רכב חשמלי - שאלות ותשובות

  • כתב: בוריס רוזנר
  • צילום: יצרן, חזי גורן
  • 21 מרץ 2023
  • 0 תגובות

כמה כסף חוסך רכב חשמלי לעומת רכב בנזין?

בקצרה: 5,000-8,000 ₪ בשנה.

רכב חשמלי אמנם יקר יותר לרכישה בכ- 25,000 ₪ מרכב בנזין מקביל, עלות ביטוחו יקרה בכ- 1,000 ₪, ונדרשת התקנת עמדת טעינה בעלות חד פעמית של כ- 4,000 ₪ כולל התקנה בסיסית, אך בשאר הפרמטרים רכב חשמלי זול יותר מרכב בנזין.

את החסכון המרבי מקבלים מעלות החשמל הנמוכה משמעותית מעלות הדלק, וככל שתיסעו יותר תחסכו יותר. עלות נסיעה של קילומטר אחד ברכב חשמלי עומדת על כ- 0.12 ₪ לעומת כ- 0.54 ₪ לק"מ ברכב בנזין ממוצע, כלומר חסכון של כמעט 80% בעלות האנרגיה. ברכב היברידי מחיר הנסיעה עומד על כ- 0.35 ₪ לק"מ.

נהג שנוסע 15 אלף ק"מ בשנה יחסוך לאחר שלוש שנים כ- 18,500 ₪ בעלות האנרגיה לעומת רכב בנזין עם צריכת דלק של 13 ק"מ לליטר, 1,500 ₪ בעלות הטיפולים, וכ- 3,300 ₪ באגרת הרישוי. בהנחה שירידת הערך של הרכבים תהיה זהה, ובקיזוז עלות התקנת עמדת הטעינה, סך החיסכון לשלוש שנים עומד על 19,300 ₪ במקרה זה (כ- 6,400 ₪ לשנה). כדאי לקחת בחשבון שמומלץ לבטח גם את עמדת הטעינה, ושירידת הערך ברכב חשמלי טרם ידועה, כך שהחסכון הכספי יכול לנוע מעלה ומטה בהתאם. בטסלה אין צורך בטיפולים שוטפים והחיסכון הנוסף ברכישת דגמי המותג עומד על כ- 1,500 ₪ לשלוש שנים (500 ₪ לשנה). אם מדובר ברכב מהעבודה, תהיו זכאים להנחה של 1,000 ₪ בשווי השימוש.

כמה עולה להטעין רכב חשמלי?

בקצרה: 20-60 ₪ בעמדה ביתית. 50-150 ₪ בעמדה ציבורית מהירה.

מחיר הטעינה תלוי בסוג עמדת הטעינה ובגודל הסוללה. בעמדת טעינה ביתית שהינה הדרך הזולה ביותר, עלות הטעינה עומדת על 0.62 ש"ח לקוט"ש נכון לפברואר 2023. לסוללה בקיבולת 70 קוט"ש לדוגמה, עלות הטעינה תהיה 0.62 ₪ כפול 70, כלומר 43.4 ₪ לטעינה מלאה של הסוללה. בעמדות ציבוריות מחיר הטעינה עומד על 0.75 עד 2 ₪ לקוט"ש בהתאם לחברה המפעילה ולמהירות הטעינה המרבית שמספקת עמדת הטעינה.

כמה זמן צריך להטעין רכב חשמלי?

בקצרה: 7-9 שעות בעמדה ביתית. כשעה בעמדה ציבורית מהירה.

הטעינה המומלצת ביותר היא בעמדת טעינה ביתית האורכת 7-9 שעות, תלוי בגודל הסוללה ובמצב הטעינה. בדרך כלל טעינה כזו מתבצעת בלילה בזמן שהרכב אינו בשימוש כך שהטעינה לא מעכבת את הנהג בדרכו ליעד.

עם זאת, לחלק מהנהגים אין עמדת טעינה פרטית, ואלו נדרשים להטעין בעמדות ציבוריות. משך הטעינה בעמדות ציבוריות תלוי בקצב הטעינה המרבי של הסוללה ושל עמדת הטעינה. בעמדות אלו מומלץ להטעין עד 80% מקיבולת הסוללה כי לאחר מכן מהירות הטעינה יורדת משמעותית כדי לשמור על אורך חיי הסוללה.

טעינה מ- 20% עד 80% מקיבולת ההסוללה בעמדות DC מהירות אורכת כ- 70 דקות בממוצע כשההספק המרבי 50-75 קילוואט, או כ- 40 דקות בממוצע בעמדות בהספק של 150-175 קילוואט, בתנאי שגם הסוללה תומכת בהספק זה. אם תרצו להגיע לטעינה מלאה תאלצו להמתין כשעתיים או קצת יותר.

