יצאנו לבחון את המשפחתית האמריקאית הגדולה לאחר שעברה מתיחת פנים וצוידה באבזור בטיחות מתקדם
קונצרן רנו-ניסאן-מיצובישי (או יותר נכון ברית יצרני הרכב) הוא מהגדולים בעולם, וככזה יכול לפעול גם בניגוד למקובל, ולשגר שני דגמי ניסאן לקטגוריית המשפחתיות הגדולות המצומצמת - ניסאן אלטימה וניסאן מקסימה.
| ניסאן מקסימה | |
|---|---|
| יתרונות | מנוע חזק, עיצוב, נוחות נסיעה |
| חסרונות | תיבת הילוכים רציפה, צריכת דלק |
כדי להבין טוב יותר מה אנו בוחנים היום ניסינו להגדיר קודם לאיזה ז'אנר שייכת ניסאן מקסימה ולהסתובב קצת בשכונה אליה היא שייכת למרות שלא מדובר במבחן השוואתי. ההגדרה שנראית הכי הולמת היא מכונית משפחתית גדולה וחזקה או מכונית מנהלים חזקה. ז'אנר זה ממוקם מעל מכוניות משפחתיות גדולות סטנדרטיות ומתחת למכוניות משפחתיות פרימיום גדולות.
ניסאן מקסימה
האחות "החלשה" יותר מבית - ניסאן אלטימה, מציעה ממדים די דומים ואף אבזור לא שונה במיוחד, אך ההבדל הגדול, למעט העיצוב, הוא המנוע. לניסאן אלטימה מנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 2.5 ליטרים בהספק 188 כ"ס ולניסאן מקסימה מנוע בנזין V6 בנפח 3.5 ליטרים בהספק 300 כ"ס.
מהשכונה של ניסאן מקסימה הוצאנו משפחתיות גדולות חזקות כגון פיג׳ו 508 GT ואופל אינסיגניה אינוביישן פרימיום היות והן מצוידות במנועי טורבו חלשים יותר ומציגות נתון תאוצה למאה קמ"ש של יותר משבע שניות. גם רכבי פרימיום בהספקים דומים מקטגוריות משפחתיות פרימיום גדולות ומכוניות פרימיום סלון, כגון ב.מ.וו סדרה 4 גראן קופה וב.מ.וו סדרה 5, לא התקבלו לשכונה בשל מחירן הגבוה, פי שניים ויותר.
בשכונה שהגדרנו נותרו בישראל ארבע מכוניות - ניסאן מקסימה הנבחנת, שברולט אימפלה, סקודה סופרב ספורטליין, וקיה סטינגר 2.0 GT.
ניסאן מקסימה
שברולט אימפלה היא המכונית הקרובה ביותר לניסאן מקסימה. גם היא נועדה לשוק האמריקאי ומיוצרת בארה"ב, וגם היא מציעה מנוע אטמוספרי חזק ועצום נפח בתצורת V6 והנעה קדמית. לשברולט אימפלה תיבת 6 הילוכים אוטומטית לעומת תיבה רציפה בניסאן מקסימה. התאוצה מעמידה למאה קמ"ש אורכת 6.8 שניות בשברולט אימפלה, ואילו בניסאן מקסימה אורכת התאוצה 5.9 שניות באופן תאורטי לפי מידע מאתרי חו"ל, אך הנתון שהשגנו במבחן לא מתקרב לכך והיבואן בארץ לא מציין נתון תאוצה בכלל. מחירה של שברולט אימפלה LTZ עומד על 259,990 ₪ ומחירה של ניסאן מקסימה 249,990 ₪.
למרות שסקודה סופרב ספורטליין היא מכונית אירופאית וקיה סטינגר 2.0 GT היא מכונית קוריאנית המיועדת לארה"ב ולשווקי המזרח, לשתיהן מנוע טורבו בנזין חזק בנפח 2.0 ליטרים בלבד. לסקודה סופרב ספורטליין 272 כ"ס ותיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים זריזה התורמת לתאוצה המהירה בקבוצה העומדת על 5.5 שניות מעמידה למאה קמ"ש. לקיה סטינגר 2.0 GT 256 כ"ס ותיבת 8 הילוכים אוטומטית. למרות ההספק "הנמוך" יחסית, תורמת התיבה בסטינגר לתאוצה מעמידה למאה קמ"ש תוך 6 שניות בודדות, וממקמת אותה במקום טוב בשכונה שלנו. לקיה סטינגר הנעה אחורית ולסקודה סופרב הנעה כפולה לארבעת הגלגלים, ולשתיהן אבזור נוחות ובטיחות עשיר יותר מצמד האמריקאיות. מחירה של קיה סטינגר 2.0 GT עומד על 292,900 ₪ ומחירה של סקודה סופרב ספורטליין 267,500 ₪.
