מכונית הסדאן החשמלית טויוטה bZ3 נחשפת

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: יצרן
  • 28 אוגוסט 2022
  • 0 תגובות

הליך שיווק רכב חדש בסין מחייב העברת מידע רב אודות הרכב, כולל תמונות, אל משרד התעשייה והמידע הסיני שמפרסם אותן. באופן זה נחשפנו בשנים האחרונות לשלל דגמים חדשים מסקרנים והתופעה הולכת ומתרחבת ככל שהשוק הסיני הופך גדול ומשמעותי יותר. הפעם תורה של טויוטה המבקשת לשווק בסין את טויוטה bZ3 החדשה, מי שעשויה להפוך בהמשך לחלופה החשמלית לטויוטה קורולה האלמותית.

טויוטה bZ3

מהנדסי טויוטה עדיין סבורים שלא הבשילו התנאים למעבר מלא להנעה חשמלית, לפחות לא בכל השווקים. סגן נשיא מחלקת המכירות של טויוטה בארצות הברית התבטא בנושא בימים האחרונים וטען כי בארצות הברית אין מספיק ביקוש לאימוץ המוני של כלי רכב חשמליים, הסוללות עדיין יקרות מדי, ותשתית הטעינה הנוכחית לא מסוגלת לתת מענה להמונים. עם זאת כבר בשלהי השנה שעברה חשפה טויוטה 11 דגמי קונספט חשמליים לצד 7 דגמי קונספט חשמליים של לקסוס. טויוטה תהפוך למותג 100% חשמלי באירופה עד לסוף שנת 2035, אולם לצד זאת הצהירה כי בשווקים שאינם מוכנים לאימוץ הנעה חשמלית בשנים הקרובות היא תמשיך לשווק רכבים עם מנועי בנזין לצד יחידות הנעה היברידיות.

טויוטה bZ-SDN

בשבוע שעבר פרסם משרד התעשיה והמידע הסיני תמונות ופרטים ראשונים אודות טויוטה bZ3, מכונית סדאן חשמלית חדשה של טויוטה שתשווק בסין ודומה מאוד לדגם הקונספט bZ-SDN שהוצג במסגרת ההצהרה החשמלית של טויוטה בשנה שעברה. הבסיס הוא פלטפורמת e-TNGA הייעודית לכלי רכב עם הנעה חשמלית המשמשת גם את טויוטה bZ4x. מידותיה של המכונית ממקמות אותה בין טויוטה קורולה לטויוטה קאמרי והיא ארוכה מטויוטה bZ4x. אורכה 4,725 מ"מ, רוחבה 1,835 מ"מ, וגובהה 1,475 מ"מ. אורך בסיס הגלגלים העומד על 2,880 מ"מ גדול מאלו של טויוטה קאמרי, טויוטה bZ4x וטסלה מודל 3, ומצביע על מרווח פנים נדיב, במיוחד במושב האחורי.

העיצוב החיצוני שואב השראה מזה של טויוטה bZ4x. בחזית פנסים קדמיים עם חותמת תאורה מובחנת המורכבת מפס לד לרוחב החזית ועיני לד נוספות המשובצות בפנסים. הפגוש משלב כונס אוויר תחתון, ובפינות חיפויים המדמים כונסי אוויר נוספים. מהדופן בולטים בתי גלגלים דומיננטיים, קו מותניים מודגש, וקו חלונות המטפס מעלה בקצה הדלת האחורית. ידיות הדלתות השקועות מסייעות לשיפור היעילות האווירודינמית. בחלק מהגרסאות יוצע גג בצביעה דו-גונית. קו הגג הנמתח לאחור וחלון הצד השלישי מעניקים לטויוטה bZ3 מראה של מכונית קופה מוארכת. גם מאחור נפגוש פס לד לרוחב הישבן. דלת תא המטען מעוצבת עם שפה בולטת המדמה ספוילר, אך עיצוב החלק התחתון מעט מוזר עם פגוש פלסטיק נמוך.

טויוטה bZ3

תמונות של תא הנוסעים טרם פורסמו אך תמונות ריגול שצולמו במהלך מבחני נהיגה שנערכו לדגם חשפו תא נוסעים בעיצוב מינימליסטי עם דשבורד נמוך, קונסולה מרכזית צפה עם תא אחסון פתוח בחלקה התחתון, ומסך מרכזי אנכי נדיב מימדים. אנו צפויים לפגוש שילוב של חיפוי בד על הדשבורד, בורר הילוכים אלקטרוני בצורת חוגה שימוקם על הקונסולה המרכזית, ולוח מחוונים דיגיטלי שימוקם הרחק מעל ההגה בסמוך לשמשה הקדמית. המסמכים שנחשפו יחד עם התמונות חשפו מספר פרטים מעניינים. טויוטה bZ3 צפויה לעשות שימוש במנוע חשמלי ובסוללות ליתיום ברזל פוספט LFP מתוצרת BYD הסינית, ככל הנראה מסדרת בלייד העדכנית. טויוטה bZ3 תוצע בגרסת כניסה עם הספק מרבי של 181 כ"ס, וגרסה בכירה עם הספק מרבי של 241 כ"ס. לשתיהן מערכת הנעה אחורית ומהירות מרבית הצפויה לעמוד על 160 קמ"ש. פיתוח המכונית בוצע בשיתוף פעולה עם שותפה סינית נוספת של טויוטה - FAW, שהיא בין היתר הבעלים של מותג הונגצ'י המיובא לישראל.

טויוטה bZ3

טויוטה רצתה על פי ההערכות לחשוף את bZ3 כבר בחודש אפריל בתערוכת בייג'ין, אך החשיפה נדחתה בשל התפשטות מחודשת של נגיף הקורונה בסין, ולכן טויוטה עשויה לחשוף אותה בקרוב באירוע ייעודי. קיימות הערכות לכך שהמכונית תשווק בסין בלבד אך לאור חשיפת הקונספט במסגרת ההצהרה החשמלית של טויוטה בשנה שעברה סביר כי היא תגיע גם לשווקים באירופה ובארצות הברית, ייתכן כי במפרט שונה.