רכבים כמו של המותג טסלה התומכים בטעינה אולטרה מהירה מסוגלים להיטען תוך כחצי שעה או פחות בעמדות אולטרה מהירות, כך שתוך דקות תוכלו לקבל תוספת טווח של מאות ק"מ. יש לקחת בחשבון שגם הטמפרטורה של הסוללה משפיעה על ביצועי הטעינה, כך שאם היא קרה או חמה מדי, מהירות הטעינה תהיה נמוכה יותר.

כמה עולה התקנה של עמדת טעינה פרטית לרכב חשמלי?

עלות התקנת עמדת טעינה פרטית איכותית כולל התקנה בסיסית עומדת על כ- 4,000 עד 6,000 ₪ וניתן להתקינה בחניה הפרטית בבית ו/או במקום העבודה באמצעות אחת משלל חברות העוסקות בתחום, חלקן קטנות וחלקן שייכות לקבוצות הרכב הגדולות אשר מפעילות גם רשת עמדות טעינה ציבוריות.

איך מתקינים עמדת טעינה בבניין משותף?

כדי להתקין עמדה בבניין משותף אתם צריכים שתהיה לכם חניה פרטית רשומה בטאבו ואין צורך באישור מדיירי הבניין כל עוד תעמדו בתנאי החוק. אם אין ברשותכם חניה פרטית, תוכלו להגיע להסדר עם ועד דיירי הבניין להקצאת חניה לרכב חשמלי אשר תשמש את כלל דיירי הבניין, אך מדובר בפתרון שיכול להגביל אתכם מאוד אם קיימים מספר רכבים חשמליים בבניין.

בנוסף יש חברות אשר מתקינות בבניין רשת של עמדות טעינה מנוהלות אשר מספקות חשמל באופן מבוקר לכל הרכבים המחוברים לרשת על מנת לאפשר טעינת הרכבים מבלי לפגוע באספקת החשמל לדירות בבניין. פתרון טעינה זה יהיה יקר בכ- 30-40% יותר ומחייב גם דמי מנוי חודשיים והסכמת ועד הדיירים.

האם כדאי לקנות רכב חשמלי ללא עמדת טעינה פרטית?

לרוב משקי הבית בישראל אין חניה פרטית אז אם ברצונכם לרכוש רכב חשמלי, כדאי שתדעו שכל פתרון טעינה ציבורי יהיה פחות נוח ויקר יותר מטעינה ביתית, ולכן פחות משתלם. כמו כן, לא תוכלו לסמוך על כך שתהיה עמדת טעינה פנויה ותקינה בקרבתכם כשתצטרכו אותה. אם אתם נוסעים מעל הממוצע, בעיקר בעיר, וחסכון כספי עומד בראש סדר העדיפויות שלכם אז רכב חשמלי יהווה פתרון טוב גם אם אין לכם עמדת טעינה פרטית. לכל השאר מומלץ בשלב זה להימנע מרכב חשמלי ללא פתרון טעינה קבוע ומסודר.

האם צריך להשגיח על הרכב בזמן הטעינה?

לא. בזמן הטעינה הרכב נעול וגם כבל הטעינה נעול בשקע הטעינה כדי שלא יוכלו לנתק את הרכב מעמדת הטעינה. כמו כן, בסוף הטעינה מערכת הניהול של הרכב תפסיק לטעון את הסוללה כך שאין צורך לדאוג שעמדת הטעינה תמשיך לחייב אתכם גם אחרי שהסוללה נטענה.

האם אפשר להטעין רכב בגשם?

כן. אפשר להטעין רכב חשמלי בכל מזג אוויר.

האם אפשר לחנות בעמדת טעינה מבלי לטעון את הרכב?

עמדת טעינה אינה חניה. עמדות הטעינה פרושות במתחמי קניות ותחנות דלק כדי לאפשר טעינה בזמן הבילוי או עריכת הקניות, ולא כדי לחנות בהן כל היום ולמנוע מנהגים אחרים שימוש בעמדה במהלך היום. אין חוק המונע מרכב כלשהו לחנות בעמדת טעינה אך תהיו אנשים טובים ותתחשבו בכל בעלי המכוניות החשמליות. אם בכל זאת הגעתם לעמדת טעינה והיא תפוסה על ידי רכב שסיים לטעון או רכב שאינו חשמלי, נסו לפנות למפעיל העמדה ולרשות המקומית כדי שיאתרו את בעל הרכב ויבקשו ממנו לפנות את העמדה.

