סקודה אוקטביה iV PHEV במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 23 נובמבר 2022
  • 0 תגובות

סקודה אוקטביה הינה המכונית האירופאית הנמכרת ביותר בישראל הודות לשלל תכונות ותמחור אשר הופכים אותה למשפחתית פרקטית, שימושית ואיכותית. כעת נוספת אל ההיצע המקומי גרסת הפלאג-אין הייבריד היקרה בכ- 16% ביחס לגרסת הטורבו בנזין המקבילה, אשר מקנה בתמורה ביצועים וצריכת דלק עדיפים לצד חווית נסיעה חשמלית קצרה. אלו באים על חשבון עליה במשקל והקטנת נפח תא המטען.

סקודה אוקטביה iV
יתרונות מרווח פנים, ביצועים, שימושיות
חסרונות משקל, מחיר, הנדסת אנוש

סקודה אוקטביה iV

סקודה אוקטביה פלאג-אין הייבריד המכונה iV בשפת היצרן, שווקה עד כה באמצעות יבואנים מקבילים, והחל מחודש יוני 2022 מיובאת לישראל בשתי רמות אבזור באמצעות היבואנית הרשמית צ'מפיון מוטורס. למבחן התייצבה גרסת הכניסה אמבישן שמחירה עומד על 178,990 ₪.

עיצוב ונוחות סקודה אוקטביה iV

העיצוב החיצוני סולידי ובוגר בהתאם לשפת העיצוב הנוכחית של סקודה. החזית כוללת שבכה קדמית בגוון כרום עם כונס אוויר תחתון וגופי תאורה נאים מסוג לד. הצדודית מתאפיינת בקו זורם ואחיד החולש לכל אורכו של המרכב, תוך שהוא יוצר גג משתפל לטובת מראה דינמי ושיפור מקדם הגרר. מאחור נמצא דלת תא מטען חמישית פרקטית, גופי תאורה משולשים מסוג לד עם איתות דינמי, וכיתוב שם היצרן לרוחב במקום הסמל המסורתי. המראה המכובד מגובה בממדים הולמים. אורכה 4,689 מ"מ, רוחבה 1,829 מ"מ, גובהה 1,470 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,669 מ"מ.

סקודה אוקטביה iV

תא הנוסעים של סקודה אוקטביה מציג ארכיטקטורה דו מפלסית. המפלס העליון כולל מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 10.25 אינץ' ולוח מחוונים דיגיטלי. בין המפלסים פס עיצוב עבה וכסוף עם תאורת אווירה, ובמפלס התחתון נמצאים פקדי שליטה לחלק מפעולות מערכת בקרת האקלים, ופקדי תאורה באמצעות מגע מול ברך שמאל של הנהג. הקונסולה המרכזית כוללת בורר הילוכים אלקטרוני קטן, תאי אחסון פרקטיים ומחזיקי כוסות. כפי שטענו בעבר, סביבת הנהג המודרנית אינה עושה חסד עם הנדסת האנוש, המונה ליקויים שונים כגון פתחי מיזוג נמוכים, שליטה על חלק מפעולות מערכת בקרת האקלים באמצעות מסך המגע בלבד, פס מגע לשליטה בעוצמת השמע מתחת לצג מערכת המולטימדיה שאינו נוח לתפעול כחוגה מסורתית, פקדי כיוונון אורות לא נוחים, ובורר הילוכים קטן הממוקם במרכז הקונסולה המרכזית ותופס מקום אסטרטגי שיכול היה לשמש לאחסון ולמחזיקי כוסות נוחים יותר.

סקודה אוקטביה iV

גלגל ההגה הדו חישורי החדש של סקודה נאה והשליטה על שלל התפריטים נוחה באמצעות גלגלות על ההגה המקנות פידבק טוב. מעבר לכך, תפעול מחשב הדרך ומערכת המולטימדיה והגרפיקה המוצגת על גבם אינטואיטיביים וכוללים ממשק ברור ומודרני למראה. איכויות החומרים וההרכבה מעולות.