ניסאן מקסימה
ניסאן מקסימה הגיעה לארץ לראשונה בדורה הרביעי בשנת 1995, ובשנת 2000 החל שיווק הדור החמישי. הדור השישי לא שווק בארץ והדור השביעי הגיע אלינו באיחור בשנת 2014 לאחר מתיחת פנים. בשנת 2016 החל שיווק הדור השמיני בישראל והשנה החל שיווק הדגם לאחר מתיחת פנים ושידרוג אבזור הבטיחות.
עיצוב ונוחות
ניסאן מקסימה נאה ומיוחדת. הגריל הענקי בתצורת V כולל עיטור כרום נדיב ופלסטיק שחור עבה ומבריק מצדיו. הפנסים עם תאורת לד מעוצבת צרים וארוכים מאוד, ופולשים אל הכנף הקדמית ואל מכסה המנוע הכולל בליטת כוח עדינה. פנסי הערפל במעין מובלעת משל עצמן בצבע שחור מבריק ובתחתית הפגוש ספויילר כרום גדול ומודגש.
קורות A ו- B מושחרות יחד עם פס מושחר בקורת C יוצרים גג במראה צף. הגג הפנורמי הענק מחולק לשני חלקים - חלק אחורי קבוע וחלק קדמי נפתח חשמלית. גם מראות הצד בצבע שחור מבריק, וצבע המרכב בחלק העליון של הרכב נראה רק בקורות מעל הדלתות. מהצד שני קווי מותניים, האחד מתחיל מהפנסים הקדמיים, מתעגל סביב הגלגל הקדמי, מתיישר בדלת הקדמית, וממשיך לדלת האחורית. הקו השני מתחיל מהדלת האחורית, ממשיך לכנף האחורית הענקית ומתמזג עם דלת תא המטען. בתחתית הדלתות קו עיצוב נוסף ומתחת חצאיות מעוצבות. חישוקי הגלגלים בקוטר 18 אינץ' בעיצוב מעניין בשני צבעים.
ניסאן מקסימה
גם הפנסים מאחור מסוג לד צרים וארוכים עם חתימת אור מעניינת בצורת C. בדלת תא המטען פס כרום עבה ומודגש, ובתחתית הפגוש 4 פתחי מפלט מרובעים ונאים בעיטור כרום. מידותיה של ניסאן מקסימה נדיבות. אורכה 4,905 מ"מ, רוחבה 1,862 מ"מ, גובהה 1,436 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים 2,775 מ"מ.
תא הנוסעים עשיר ואלגנטי בעיצוב מעניין אך לא פורץ מוסכמות. חלקו העליון בצבע אפור דמוי עור רך ונעים למגע, מתחת פס בצבע אלומיניום בעיטור מעויינים נאה, ומתחת חומרי דיפון בצבע בז' בהיר השולט גם במושבים עטויי העור. יחד עם שטח שמשות נדיב וגג פנורמי ענק, מתקבל תא נוסעים מואר, אוורירי ונעים מאוד לשהייה.
הדשבורד לא גבוה ומכסה המנוע בולט מבעד לשמשה הקדמית. פתחי המיזוג במרכז הקונסולה קטנים מאוד ולא ניתנים לסגירה. היה אפשר לוותר על כניסת ה- CD מתחתם ולהגדילם מעט. המסך המרכזי בגודל 8 אינץ' כולל תצוגה מקורית הכוללת עברית. תצוגת המסך טובה גם ביום שטוף שמש והמערכת פועלת נהדר ונשלטת באמצעות מגע, מתגים בצדי המסך וגלגלת שליטה. מערכת השמע מבית BOSE עם 11 רמקולים מייצרת איכות שמע טובה כמו בליגה של הגדולים.
