יונדאי i20 קרוס הוא למעשה יונדאי i20 עם מדי עבודה ונעליים גבוהות. האם זה יספיק לו כדי להוות תחרות אמיתית בסגמנט הקרוסאוברים העירוניים?
עד להגעת יונדאי i20 קרוס לישראל, לא היה לכלמוביל היבואנית מענה לסגמנט הקרוסאוברים העירוניים הרותח. אמנם יש לה את יונדאי טוסון החדש שמצליח מאוד בישראל ובעולם, אך הוא גדול ויקר יחסית מדגמים בסגמנט נמוך יותר כגון ניסאן ג'וק, שברולט טראקס ופיג'ו 2008. בארסנל הדגמים של יונדאי דווקא קיים דגם פנאי שטח קומפקטי - יונדאי קרטה (Creta), אך הוא מיועד בעיקר לשווקים האסייתיים ואינו בעל תקינה אירופאית. כדי למלא את המשבצת החסרה הגתה היצרנית את יונדאי i20 קרוס.
יונדאי i20 קרוס
יונדאי i20 קרוס הינו בעצם יונדאיi20 עם איפור שטח ומרווח גחון שצמח ב- 20 מ"מ לכדי 160 מ"מ. מלבד מידת הגובה שצמחה בעקבות הגדלת מרווח הגחון, מידותיהם של הדגמים זהים. ליונדאי i20 קרוס בסיס גלגלים של 2,570 מ"מ, רוחב של 1,760 מ"מ, ואורך של 4,065 מ"מ. בישראל משווק יונדאי i20 קרוס בשתי רמות אבזור. הראשונה אינספייר ומחירה עומד על 109,900 ₪ והשניה פרימיום ומחירה עומד על 115,900 ₪. שתיהן מצויידות באותה יחידת הנעה הכוללת מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר ותיבת 4 הילוכים אוטומטית.
עיצוב
יונדאי i20 קרוס החדש נראה טוב מכל זווית. מעצבי החברה שמרו על העיצוב המוצלח למדי של יונדאי i20, וגרסת הקרוס מוסיפה הצהרה של רכב פנאי שטח אופנתי. הפגוש הקדמי כולל צמד פנסי ערפל עגולים ופלסטיקה שחורה המדמה מיגון גחון. מהצד נוספו פסי הגנה בדלתות, חצאיות פלסטיק שחורות מעוצבות, ומכסה מיכל דלק ייחודי.
יונדאי i20 קרוס
פסי גגון מעטרים את הגג וצמיגים נמוכי חתך עם חישוקי סגסוגת בקוטר 17 אינץ' מוסיפים חן לרכב. קורת C המושחרת משתלבת עם חלקו האחורי של הרכב שקיבל פגוש חדש עם צמד מחזירי אור עגולים והמון פלסטיקה שחורה ומוכספת. התוצאה מוצלחת ואופנתית כאמור.
תא הנוסעים
למרות שתא הנוסעים זהה ליונדאי i20 הסטנדרטית, נוספו לו גוונים שונים. הדשבורד, דיפוני הדלתות והמושבים מגיעים בשילוב צבעים של שחור וחאקי שמטיב עם הקרוס. חומרי הדיפון עומדים בציפיות אך איכות ההרכבה לוקה בחסר באיזורים מסויימים. דלת הנהג לדוגמא, מיאנה להיסגר ללא טריקה. הנדסת האנוש טובה כמצופה מיונדאי, וכל הפקדים ממוקמים היכן שציפינו למצוא אותם. לוח המחוונים ברור וקריא אך צג המידע של מחשב הדרך מעט צפוף ועמוס, מה שהקשה על קריאתו.
יונדאי i20 קרוס
במרכז הדשבורד ניצבת מערכת המולטימדיה Connected Car של יונדאי הכוללת בין היתר מסך מגע, ניווט וויז, אפליקציות שונות, וקישוריות בלוטות'. תחתיה ממוקמים פקדי המזגן המכני, תא אחסון, ושקעי 12V, AUX ו- USB. בין המושבים תא אחסון קטן, צמד מחזיקי כוסות ובורר הילוכים כמובן. תאי אחסון נוספים נמצאים בדלתות, ותא הכפפות המקורר גדול מספיק עבור מרבית האביזרים שתרצו לאחסון.
