ארבע עובדות מעניינות על תעשיית הרכבים החשמליים

  • כתב: תוכן שיווקי
  • צילום: shutterstock
  • 09 נובמבר 2022
  • 0 תגובות

אם אתם מסתכלים ימינה ושמאלה בכביש ומרגישים שיש בו יותר רכבים חשמליים, אתם לא טועים. השנים האחרונות היו שנות הפריצה של הרכבים החשמליים בארץ ובעולם, על רקע הניסיון הגובר לצמצם את פליטות גזי החממה ולמנוע אסון אקלימי. הנה 4 עובדות מעניינות על תעשיית הרכבים החשמליים, והאופן שבו היא צפויה לעצב את עולמנו.

רכב חשמלי

1. המהפכה השקטה: 16.5 מיליון רכבים חשמליים ברחבי העולם

נכון לשנת 2021, ישנם 16.5 מיליון רכבים חשמליים ברכבי העולם - פי 3 מכמות הרכבים החשמליים בשנת 2018. זאת לפני שציינו כ- 1.3 מיליון אוטובוסים, טנדרים ומשאיות המצויים בשימוש נכון לשנת 2021. על היקף הגידול תעיד העובדה שרק שנה קודם לכן, בשנת 2020, היו בשימוש ברחבי העולם כ- 10 מיליון רכבים חשמליים.

נתון מעניין נוסף שמעיד על עליית כוחם של הרכבים החשמליים בשנים האחרונות, הוא קצב הגידול במכירות. אם בשנת 2012 נמכרו ברחבי העולם 120,000 רכבים חשמליים, בשנת 2021 נמכרה כמות גבוהה יותר של רכבים חשמליים בכל שבוע. אם בשנת 2020 היקף המכירות של רכבים חשמליים בעולם עמד על 3.3 מיליון, בשנת 2021 הוא הוכפל וטיפס לכדי 6.6 מיליון. אם לשפוט לפי נתוני המכירות ברבעון הראשון של 2022, המגמה נמשכת: ברבעון הראשון של שנת 2022 נמכרו 2 מיליון רכבים חשמליים ברחבי העולם, גידול של 75% ביחס לרבעון המקביל בשנת 2021.

כמה מסך הרכבים הנמכרים הם חשמליים? נכון לסוף שנת 2021, מסירת רכבים חשמליים בישראל היוותה 3% מסך מסירות כלי הרכב לעומת קרוב ל- 10% ברחבי העולם. נכון לאמצע שנת 2022, אחוז הרכבים החשמליים מכלל מכירות הרכבים בישראל טיפס ל- 5.8%.

צמיחת שוק הרכבים החשמליים מוביל גם לעלייה בפופולריות של ביטוח מקיף לרכבים חשמליים - ביטוח רכב חשמלי המותאם למאפייניו הייחודים של הרכב. בין היתר ביטוח מקיף לרכב חשמלי נועד לכסות את סוללת הרכב ואת ציוד הטעינה.

2. גם בישראל: ציי הרכב מתחשמלים

ציי רכב ברחבי העולם אחראים ל- 25% מפליטות גזי החממה הגלובליות. נתון זה תורם להאצת החשמול של ציי רכב ברחבי העולם. גורם נוסף לגידול הוא הזינוק החד בכמות המשלוחים מתחילת מגפת הקורונה, זינוק שהגדיל את הצורך בהתייעלות וחסכון בעלויות השילוח. העובדה שרכבים חשמליים חוסכים עשרות אחוזים בעלויות התדלוק והתחזוקה היוותה תמריץ משמעותי לחשמול ציי רכב ברחבי העולם, לרבות אוטובוסים ומשאיות קלות, בינוניות וכבדות. השחקניות הגלובליות הגדולות בתחום המשלוחים, מאמזון ועד DHL ופדקס, כבר מגדילות את היקף השימוש בציי רכב חשמליים.

