קיה פורטה החדשה - עם מפרט טכני, עיצוב ואבזור מבטיחים. לקחנו אותה לנסיעת מבחן
קיה פורטה החדשה הושקה החודש רשמית בישראל ומשווקת בשתי רמות גימור - LX במחיר 127,000 ₪ ו- EX במחיר 129,000 ₪. עם הקיה פורטה החדשה מכוון היצרן גבוה אל מול הטובות שבקטגוריה. ההפרש הקטן במחיר בין שתי הגרסאות מעיד על יעודן - גרסת ה- LX מיועדת לציי הרכב וגרסת ה- EX מיועדת לשוק הפרטי. לקחנו את גרסת ה- EX לנסיעת מבחן.
קיה פורטה החדשה
קיה פורטה החדשה, הדור השלישי של המכונית המשפחתית של היצרן הקרויה גם סראטו בשווקים נוספים, טובה מקודמתה כמעט בכל פרמטר - עיצוב, יחידת הנעה, התנהגות כביש ואבזור. אורכה גדל לעומת קודמתה ב- 30 מ"מ ועומד על 4,560 מ"מ. רוחבה גדל ב- 5 מ"מ ועומד על 1,780 מ"מ. גובהה קטן ב- 15 מ"מ ועומד על 1,445 מ"מ. בסיס הגלגלים גדל ב- 50 מ"מ ועומד על 2,700 מ"מ. נפח תא המטען גדל אף הוא ל- 482 ליטר, 62 ליטר יותר מאשר בדור היוצא. משקל הרכב קטן ב- 52 ק"ג ועומד על 1,285 ק"ג.
קיה פורטה החדשה
הדור השלישי של הקיה פורטה הוא תוצאה של 42 חודשי עיצוב, תכנון הנדסי ופיתוח. הן הפיתוח והן הייצור מתבצעים בקוריאה. המכונית מיועדת בעיקר לשוק האמריקאי שם זוכה תצורת הסדאן לביקוש כמו בישראל. קיה פורטה לא תבחן במבחני הריסוק של Euro NCAP שכן איננה מיועדת לשוק האירופאי אך צפויה לקטוף 5 כוכבי בטיחות במבחני ריסוק אמריקאים.
קיה פורטה החדשה
התרשמות חיצונית
עיצוב הקיה פורטה החדשה מוקפד ומושקע. על העיצוב חתום המעצב פיטר שרייר, האחראי על עיצוב ליין המכוניות החדשות של קיה, ומכהן עתה גם כנשיא מרכזי העיצוב של קיה ויונדאי בעולם. החלון הקדמי של הקיה פורטה החדשה נמתח קדימה אל כוון מכסה המנוע ויוצר איתו כמעט שיפוע אחיד, קו הגג מאחור התעגל ויוצר מבנה אווירודינאמי וספורטיבי.
הסבכה הקדמית בעיצוב החדש של קיה עם לוגו החברה מעליו ולא בתוכו. יחידות התאורה הקדמיות בולטות מעט ונמתחות לצדדים, למעלה ולמרכז עד לסבכה עצמה, וכוללות תאורת LED DRL. הפרופורציות של הקיה פורטה החדשה, יחד עם החיפויים בתחתית הרכב, הורידו את מקדם הגרר ל- 0.27 Cd לעומת 0.29 בדגם היוצא. המכונית מצויידת בצמיגי 205/55 R16 וחישוקי סגסוגת קלה בתצורת 10 צלעות.
קיה פורטה החדשה
פנים הרכב
תא הנוסעים בקיה פורטה החדשה מגיע בצבע שחור בלבד. המראה מעט קודר אך בשילוב נגיעות ניקל ודיפונים דמויי סיבי פחמן מתקבל מראה יוקרתי. איכות החומרים וההרכבה בסך הכל טובים אך בכמה מהחלקים היינו מצפים לפגוש חומרים רכים ומזמינים יותר. הקונסולה הקדמית וחיפוי הדלתות כולל מוטיב פני שטח מדורג ומעניין. הקונסולה המרכזית פונה אל עבר הנהג ומזכירה לנו מכוניות שנוצרו בשביל האוחז בהגה.