ניסאן מקסימה
פקדי בקרת האקלים ממוקמים מתחת למסך ואין מקום ייעודי להנחת הטלפון הסלולרי. בין המושבים קונסולה רחבה עם בורר הילוכים, תא נפתח קטן, מתקני כוסות, גלגלת השליטה במערכת המולטימדיה ובמערכות הרכב, כפתור ההתנעה ומתגים נוספים. משענת היד רחבה ובהרמתה נחשף תא אחסון גדול ומרופד הכולל גם יציאת מתח 12V.
גלגל ההגה גדול, קטום ומעוצב. עיטוי העור נאה ונעים לאחיזה. בגלגל ההגה מתגים רבים לשליטה במערכת השמע ובמערכות הרכב השונות, אך אפשרות להעברת הילוכים מגלגל ההגה נעדרת מהמפרט למרות קיומו של מצב ספורט. לוח המחוונים סטנדרטי אך בין מד המהירות למד הסל"ד ממוקם מסך צבעוני איכותי עבור נתוני מחשב הדרך. הנדסת האנוש טובה ולא מתחכמת אך פגשנו כבר טובות יותר.
דלתות הרכב נפתחות בזווית רחבה ומאפשרות כניסה ויציאה נוחות. סוככי השמש גדולים, כוללים מראות ותאורה, ניתנים לתזוזה על גבי ציר, ומאוד שימושיים להגנה בפני השמש גם בחלונות הצד. בלם החניה המופעל בעזרת הרגל מיושן מאוד וציפינו כמובן לבלם חניה חשמלי.
ניסאן מקסימה
המושבים בעיצוב נאה ולא סטנדרטי. מושב הנהג כולל כיוונון חשמלי לגובה, לעומק, לזווית משענת הגב ולתמיכת הגב התחתון. מושב הנוסע שלצד הנהג כולל כיוונון חשמלי רק לעומק ולזווית משענת הגב. המושבים הקדמיים כוללים גם חימום. ההגה מתכוונן ידנית לגובה ולעומק.
המושבים מאחור נוחים ומרווחים. מדרגת ההינע לא גדולה במיוחד אך המושב המרכזי מוגבה ופחות נוח. תא הכפפות גדול, מואר ומרופד. התאים בכל הדלתות לא גדולים, ולטובת הנוסעים מאחור מחזיקי כוסות במשענת היד הנשלפת, וכיסים בגב המושבים הקדמיים.
ניסאן מקסימה
לניסאן מקסימה תא מטען בנפח 405 ליטרים, קטן משל המתחרים וגם מזה של ניסאן אלטימה. דיפון התא פשוט ובסיסי וצירי פתיחת הדלת גוזלים מנפח ההטענה. מתחת לרצפה גלגל חלופי קטן וזמני. קיפול המושבים האחוריים מתבצע ע"י משיכת ידית בתא המטען המשחררת את נעילת המושבים אך משאירה אותם במקומם. לא ניתן למשוך את הידית מאחור ולגשת למושבים מלפנים היות והם ננעלים שוב ללא משיכת הידית, ויש להיכנס ממש לתא המטען ולדחוף את המושבים קדימה או לבצע את קיפול המושבים עם אדם נוסף. מאוד תמוה מדוע הידית לא מקפיצה את המושב מעט קדימה לקיפול קל יותר ומדוע אין ידית קיפול סמוכה למושב מלפנים. הפתח בין תא המטען לתא הנוסעים קטן מדי ולא יאפשר הובלת חפצים גדולים.
ניסאן מקסימה
שדה הראיה לפנים ולצדדים טוב אך קורות A עבות ומראות צד גדולות מייצרות שטחים מתים. שדה הראיה לאחור מאוד מוגבל עקב שמשה משופעת מאוד וגבוהה. חיישני החניה ההיקפיים ומצלמת הרוורס בהחלט תורמים לתמרונים קלים יותר למרות שאיכות המצלמה נמוכה מאוד, ובכל מקרה יש להתרגל לגודלה של ניסאן מקסימה לפני שנכנסים לתמרונים צפופים.
