סקודה קודיאק 2024 במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 10 דצמבר 2024
  • 1 תגובות

סקודה קודיאק אשר הוצג בדורו השני בשנת 2023 נכנס לנעליו הגדולות של הדור הראשון אשר נמכר בלמעלה מ- 860,000 יחידות, מתוכן 25,000 בישראל. על כן בחרה סקודה לשמר את המאפיינים המוצלחים תוך התבססות על פלטפורמת MQB Evo העדכנית. בישראל משווק סקודה קודיאק בגרסת שבעה מושבים ברמת אבזור אדוונס יחידה, עם מנוע טורבו דיזל בנפח 2.0 ליטרים והנעה קדמית או כפולה, ומנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטרים עם הנעה קדמית. גרסת הבנזין המוצעת במחיר 214,900 ₪ צפויה להיות הגרסה הנמכרת ביותר בהיצע והיא גם זו שהתייצבה למבחן.

סקודה קודיאק 1.5 ליטרים אדוונס
יתרונות תא נוסעים, צריכת דלק, שימושיות לשבעה נוסעים
חסרונות אבזור מעט חסר

סקודה קודיאק

עיצוב ונוחות סקודה קודיאק

סקודה קודיאק החדש מציג אבולוציה עיצובית שמרנית ביחס לדגם המוחלף, עם מראה סולידי למדי המשלב אלמנטים משפת העיצוב העדכנית של סקודה. בחזית גריל רחב עם סורגים עבים ופנסי לד מפוצלים, מהצד קורות C בגוון כרום וחישוקי 17 אינץ' צנועים, ומאחור יחידות תאורה חדשות המחוברות בפס אדום. המידות החיצוניות דומות לדור היוצא. אורכו צמח ב- 61 מ"מ לכדי 4,760 מ"מ, רוחבו 1,864 מ"מ, והגובה הופחת ב- 17 מ"מ לכדי 1,668 מ"מ. בסיס הגלגלים נותר ללא שינוי ועומד על 2,788 מ"מ.

תא הנוסעים מציג קפיצת מדרגה לעומת קודמו עם עיצוב מלוטש ושימושי מתמיד. ידית ההילוכים הותקנה מאחורי ההגה ופינתה מקום יקר בין המושבים אשר כולל כעת תאי אחסון מודולריים. המסך המרכזי בגודל 12.9 אינץ' ואליו מצטרף לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינץ' עם מספר תצוגות לבחירה. על מנת לשמור על מראה נקי מבלי לפגוע בהנדסת האנוש, בחרה סקודה בממשק ייחודי הכולל שלוש חוגות עם מסכים מובנים בגודל 1.25 אינץ'. החוגה הימנית והחוגה השמאלית שולטות בטמפרטורת המיזוג והמושבים, והחוגה המרכזית הינה רב תפקודית ושולטת בעוצמת המיזוג וגם בעוצמת השמע. ממשק מערכת המולטימדיה מעולה, נראה טוב ואינו מתחכם.

סקודה קודיאק

חומרי הדיפון מותירים רושם איכותי ברובם, כאשר במקומות הגבוהים ובחזית נמצא חומרים רכים, וככל שיורדים מטה, יהפכו רכים פחות. דיפוני הבד שנוספו לרוחב הדשבורד יוצרים אווירה חמימה בניגוד לגוונים השחורים החולשים מכל עבר. נקודות החובה מונות העדרו של מפתח חכם, פתחי מיזוג מרכזיים נמוכים, בורר הילוכים המתופעל באמצעות סיבוב על צירו ולא כמנוף, ומנוף שמאלי עמוס האחראי על תפעול מגבים, איתות, ואור גבוה.

כניסה והתנעה מצריכות לחיצה על השלט. לעת ערב תאורת כניסה בלוגו המותג תוקרן על מפתן הדלתות הקדמיות. הכניסה והיציאה מצמד השורות הראשונות נוחות הודות למפתח דלתות נדיב וגובה מושב אידיאלי. המושבים רחבים, תומכים וקשיחים באופן התואם לנסיעות ממושכות. כיוונונם ידני בלבד, אך מאפשר שתי רמות קשיחות לגב התחתון והארכת בסיס המושב. קל למצוא תנוחת נהיגה גבוהה ושולטת בזכות טווח נרחב של כיוונונים למושב ולהגה. שדה הראיה טוב עם קו חלונות בגובה אידיאלי ומראות תלויות. מצלמות היקפיות אינן חלק מהאבזור ומצלמת הרוורס מציגה רזולוציה נמוכה.