קיה פורטה החדשה, תא הנוסעים
המושבים עוטים ריפוד בד בגימור מוקפד, מושב הנהג כולל גם ידית לכוון הגובה אך גובה המושב המינימלי גבוה מדי לטעמנו במיוחד בהתחשב בעובדה שחלון הצד גדול וסף החלון נמוך. היינו מצפים לתמיכה בגב התחתון הניתנת לכיוון במושב הנהג, לפחות בגרסה המאובזרת בה נהגנו. מרווח הרגליים מלפנים עומד על 1,073 מ"מ ולרגלי הנהג לא הייתה שום מגבלת מרווח גם כאשר מיקמנו את מושב הנהג במיקום המתחשב בנוסע מבוגר היושב מאחור. מרווח הראש מלפנים עומד על 992 מ"מ וגם נהג בגובה 1.85 מטר לא יתלונן כאשר בסיס המושב מוצב על גובהו המינימאלי.
קיה פורטה החדשה, תא הנוסעים
המושב מאחור נוח מאוד לשניים ויכול להכיל גם שלושה נוסעים. מרווח הראש בקיה פורטה החדשה עומד על 948 מ"מ מאחור ומבנה הגג המשתפל מאחור מגביל מעט את הישיבה בספסל האחורי לנוסעים הגבוהים מ- 1.80 מטר. מרווח הרגליים מאחור עומד על 913 מ"מ, נתון יפה הודות לבסיס הגלגלים הארוך. הרצפה מאחור כמעט שטוחה למעט מדרגה נמוכה בגובה 5 ס"מ במרכזה.
נפח תא המטען עומד על 482 ליטר, מעל הממוצע בקטגוריה, במיוחד לאור העובדה כי מתחתיו גלגל חלופי בגודל מלא. רוחב פתח תא המטען כ- 1,100 מ"מ בחלקו העליון וכ- 1,000 מ"מ בחלקו התחתון וגובהו כ- 450 מ"מ, נוח מאוד להעמסה ומתאים לגם לעגלות תינוק גדולות. גובה סף הפתח כ- 700 מ"מ משפת הכביש.
קיה פורטה החדשה, מושב אחורי
בגרסת ה- EX ארבעה צגים דיגטליים בלוח המחוונים עם תצוגה בצבע אדום. הצג העליון הקטן במרכז כולל תצוגת טמפרטורה באופן קבוע לצד השעה הנוכחית, פשוט מאוד ושימושי. מתחתיו, קונסולת יחידת השמע הכוללת צג המכיל 5 שורות תצוגה לטובת תפעול המערכת אך בשל שיפועו וקרבתו לפני הקונסולה תתקשו להבחין בתצוגה בבירור כשהקונסולה חשופה לשמש. מתחת קונסולת יחידת השמע נמצאת קונסולת בקרת האקלים הכוללת 2 כפתורים גדולים וצג. במרכז לוח המחוונים, בין מחוון המהירות האנלוגי מימין לבין מחוון סיבובי המנוע האנלוגי משמאל שוכן לו הצג הדיגטלי הרביעי הכולל את תצוגת מחשב הדרך של המכונית.
מאפיינים ואבזור
אבזור המכונית עשיר וכולל בין היתר: מחשב דרך, תאורת יום (DRL) אוטומטית מסוג LED (רק בגרסת ה- EX), פנסי ערפל, מראות צד חשמליות מחוממות בעלות פנסי איתות אינטגרליים מסוג LED, גלגל חלופי בגודל מלא, אף הוא עם חישוק מסגסוגת קלה (בגרסת ה- LX הגלגל החלופי קטן וזמני), 6 כריות אוויר, אזעקה נגד גניבה, נעילת דלתות אוטומטית בתחילת הנסיעה, 2 כניסות V12 מלפנים, הגה מתכוונן לגובה ולעומק, הגה וידית הילוכים בציפוי עור, בקרת שיוט, מערכת שמע עליה נרחיב בהמשך, מערכת בקרת אקלים דיגיטלית דו אזורית (בגרסת ה- LX מזגן מכני בלבד) עם ארבעה פתחי מיזוג מלפנים הניתנים לכוון מלא ולסגירה ושני פתחי מיזוג מאחור הניתנים לכוון מלא ולסגירה. אבזור נוסף שהיינו מצפים למצוא במכונית אך לא מצאנו בגרסה המאובזרת שנבחנה - תאורה בסוככי השמש מלפנים, ידית פתיחה חיצונית לתא המטען וחיישני רוורס מקוריים.
