קיה נירו החשמלי מגיע לישראל באיחור ניכר. יצאנו לבדוק האם יש לו את הכלים להצליח בסגמנט המתפתח
קיה נירו הוצג בשנת 2016 על בסיס פלטפורמה המאפשרת יחידת הנעה היברידית רגילה או נטענת, ויחידת הנעה חשמלית מלאה. הגרסה ההיברידית הושקה בישראל באותה השנה ונהנית עד היום מהצלחה אדירה בישראל. בשנת 2018 הצטרפה למבחר הגרסה ההיברידית הנטענת שנהנית מפופולריות בקרב נהגי ליסינג בזכות שווי שימוש מופחת.
| קיה נירו EV | |
|---|---|
| יתרונות | מרווח, הנדסת אנוש, ביצועים, טווח נסיעה וצריכת חשמל, עלות אחזקה |
| חסרונות | נוחות נסיעה, בידוד רעשים, עיצוב |
קיה נירו EV
כעת מגיע לישראל קיה נירו גם בגרסה החשמלית עם מנוע המפיק 204 כ"ס, סוללה בקיבולת 64 קוט"ש המספקת טווח נסיעה של 455 ק"מ, ומחיר העומד על 179,900 ₪. יצאנו למבחן דרכים בכדי לגלות מה טווח הנסיעה בחיים האמיתיים והאם למרות שהגיע באיחור ניכר, יוכל קיה נירו EV להיות תחרותי ביחס לדגמים צעירים ומוכשרים.
עיצוב ונוחות
קיה נירו EV זוכה למראה מובחן ביחס לגרסאות ההיברידיות. מלפנים משטח אטום בצבע הרכב המחליף את הגריל הקדמי, ובצד ימין כיסוי נפתח המסתיר את שקע הטעינה. גם הפגוש מציג מראה מובחן עם תאורת יום בעיצוב ראש חץ ועיטורים בגוון כחול בהיר. הדופן אלגנטית עם עיטורי כרום מעל חלונות הצד, בידיות הדלתות, ובתחתית הדלתות. לדגם החשמלי חישוקים נאים בקוטר 17 אינץ' המעניקים לו מראה גבוה וחסון יותר מהדגמים ההיברידיים. הפנסים האחוריים זוכים לתאורת לד עם גרפיקה פנימית מעוצבת, על הפגוש עיטורים כחלחלים כמו מלפנים, ומעל השמשה האחורית ספוילר נאה. רכב המבחן הגיע בגוון כחול עמוק שזכה למחמאות, ולראשונה עם הסמל החדש של מותג קיה.
קיה נירו EV
לקיה נירו מידות המציבות אותו בין רכבי הפנאי העירוניים למשפחתיים. אורכו 4,375 מ"מ, רוחבו 1,805 מ"מ, גובהו 1,560 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים נדיב ועומד על 2,700 מ"מ. נזכיר כי לקיה שני דגמים פנאי נוספים במידות דומות – קיה אקסיד הספורטיבי וקיה סלטוס הקשוח. הדגם החשמלי שוקל 335 ק"ג יותר מהדגם ההיברידי ו- 230 ק"ג יותר מגרסת הפלאג-אין הייבריד.
קיה נירו EV
תא הנוסעים מציג מראה נאה ונקי. המשטח העליון של הדשבורד חלק ושטוח. מתחתיו משטח שחור מבריק המכיל את המסך המרכזי ומשתלב בלוח המחוונים החצי דיגיטלי. עיטור כסוף תוחם את פתחי המיזוג ומתחתיו פקדי שליטה פיזיים עבור קיצורי דרך לתפריטים במסך המרכזי ולשליטה בבקרת האקלים. ההגה הנאה נושא אף הוא את לוגו קיה העדכני. השינוי ביחס לדגם ההיברידי ניכר בקונסולה שבין המושבים הקדמיים שמנותקת כעת מהדשבורד ומציגה משטח המתעקל כלפי מעלה ומאכלס בורר הילוכים בצורת חוגה, בלם חניה חשמלי ופקדים נוספים.
