קיה ספורטאז' עבר מתיחת פנים של אמצע החיים ואיתה הגיעה גרסת אורבן מוזלת שמציעה חבילת אבזור עשירה לצד מחיר תחרותי של 150 אלף ₪. יצאנו לבדוק האם למתחרות יש ממה לחשוש
הדור הנוכחי והשלישי במספר של קיה ספורטאז' הוצג בשנת 2010. אחרי עשור וחצי בהם ציידה קיה את שני הדורות הקודמים ביכולות שטח מרשימות למדי שבזכותן זוכה הרכב לביקוש ער בקרב חובבי שטח, החליטה היצרנית הקוריאנית לשחות עם הזרם ולהציג קרוסאובר עירוני ללא יומרות שטח. ככה, כמעט בין לילה, הפך קיה ספורטאז' מרכב שטח קשוח (באופן יחסי לקטגוריה) למוביל המכירות בסגמנט רכבי הפנאי הבינוניים שצובר תאוצה ופופולאריות בשנים האחרונות.
קיה ספורטאז' אורבן 2014
על אף התבססותו של הסופרטאז' בפסגת סגמנט רכבי הפנאי שטח הבינוניים חסרי יכולות השטח, בארבע השנים מאז הוצג השיקו המתחרות ובראשן מאזדה ומיצובישי רכבים שהציעו חבילה טובה יותר, שימושיות טובה יותר או תמורה עדיפה לכסף וכך נדחק לו לאחרונה הספורטאז' למקום הרביעי בטבלת המכירות. על כתפיו של הדגם המעודכן, ובמיוחד על כתפיה של גרסת אורבן המוזלת שהצטרפה להיצע במחיר מפתה של 149,900 ₪, מוטלת המשימה להחזיר את הקונים לאולמות התצוגה של קיה ולהוות אלטרנטיבה ראויה לכל היושבים על הגדר שטרם הצטרפו לטרנד החם של עולם הרכב.
עיצוב - עדיין נאה אבל כבר לא מרשים
עם הצגתו של קיה ספורטאז' הוא קטף אין ספור ביקורות חמות על העיצוב המוצלח, שיצא מתחת ידיו של מעצב העל, פיטר שראייר. במסגרת מתיחת הפנים שעבר הספורטאז', החליטו מעצבי קיה שלא ללכת רחוק מדי והסתפקו במספר שינויים מינוריים. השינויים היחידים שאליהם הצלחנו לשים לב אחרי בחינה מדוקדקת של הדגם הנוכחי לצד זה המוחלף הם עיצוב מעט שונה של השבכה הקדמית, עם תבנית מעויינים שהחליפה את הפסים האופקיים, עיצוב חדש לפנסים האחוריים ולוח שעונים שבו שעון המהירות גדל והוזז מצידו הימני של לוח המחוונים לאמצעו.
על אף שעברו ארבע שנים מאז הצגתו, מצליח קיה ספורטאז' לשמור על מראה נכון ורענן וגם היום נראה הרכב צעיר עכשווי. עם זאת, הצלחתו של הספורטאז' במכירות עומדת במידה מסויימת בעוכריו, שכן כיום מסתובבים להם על כבישי ישראל מספר לא קטן של עותקים של הרכב, דבר שגרם לאדישות מסויימת לנוכחותו מקרב העוברים והשבים.
קיה ספורטאז' אורבן 2014
למבחן התייצב קיה ספורטאז' ברמת אבזור אורבן, גרסת הכניסה החדשה והמוזלת שמחירה עומד כאמור על 149,900 ₪ וצפוייה להיות אחראית לכאב הראש העתידי של המתחרים. לטובת הורדת המחיר, בגרסה זו חסרים פסי תאורת ה- LED שבגרסאות הבכירות ומסילות הגג. את מקומם של חישוקי 17 אינץ' תופסים חישוקי סגסוגת בקוטר 16 אינץ' שנראים מעט זולים וקצת פוגמים במראה הכללי ובמקום פסי הכרום המעטרים את תחתית החלונות בגרסאות המאובזרות, כאן נמצא פס פלסטיק המדמה אלומיניום מוברש שמעניק לרכב מראה מעט מאופק יותר ולטעמנו אף טוב יותר מהגרסאות הבכירות.