האם ירידת הערך של רכב חשמלי גבוהה מרכב בנזין?

המכוניות החשמליות עדיין חדשות בישראל ונכון לעכשיו הביקוש להן גבוה גם בשוק המשומשות כל עוד זמני האספקה של חשמליות חדשות ארוכים ומצבם של הרכבים טוב. בעוד כ- 6 שנים כשהרכבים אשר נמכרו לאחרונה כבר לא יהיו באחריות, המצב יכול להשתנות אם הרוכשים יחששו מכשל בסוללה היקרה או מירידה משמעותית בקיבולת הסוללה שתפגע בטווח הנסיעה.

איך חוסכים בחשמל בזמן נהיגה?

ברכבים חשמליים קיימת מערכת טעינה רגנרטיבית אשר טוענת את הסוללה בעת בלימה, כך שככל שיש יותר בלימות בדרך ליעד, כך צריכת האנרגיה הממוצעת תהיה נמוכה יותר ברכבים חשמליים לעומת רכבי בנזין. תנאי נסיעה הכוללים בלימות מרובות ניתן למצוא בעיר ולכן רכבים חשמליים דווקא חסכוניים יותר בעיר לעומת בכביש המהיר, בניגוד לרכבי בנזין.

בנוסף מומלץ להימנע מתאוצות חזקות, להימנע מהפעלת מזגן בטמפרטורה קיצונית אשר גוזלת אנרגיה רבה, ולתכנן את הבלימות מראש ככל שניתן כדי למקסם את יכולות הבלימה הרגנרטיבית ולהימנע מבלימות פתע המערבות את הבלמים הרגילים ברכב. עוד חשוב לוודא לחץ אוויר תקין בצמיגים אשר יכול להשפיע משמעותית על טווח הנסיעה.

כמה עולה להחליף סוללה ברכב חשמלי?

סוללה היא הרכיב היקר ביותר ברכב חשמלי ומחירה עומד על עשרות אלפי שקלים ועד יותר ממאה אלף ₪ ברכבי יוקרה. עם זאת, חשוב לזכור שהסוללה מגיעה לרוב עם אחריות למשך 6-8 שנים וגם אם יתגלה כשל בסוללה, בדרך כלל אפשר לפתור את הבעיה עם החלפת המודול הפגום בסוללה בעלות של אלפי שקלים ולא את הסוללה כולה.

האם אפשר לתקן סוללה של רכב חשמלי?

כן. אם אחד מהתאים בסוללה מתקלקל ניתן להחליף את המודול (חלק מהסוללה) הכולל את התא הפגום ואין צורך להחליף את הסוללה כולה.

מה קורה אם נגמרת הסוללה ברכב?

לקראת סיום הסוללה, ממש באחוזים האחרונים, תוגבל מהירות הנסיעה בחלק מהרכבים כדי לשמור על צריכת אנרגיה מינימלית, וכך אולי לאפשר הגעה לעמדת טעינה קרובה. אם בכל זאת לא הצלחתם להגיע ליעד והסוללה התרוקנה לחלוטין, עצרו בצד הדרך במקום בטוח והזמינו גרר או שירות חילוץ באמצעות טעינת הרכב במקום, ללא צורך בגרירה לבית או לעמדת טעינה.

האם מותר לגרור רכב חשמלי?

לא. אם אתם מזמינים גרר לרכב חשמלי ציינו שמדובר ברכב חשמלי כדי שיגיע גרר אשר יכול להרים את הרכב במלואו למשטח העמסה מבלי שגלגלי הרכב יגעו בכביש ויגרמו נזק לרכב. אמנם יש רכבים חשמליים שניתן לגרור עם שני גלגלים על הכביש אך חשוב לוודא שאין מנוע שמחובר לגלגלים שעל הכביש ואין מגבלה אלקטרונית אחרת, ובכל מקרה מומלץ לא לקחת סיכון בעניין זה.

האם אפשר לגרור עם רכב חשמלי?

תלוי בדגם. באופן כללי ניתן לחבר נגרר לרכב חשמלי כל עוד ניתן להתקין בו וו גרירה על פי חוק. חשוב לשים לב שטווח הנסיעה יפגע משמעותית בעת גרירה עקב המשקל העודף והפגיעה באווירודינמיות. אם אתם יוצאים לטיול ארוך ומתכננים לטעון בדרך, וודאו כי עמדת הטעינה המיועדת מספיק גדולה ומאפשרת חניה עם נגרר מחובר בעת הטעינה.

האם רכב חשמלי בטיחותי?