המושבים ביונדאיi20 קרוס החדש נוחים למרות שהמושבים הקדמיים מעט צרים וחסרי תמיכה לירכיים. מושב הנהג ניתן לכיוון גובה, ויחד עם כוון גובה ועומק של גלגל ההגה, ניתן למצוא תנוחת נהיגה מתאימה. המרווח מלפנים סביר בלבד מכיוון שרגל ימין של הנהג פוגשת את הדשבורד לעיתים קרובות. מאחור המרווח מצויין הודות למרווחי ראש ורגליים טובים ומדרגת תעלת הינע נמוכה. שני מבוגרים וילד יכולים לשבת בקלות ובנוחות, או לחילופין שני מושבי תינוק יכנסו למושב האחורי ללא כל בעיה. היות והמרכב הוגבה רק ב- 2 ס"מ הישיבה אינה גבוהה ושולטת במיוחד, בוודאי לא כמו ברכבי פנאי בגודל מלא. שדה הראיה לפנים ולצדדים טוב, ועל שדה הראיה המוגבל לאחור מפצה מצלמת הרוורס.
יונדאי i20 קרוס
נפח תא המטען עומד על 301 ליטרים. מפתח התא נוח ורחב דיו אך פתח ההטענה גבוה ותא המטען אינו עמוק מספיק. המושבים האחוריים מתקפלים ביחס של 60/40 ומגדילים את נפח תא המטען לכדי 1,017 ליטרים עם רצפה מדורגת ולא שטוחה. מתחת לרצפת תא המטען מסתתר גלגל חלופי זמני.
אבזור
יונדאיi20 קרוס החדש לובש חליפה חיצונית קרבית וכולל מגוון פינוקים אהובים על הקהל בישראל. רמת האבזור פרימיום מצויידת במערכת מולטימדיה אנדרואיד נשלטת מההגה, ניווט וויז, אפילקציות חניה, דיבורית בלוטות, ו- 4 רמקולים. בנוסף ניתן למצוא בקרת שיוט, 4 חלונות חשמל, מצלמת נסיעה לאחור, חיישני נסיעה לאחור, שמשות אחוריות כהות, מראות מתקפלות חשמלית, וחישוקי סגסוגת בקוטר 17 אינץ'.
יונדאי i20 קרוס
יונדאי i20 קרוס אינו מביא עימו חידושים בסעיף הבטיחות, וכולל 6 כריות אוויר, עיגוני איזופיקס, וחיישני לחץ אוויר בצמיגים. הקרוס מצוייד בכלל בקרות האחיזה והבלימה הסטנדרטיות, וכלמוביל מספקת כסטנדרט מערכת מובילאיי לסיוע במניעת תאונות דרכים.
יחידת הנעה וחווית הנסיעה
יצרני הרכב הקוריאנים, ויונדאי בראשם, התקדמו רבות בשנים האחרונות. הם השתפרו בכל תחום החל מהעיצוב, דרך איכות החומרים והנסיעה ועד ליחידות ההנעה. לעומת זאת, יונדאי i20 כולל גרסת הקרוס נשכחו מאחור עם יחידת הנעה השייכת לימים עברו. בישראל משווק יונדאי i20 קרוס עם מנוע בנזין אטמוספרי 4 צילינדרים בנפח 1,368 סמ"ק, המפיק 100 כ"ס ב- 6,000 סל"ד ומומנט של 13.7 קג"מ החל מ- 3,500 סל"ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בת 4 מהירויות בלבד. עם נתונים אלו, ליונדאי i20 קרוס נקודת פתיחה חלשה אל מול המתחרות המציעות יחידות הנעה מתקדמות החמושות במנועי טורבו קטנים וזריזים ובתיבות הילוכים בעלות יחסי העברה רבים וקצרים יותר.
עם זאת, ההתנהלות העירונית ביונדאי i20 קרוס דווקא משביעת רצון. במהירויות נמוכות לא מורגש מחסור בכוח והקרוס מפתיע לטובה עם תגובת דוושה נחושה ותחושה זריזה למדי. רק במעבר מהילוך אחורי לקדמי ישנה השהייה מסויימת, אשר יחד עם לחיצה על דוושת התאוצה מייצרת חבטה קטנה. בעלייה יגרור הדבר לדירדור קל. מעבר לכך מצליחה התיבה להיות שקטה, נעימה וחלקה בכל מצב.
יונדאי i20 קרוס
בנסיעות בין עירוניות רגועות תקבלו מכונית נעימה לשהיה. גילה של יחידת ההנעה מתגלה כאשר נדרש כוח זמין לעקיפות או לצליחת עליות תלולות בזריזות. אז מתקשה הקרוס לספק את הסחורה. מומלץ לתכנן כל עקיפה מראש, על אחת כמה וכמה אם הרכב עמוס בציוד ובנוסעים. ההגה של יונדאי i20 קרוס החדש אינו מפתיע לטובה ואינו מאכזב. הוא קל ונעים אך מנותק. למרות שאין לו יומרות ספורטיביות כלל, ניתן להשתובב עם ההגה ולחוש את בקרת היציבות עובדת. רעשי הסל"ד הגבוה יוסיפו לחוויה אך בפועל הקצב ישאר איטי.
