יונדאי איוניק 5 חשמלי 2025 במבחן

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 03 אפריל 2025
  • 1 תגובות

הדגם הפורש של יונדאי איוניק 5 אשר הגיע אלינו בשנת 2021, נכנס בזמנו לתוך ואקום שכלל מיעוט דגמים חשמליים, מה שקבע את טסלה 3 כמתחרה מאולצת בשל העדר מתחרים ישירים. אך מאז זרם הרבה חשמל בערוצי יבואני הרכב, והסגמנט מונה היום קרוב לעשרים דגמים, רובם ממותגים סיניים המתומחרים ומאובזרים באופן תחרותי. יונדאי איוניק 5 המחודש 2025 מגיע כעת עם עיצוב מלוטש וסוללה גדולה מבעבר, אך משווק במחיר גבוה יותר ביחס לדגמים הסיניים המקבילים. למבחן התייצבה גרסת לימיטד המשווקת בישראל במחיר של 248,990 ₪ ומציגה טווח נסיעה של 530 ק"מ.

ייונדאי איוניק 5
יתרונות פלטפורמה, תא נוסעים מודולרי, טווח נסיעה
חסרונות מחיר, אבזור, ביצועים פושרים

יונדאי איוניק 5

עיצוב ונוחות יונדאי איוניק 5

העיצוב החיצוני המקורי זכה לנגיעות קטנות וכולל פגושים חדשים מלפנים ומאחור. כמו כן, זכה הדגם לחישוקים חדשים בעיצוב אווירודינמי, מגב לחלון האחורי וספוילר גדול יותר. מעבר לכך, קשה יהיה להבדיל בין הדגם הפורש לזה העדכני, אך אותו מראה רטרו-מודרני בתצורת הצ'בק גדולה שהדהים את הקהל בעת השקתו, כבר אינו מסובב ראשים בשל שכיחותו על כבישי ארצנו. המידות נותרו כמעט ללא שינוי. אורכו של הדגם צמח ב- 20 מ"מ לכדי 4,655 מ"מ, רוחבו 1,890 מ"מ, גובהו 1,647 מ"מ, ובסיס הגלגלים נמתח על פני 3,000 מ"מ נדיבים אף ביחס לסטנדרט כיום.

יונדאי איוניק 5

פתיחת הדלתות הגדולות באמצעות ידיות נשלפות, חושפת תא נוסעים מרווח ומודולרי, בו עיקר השינויים מתמקדים בקונסולה מרכזית הכוללת שורת פקדים פיזיים לשליטה בחימום ובאוורור המושבים, בחימום ההגה ובמערכות העזר לחניה שנשלטו עד כה דרך המסך המרכזי בלבד. משטח הטעינה האלחוטית הקיים בחלק מהגרסאות נגיש יותר עתה. מחזיקי הכוסות עוצבו מחדש והמסכים זכו למסגרת דקה ולממשק חדש ומודרני התומך כעת בצימוד אלחוטי לסמארטפון. גלגל ההגה בעיצוב חדש כולל 4 פיקסלים אינטרקטיביים צבעוניים הפועלים בזמן תפעול קולי ומציגים את סטטוס הטעינה וחיווי בדבר כיוון הנסיעה (כחול קדימה ואדום ברוורס). בסיס הגלגלים הארוך והרצפה השטוחה מאפשרים מודולריות גבוהה ואפשרויות סידור מגוונות של המושבים והקונסולה המרכזית לטובת ניצול והתאמה של חלל הפנים לדרישות הנוסעים.

יונדאי איוניק 5

הצגים החדשים על ממשקם, רושמים שיפור ביחס לדגם הפורש, עם גרפיקה ופריסה עדיפים. הנדסת האנוש שופרה בין היתר הודות לפקדי התפעול החדשים שנוספו בקונסולה המרכזית, המצטרפים לפקדי מערכת בקרת האקלים. באספקט זה אוסף יונדאי איוניק 5 נקודות זכות ביחס לשלל דגמים מבוססי מסך ותפריטים. רמת הגימור ואיכות החומרים פחות משכנעת כיום, עם דיפונים קשיחים מהצפוי גם בחלקים עליונים, ותחושה עממית ביחס לסגמנט תחרותי המונה דגמים עם תאי נוסעים מחניפים.