כן. באופן כללי מכוניות חשמליות נחשבות לבטיחותיות ולפעמים אפילו יותר מרכבי בנזין מקבילים הודות לפלטפורמה בתכנון יעיל יותר. דגמי טסלה למשל זוכים למחמאות בתחום הבטיחות וכך גם חשמליות של יצרנים גדולים אחרים. מצד שני ישנם רכבים חשמליים מסין שאינם עומדים בתקן האירופאי ובדרישות הבטיחות המחמירות שם אך מצאו את דרכן לשוק הישראלי. חשוב לציין שלא כל הרכבים מסין נכשלים במבחני הבטיחות אלא רק חלקם, ולכן חשוב לבדוק את ציוני הבטיחות שקיבל הרכב במבחני Euro NCAP. בקטלוג הרכב גיר אנו מציינים בין היתר את ציון הבטיחות של כל רכב.

האם רכב חשמלי אמין?

ברכב חשמלי יש פחות חלקים נעים ופחות חלקים באופן כללי, כך שפחות דברים עלולים להתקלקל. המנוע והסוללה שהם הרכיבים היקרים ביותר ברכב חשמלי מאוד אמינים לאורך זמן. מעבר לכך, מערכת ההנעה לא מייצרת חום גבוה כמו ברכב עם מנוע בעירה פנימית אשר בעצמו גורם לבלאי מוגבר. מצד שני, ברכב חשמלי יש מערכות בקרה אלקטרוניות ושימוש רב בתוכנה אשר עלולה להשתבש וליצור תקלות בטעינה, במסכים, ובמערכת ההפעלה, אך את אלו לרוב ניתן לתקן בעזרת עדכון תוכנה מרחוק אף מבלי להגיע למוסך.

האם רכב חשמלי מייצר קרינה מסוכנת?

נכון לכתיבת שורות אלו אין כל הוכחה כי רכבים חשמליים מייצרים קרינה מייננת מסוכנת לבני אדם. ברכבים חשמליים קיימת קרינה אלקטרו-מגנטית בעוצמות שונות בדומה לכל רכב או מכשיר חשמלי.

האם אפשר להתחשמל מרכב חשמלי?

לא, אלא אם ממש תתאמצו ותנסו לפרק את הסוללה בעצמכם ללא ידע וציוד מתאים. גם שקע הטעינה לא יכול לחשמל אתכם מאחר והטעינה מתחילה רק כאשר מתחברים לעמדת טעינה ייעודית עם תקע אטום ומבודד.

האם רכב חשמלי יכול להתלקח בתאונה?

רכב חשמלי יכול להתלקח עקב תאונה אך מצב זה נדיר הרבה יותר מאשר ברכב בנזין. מארז הסוללה מוגן היטב מבחינה פיזית וכולל גם מנגנון הגנה לניתוק אספקת החשמל, כך שהתלקחות עלולה להתרחש רק אם נגרם נזק פיזי משמעותי מאוד. חשוב לדעת שאם הסוללה התלקחה, קשה מאוד לכבות את השריפה בגלל התרכובת הכימית המלבה את עצמה ומגיעה לטמפרטורה גבוהה מאד.

האם רכב חשמלי יכול להישרף בזמן טעינה?

כן, אבל זהו מצב נדיר מאוד. באופן כללי סוללות ליתיום-יון עלולות להתלקח בעקבות ניקוב אלים במיוחד של הסוללה, תקלה בטעינה שתגרום להתחממות יתר, או פגם בייצור הסוללה המוביל לקצר חשמלי. חשוב לציין כי בניגוד לשאר מכשירי החשמל המשתמשים בסוללות ליתיום נטענות, לרוב הרכבים החשמליים יש מערכת קירור מתקדמת באמצעות נוזל אשר מונעת התחממות יתר, וגם מערכות בקרה אשר עוצרות את הטעינה במקרה סכנה.

מה עושים עם סוללות אחרי תאונה או אחרי שהתיישנו?

סוללות הן הרכיב היקר ביותר ברכב חשמלי, בעיקר בגלל שהן כוללות חומרים יקרים כגון ליתיום, ניקל וקובלט. יצרני הסוללות שוקדים על פתרונות אחרים לייצור מסחרי של סוללות בטכנולוגיה שונה, אך בינתיים קשה מאוד להתחרות בביצועים שמספקות סוללות הליתיום.

בסוללות משומשות של רכבים חשמליים עושים בדרך כלל שימוש חוזר ביאכטות, בקראוונים, לאגירת אנרגיה סולרית, לייצור מערכות גיבוי חשמליות למוסדות, ולבניית כלים חשמליים כתחביב. שאר הסוללות יגיעו למחזור.