סקודה קודיאק

שורת המושבים השנייה ניתנת להזחה ביחס 40:60, ומעניקה מרווח טוב לשני נוסעים בוגרים בתוספת אפשרות לכיוונון זווית משענת הגב. הנוסעים ייהנו גם מפתחי מיזוג עם בקרת אקלים נפרדת, שקעי USB, שקע מתח 12V, חלונות כהים, משענת יד, תאורה, ידיות אחיזה, כיסי אחסון כולל כיסים יעודיים לסמארטפון, וגג פנורמי נפתח ומוצלל. מדרגת ההינע בולטת בגודלה ופוגמת משמעותית בנוחות השימוש במושב האמצעי.

הכניסה לשורת המושבים השלישית מתבצעת באמצעות קיפול ידני של מושבי השורה השנייה ומצריכה השתחלות זהירה פנימה. שורת המושבים השלישית כוללת צמד מושבים מתקפלים ידנית המתאימים לילדים, עם מרווח ברכיים משופר ב- 15 מ"מ ביחס לדגם הפורש. חרף השיפור, עדיין מדובר בתנוחת ישיבה ומרווח שלא יתאים לנסיעות ארוכות, בטח לא למבוגרים, בדומה לכלל המתחרים בסגמנט.

סקודה קודיאק

כצפוי מסקודה, פתרונות האחסון עשירים, ביניהם תא מתחת למשענת היד המתכווננת, תא נוסף בקונסולה המרכזית הכולל סידור מודולרי למחזיקי כוסות, תאי אחסון מדופנים בדלתות, צמד תאי כפפות, ותא נפתח מול ברך שמאל של הנהג. בנוסף על אלו תמצאו צמד משטחי טעינה אלחוטיים וסוככי שמש עם מראות איפור מכוסות בתריס ותאורה נעימה. תא המטען גדל ב- 55 ליטרים ביחס לדגם הפורש ועומד כעת על 289 ליטרים כאשר כל שבעת המושבים בשימוש. קיפול שורת המושבים השלישית אל תוך הרצפה מאפשר נפח טעינה גדול של 794 ליטרים. קיפול שורת המושבים השנייה יגדיל את הנפח לכדי 1,984 ליטרים במבנה מפולס ושטוח ללא חריצים. המפתח רחב ונוח להעמסה אך אינו מציע פתיחה חשמלית. מתחת לרצפת תא המטען גלגל חלופי זמני ומקום ייעודי לאחסון וילון הגלילה של תא המטען.

סקודה קודיאק

נוחות הנסיעה העירונית נעימה למדי, אך מתלה אחורי אחוד מסוג קורת מתח וכיול מוצק של הבולמים, עלולים ליצור יותר תנודות מהרצוי בציר הרוחב בעת נסיעה איטית על אספלט מצולק. מעבר על פסי האטה ושיבושים רוחביים מגלה כושר שיכוך טוב. מחוץ לעיר איכות הנסיעה משתפרת מאוד עם ריסון טוב של אספלט גלי. בידוד הרעשים מיישר קו עם המובילים בקטגוריה כך שתא הנוסעים נותר שקט עד למהירות תלת ספרתית, וגם אחריה כמות רעשי הרוח והדרך נותרים בגבול הסביר. היציבות הכיוונית טובה, ובימי המבחן בהם נשבו רוחות צד, לא נרשמו כל תזוזות דחף.

סקודה קודיאק

ירידה לשבילים טכניים עם סקודה קודיאק חושפת יכולת שטח בסיסית ביותר בזכות מרווח גחון מוגבה, אך ירידה לשבילי כורכר מלווה בנסיעה קופצנית, מלאת ויברציות ולא נעימה. ברור לנו כי סקודה קודיאק לא נועד להגיע מעבר לשבילי קק"ל הסלולים ומעדיף להישאר על הכביש.

ביצועים סקודה קודיאק

סקודה קודיאק בגרסה הנבחנת כולל יחידת הנעה ותיקה ומוכרת. מדובר במנוע טורבו בנזין TSI בנפח 1,498 סמ"ק עם הספק מרבי של 150 כ"ס ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ בטווח של 1,500-3,500 סל"ד, תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים DSG, והנעה קדמית. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 9.9 שניות והמהירות המרבית עומדת על 205 קמ"ש. יחידת הנעה זו ידועה כיעילה ומספקת ביצועים טובים, אך כאן היא מתקשה לשחזר את התגובות הזריזות כמו בדגמי הסופר מיני והמשפחתיות של הקונצרן עקב משקל יבש של 1,735 ק"ג. הביצועים פושרים בלבד ורהיטות פעולת תיבת ההילוכים אינה תמיד מצטיינת, אך ביחס לסגמנט ובהשוואה ישירה למתחרים בסביבת מחיר זו, הביצועים מתקבלים בהחלט. מצב ספורט בבורר ההילוכים ואפשרות תפעול ידנית באמצעות מנופים מאחורי גלגל ההגה מאפשרים מיצוי טוב יותר של הביצועים, אך עדיין מדובר בביצועים פושרים.