יונדאי איוניק 5

פתרונות האחסון מאוד יעילים וכוללים תא פתוח בקונסולה שבין המושבים, חלל אחסון בקדמת הרצפה השטוחה, תא כפפות סטנדרטי המחליף את המגרה המתחכמת מהדגם הפורש, ותאי אחסון עמוקים בדלתות. סוככי השמש כוללים תאורה ומראות איפור. תא המטען בנפח 520 ליטרים מציג מבנה נוח להעמסה עם מפתח רחב ונגיש, ברצפתו חלל אחסון נמוך לכבל הטעינה ולערכת ניפוח גלגלים, ובדפנותיו טבעות עיגון ושקע 12V. נוסף אליו תא מטען קדמי בנפח 57 ליטרים.

יונדאי איוניק 5

הכניסה והיציאה נוחות ונגישות מאוד הודות לדלתות ענק וקו גג גבוה שאינו משתפל לאחור. קל למצוא תנוחת נהיגה שולטת, אך עם מרווח גחון בגובה 160 מ"מ הישיבה לא מעניקה תחושת נסיעה בקרוסאובר. שדה הראיה מצוין הודות לתנוחת הישיבה הזקופה ושטח החלונות הגדול, אך מראות שאינן תלויות עלולות להסתיר אובייקטים במבט אלכסוני החוצה.

מושבי העור הסינטטי מעולים ונוחים עם טווח כיוונון עצום המאפשר תנוחת נהיגה אופטימלית לכל נהג. בסיס גלגלים ארוך, רצפה שטוחה ואפשרות הזחת המושבים האחוריים, מסדרים מרווח ברכיים עצום מאחור, אליו מצטרפים כיוונון זווית משענת הגב במושבים האחוריים, פתחי מיזוג בקורות B, חלונות כהים, ושקעי טעינה המספקים תנאי מחייה מצוינים לשלושה נוסעים מאחור.

בסיס גלגלים באורך שלושה מטרים מכתיב רדיוס סיבוב גדול של 5.3 מטרים העומד לרועץ בתמרוני חניה ופניות פרסה. העדר מצלמות 360 מעלות המוצעות רק בגרסת עילית היקרה, אינו לעניין ברמת מחירים זו.

יונדאי איוניק 5

נוחות הנסיעה העירונית סבירה ומשקפת את הממוצע בסגמנט. מתיחת הפנים טיפלה בין היתר גם בכיול המתלים ובבידוד הרעשים, אך השינויים מינוריים אם בכלל מורגשים, והמשקל שצמח בעקבות הסוללה אינו מטיב בעניין זה. אספלט עירוני טיפוסי שאינו סלול כיאות ייצר מעט יותר תנודות מהצפוי, ושברים בכביש יסוננו חלקית בטרם יעברו אל הנוסעים. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה עדיפה, אך שילוב של אספלט גלי ומהירות גבוהה ייצור נדנוד מורגש. בידוד הרעשים על אף ששופר, נותר סביר ואינו מתעלה על הממוצע בסגמנט.

ביצועים יונדאי איוניק 5

יחידת ההנעה כוללת מנוע חשמלי אחורי עם הספק משודרג של 229 כ"ס (217 כ"ס בדגם היוצא) ומומנט מרבי זהה של 35.7 קג"מ. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת כעת 7.5 שניות (עשירית שניה מהר יותר) והמהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל- 185 קמ"ש. בפועל, הביצועים מעולים אף שאינם מרשימים ביחס למתחרים, ומשקפים את הממוצע בקטגוריה. ניתן להתנהל במצב נהיגה אקו המספק תאוצות מספקות לכל שימוש סביר, או לעבור למצב נהיגה נורמל או ספורט לתגובות דינמיות יותר.

יונדאי איוניק 5

מנופי שליטה מאחורי גלגל ההגה מאפשרים בחירה מבין שלוש עוצמות בלימה רגרנטיבית, כאשר החזקה ביותר והמומלצת מאפשרת נהיגה בדוושה אחת עם עצירה מוחלטת מדויקת ומהונדסת ללא שקיעת חרטום.