נוחות הנסיעה טובה מאוד. המתלים מלפנים מסוג תמוכות מק'פרסון עם מוט מייצב והמתלים האחוריים נפרדים ורב חיבוריים. כיול המתלים רך בסגנון אמריקאי אך ריסון המתלים טוב ולא רופס. שברי כביש, גלים ופסי האטה נבלעים היטב ומורגשים בקושי בתא הנוסעים. בפניות מורגשת רכינת מרכב, אך כאמור מרוסנת ונשלטת. בידוד רעשי הכביש והרוח טובים אך לא מעבר. דווקא המנוע מבודד היטב למרות שהיינו שמחים לשמוע יותר את קולו הבשרני.
ביצועים
המנוע מסוג בנזין אטמוספרי בתצורת V6 בנפח 3,498 סמ"ק המפיק 300 כ"ס ב- 6,400 סל"ד ומומנט של 36.08 קג"מ ב- 4,400 סל"ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה עם חלוקה וירטואלית לשבעה יחסי העברה.
המנוע מהסוג שאנחנו אוהבים, מייצר הרבה כוח, מפיק צליל נפלא ונושם לבד ללא עזרה של מגדשי טורבו. לעומת זאת הבחירה בתיבת הילוכים רציפה לרכב כבד וחזק שאמור לספק ביצועים טובים נראית פחות מתאימה. אמנם התיבה מתנהגת יפה ומאוד נעימה, וגם החלוקה הווירטואלית ליחסי העברה תורמת לא מעט, אבל היה אפשר להפיק הרבה יותר מהמנוע עם תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית, ואף מעבר עם תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים מהירה כפי שיש בסקודה סופרב ספורטליין המתחרה, המצוידת במנוע טורבו בנזין חלש יותר אך מספקת ביצועים טובים הרבה יותר.
ניסאן מקסימה
היבואן לא מציין במפרט את נתון התאוצה אך באתרי חו"ל מצוינות 5.8 שניות בתאוצה מעמידה למאה קמ"ש. הנתון לא נראה לנו ישים בפועל וככל שניסינו לא הצלחנו להשלים את המיאוץ הקלאסי בפחות משבע שניות. האשמים העיקריים הם תיבת ההילוכים וההנעה הקדמית.
יחידת ההנעה מתנהגת מעולה והרבה יותר טוב ממה שציפינו אבל בכל זאת קיימת תחושה מסוימת של פספוס בבחירת תיבת הילוכים רציפה. הבלמים חזקים מספיק כדי להתמודד עם מסת המכונית וכוח המנוע.
בכבישים מפותלים הופתענו מאחיזת כביש טובה למרות המתלים הרכים וההנעה הקדמית. רכינת המרכב לא הייתה גדולה ומציקה, ומערכת בקרת היציבות שמרה על הרכב בקו הנבחר. ההגה רך מדי וחובה להעבירו למצב ספורט כדי להקשיחו בכבישים מאתגרים. חוץ מזה לא הבחנו בשינויים משמעותיים בהתנהגות יחידת ההנעה במצב ספורט.
צריכת דלק
צריכת הדלק המשולבת של ניסאן מקסימה עומדת על 10.2 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן ובהתאם לתקן האמריקאי המחמיר. במהלך נסיעת המבחן שלנו שכללה בעיקר נסיעה בינעירונית, אך גם לא מעט מעיכות דוושה, עמדה צריכת הדלק על 7.4 ק"מ לליטר. מיכל דלק בנפח 68 ליטרים יאפשר בנתונים אלו טווח נסיעה של 500 ק"מ בלבד בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 15 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
ניסאן נהנית בישראל ממוניטין אמינות טוב בזכות היותה יצרנית יפנית ולמרות שותפתה רנו הצרפתית. בסקר של ארגון Consumer Reports שנערך בארה"ב בשנת 2019, הגיעה ניסאן למקום ה- 12 בדירוג האמינות של 28 יצרנים, ירידה של מקום אחד ביחס לשנת 2018. בסקר שערך ארגון J.D. Power בגרמניה בשנת 2019 ומדד את כמות התקלות ל- 100 כלי רכב, הגיעה ניסאן למקום ה- 14 מתוך 23 יצרנים ודגמיה סבלו מ- 118 תקלות לכל 100 כלי רכב, מעט מעל הממוצע בסקר שעמד על 115 תקלות. בסקר דומה שנערך בארה"ב הגיעה ניסאן למקום ה- 15 מתוך 32 יצרנים עם 137 תקלות לכל 100 כלי רכב לעומת הממוצע בסקר שעמד על 136.
