רכבים חשמליים - לא הכל ורוד

  • כתב: בוריס רוזנר
  • צילום: אלדר מנורי, חזי גורן, תומר פדר
  • 20 פברואר 2023
  • 0 תגובות
תגיות: 

מדינות רבות שואפות להגדלת אחוז המכוניות החשמליות בתחומן לטובת שיפור איכות הסביבה, וחלקן, בעיקר באירופה, אף הצהירו כי החל משנת 2035 יאסרו מכירת מכוניות פרטיות מזהמות שאינן חשמליות. בהתאם לכך שוקדים יצרני הרכב על פיתוח מכוניות חשמליות כדי לשרוד בשוק התחרותי, לעמוד בדרישות של האיחוד האירופי, ולענות לביקוש הגובר מצד הצרכנים. חלק מהיצרנים אף מתכוונים לייצר מכוניות חשמליות בלבד כבר בשנים הקרובות. עם זאת, בפני המכוניות החשמליות מספר אתגרים אשר יכולים להקשות עליהן בדרך להשתלטות על העולם.

יונדאי איוניק 5 וג'ילי גיאומטרי C

חרדת טווח ומחסור בעמדות טעינה ציבוריות

לרוב הנהגים אין אפשרות להתקין עמדת טעינה בחניה פרטית, ואלו מסתמכים על עמדות טעינה ציבוריות. המחסור בעמדות טעינה ציבוריות, תקלות טכניות בעמדות קיימות, והמתנה בתור לטעינה, יכולים להפוך את חווית השימוש לרעה, ולגרום עקב כך לנהגים לוותר על מכונית חשמלית. על פי מחקר של אוניברסיטת קליפורניה, 20% מבעלי מכוניות חשמליות בקליפורניה חזרו להשתמש במכונית עם מנוע בנזין בטענה שהחסכון הכספי אינו מצדיק את בעיות הטעינה, חרדת הטווח, וההמתנה הארוכה בזמן הטעינה. קליפורניה נבחרה למחקר כי 18% מהרכבים בה הינם חשמליים, והיא המדינה עם אחוז החשמליות הגבוה בארה"ב. עם זאת, חשוב לזכור כי למרות עליית מחיר הדלק בארה"ב, מחירו עדיין זול משמעותית מאשר בישראל, ושם נדרשים תמריצים נוספים כדי לגרום לנהגים לבחור ברכב חשמלי.

מחיר רכישה, מיסים וחוסר ודאות

בישראל, בה עלויות רכישת המכוניות ואחזקתן יקרות, רוב הנהגים יבחרו ברכב משתלם כלכלית, ולא בהכרח בזה ששומר על איכות הסביבה. כל עוד מחיר הרכישה היקר של רכב חשמלי מצדיק את החסכון בעלויות האנרגיה והאחזקה, רכבים חשמליים ימשיכו ליהנות מביקוש גבוה. כשממשלת ישראל מבינה שהיא מאבדת הכנסות ממיסים על רכב חשמלי, היא מחפשת דרכים לפצות על כך באמצעות הטלת מיסים, וכך לאחרונה העלתה את מס הקניה על רכב חשמלי. אם הממשלה תמשיך להעלות מיסים על רכבים חשמליים ו/או תוסיף מס נסועה לפי ק"מ כפי שהיא מעוניינת, חלק מהנהגים יעשו חישוב מחדש ויבינו שלא כדאי לרכוש רכב חשמלי, אם רכב בנזין מקביל חוסך להם יותר כסף. מעבר לכך, חוסר הוודאות בעניין המיסוי העתידי יכול למנוע מלקוחות להיכנס להרפתקה עם רכב חשמלי, אשר לאחר תקופה קצרה עלול להפוך פתאום לבלתי משתלם.

פולקסווגן iD.4

ירידת ערך בלתי ידועה

תחום המכוניות החשמליות עדיין צעיר בישראל, ובינתיים נהנה מביקוש גבוה גם בשוק המשומשות מאחר וזמן ההמתנה למכוניות חשמליות חדשות עדיין ארוך ולעיתים עומד על חודשים ארוכים. בעוד כ- 6 שנים, כשהרכבים אשר נמכרו לאחרונה כבר לא יהיו באחריות היצרן, הרוכשים עלולים לחשוש מכשל בסוללה היקרה או מירידה משמעותית בקיבולת הסוללה אשר תפגע בטווח הנסיעה, מה שיכול לפגוע באטרקטיביות של מכוניות חשמליות ישנות.

תדמית ירוקה מוטלת בספק

מכוניות חשמליות אמנם לא מזהמות את האוויר כשהן על הכביש אבל תהליך כריית המתכות היקרות, הובלתן למפעלים וייצור הסוללות מזהם הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב. ובכל זאת, לפי מחקרים עדכניים מתברר כי רכב חשמלי פולט פחות פחמן דו חמצני מרכב בנזין לכל אורך חייו, מהייצור ועד לגריטה ולמיחזור. ככל שהיקף הייצור יגדל כך יקטן הנזק היחסי של ייצור כל מכונית חשמלית. מצד שני, ישנם מחקרים אחרים אשר טוענים אחרת. בכל מקרה חשוב לקחת בחשבון שהמחקרים לא בדקו את כל הנזקים הסביבתיים בכל תהליכי הייצור ולא מצאנו מחקר רציני ואובייקטיבי אשר בדק את כל ההבדלים בזיהום האוויר לרבות פליטת חומרים מסוכנים שהם לא גזי חממה בלבד, זיהום המים והקרקע, ואף הפגיעה בבריאות ובזכויות הפועלים במדינות עניות בהן מתבצעת כריית המתכות היקרות לייצור הסוללות. בסופו של דבר, עדיין לא ברור באופן חד נשמעי איזה רכבים מזהמים יותר ומה תהיה השפעת מחקרים עתידיים על שוק המכוניות החשמליות.

BYD אטו 3 (צילום: תומר פדר)

השליטה הסינית

ביקוש גבוה למכוניות חשמליות עלול ליצור ביקוש גבוה למשאבי טבע יקרים, ובעיקרם ליתיום המיועד לייצור סוללות. אמנם יש מספיק ליתיום בכדור הארץ, אך לא כולו נגיש, וככל שכורים ממנו יותר, כך הוא הופך לפחות נגיש עד שבשלב מסוים הופך לבלתי משתלם לכרייה. סין, שהשכילה להפוך למדינה הדומיננטית ביותר בתעשיית הליתיום, מחזיקה בכמויות אדירות של המתכת היקרה ואחראית על כ- 75% מתעשיית ייצור הסוללות בעולם, ולכן נהנית משליטה ברורה בתחום עם יכולת השפעה על מחירי הסוללות ומחירי הרכבים החשמליים המיוצרים בסין וגם במדינות אחרות בעולם. כמו כן, ליצרני רכב סיניים רבים נסיון רב בייצור רכבים חשמליים ואלו מצליחים לייצר דגמים מתקדמים ונחשקים במחירים תחרותיים. הסינים בהחלט מאיימים לשלוט בתעשיית המכוניות החשמליות, לטוב ולרע, וכאשר למדינה אחת יש כוח רב בתעשיה כה משמעותית לכלכלתן של מדינות מתחרות אחרות, הדבר יכול לעורר מחלוקות פוליטיות והטלת מגבלות על ייבוא רכבים מסין, ועקב כך לגרום לשינויים במחירי הרכבים החשמליים.