קיה נירו EV
איכות החומרים בינונית. תא הנוסעים שופע משטחי פלסטיק שחור מחוספס ובסיסי אם כי בסך הכל הדיפונים שאיתם באים במגע באופן תכוף נעימים למגע ומציגים איכות מקובלת ביחס למחיר. המשטח הכסוף מתחת לפתחי המיזוג נאה אך בתנאי תאורה מסוימים הוא מסנוור במיוחד. איכות ההרכבה טובה מאוד והפלסטיקה נותרה דוממת בנסיעת המבחן. הנדסת האנוש מעולה, התפעול נוח וההתמצאות מהירה. גם פריטי אבזור חריגים כמו פקדי השליטה בבלימה הרגנרטיבית מאחורי גלגל ההגה מציגים פעולה אינטואיטיבית וניתן להסתגל לתפעולם במהרה. הפקדים שעל גלגל ההגה קטנים ועיצובם דומה, כך שמעט קשה לתפעל אותם על עיוור. שטיחי הפלסטיק הפשוטים לא התאימו לאוזני העיגון ונותרו רופפים. מערכת המולטימדיה אינה כוללת אפליקציות ניווט וחניה הקיימים בדגמי קיה אחרים.
קיה נירו EV
בתא הנוסעים שלל תאי אחסון שימושיים. בתחתית הקונסולה המרכזית מדף פתוח עם משטח טעינה אלחוטי לטלפון הסלולרי. הקונסולה הצפה מכסה באופן חלקי תא פתוח גדול ושימושי אך הגישה אליו אינה נוחה במיוחד והוא עשוי פלסטיק פשוט במיוחד. בין המושבים תא גדול עם מכסה נגלל שבלחיצת כפתור יכול להפוך למתקן כוסות. מתחת למשענת היד תא אחסון עמוק עם חיבור חשמל. תא הכפפות אינו גדול במיוחד, הוא עשוי פלסטיק בסיסי ונטול דיפון. בדלתות הקדמיות תא פתוח עם מגרעת לבקבוק שתיה וגם בדלתות האחוריות תא אחסון לבקבוק שתיה.
קיה נירו EV
הכניסה פנימה נוחה הודות למפתח דלתות רחב, דלתות הנפתחות בזווית רחבה וסף דלתות שאינו גבוה. תנוחת הישיבה גבוהה ממשפחתית רגילה אך אינה ג'יפונית. מסעד הרגליים מעט קצר, מסעד הגב קטן והתמיכה למותניים ולגב העליון אינה מספקת. משענות הראש ממוקמות הרחק מאחור ואינן מספקות תמיכה לצוואר ולעורף.
קיה נירו EV
המושב האחורי מציע מרווח רגליים נדיב וגם מרווח הראש מוצלח. הוא יהיה נוח עבור שני נוסעים בוגרים או שלושה ילדים, אך למרות מדרגת הינע קטנה יהיה צפוף לשלושה נוסעים בוגרים. הנוסעים מאחור ייהנו מפתחי מיזוג ומשמשות אחוריות כהות, אך לא משקעי טעינה הנעדרים מהמפרט.
קיה נירו EV
באופן מעניין, לגרסה החשמלית תא המטען הגדול ביותר במשפחת דגמי נירו עם נפח של 451 ליטרים לעומת 401 ליטרים לדגם ההיברידי ו- 324 ליטרים לדגם ההיברידי הנטען. פתיחת דלת תא המטען חושפת חלל אחסון רחב ושימושי. מפתח הדלת רחב אך חבל ששפת ההטענה גבוהה ויוצרת מדרגה משמעותית המחייבת הנפה של הציוד בעת טעינה ופריקה. בתא המטען חסרים אמצעי עיגון, התאורה בסיסית ואין שקע חשמל. קיפול המושב האחורי מתבצע בקלות אך יוצר מדרגה בולטת שמקשה על העמסת חפצים גדולים.
קיה נירו EV
קל להתנייד עם קיה נירו בערים הצפופות. תנוחת הישיבה המעט מוגבהת ממקמת את הנהג בעמדת שליטה טובה ושדה הראיה הרחב מאפשר התמצאות קלילה. מראות הצד אינן גדולות אך הן בולטות החוצה ומעניקות שדה ראיה מוצלח. חיישני חניה היקפיים עם תצוגה גרפית מסייעים בתמרוני חניה.
נוחות הנסיעה אינה מבריקה. המתלים הוקשחו בכדי לשאת במשקל הנוסף של הסוללות והם מתקשים להתמודד עם בורות ומהמורות אשר יעברו אל תא הנוסעים, אך רק הגדולות שבהן יטרידו באופן מהותי את מנוחת הנוסעים.
