ג’אקו 7 היברידי נטען (PHEV) במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 19 פברואר 2025
  • 0 תגובות

ג'אקו 7 PHEV הינו גרסת הפלאג-אין הייבריד שנוספה לגרסת הבנזין שנבחנה אצלנו אשתקד. גרסה זו הינה סנונית נוספת בתהליך הרנסנס של דגמי ה- PHEV העולים ארצה, כמענה להתייקרות הרכבים החשמליים עקב העלאות המיסוי, רובם מתוצרת סין, שם רכבי PHEV תופסים נתח שוק של כ- 50%. ג'אקו 7 PHEV מגיע עם הנעה קדמית בהספק משולב של 342 כ"ס, סוללת 18.3 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה של עד 90 ק"מ, ושתי רמות אבזור - פרימיום במחיר 189,900 ₪ ולקצ'ורי הנבחנת במחיר 202,990 ₪.

ג'אקו 7 PHEV לקצ'ורי
יתרונות עיצוב, שימושיות, תמחור
חסרונות ביצועים, נוחות המושבים

ג'אקו 7 PHEV

עיצוב ונוחות ג’אקו 7 PHEV

העיצוב החיצוני זהה לחלוטין לגרסת הבנזין המתאפיינת "בהשראה" יתרה מלנד רובר איווק. גם הממדים זהים לחלוטין לגרסת הבנזין וממוצעים ביחס לסגמנט. אורכו של ג’אקו 7 PHEV עומד על 4,500 מ"מ, רוחבו 1,865 מ"מ, גובהו 1,670 מ"מ, ובסיס הגלגלים באורך 2,672 מ"מ.

ג'אקו 7 PHEV

תא הנוסעים רושם מספר שינויים וביניהם נדידת בורר ההילוכים מהקונסולה המרכזית אל אחורי ההגה. שינוי מבורך לכאורה, אלא שתפעולו מתגלה כבלתי יציב עם נטייה לעבור להילוך N בפעמים רבות בהם העברתי להילוך D או R. שינוי זה הצריך גם את ניוד מוט תפעול המגבים לצד שמאל, ואת פקדי התאורה אל מול ברך שמאל של הנהג. בקונסולה המרכזית נוספו פקדי שליטה פיזיים למספר פונקציות שכיחות, ועיצוב הדלתות פשוט וסטנדרטי יותר. פרט לכך, סביבת הנהג נותרה זהה, עם דשבורד חד מפלסי שבמרכזו מסך אנכי בגודל 14.8 אינץ' המריץ ממשק גרפי ידידותי למשתמש, התומך בעברית ובקישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ולאפל קארפליי. המסך, הממשק, הגרפיקה והמעבד מתעלים בעשרות מונים ביחס לצמד הקוריאנים המובילים קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון, וגם ביחס למתחרה הישיר BYD סיל U.

ג'אקו 7 PHEV

הכניסה והיציאה מהרכב נוחות מאוד בזכות מפתח דלתות רחב וגובה מושב אידיאלי. המושבים הקדמיים כוללים ריפוד רך בבסיס וקשיח יותר באזור השכמות, ואינם מצטיינים בתמיכה צידית. מאידך כוללים המושבים הקדמיים חשמול מלא, ובגרסת לקצ'ורי גם אוורור וחימום. תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת. ההגה מתכוונן בטווח נאות, בניגוד לרכבים סיניים רבים המגבילים בעניין זה, ואינו מסתיר את לוח המחוונים. שדה הראיה טוב בזכות קו חלונות שאינו גבוה, ומראות תלויות. כושר התמרון סביר הודות למימדים סטנדרטיים ורדיוס סיבוב של 11 מטרים. מערך מצלמות היקפיות עם פיצ'ר תלת ממדי המדמה את הרכב בתנועה, מקל מאוד על תמרונים צפופים ומוסיף "מצלמת גחון שקוף" לסיוע במניעת פגיעת גחון בעת ירידה לשבילים.

ג'אקו 7 PHEV

מרווח הפנים כמקובל בסגמנט ומתאפיין בשימושיות נאותה עבור משפחה ממוצעת. מרווח הברכיים נדיב לנוסעים מאחור, וקיימת אפשרות להסעת נוסע מרכזי בנוחות יחסית הודות לרצפה שטוחה מאחור. כמו כן, מושב הנוסע הקדמי ניתן להזחה גם ע"י הנוסע מאחוריו אם ירצה להגדיל את מרווח הברכיים. בנוסף ימצאו הנוסעים מאחור צמד שקעי טעינה, חלונות כהים, תאורה נפרדת, ידיות אחיזה, משענת יד מרכזית עם צמד מחזיקי כוסות, כיסי אחסון בגב המושבים, ופתח מיזוג בודד. בעידן בו דגמים רבים מושקים עם גג פנורמי שאינו כולל פתיחה ואף לא הצללה, אנו מברכים על כך שהגג הפנורמי בג’אקו 7 PHEV כולל פתיחה חשמלית לחלקו הקדמי, ושליטה חשמלית על וילון הצללה מלאה, אך פתיחתם וסגירתם מחייבות לחיצה רציפה על פקד ההפעלה.