התנהגות הכביש צפויה ובטוחה, אך אינה מעודדת נהיגה דינמית. עם משקל שתפח וכיול מתלים פושר, מתקבלות זוויות גלגול מתונות אך מורגשות תחת לחץ, ושינויי כיוון מהירים יטלטלו את המרכב המוגבה. היכולת משקפת את המקובל בסגמנט, שאינו ניחן בדגמים בעלי יכולת דינמית מתעלה. גם ההגה ויתר המכלולים אינם מעודדים תקיפת פניות, והיכולת האמיתית שמורה לגרסת N הקרבית המבטיחה גדולות ונצורות בכל הנוגע ליכולת דינמית והנאה מנהיגה. הבלמים בעלי עוצמה נאותה, נתמכים בבלימה הרגנרטיבית המעולה, אך מציגים פעולה מעורפלת עם תחושת בלימה מלאכותית בדומה לדגמים חשמליים רבים.

טווח נסיעה יונדאי איוניק 5

יונדאי איוניק 5 החדש שודרג בסוללת ליתיום-יון בקיבולת 84 קוט"ש (72.6 קוט"ש בדגם היוצא) המאפשרת טעינה אולטרה מהירה וטווח נסיעה מוצהר של 530 ק"מ. כאופציה ניתן לרכוש התקן V2L המאפשר שימוש באנרגיית הסוללה להפעלת מכשירי חשמל חיצוניים.

יונדאי איוניק 5

נסיעת המבחן נערכה במצב אקו החסכוני עם בלימה רגרנטיבית בעצימות הגבוהה ביותר, וכללה נסיעה מנהלתית ומרוסנת בשילוב כמה קטעים קצרים ומאומצים במצב ספורט, עם מזגן מכוון לטמפרטורה של 22 מעלות. צריכת החשמל הממוצעת בזמן המבחן עמדה על 5.2 קילומטרים לכל קוט"ש, וטווח הנסיעה המרבי עמד על 440 ק"מ לפי נתון זה. דרגת זיהום האוויר כמו בכל רכב חשמלי עומדת על 1 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה יונדאי איוניק 5

יונדאי ניצבת בין המותגים המובילים בטבלת המסירות בישראל כבר שנים ארוכות ונהנית ממוניטין מצוין. סקרי אמינות מצביעים כי גם ברחבי העולם לקוחות יונדאי מביעים שביעות רצון. בסקר של ארגון J.D Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב שנערך בארה"ב בשנת 2024, הגיעה יונדאי למקום ה- 14 מתוך 31 יצרניות, עם 198 תקלות לכל מאה כלי רכב. בסקר שערך ארגון Consumer Reports בשנת 2023 הגיעה יונדאי למקום ה- 11 מתוך 30 יצרניות. בנוסף, יש לזכור שבדגמים חשמליים צפויה אמינות עדיפה בשל הוויתור על מכלולי הינע ורכיבים שחיקים רבים.

יונדאי איוניק 5

יונדאי איוניק 5 משווק עם אחריות יצרן מלאה רחבה למשך 5 שנים או עד 100,000 ק"מ, ולסוללה אחריות מורחבת ל- 7 שנים או עד 150,000 ק"מ, המוקדם מביניהם. טיפולים יש לבצע אחת לשנה. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 9,000 ₪, ועלות ביטוח החובה כ- 1,800 ₪.

בטיחות יונדאי איוניק 5

יונדאי איוניק 5 נבחן במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2021 טרם מתיחת הפנים וזכה לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציוני משנה של 88% בהגנה על נוסעים בוגרים, 86% בהגנה על ילדים, 63% בהגנה על הולכי רגל, ו- 88% על תפקוד מערכות הבטיחות על פי הקריטריונים דאז.

אבזור הבטיחות כולל בין היתר 7 כריות אוויר לרבות כרית אוויר בין מושב הנהג למושב הנוסע, בלימה אוטונומית עם סיוע בחציית צמתים, מניעת סטייה מנתיב הנסיעה ומרכוז הרכב בנתיב, ניטור שטחים מתים, מערכת אקטיבית למניעת התנגשות צד בעת מעבר נתיב, ניטור תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטונומית, זיהוי תמרורים, התרעה על שכחת ילד במושב האחורי, בקרת שיוט אדפטיבית עם מנגנון זחילה בפקקים, ואורות גבוהים אוטומטיים. גרסת אולטימייט מוסיפה גם מערכת התרעה במצב של עייפות או הסחת דעת הכוללת זיהוי פנים. גרסת עילית כוללת גם מערכת אקטיבית למניעת התנגשות בעת כניסה ויציאה מחניה.

שדרוג אבזור הבטיחות והתאמתו לסטנדרטים המחמירים בעת הנוכחית, הביאו גם את תחלואות מערכת התראת המהירות ועייפות הנהג, המתריעות ללא הרף ומעודדות את נטרולן בתחילת כל נסיעה. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי הינה 7 מתוך 8 בגרסת הבסיס, ו- 8 מתוך 8 ביתר הגרסאות.