המרחב הפנימי נדיב מאוד עם מרווח ברכיים מעולה לנוסעים במושב האחורי שייהנו גם מפתחי מיזוג, שקעי טעינה, כיסים לאחסון הסמארטפון, חלונות כהים, ומשענת יד עם מחזיקי כוסות. נוסע שלישי ייצור צפיפות משמעותית בשל מנהרת הינע בולטת ומושב מרכזי צר ונוקשה. המושבים מעולים אך נטולי כיוונון חשמלי, אם כי ניתן לבחור בין שתי רמות לקשיחות משענת הגב. תנוחת הנהיגה ושדה הראייה טובים וסטנדרטים ביחס לקטגוריה.

סקודה אוקטביה iV

כיאה לסקודה, גם כאן מצאנו שפע הברקות חכמות כגון תא ייעודי לאחסון מטריה בדלתות הקדמיות, מחזיקי כוסות עם לשוניות לאחיזת בקבוק שתיה ולפתיחתו ביד אחת, פנס נשלף בתא המטען, כיסי אחסון לסמארטפון בגב המושבים כאמור, שפכטל לגירוד קרח במכסה פתח התדלוק, ושקע USB במראה המרכזית החוסך חיווט בהתקנת מצלמת דרך. פתרונות האחסון מונים תא עמוק מתחת למשענת היד שבין המושבים, שני מחזיקי כוסות מלפנים, מדף אחסון לסמארטפון עם צמד שקעי USB-C, תאי אחסון מדופנים בדלתות, ותא כפפות בגודל ממוצע. תוספת הסוללה ההיברידית אמנם צמצמה את נפח תא המטען ב- 103 ליטרים, אך למרות זאת נותר התא גדול ושימושי עם 450 ליטרים ומפתח עצום הודות לדלת חמישית, שלל מחיצות סקוץ' לעיגון חפצים, שישה ווי תליה, ופתרונות עיגון כמיטב מסורת סקודה. קיפול פשוט של המושב האחורי יסדר נפח הטענה של 1,405 ליטרים. מתחת לרצפת תא המטען נמצאת ערכת תיקון תקרים.

סקודה אוקטביה iV

תחילת תנועה חשמלית בעיר עם סוללה טעונה נעשית בנינוחות חרישית. המשקל הנוסף מביא עימו הקשחת מתלים מתבקשת אשר פוגמת קלות בנוחות הנסיעה הנותרת מרוסנת וטובה, בין היתר הודות לחישוקי 17 אינץ' מתונים בגרסת הכניסה. מחוץ לעיר נרשמת נוחות נסיעה טובה מאוד, אך אספלט גלי או סלילה שאינה אחודה עלולים ליצור תזוזות יתר בציר הרוחב עקב קורת מתח פשוטה הנושאת באחוריה את משקל הסוללה. מעבר לכך, בידוד רעשים טוב מאפשר שיוט נינוח ברכב.

ביצועים סקודה אוקטביה iV

יחידת ההנעה של סקודה אוקטביה iV משלבת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטרים עם הספק מרבי של 150 כ"ס ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ, עם מנוע חשמלי עם הספק מרבי של 109 כ"ס ומומנט מרבי של 33.6 קג"מ. ההספק המרבי המשולב עומד על 204 כ"ס והמומנט המרבי המשולב 35.7 קג"מ. על העברת הכוח אחראית תיבת 6 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים עם מערכת הנעה קדמית. תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 7.6 שניות והמהירות המרבית עומדת על 220 קמ"ש.

סקודה אוקטביה iV

סקודה אוקטביה iV מציעה ביצועים מהטובים בקטגוריית המשפחתיות הקונבנציונליות ללא יומרות ספורטיביות. מצב ספורט מחדד את תגובת תיבת ההילוכים הזריזה, מזרז את כניסת מנוע הטורבו לפעולה, ויחד עם תפעול ידני מזמין ממנופי העברת ההילוכים מאחורי ההגה ניתן לקבל חדוות נהיגה דינמית לחובבי ההגה. אלא שמשקל עצמי יבש של למעלה מ- 1.6 טון לפני נוסעים ונוזלים אינו מטיב עם התנהגות הכביש, לבטח כשחלק ניכר ממנו מרוכז בסוללה המכבידה על הסרן האחורי הכולל קורת מתח פשוטה ולא מתלה רב חיבורי כפי שהיה מתבקש לאור תוספת המשקל, ההספק והמחיר.