ג'אקו 7 PHEV

פתרונות האחסון מונים תא מקורר מתחת למשענת היד המרכזית, צמד משטחי הנחה וטעינה אלחוטית לסמארטפון בקונסולה המרכזית, צמד מחזיקי כוסות בקונסולה המרכזית ובמשענת היד האחורית, תא כפפות שאינו מדופן ואינו מואר, וו תליה לצד הנוסע, ותאי אחסון בדלתות. תא המטען אינו מזהיר בגודלו ומסתפק בנפח של 424 ליטרים עם סף הטענה מעט גבוה וכיסוי גלילה רך. מצאנו בו ווי תליה, טבעות עיגון, ושקע 12V. תאורת תא המטען מוקרנת מדלת תא המטען, כך שהיא מוסתרת בעת רכינה אל עומקו. קיפול המושבים האחוריים מסדר משטח טעינה גדול וכמעט מפולס. מתחת לרצפת תא המטען נמצאת ערכת תיקון תקר וכבלי טעינה.

ג'אקו 7 PHEV

מפרט מתלים הכולל מתלה אחורי רב חיבורי וכיול סיני טיפוסי שאינו ניחן בבשלות יתרה, מספק נוחות נסיעה עירונית בינונית בלבד, ונחותה במעט ביחס לדגמים קוריאנים ואירופאים מקבילים. מחוץ לעיר נרשמת נוחות נסיעה נאותה בהחלט, ובידוד רעשים טוב בדומה למתחרים הישירים.

ביצועים ג’אקו 7 PHEV

ג'אקו 7 PHEV מצויד בהנעה קדמית עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטרים בהספק מרבי של 143 כ"ס, בשילוב מנוע חשמלי בהספק 204 כ"ס, המפיקים יחדיו הספק מרבי משולב של 342 כ"ס ומומנט מרבי משולב של 53.5 קג"מ. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 8.5 שניות והמהירות המרבית עומדת על 180 קמ"ש. ההספק הגבוה גרם לי לפתח ציפיות לביצועים מסמרי שיער, אך בפועל הביצועים זהים לחלוטין לכל חשמלית בעלת הספק סטנדרטי של 204 כ"ס, ונראה כי יתר הסוסים נותרו לנמנם באורווה. האשמה בכך נעוצה בניהול יחידת ההנעה החסכונית, אשר כמו ברכבי PHEV אחרים, ובעיקר אלו מסין, נשענת על המנוע החשמלי ומשתמשת במנוע הבנזין בעיקר כגנרטור לטעינת הסוללה, כך שכוחו בא לידי ביטוי לפרקים מוגבלים בתנאים מסוימים בלבד. מאידך, לא נרשמת לחימת מומנט, וסינרגיית העברת הכוח ההיברידית עגולה יחסית, עם התערבות מעודנת של מנוע הבנזין ותיבת ההפחתה החלקה, ללא תחושת העברת הילוכים הנלווית לתיבות הילוכים רובוטיות למשל.

ג'אקו 7 PHEV

התנהגות הכביש מעט גמלונית. כיול רך בבסיסו לצד משקל יבש של 1,870 ק"ג, מייצר זוויות גלגול תחת עומס מתון, ולחץ מוגבר יביא ליללות מצד צמיגי הקומהו הקוריאנים. אחיזת הכביש נאותה ומיישרת קו עם המקובל בסגמנט, וממילא סביר כי לא תאותגר ע"י קהל הרוכשים הייעודי. הבלימה הרגנרטיבית נשלטת כאן דרך הצג המרכזי וזמינה בשלוש עוצמות לבחירה, כאשר גם הגבוהה מבניהן עדיין חלושה. עוצמת הבלמים מספקת והולמת את המשקל והביצועים, אלא שבדומה לדגמים מחושמלים רבים, תחושתם מלאכותית ואינה לינארית.

צריכת דלק וחשמל ג’אקו 7 PHEV

ג'אקו 7 PHEV כולל סוללה נטענת בקיבולת 18.3 קוט"ש המספקת טווח נסיעה חשמלי של 90 ק"מ ותומכת בטכנולוגיית V2L המאפשרת אספקת חשמל דרך הסוללה למכשירי חשמל חיצוניים. טעינה ביתית AC בהספק 6.6 קילוואט אורכת כ- 3 שעות, וטעינה מהירה DC בהספק 40 קילוואט מאפשרת טעינה של 80% מקיבולת הסוללה תוך 20 דקות. בנהיגת המבחן שכללה סגנון נהיגה מנהלתי ורגוע עם מזגן פועל, נרשם טווח נסיעה חשמלי ריאלי של 70 ק"מ. לאחר התרוקנות 80% מקיבולת הסוללה, עוברת יחידת ההנעה למצב היברידי בו מנוע הבנזין פועל כגנרטור להטענת הסוללה וסיוע בהנעה, ואז נרשמת צריכת דלק משולבת של 17.5 ק"מ לליטר. עם מיכל דלק מלא בנפח 60 ליטרים, ניתן להפיק טווח נסיעה מרבי של כ- 1,100 ק"מ משולבי חשמל ובנזין.