בסופו של דבר, קיה ספורטאז' הוא רכב נאה ומעוצב עם פרופורציות טובות וזורמות שמתבלט לעומת מתחריו. אם סעיף "משיכת מבטים" נמצא בראש סדר העדיפויות שלכם, עדיף אולי שתבחרו ברכב נפוץ פחות.
תא הנוסעים - הסוד הוא במה שלא רואים
כמו העיצוב החיצוני, עיצובו של תא הנוסעים של קיה ספורטאז' נשאר כמעט זהה על אף מתיחת הפנים, מלבד הזזת שעון המהירות ושינוי מינורי של עיצוב ריפודי המושבים. הצבע השולט הוא שחור, דבר המקנה אווירה מעט קודרת שלא תתחבב על חלק מהרוכשים אך להצלת האווירה מגיעה התקרה שצבועה בגוון בהיר ומשפרת את התחושה הכללית. ההבדל האמיתי מגיע כאשר מתחילים לגעת במשטחים השונים, שמרגישים כעת מוצקים ואיכותיים יותר.
במסגרת מתיחת הפנים החליטה קיה לגעת בנקודות התורפה המרכזיות של הדגם היוצא - איכות חומרים פושרת ואיכות הרכבה לא מרשימה. כבר ברגע הראשון בו מתמקמות הידיים על ההגה מורגש ההבדל. במקום פלסטיק, את ההגה וידית ההילוכים עוטף כעת עור רך ונעים למגע ומלבד מספר כפתורים שהרגישו מעט זולים ופשוטים, רובם המכריע של המשטחים בתא הנוסעים איכותיים ומוצקים.
קיה ספורטאז' אורבן 2014. תא הנוסעים
המושבים בקיה ספורטאז' רחבים ונוחים, אם כי מעט קשיחים. תנוחת הישיבה גבוהה וטווח הכיוון רחב, אם כי לא נדיב בצורה יוצאת דופן. אפשרויות הכיוון מוגבלות לגובה ולמרחק וחסרה אפשרות לכוונון תמיכת גב תחתון או אפשרות להטות את בסיס המושב. מרווח הרגליים במושב הנהג לא מרשים, ההגה שנמצא נמוך יחסית והחיפוי הגדול של מוט ההגה פגשו לא פעם את אחת הברכיים. סידור הדוושות גם הוא לא מאוד נוח ודוושת הבלם הגבוהה דורשת הסתגלות מרגל ימין בזמן זחילה בפקקים. טווח הכיוון של ההגה אינו נדיב במיוחד אף שקיימת אפשרות לכוונון גובה ועומק. מציאת תנוחת ישיבה אופטימלית הייתה משימה לא קלה.
הודות לבסיס גלגלים באורך 2,640 מ"מ ואורך כללי של 4,440 מ"מ, המרווח בשאר המושבים מצויין. הנוסע במושב שליד הנהג נהנה משפע מקום לראש ולרגליים ובזכות רוחב של 1,855 מ"מ המושב האחורי גם הוא מספק די מרווח ויכול לאכלס שני מבוגרים בגודל ממוצע או שלושה ילדים ללא בעיות מיוחדות, אך אלה יאלצו להסתדר ללא פתחי מיזוג. הכניסה למושבים האחוריים נוחה מאוד הודות למפתח דלת נדיב ורתימת ילדים במושבי בטיחות נעשית ללא כל קושי בזכות המושבים הגבוהים.
תא המטען של קיה ספורטאז' נוח מאוד לשימוש, דלת תא המטען רחבה ולמרות גובהו היחסי של הרכב סף ההטענה נמוך, דבר שהופך העמסה פריקה של חפצים לעניין פשוט וקל. נפח תא המטען של קיה ספורטאז' הוא הגדול מבין מתחריו הישירים והוא עומד על 564 ליטרים, עם קיפול המושבים האחוריים הנפח גדל ל- 1353 ליטרים, נתון נמוך ממרבית מתחריו.
