפך מעודן ואלגנטי באופן משמעותי ביחס לדור היוצא וגם תא הנוסעים עבר מהפך עיצובי עם מראה נקי ומקורי בזכות שבכת פתחי מיזוג קבועה עשויה אלומיניום המותקנת לרוחב תא הנוסעים. גרסת הסדאן כבר משווקת בארה"ב ומציעה מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטרים עם הספק מרבי של 158 כ"ס לצד מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטרים עם הספק מרבי של 180 כ"ס. בשני המנועים מוצעת תיבת 6 הילוכים ידנית או תיבת הילוכים אוטומטית רציפה. שיווק גרסת ההאצ'בק באירופה החל ממש לאחרונה וזו תגיע בקרוב גם לישראל עם יחידת הנעה היברידית בלבד העושה שימוש במנוע בנזין בנפח 2.0 ליטרים המשמש מרבית הזמן כגנרטור, ובצמד מנועים חשמליים עם הספק מרבי משולב של 181 כ"ס. צריכת הדלק המשולבת עומדת על 20 ק"מ לליטר על פי תקן WLTP. הונדה סיוויק טייפ R החדשה נחשפה בשלב זה בתמונות בלבד עם הבטחה להיות החזקה ביותר בתולדות הדגם תוך שמירה על מפרט קלאסי - מנוע טורבו בנזין עצבני ותיבת הילוכים ידנית.

הונדה סיוויק דור 11

הונדה סיוויק חוגגת 50