ג'אקו 7 PHEV

אמינות עלויות אחזקה ג’אקו 7 PHEV

בדומה לשלל מותגים סיניים חדשים אליהם נחשפנו בשנתיים האחרונות, גם מותג ג’אקו הצעיר טרם צבר מוניטין כזה או אחר ממנו ניתן ללמוד בדבר אמינותו הצפויה. ג’אקו 7 משווק עם אחריות למשך חמש שנים (שמונה לסוללה) או עד 150,000 ק"מ, המוקדם מביניהם. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 25 עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 8,500 ₪, ועלות ביטוח החובה כ- 1,600 ₪.

בטיחות ג’אקו 7 PHEV

ג’אקו 7 טרם נבחן במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP . אבזור הבטיחות כולל בין היתר 8 כריות אוויר כולל כרית אוויר לברכי הנהג, בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, ניטור תנועה צולבת מאחור ובלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, ניטור שטחים מתים עם תיקון היגוי למניעת התנגשות צד, בקרת שיוט אדפטיבית עם סייען זחילה בפקקים, אזהרת פתיחת דלת בעת רכב חוצה, התרעת עייפות נהג, סיוע למניעת שכחת ילדים ברכב, וזיהוי תמרורים.

ג'אקו 7 PHEV

בדומה לשלל דגמים מודרניים, מערכת התרעת המהירות דורשת נטרול מעיק בכל תחילת נסיעה, אחרת תטריד בשלל התראות מציקות. רמת האבזור הבטיחותי עומדת על 7 מתוך 8 לפי משרד התחבורה הישראלי.

תמורה למחיר ג’אקו 7 PHEV

ג’אקו 7 PHEV מוצע בשתי רמות אבזור. רמת האבזור פרימיום מוצעת במחיר 189,990 ₪ וכוללת בין היתר מסך מרכזי בגודל 14.8 אינץ', חיבור לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו, לוח מחוונים בגודל 10.25 אינץ', 6 רמקולים, בורר מצבי נהיגה, כניסה והתנעה ללא מפתח, סט מצלמות היקפיות 540 מעלות המאפשרות "גחון שקוף", מושבים קדמיים חשמליים, הדלקת מערכת המיזוג בשלט רחוק (עם זיכרון טמפרטורה), פתחי אוורור בשורה השנייה, מערכת טיהור אוויר, חיישני גשם, תאורת לד קדמית עוקבת פניה, וחישוקי 19 אינץ'.

רמת האבזור לקצ'ורי מוצעת במחיר 202,990 ₪ ומוסיפה מושב נהג עם תמיכה מותנית חשמלית ופונקציית קבלת פנים, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, משטח טעינה אלחוטי מהיר, תא מטען חשמלי עם חיישן זיהוי, וגג שמש פנורמי.

ג’אקו 7 PHEV זכה לקבלת פנים חמה בשוק המקומי והפך לדגם הנמכר ביותר בישראל בחודש ינואר 2025 אך חשוב לציין כי בשלב זה מדובר בעיקר ברכישות על ידי ציי רכב. מעבר להבעת האמון העיוורת בדגמים סיניים שאינם רק חשמליים, ניכרת מגמה לפיה השוק המקומי עבר תהליך אדפטציה מיידי לשינויי המס, ובעת הקרובה יתעדף דגמי PHEV על פני חשמליים מלאים, בעיקר בציי הרכב. אם גרסת הבנזין היוותה חלופה נאותה לדגמי המיין סטרים הקוריאנים האהובים על הרוכש הישראלי, אז גרסת ה- PHEV הדורשת תוספת של 5% במחיר בתמורה לביצועים ויתרונות חשמול ברורים, ומקנה תמורה עדיפה לנהגים בעלי גישה זמינה לעמדת טעינה.

ג’אקו 7 PHEV 1.5 ליטרים טורבו לקצ’ורי אוטומט
מנוע חשמלי + טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,499 סמ"ק
הספק מנוע חשמלי 204 כ"ס
הספק מנוע בנזין 143 כ"ס
הספק מרבי משולב 342 כ"ס
מומנט מרבי משולב 53.4 קג"מ
תיבת הילוכים תיבת הפחתה עם הילוך אחד
יחידת הנעה קדמית
קיבולת סוללה 18.3 קוט"ש
אורך כללי 4,500 מ"מ
רוחב כללי 1,865 מ"מ
גובה כללי 1,670 מ"מ
בסיס גלגלים 2,672 מ"מ
מרווח גחון 174 מ"מ
מיכל דלק 60 ליטרים
נפח תא מטען 424 ליטרים
משקל עצמי 1,870 ק"ג
מהירות מרבית 180 קמ"ש
תאוצה0-100 קמ"ש (יצרן) 8.5 שניות
צריכת דלק משולבת (יצרן) 0.7 ליטר ל- 100 ק"מ
צריכת דלק משולבת (מבחן) 17.5 ק"מ לליטר (במצב נהיגה היברידי)
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP טרם נבחן
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 202,900 ₪

ג'אקו 7 PHEV 2025 מבחן דרכים