סקודה אוקטביה iV

התוצאה המתקבלת בנהיגה דינמית היא התנהגות בטוחה ובוגרת שאינה מעודדת נהיגה פוחזת, אך זו ממילא אינה משאת נפשה של אוקטביה iV אלא של אוקטביה RS הספורטיבית. התקשורת מהשלדה אינה קיימת, ההגה מגביר את ההתנגדות באופן מלאכותי במצב ספורט, והבלמים מספקים עוצמה תואמת אך דורשים הסתגלות עקב מהלך דו שלבי המורגש בעטיה של מערכת הבלימה הרגרנטיבית.

צריכת דלק וטווח נסיעה סקודה אוקטביה iV

סוללה בקיבולת 13 קוט"ש מאפשרת טווח נסיעה חשמלי מרבי של כ- 67 ק"מ. קצב הטעינה המרבי נמוך למדי ועומד על 3.6 קילוואט, כך שטעינה מלאה תארך קצת יותר מ- 3.5 שעות בתנאים אופטימלים. אופציה לבלימה רגרנטיבית קיימת ומתופעלת דרך מערכת המולטימדיה אך עצימותה קלה ולא מסייעת באופן משמעותי בבלימת הרכב. בנהיגה מנהלתית עם מזגן פועל הצלחנו להפיק 45 ק"מ בקירוב של נסיעה חשמלית, וטעינת הסוללה ארכה כ- 4 שעות בעמדת טעינה ביתית.

סקודה אוקטביה iV

עם התרוקנות הסוללה הופכת הנסיעה דומה לזו של רכב היברידי רגיל, בה מנוע הבנזין משתלב בכל תנועה שהיא מעבר לזחילה ומעמיד את צריכת הדלק על 16.5 ק"מ לליטר בנהיגה מנהלתית. טווח הנסיעה הכולל בין תדלוקים עומד על כ- 700 ק"מ, מתוכם 45 ק"מ על טהרת החשמל בלבד. דרגת זיהום האוויר הינה 1 מתוך 15 בדומה לכל רכבי הפלאג-אין הייבריד.

אמינות ועלויות אחזקה סקודה אוקטביה iV

סקודה היא יצרנית הרכב האירופאית הפופולרית ביותר בישראל בשנים האחרונות. בעבר סבלה סקודה ממחלות ילדות של מנועי הטורבו ותיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים, אך בשנים שעברו הבשילה הטכנולוגיה ומציגה כעת רמת אמינות טובה. בסקר של ארגון J.D. Power שנערך בגרמניה בשנת 2019 ומדד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, הגיעה סקודה למקום השני מתוך 22 יצרניות. הנתון מעיד על רמת אמינות טובה מאוד, אך יש לשים לב כי חלפו מספר שנים מביצוע הסקר, ולהעדרותן של מערכות הנעה היברידיות אז.

סקודה אוקטביה iV

סקודה אוקטביה משווקת בישראל עם אחריות יצרן מלאה לשנתיים ללא הגבלת ק"מ. הרחבת אחריות לשנה השלישית מוצעת תמורת תשלום של 1,000 ₪ ומומלצת לרכישה. שגרת הטיפולים היא אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים אינם מפורסמים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית צ'מפיון מוטורס.

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על 6,500 ₪, ועלות ביטוח החובה 1,700 ₪.

בטיחות סקודה אוקטביה iV

ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן את סקודה אוקטביה בשנת 2019 והעניק לה ציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים של 92% בסעיף הגנה על בוגרים, 88% בסעיף הגנה על ילדים, 73% בסעיף הגנה על הולכי רגל, ו- 79% על תפקוד מערכות הבטיחות.

סקודה אוקטביה iV

אבזור הבטיחות כולל בין היתר 7 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, מצלמת רוורס, חיישני חניה אחוריים, זיהוי מכשולים ובלימה אוטונומית בעת נסיעה לאחור, והתרעה על עייפות הנהג. רמת האבזור הבכירה סטייל כוללת בנוסף ניטור שטחים מתים, התרעה ובלימה מפני תנועה חוצה מאחור, חיישני חניה היקפיים עם זיהוי מכשולים ובלימה אוטונומית למניעת תאונות חניה, ופנסי לד מטריקס עם תאורה המסתגלת לתנאי הכביש. רמת האבזור הבטיחותי של גרסת אמבישן הנבחנת עומדת על 7 מתוך 8 על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי.