ניסאן מקסימה
ניסאן מקסימה משווקת בישראל עם אחריות יצרן מלאה ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ, המוקדם מבין השניים. מרווח הטיפולים עומד על שנה או 15,000 ק"מ. מחירי הטיפולים אינם מפורסמים ברשת האינטרנט וטרם זכינו לקבלם מהיבואנית קרסו מוטורס.
עלות ביטוח חובה לכל נהג מגיל 21 עם ותק נהיגה של 3 שנים, ללא תביעות ושלילות רישיון, עומדת על כ- 1,600 ₪ ועלות ביטוח מקיף כ- 7,200 ₪. ניסאן מקסימה ממוקמת בקבוצת רישוי 6 בה עומדת עלות אגרת הרישוי השנתית על 3,355 ₪.
בטיחות
ניסאן מקסימה מיועדת בעיקר לשוק האמריקאי ולכן לא נבחנה ע" ארגון Euro Ncap. מינהל בטיחות התנועה - NHTSA במשרד התחבורה האמריקאי העניק לניסאן מקסימה ציון מרבי של 5 כוכבי בטיחות למרות העדר מערכות בטיחות חשובות כגון תיקון סטייה מנתיב הנסיעה, ובלימה אוטונומית גם כשבקרת השיוט לא מופעלת.
אבזור הבטיחות של ניסאן מקסימה כולל בין היתר 10 כריות אוויר, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני תאורה, מצלמת רוורס, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי רכב דו גלגלי והולכי רגל הכוללת בלימה אוטונומית במצבי חירום בלבד, בקרת שיוט אדפטיבית המתנתקת בעצירה מלאה, התרעה על עייפות נהג, מערכת לניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, והתרעה על סטייה מנתיב הנסיעה.
ניסאן מקסימה
ניסאן מקסימה מגיעה לישראל ללא תיקון אקטיבי של סטייה מנתיב הנסיעה, ומערכת בקרת השיוט האדפטיבית לא טובה לפקקים היות והיא מתנתקת בכל עצירה. רכב המבחן מצוייד במערכת מובון בהתקנה מקומית המוסיפה התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה אשר תפקדה באופן תקין למעט תצוגת המסך שלא נראתה כלל באור יום. ציון אבזור הבטיחות של משרד התחבורה הישראלי עומד על 7 מתוך 8.
תמורה למחיר
ניסאן מקסימה משווקת בישראל ברמת אבזור אחת בלבד SL במחיר 249,990 ₪. מפרט האבזור כולל בין היתר חלון גג כפול נפתח חשמלית, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', תמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, מערכת שמע BOSE עם 11 רמקולים, שקע AUX, ארבעה שקעי USB, מפתח חכם, מושבי עור, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, עמעום אוטומטי למראה המרכזית, תאורה ראשית מסוג לד, חיישני תאורה, וחישוקי 18 אינץ'.
ניסאן מקסימה היא מכונית אמריקאית-יפנית גדולה וחזקה השייכת לקטגוריה מאוד מצומצמת וייחודית. יש לניסאן מקסימה מתחרות מהירות יותר, מאובזרות יותר, ויקרות יותר, אך ניסאן מקסימה מביאה עימה עיצוב חיצוני נאה ומיוחד, גנים אמריקאים, נוחות צרפתית, ואמינות יפנית.
| ניסאן מקסימה SL 3.6 אוטומטית | |
|---|---|
| מנוע | בנזין V6 3,498 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 300/6,400 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 36.1/4,400 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית רציפה |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,905 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,862 מ"מ |
| גובה כללי | 1,436 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,775 מ"מ |
| מיכל דלק | 68 ליטרים |
| נפח תא מטען |
405 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,656 ק"ג |
| מהירות מרבית | לא צויין |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | לא צויין |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 10.2 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 7.4 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום אוויר | 15 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro Ncap | לא נבחן |
| ציון בטיחות NHTSA | 5 כוכבים מתוך 5 (2019) |
| רמת אבזור בטיחותי |
7 (מתוך 8) |
| מחיר |
249,990 ₪ |

תפריט נגישות








מקסימה
יש לי ניסאן מקסימה כמעט בת 4 (פברואר 20) 0 תקלות נעימה מרווחת ונוסעת כמו חלום