אבזור והנדסת אנוש - כל מה שצריך ולא הרבה מעבר
בניגוד לאסוציאציה שיוצר צמד המילים "גרסת כניסה", רשימת האבזור בקיה ספורטאז' אורבן לא מאכזבת. היא אמנם גם לא מרשימה במיוחד אבל במהלך ימי המבחן לא מצאנו חוסר מיוחד בפריטים, זולת אולי בקרת אקלים שהייתה הופכת את החיים לנעימים יותר. על אף היעדרותה של בקרת האקלים, מפצה המזגן המכאני שעובד ביעילות מעוררת הערצה ואפילו בימי המבחן החמים לא הזדקקנו להגביר את עוצמתו מעבר לרמה 2 (מתוך 4).
רשימת האבזור כוללת את כל הפריטים שנחשבים כיום חובה ברכב בטווח המחירים של הספורטאז'. בין הפריטים ניתן למצוא ארבעה חלונות חשמל וחלון נהג שיורד (אך לא עולה) אוטומטית, פנסים עוקבי פניה (שעובדים רק במהירות נמוכה ובזמן הפעלת האיתות), בקרת שיוט, דיבורית בלוטות', מערכת שמע עם שישה רמקולים ושקעי USB ו- AUX, בקרת שיוט, תאורת קריאה קדמית מפוצלת לנהג ולנוסע ונורה נוספת לרווחת הנוסעים במושב האחורי, חיישן לחץ אוויר בצמיגים ובקרת סיוע לזינוק בעלייה.
קיה ספורטאז' אורבן 2014. תא הנוסעים
ברכב המבחן הותקנה גם מערכת מולטימדיה (אופציה בתוספת תשלום) הכוללת תמיכה באנשי קשר בעברית, תוכנת ניווט WAZE ומצלמת נסיעה לאחור. מערכת המולטימדיה מוסיפה המון נקודות לחוויית השהייה בקיה ספורטאז' - איכות השמע טובה מאוד ומערכת הניווט מייתרת לחלוטין את הצורך בשימוש בסמארטפון ויחד איתו את הסיוט הלוגיסטי של מציאת מקום להנחת הטלפון כך שתוכלו להביט במסך כדי לא ללכת לאיבוד.
מסך המגע של מערכת המולטימדיה נוח לשימוש וקריא בכל תנאי התאורה למעט במצבים של שמש ישירה אשר פוגמת מעט בראות. ניכר כי ההטמעה של תוכנת הניווט עדיין לא בשלה והודעות שגיאה קפצו לא מעט פעמים בזמן הפעלתה. אף על פי כן, החסרונות של המערכת מחווירים לעומת החוויה שהיא מספקת והנוחות שהיא תורמת לנסיעה ואנו ממליצים בלב שלם להוסיף אותה לרשימת האבזור.
על הכביש - מתיחת פנים "קלה"? הצחקתם אותו
במסגרת מתיחת הפנים ערכה קיה מספר שינויים ושדרוגים במערך המתלים ובשלדה הכוללים חיבור תת המסגרת הקדמית לתותבים ולא לשלדה עצמה על מנת להוסיף חוצץ נוסף בין הכביש לבין תא הנוסעים והתקנת מוט מייצב קדמי משופר ותושבות מתלים רכות יותר שתורמות לנוחות הנסיעה. כל אלה נועדו ליצור חווית נהיגה מעודנת ונינוחה לעומת הדגם הקודם.
בחרטומו של קיה ספורטאז' החדש שוכן מנוע בנזין חדש - 2.0 ליטר הזרקה ישירה מסדרת NU של קונצרן יונדאי המפיק 166 כ"ס (שיפור של 3 כ"ס ביחס למנוע הקודם) ומומנט מרבי של 20.9 קג"מ (שיפור של 1.2 קג"מ) המגיע ב- 4,000 סל"ד, 600 סל"ד נמוך יותר מאשר במנוע הקודם.
המנוע משודך למערכת הנעה קדמית ותיבת הילוכים אוטומטית בת שישה הילוכים. לצד נתוני ההספק המשופרים, קיה מצהירה על תצרוכת דלק משולבת של 12.7 ק"מ לליטר. במהלך המבחן שכללה לא מעט עמידה בפקקי גוש דן לא הצלחנו לשחזר את נתון צריכת הדלק המוצהר וזה עמד בסוף המבחן על 9.3 ק"מ לליטר.