תאוצה מעמידה למאה קמ"ש ארכה 14.2 שניות (13.6 שניות לפי היצרן), ואת מיאוץ העקיפה מ- 80 ל- 120 קמ"ש השלים יונדאי i20 קרוס תוך 11.3 שניות המרגישות כמו נצח. במשך המבחן עמדה צריכת הדלק הממוצעת על 10.8 ק"מ לליטר, נתון לא מזהיר, במיוחד לאור הביצועים הפושרים. טווח הנסיעה לעומת זאת סביר, הודות לקיבולת 50 ליטרים של מיכל הדלק. בנסיעה משולבת תוכלו לגמוע 500 ק"מ לפני שתאלצו לעצור שוב בתחנת הדלק.
יונדאי i20 קרוס
למרות האיפור הקרבי, יכולת השטח של יונדאי i20 קרוס זהה לכל סופר מיני סטנדרטית. הוא אינו מצוייד בשום אבזור שטח אמיתי ובוודאי שלא בהנעה כפולה. זה בסדר גמור מבחינתנו מכיוון שרכבי פנאי שטח קומפקטיים היום הם הצהרה אופנתית ותו לא. אם תקחו את הקרוס לטיול תגלו שניתן לנסוע איתו במגוון שבילי עפר קלילים עם מידת זהירות נדרשת כבכל רכב סטנדרטי אחר.
נוחות נסיעה
בידוד הרעשים ביונדאי i20 קרוס טוב למדי. בשיוט רגוע כמעט ולא מורגשים רעשי רוח ומנוע אך מעט רעשי כביש מהצמיגים חודרים לתא הנוסעים. גם במצבים בהם נדרש יותר כוח ודוושת התאוצה דבוקה לרצפה, נשמר שקט יחסי. מעבר ל- 4,500 סל"ד נשמעים בבירור רעשי המנוע בתא הנוסעים. גם כיול המתלים של יונדאי i20 קרוס החדש טוב. הנסיעה מרגישה מוצקה ומרבית השיבושים העירוניים לא מגיעים אל הנוסעים. רק עם מפגעים גסים באספלט מתקשה יונדאי i20 קרוס להתמודד כראוי. בכבישים המהירים הנוחות הרבה יותר גבוהה, וגם בכבישים מפותלים שומר הקרוס על ריסון טוב למרות הגבהת מרכז הכובד של המכונית.
סיכום
יונדאי i20 קרוס החדש הוא הצהרה אופנתית. העיצוב החיצוני הוא הקלף החזק ביותר שלו ובנוסף הוא מרווח, מאובזר, איכותי ומוצע במחיר נמוך יחסית לסגמנט. הדגם נופל ממתחריו בסעיפי הביצועים ובצריכת הדלק אך לקוחות רבים ירגישו מסופקים עם נתונים אלו. אין ספק שהמונטין המצויין של יונדאי בישראל יניע את הרוכשים לאולמות התצוגה למרות יחידת ההנעה המיושנת. עבורם יונדאי i20 קרוס יכול להוות עסקה הגיונית ומשתלמת.
| יונדאי i20 קרוס 1.4 פרימיום אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | בנזין 4 צילינדרים 1,368 סמ"ק |
| הספק מרבי | 100/6,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 13.7/3,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית בת 4 מהירויות |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,065 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,760 מ"מ |
| גובה כללי | 1,529 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,570 מ"מ |
| מיכל דלק | 50 ליטרים |
| נפח תא מטען |
301/1,017 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,180 ק"ג |
| מהירות מרבית | 162 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 13.6 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 15.3 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 10.8 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 7 |
| ציון בטיחות ENCAP | 4 כוכבים |
| מחיר |
115,990 ₪ חבילת קרוס-פאק |

תפריט נגישות








ליונדאי i20 קרוס יתרונות משלו
רכב הוא אוסף של פשרות. למתחרות האירופאיות עליונות טכנולוגית אך לקוחות שמרנים יעדיפו על פניהן את יונדאי i20 קרוס תוך מחשבה על חיבור לעיצוב ואמינות מוכחת.
לדעתי אתה מאוד מקל עם החסרונות של רכב זה
בפנים מרגיש מאוד פשוט , יחידת ההנעה של היונדאי הזאת היתה גרועה ובזבזנית מאז ימי הגץ , והמחיר משקף בעיקר קריצה לליסינג. הרכב רחוק מלהצדיק את מחירו , המתחרות הצרפתיות בשתי ליגות מעל. וגם הסקודה הרבה הרבה יותר טובה אבל עם פחות אחריות אז מבחינתי מחוץ למשחק.