סקודה קודיאק

בדומה לשלל דגמי המיינסטרים של קונצרן פולקסווגן, התנהגות הכביש צפויה ובוגרת מאוד הודות לכיול מתלים מוצק וניטרלי ואחיזת הכביש בטוחה וגבוהה. מה גם שקהל היעד הטיפוסי לדגמי קרוסאובר 7 מושבים עם הנעה קדמית בהספק צנוע, לא יצפה למעבר מכך. הבלמים מציגים מהלך ליניארי לצד כושר בלימה מעולה ונשיכה חזקה כשצריך.

צריכת דלק סקודה קודיאק

ליחידת ההנעה הוותיקה נוספה מערכת מיקרו-הייבריד 48V, עימה עמדה צריכת הדלק לאורך נסיעת המבחן על 13.5 ק"מ לליטר בנהיגה מתונה. נתון היצרן עומד על 16.3 ק"מ לליטר אליהם ניתן להתקרב בנהיגה חסכונית במיוחד. עם מיכל דלק בנפח 55 ליטרים יתקבל טווח נסיעה של כ- 700 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 9 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה סקודה קודיאק

אמינות רכבי סקודה נחשבת ממוצעת. סקודה קודיאק משווק בישראל עם אחריות יצרן מלאה ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ. מחירי הטיפולים אינם זמינים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית צ'מפיון מוטורס. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 25 עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 7,500 ₪, ועלות ביטוח החובה כ- 1,600 ₪.

בטיחות סקודה קודיאק

סקודה קודיאק נבחן במבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2024 וזכה לציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציוני משנה של 89% בהגנה על נוסעים בוגרים, 83% בהגנה על ילדים, 82% בהגנה על הולכי רגל, ו- 78% על תפקוד מערכות הבטיחות.

סקודה קודיאק

אבזור הבטיחות כולל בין היתר 8 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית בחירום, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, מערכת אקטיבית למניעת התנגשות בעת מעבר נתיב, חיישני חניה היקפיים, מערכת מצלמות היקפיות, והתרעה על עייפות הנהג. מערכות הבטיחות מרגישות בשלות ומכוילות כיאות. ציון אבזור הבטיחות לפי משרד התחבורה הישראלי עומד על 7 מתוך 8.

תמורה למחיר סקודה קודיאק

סקודה קודיאק מוצע בישראל עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטרים במחיר 214,990 ₪, ועם מנוע טורבו דיזל בנפח 2.0 ליטרים בגרסת הנעה קדמית במחיר 246,490 ₪, או הנעה כפולה במחיר 269,490 ₪. כל הגרסאות מגיעות ברמת אבזור אדוונס (Advance) הכוללת בין היתר בקרת אקלים תלת אזורית, משטח טעינה אלחוטית כפול עם אוורור, מושבים קדמיים מחוממים עם כיוון לתמיכת גב תחתון, גג שמש נפתח חשמלית, התנעה ללא מפתח, 4 שקעי USB-C בהספק 45W, תאורת אווירה, שמשות אחוריות כהות, מראות צד עם קיפול חשמלי ועמעום, וחישוקי 17 אינץ'.

סקודה קודיאק החדש משמר ומשפר את התכונות המבורכות שהפכו אותו ללהיט בסגמנט SUV-D בעלי שבעה מושבים. השיפורים הבולטים בדגם החדש מתמקדים בתא נוסעים עדכני ונעים יותר, ומרווח משופר בחלק האחורי, המקנה בין היתר מרווח עדיף בשורה השלישית ובתא המטען ביחס למתחרים. התמחור הוגן, אך מפרט האבזור ומערך המתלים אינם מתבלטים לטובה, כך שבסופו של יום ניכר כי גם סקודה קודיאק בדורו השני מהווה אבולוציה נכונה ונדרשת לדגם הפורש, אשר ייתן מענה ראוי ומשודרג הן ללקוחות ותיקים והן ללקוחות חדשים.

סקודה קודיאק 1.5 ליטרים אדוונס 4x2 אוטומטי
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,498 סמ"ק
הספק מרבי משולב 150/6,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 25.5/1,500-3,500 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית 7 הילוכים כפולת מצמדים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,758 מ"מ
רוחב כללי 1,864 מ"מ
גובה כללי 1,668 מ"מ
בסיס גלגלים 2,788 מ"מ
מיכל דלק 55 ליטרים
נפח תא מטען 289/794/1,984 ליטרים
משקל עצמי 1,735 ק"ג
מהירות מרבית 205 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 9.9 שניות
צריכת דלק משולבת (יצרן) 16.3 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 13.5 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 9 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים (2024)
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 214,990 ₪

סקודה קודיאק 2024 מבחן דרכים