קיה ספורטאז' אורבן 2014
מערך המתלים החדש של קיה ספורטאז' מרגיש טוב מאוד וניכר שהושקע בו תכנון רב. בולמי הזעזועים רכים מספיק וסופגים ביעילות את מרבית השיבושים בכבישים עירוניים ומאידך הם מספיק קשיחים על מנת להתמודד בכבוד עם כביש מהיר וגלי.
ההגה קליל ועם 2.7 סיבובים מנעילה לנעילה הוא מרגיש זריז והופך את התמרון בעיר לעניין של מה בכך. יחד עם רדיוס סיבוב של 5.3 מטר התמרון ברחובות צרים נעשה בקלות. בזכות מצלמת הנסיעה לאחור שמותקנת כחלק ממערכת המולטימדיה חניות צפופות גם הן מבוצעות בקלות, זאת על אף שמשה אחורית קטנה יחסית. הטענה היחידה היא כלפי שדה הראיה שמוסתר בגלל סף החלונות הגבוה וקורות A רחבות.
המנוע החדש מרגיש טוב במרבית הסיטואציות. הוא מספק עוצמה בטווח רחב של סל"ד ואפילו מפיק צליל בשרני ונעים שהפתיע אותנו לטובה, אך כשרוצים להגביר את הקצב מיד נתקלים בסירוב של תיבת ההילוכים. התיבה מהססת להוריד הילוך ונדרש לה זמן ארוך מדי עם דוושה השתולה עמוק בתוך השטיח על מנת להבין שאתם ממהרים. ברגע שתרפו מעט מדוושת התאוצה, תמהר התיבה להעלות להילוך הגבוה ביותר שנראה לה שיוכל להתמודד עם תנאי הנסיעה. בפועל, ברוב המקרים יהיה זה ההילוך השישי שישאיר אתכם עם מעט מדי כח תחת כף רגלכם הימנית ויקטע כל אפשרות להנות.
שטח? לא תודה. למרות שהוא מצוייד בבקרת ירידה במדרון, קיה מבינה היטב את העובדה כי מרבית הרוכשים של הספורטאז' אינם מעוניינים ביכולות שטח ומעדיפים שלא לשלם עליהן הן במחיר הרכישה והן בנוחות הרכב על הכביש. ראיה לכך היא שינוי הכיוון החד שעשתה היצרנית עם הדור הנוכחי. בקרת הירידה במדרון מתפקדת לא רע, אך מעבר לכך הספורטאז' אינו בנוי להתמודדות עם תנאי שטח קשים יותר מאשר שבילים לא סלולים או מדרגות נמוכות.
סיכום - הטבלה לא משקרת
קיה ספורטאז' שלט עד לפני זמן לא רב בטבלת המכירות של רכבי הפנאי שטח ואנו מלאי בטחון שיש סיכוי טוב מאוד שהוא יגיע לשם שוב בחודשים הקרובים. הבעיה היא, שחלק גדול מהמשיכה של רכבים בסגמנט הזה היא הרושם שהם משאירים על הסביבה, ועם אלפי תאומים זהים על הכבישים, הוא מאבד הרבה נקודות בסעיף הזה.
קיה ספורטאז' אורבן 2014
קיה ספורטאז' מציע חבילה מצויינת, תנוחת הישיבה הגבוהה והעיצוב המעניין קורצים לאנשים רבים ומחירה של גרסת אורבן לצד רשימת האבזור הנדיבה הופכים דווקא את גרסה זו לאטרקטיבית במיוחד. אמנם חסר בה אבזור כגון נורות ה- LED או בקרת האקלים אך אם לא להיות קטנוניים הרי שהאבזור מספק לגמרי. בנוסף לכל אלה, הוא מרווח, נוח, נעים לשהיה והמנוע יספק את צרכיהם של מרבית הנהגים.
נקודת החוזק המשמעותית ביותר של הספורטאז' היא סוג של חרב פיפיות. אותה אטרקטיביות שתגרום לכם להגיע לאולם התצוגה להתרשם תביא איתה גם שלל רוכשים פוטנציאליים אחרים ובסופו של דבר תביא גם אותם לבצע הזמנה. עם זאת, אם לא מפריע לכם לפגוש עוד ספורטאז' ברמזור ואתם מחפשים רכב שמציע חבילה טובה במחיר נמוך מהמתחרים אנחנו לא יכולים לחשוב על סיבה אמיתית לא לבחור בקיה ספורטאז'.

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.