ומה קורה בישראל? לצד חשמול רכבים כבדים, גוברת החדירה של הרכבים החשמליים לציי הרכב הפרטיים. ככל שהיצע הרכבים החשמליים גדל, יותר ויותר חברות מאפשרות לעובדים שלהן לעבור לרכבים חשמליים. אחד הגורמים שמאטים את חשמול ציי הרכב הפרטיים הוא מחירם הגבוה. הוזלת המחירים באמצעות התקדמות טכנולוגית, הגדלת ההיצע והוזלת מחירי הליתיום ברחבי העולם צפויה להגדיל את חלקם של הרכבים החשמליים גם בציי הרכב הפרטיים בישראל.

3. עלייה בחלקן של האנרגיות המתחדשות בטעינת רכבים חשמליים

השימוש ברכבים חשמליים נועד כאמור להוביל לצמצום משמעותי של פליטת גזי חממה. אך הפקת חשמל באמצעות מקורות אנרגיה מזהמים כמו פחם מצמצמת את היכולת של הרכבים החשמליים לשמור על הסביבה. ככל שהביקוש לרכבים חשמליים גדל, כך עולה הביקוש לחשמל וגובר הצורך במציאת פתרונות להפקת חשמל בעזרת אנרגיות מתחדשות. במדינות רבות במערב כבר נוקטים צעדים בכיוון ולצד חלקן הגובר של האנרגיות המתחדשות בתהליך הפקת חשמל, ישנן עמדות טעינה המחוברות לפנלים סולריים. בנוסף, מאות בניינים לא רק מפיקים אנרגיה באמצעות פנלים סולריים, אלא אוגרים אותה לצורך שימוש עתידי הכולל בין היתר טעינת רכבים חשמליים, הן בבנייני מגורים והן בבנייני משרדים. שימוש בשיטות דומות גם בארץ יאפשר להתמודד עם הגידול הצפוי בצריכת החשמל ויסייע בצמצום דרמטי של השימוש בחשמל מזהם.

4. כמות עמדות הטעינה ממשיכה לעלות

אחד החסמים המרכזיים המעכבים צמיחה גדולה אפילו יותר של סגמנט הרכבים החשמליים, הוא היקף עמדות הטעינה. למרות שרוב הרכבים החשמליים נטענים בבית או בעבודה, הזמינות של עמדות טעינה ציבוריות יכולה לתת דחיפה נוספת לשוק הרכבים החשמליים. פריסה רחבה תסייע להתמודד עם חרדת הטווח ותספק פתרון גם למי שאינו יכול להתקין עמדת טעינה ביתית. נכון לשנת 2021 היו פרוסות ברחבי העולם 1.8 מיליון עמדות טעינה ציבוריות, רובן באיחוד האירופי, בבריטניה ובסין. בארצות הברית תוכנית התשתיות של הנשיא ביידן, שעדיין טעונה אישור, כוללת השקעה בהיקף של 7.5 מיליארד דולר לצורך הקמת 500,000 תחנות טעינה. ומה קורה בישראל? נכון לשנת 2021 פועלות קרוב ל- 1,000 עמדות טעינה ציבוריות. כמו בעולם כך בארץ, הגידול בזמינות ובפריסה של עמדות הטעינה הציבוריות יתמוך בצמיחת ענף הרכבים החשמליים.

גם בישראל, נכון לעכשיו רוב הרכבים החשמליים נטענים בבית. במציאות הזו, לצד ביטוח מקיף לרכב חשמלי חשוב לרכוש גם ביטוח ייעודי לעמדת טעינה. חברת הפניקס מציעה ביטוח לעמדת הטעינה של החשמליות אשר מעניק כיסוי נרחב לנזקי צד ג' הנגרמים בזמן הטעינה אשר אינם מכוסים בביטוח הרכב או הדירה. השילוב בין ביטוח רכב חשמלי לבין ביטוח עמדת טעינה יספק הגנה מקיפה ונרחבת למכלול השימושים ברכב החשמלי. השימוש ברכבים חשמליים צפוי לגבור גם בשנים הקרובות. היערכות נכונה ברמת התשתיות, האנרגיה וגם ברמת רכישת ביטוח רכב חשמלי ייעודי, יאפשרו לכולנו למצות את המעבר לרכב חשמלי.