סקודה אוקטביה iV

תמורה למחיר סקודה אוקטביה iV

סקודה אוקטביה iV מוצעת בשתי רמות אבזור. רכב המבחן ברמת אבזור אמבישן מוצע במחיר 178,990 ₪ וכולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 10 אינץ' ומערכת הפעלה בשפה העברית, תמיכה בממשקי אפל קאר פליי ואנדרואיד אוטו, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אוויר למושב האחורי, מפתח חכם, בלם חניה חשמלי עם פונקצייתAuto Hold , לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 10.25 אינץ', חיישני אור וגשם, חימום וקיפול חשמלי למראות הצד, תאורת אווירה בתא הנוסעים, שמשות אחוריות כהות, פנסי לד מלפנים ומאחור, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'.

רמת האבזור הבכירה סטייל מוצעת במחיר 188,990 ₪ וכוללת בנוסף תא אחסון ייעודי לטלפון הסלולרי עם טעינה אלחוטית, בקרת אקלים תלת אזורית עם שליטה נפרדת עבור הנוסעים במושב האחורי, עיטורים חיצוניים בגימור כרום, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.

גרסת iV של סקודה אוקטביה עולה 29,000 ₪ יותר מגרסת הבנזין טורבו 1.5 המקבילה, ובתמורה מקנה ביצועים עדיפים וצריכת דלק משופרת בעשרה אחוזים במצב ההיברידי. כדי למצות את כדאיות רכישת גרסה זו וליהנות מחיסכון מוחשי בצריכת הדלק ומנינוחות הנסיעה החשמלית, חייב הנהג בפתרון טעינה יומיומי. מעבר לכך יש לקחת בחשבון שנסועה יומיומית גבוהה תביא למצב בו רוב הזמן יישא הרכב את משקל סוללת ה- 13 קוט"ש כשהיא כמעט ריקה, מה שיהפוך אותה לסרח עודף רוב הזמן.

על כן, תתאים סקודה אוקטביה iV לנהגים בעלי עמדת טעינה בבית או בעבודה אשר נסועתם השנתית סביב 18,000-24,000 ק"מ. אלו ייהנו ממשפחתית פרקטית ואיכותית עם ביצועים בקצה העליון של הסגמנט וצריכת דלק נמוכה הודות לכך שרוב הנסיעה תהיה חשמלית.

סקודה אוקטביה 1.4 טורבו 204hp iV אמבישן PHEV אוטומט
מנוע טורבו בנזין   4 צילינדרים 1,395 סמ"ק + מנוע חשמלי
הספק מרבי משולב 204 כ"ס
מומנט מרבי משולב 35.7   כ"ס
הספק מרבי מנוע בנזין 150/5,000-6,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי מנוע בנזין 25.5/1,500-3,500 (סל"ד/קג"מ)
הספק מרבי מנוע חשמלי 109 כ"ס
מומנט מרבי מנוע חשמלי 33.6 כ"ס
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 6 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,689 מ"מ
רוחב כללי 1,829 מ"מ
גובה כללי 1,482 מ"מ
בסיס גלגלים 2,679 מ"מ
מיכל דלק 40 ליטרים
נפח תא מטען 450 ליטרים
משקל עצמי 1,636 ק"ג
מהירות מרבית 220 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 7.6 שניות
צריכת דלק משולבת (יצרן) 100 ק"מ לליטר (עם סוללה טעונה)
צריכת דלק משולבת (מבחן) 16.5 ק"מ לליטר (לאחר התרוקנות הסוללה)
קיבולת סוללה 13 קוט"ש
טווח נסיעה חשמלי (יצרן) 67 ק"מ
טווח נסיעה חשמלי (מבחן) 45 ק"מ
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro Ncap 5 (2019)
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 178,990 ₪

סקודה אוקטביה iV 2022