קיה פורטה החדשה, פתחי מיזוג למושב האחורי
מערכת השמע במכונית תומכת MP3 וכוללת זיכרון פנימי לאחסון קבצי שמע, נשלטת מההגה וכוללת 6 רמקולים, איכות הקול טובה והיקפית. המערכת כוללת שקעי AUX ו- USB ובעלת חיבוריות BlueTooth הן כדיבורית למכשיר סלולארי והן להזרמת שמע בחיבוריות BlueTooth מכל מכשיר תומך. בחיבור לסלולארי חכם (סמארטפון) מבקשת המערכת בצורה אוטומטית ומיידית גישה להורדת אנשי הקשר מהמכשיר לרכב. במעבר המערכת למצב הזרמת שמע (BT Audio) מופעל אוטומטית נגן השמע בסמארטפון וניתן לשליטה מכפתורי השליטה של המערכת ברכב, כולל שליטה מההגה, מאוד נוח ובטוח. בהפעלת תוכנת ניווט בסמארטפון נעצר ניגון השמע לטובת ההנחיות הקוליות של תוכנת הניווט וחוזר מיידית לאחר סיומו.
קיה פורטה החדשה, גלגל חלופי בגודל מלא עם חישוק מסגסוגת קלה (בגרסת ה- EX בלבד)
בתא הנוסעים מצאנו לא מעט מקומות אחסון - תא למשקפי שמש בתקרת הרכב לפנים, תא כפפות בנפח 8 ליטר עם פתח מיזוג, מקום איחסון לבקבוק קטן (500-700 סמ"ק) בכל אחת מדלתות המכונית, תיבה עם מכסה בנפח 2 ליטר המכילה גם כניסות USB ו- AUX, שני מחזיקי ספלים, תא בנפח 5.6 ליטר עם מכסה במשענת היד המתכוונת בין המושבים הקדמיים ושני מחזיקי ספלים במשענת היד האחורית הנשלפת מגב המושב האחורי.
יחידת הנעה
שתי גרסאות המכונית מצויידות במנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 1.6 ליטר. הספק המנוע 130 כ"ס המושגים ב- 6300 סל"ד והמומנט המירבי עומד על 16.0 קג"מ ב- 4850 סל"ד. למנוע משודכת תיבת הילוכים
אוטומטית בעלת 6 הילוכים עם אפשרות לתיפעול ידני. תא המנוע כולל בידוד בדופן הגובלת עם תא הנוסעים ובחלקו הפנימי של מכסה תא המנוע. נתוני הביצועים, על פי היצרן, עומדים על - תאוצה מאפס למאה קמ"ש תוך 11.6 שניות, מהירות מירבית של 195 קמ"ש, צריכת דלק העומדת על 14.3 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת ורמת זיהום אוויר מקבוצה 5 (מתוך 15).
קיה פורטה החדשה, מנוע בהספק 130 כ"ס
בקיה פורטה החדשה מותקנים מלפנים מתלים מסוג תמוכות מקפרסון עם מוט מייצב, ומאחור מתלים מסוג קורת פיתול. על פי היצרן, המתלים החדשים המותקנים במכונית בעלי מבנה קומפקטי והם תוכננו במטרה לשפר את מהירות ואיכות ספיגת הזעזועים ועידון תנודות המכונית לעומת הדגם היוצא. ההיגוי מתוגבר חשמלית וקוטר הסיבוב עומד על 10.6 מטר. 2.96 סיבובים של גלגל ההגה דרושים מנעילה לנעילה. קיה פורטה החדשה מצוידת בארבעה בלמי דיסק - מלפנים בלמי דיסק מאווררים בקוטר 280 מ"מ ומאחור בלמי דיסק מלאים בקוטר 262 מ"מ בתוספת מערכת ABS למניעת נעילת גלגלים עם כל תת מערכות הבטיחות הנגזרות.