תמורה למחיר יונדאי איוניק 5

יונדאי איוניק 5 מוצע בישראל בארבע רמות גימור. גרסת הכניסה פרימיום מוצעת במחיר 209,990 ₪ וכוללת בין היתר סוללה בקיבולת 63 קוט"ש, מנוע אחורי בהספק 170 כ"ס, מסך מגע מרכזי בגודל 12.3 אינץ', לוח מחוונים בגודל 12.3 אינץ', בורר מצבי נהיגה, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אוויר למושב האחורי, מנופי שליטה מגלגל ההגה על רמת הרגנרציה, מושב נהג חשמלי, קיפול מראות חשמלי, ידיות דלתות שקועות, בלם חניה חשמלי עם AUTO HOLD, שמשות כהות, תאורת לד, מצלמת חניה אחורית, חיישני גשם ותאורה, התנעה וכניסה ללא מפתח, וחישוקים בקוטר 19 אינץ'.

גרסת אולטימייט מוצעת במחיר 229,990 ₪ וכוללת סוללה בקיבולת 84 קוט"ש, מנוע אחורי בהספק 229 כ"ס ורשימת אבזור המוסיפה דלת תא מטען חשמלית עם אפשרות לכוונון גובה ומהירות, ופתיחה אוטומטית לידיות הדלתות.

גרסת לימיטד הנבחנת מוצעת במחיר 248,990 ₪ ומוסיפה טעינה אלחוטית בהספק 15W, מראה מרכזית מתכהה אוטומטית למניעת סינוור, גלגל הגה עם חימום, ריפודי עור, מושב נוסע חשמלי, אוורור וחימום מושבים קדמיים, וחישוקי 20 אינץ'.

רמת האבזור הבכירה עילית מוצעת במחיר 279,990 ₪ וכוללת בנוסף גג שמש פנורמי, תאורת אווירה משתנה, מושבים קדמיים הניתנים להטיה מלאה, זיכרונות למושבים קדמיים, מושב אחורי עם כיוון חשמלי, חימום מושבים אחוריים, מערכת שמע מבית BOSE, מערך מצלמות היקפיות הכולל מערכת להצגת השטח המת בלוח המחוונים בעת מעבר נתיב, ומערכת המאפשרת להוציא את הרכב מהחניה מרחוק באמצעות שלט הרכב.

בניגוד ליונדאי איוניק 5 הקודם אשר הגיע אלינו טרום מהפכת החשמל בישראל, הדגם המחודש נכנס אל סגמנט רווי מתחרים, עם מחיר שהאמיר באופן שמקשה עליו להתבלט ביחס לאבזור המוצע. התכונות המבריקות שהפכו את הדגם המוצלח בבסיסו למוערך, שופרו בדגם החדש שעדיין מתבלט בכל הנוגע לתחכום ומודולריות לצד טווח נסיעה מרשים והנדסת אנוש בשלה. עם זאת, כדי ליהנות מכל הטוב ולהגיע למפרט אבזור מפנק בדומה לדגמים סיניים מתחרים, נצטרך להצפין עד לגרסת עילית היקרה היוצרת בעיית תמורה למחיר ביחס למתחרות. לדעתנו יונדאי איוניק 5 החדש נותר דגם מרשים בסגמנט, אך זקוק לליטוש מחיר לצורך שיפור התמורה.

יונדאי איוניק 5 לימיטד
מנוע חשמלי אחורי
הספק מרבי משולב 229 כ"ס
מומנט מרבי 35.7 קג"מ
יחידת הנעה אחורית
אורך כללי 4,655 מ"מ
רוחב כללי 1,890 מ"מ
גובה כללי 1,605 מ"מ
בסיס גלגלים 3,000 מ"מ
נפח תא מטען 520 + 57 ליטרים
קיבולת סוללה 84 קוט"ש
משקל עצמי 2,099 ק"ג
מהירות מרבית 185 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 7.5 שניות
טווח נסיעה מרבי (יצרן) 530 ק"מ
טווח נסיעה מרבי (מבחן) 440 ק"מ
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים (2021)
רמת אבזור בטיחותי 8 (מתוך 8)
מחיר 248,990 ₪

יונדאי איוניק 5 2025 מבחן דרכים