על הכביש
יצאנו לבדוק אם הקיה פורטה החדשה מקיימת את ההבטחות לשיפור בצד הדינמי מעבר לשיפורי העיצוב והאבזור. תנוחת הישיבה המועדפת ומיקום ההגה נמצאו בקלות ותחושת הישיבה במכונית טובה. הראות מלפנים ולצדדים טובה, תורמים לכך חלונות הצד המשולשים הקטנים מלפנים וסף חלונות צד נמוך. הראות לאחור מעט מוגבלת והמדף האחורי גבוה מדי.
הנעת המכונית חרישית ותחילת הנסיעה שקטה וחלקה. העברת ההילוכים מתבצעת בצורה חלקה וכמעט ואיננה מורגשת, גם רעש המנוע בתאוצה כמעט ואיננו חודר לתא הנוסעים. המכונית שומרת על הילוך גבוה ככל האפשר לצריכת דלק משופרת, בנהיגה נינוחה של 60 קמ"ש מצאנו את המכונית משייטת בהילוך שישי. כוון התיבה לצריכת דלק חסכונית אינו מפריע למחוג הסל"ד לטפס ל- 6,500 סיבובים לדקה בסחיטת הילוכים ולהגיע כמעט אל הקו האדום. לחיצת גז אגרסיבית ומהירה גורמת בשעת הצורך להורדת 4 הילוכים בפעם אחת.
המכונית מרגישה חזקה ויציבה, תאוצות ותאוטות מתבצעות ללא קושי. זמן התאוצה מאפס למאה קמ"ש שמדדנו תואם את הצהרת היצרן ועומד על 11.6 שניות. גם תאוצות ביניים ועקיפות מתבצעות ללא קושי ומאמץ מיוחדים. בלימת המכונית החלטית ומיידית, בלימת חירום במכונית מפעילה את מערכת ה- ABS הפועלת בחוזקה אך בעידון רב וללא דרמות בתא הנוסעים. כמו כן, בביצוע בלימת חירום מופעלים פנסי האיתות במכונית למען יזהרו שותפי הכביש, בעיקר אלו הנוהגים מאחור. בכביש מפותל מתניידת המכונית ביציבות ובבטחה ורק קלות ההיגוי ולקות התקשורת עם הגלגלים הקדמיים מונעים מהשלדה הטובה, מהמתלים ומיחידת ההנעה ניצול מיטבי ומעט הנאה.
מהמורות בכביש מגוהצות בצורה טובה בנסיעה עירונית ובין עירונית, המכונית עוברת על שברים בכביש ועל פסי האטה בצורה אלגנטית ובטוחה ומבלי שאלו יועברו לתוך תא הנוסעים. בידוד רעשי הסביבה והמנוע טובים. עם זאת בידוד רעשי הצמיגים טוב פחות. גם לאחר שעתיים של נסיעה לא מורגשת עייפות מיוחדת, אחיזת המושב טובה אך היינו שמחים לתמיכת גב תחתון ולתמיכת צד טובה יותר. צריכת הדלק בנסיעת המבחן נעה סביב ה- 13 ק"מ לליטר, מרשים בהחלט בהתחשב בעובדה שנסיעת המבחן כללה נהיגה מאומצת ונסיעה בפקקים.
סיכום
קיה פורטה החדשה היא מכונית בוגרת ומהוקצעת ואין ספק כי היא מיישרת קו עם המכוניות המשפחתיות הטובות בקטגוריה. לא מצאנו בה חיסרון בולט בשום סעיף. שילוב של מפרט טכני גבוה, אבזור נדיב ושבע שנות אחריות הופכות את רכישת הקיה פורטה החדשה להגיונית על אף התמחור הגבוה (כאמור 129,000 ₪ לגרסת ה- EX המאובזרת). אם עליכם לבחור רכב ליסינג ממקום העבודה, אין ספק כי הקיה פורטה החדשה מהווה אלטרנטיבה ראויה ומרעננת.

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.