קיה נירו EV
גם מחוץ לעיר קיימת נוקשות, אם כי היא מספקת בונוס בריסון הולם של המרכב כך שמרבית הזמן נוחות הנסיעה בכביש מהיר טובה. כדאי להיות ערניים ולהימנע מנסיעה מעל שיבושים משמעותיים. כבישים גליים יגרמו לרכב לקפץ באופן שאינו נעים, ומחמיר ככל שהמהירות גבוהה יותר. רעשי הרוח והכביש בולטים למדי על רקע השקט מיחידת ההנעה ובמהירות שיוט הם הופכים למטרידים.
ביצועים
לקיה נירו מנוע חשמלי קדמי עם הספק מרבי של 204 כ"ס הזמין ב- 3,800 סל"ד ומומנט מרבי של 40.3 קג"מ הזמין החל מאפס סל"ד. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 7.8 שניות והמהירות המרבית עומדת על 167 קמ"ש.
קיה נירו EV
יחידת ההנעה חלקה וזריזה. לחיצה על דוושת התאוצה מספקת תאוצה מהירה והחלטית בכל מצב וזמינות הכוח מצוינת. ההבדלים ניכרים בין מצבי הנהיגה נורמל, ספורט, אקו, ואקו פרו. אני העדפתי את מצב אקו ההולם לטעמי את אופיו של הרכב ומאפשר מינון נעים של תאוצה. מצב הנהיגה אקו פרו הופך את תגובות המנוע לאיטיות במיוחד ומנתק את המזגן. מצב זה מיועד למי שממש מעונין לחסוך או למצבים בהם צריך לשמור על טווח מקסימלי.
קיה נירו EV
מערכת הבלימה הרגנרטיבית מאפשרת לנהג לקבוע את עוצמת הבלימה באמצעות מנופים מאחורי גלגל ההגה. משיכה ארוכה במנוף השמאלי מייצרת תאוטה שיכולה להביא את הרכב לעצירה מלאה והמערכת מאפשרת נהיגה בדוושה אחת באופן אינטואיטיבי וקל לשימוש. לאחר שימוש במנופים או בבלמים במצב נהיגה אקו, יופיע חיווי בלוח המחוונים עם מספר הקילומטרים שנצברו בזכות הטעינה. המצב האוטומטי קובע את עוצמת הבלימה בהתאם לתנועה מלפנים ופועל היטב.
קיה נירו EV
אחיזת הכביש טובה וגם זוויות הגלגול ברמה סבירה, אולם יתר המכלולים שומרים על זכות השתיקה ומשהו בתאוצה המיידית ונטולת הדרמה נוטל את העוקץ ממעשה הנהיגה, שמרגיש קצת כמו משחק מחשב. המשקל הגבוה של הרכב מורגש למרות הניסיונות לשמור על מרכז כובד נמוך. השימוש בדוושת הבלם אינו אינטואיטיבי עקב מערכת הבלימה הרגנרטיבית. במקרים רבים עוצמת הבלימה לא הייתה מספקת ונדרשה לחיצה חזקה יותר על הדוושה.
טווח נסיעה
לקיה נירו סוללת ליתיום-יון בקיבולת 64 קוט"ש הממוקמת ברצפת המרכב. לפי נתוני היצרן עומד טווח הנסיעה המרבי על 455 ק"מ בנסיעה משולבת או 615 ק"מ בנסיעה עירונית. טעינה מ- 20% ל- 80% מקיבולת הסוללה אורכת 42 דקות בעמדת טעינה מהירה בהספק 100 קילוואט. זמן הטעינה המלא בעמדה ביתית לא פורסם.
קיה נירו EV
הרכב נמסר לידי עם סוללה טעונה במלואה ומחשב הדרך הציג טווח נסיעה של 415 ק"מ. אל עמדת הטעינה המהירה של אפקון הגעתי לאחר 283 ק"מ בנסיעה שרובה בין עירונית, כשמחשב הדרך מדווח על טווח נוסף של 154 ק"מ, 35% טעינה בסוללה, וצריכת חשמל משולבת של 7.1 קילומטר לכל קילוואט. טעינה ל- 80% ארכה 56 דקות בקצב טעינה של 32 קילוואט לעומת 100 קילוואט שמאפשר הרכב ו- 175 קילוואט שמאפשרת העמדה. הטעינה האיטית נבעה כנראה עקב התחממות הסוללה. טעינה מ- 35% ל- 100% ארכה כשעה וחצי ועלותה הסתכמה ב- 93 ₪.
קיה נירו EV
לאחר שהושלמה הטעינה דיווח הרכב על טווח נסיעה של 444 ק"מ. בפועל עד לסיום נסיעת המבחן הרכב עבר 310 ק"מ ומחשב הדרך דיווח על טווח נסיעה נוסף של 167 ק"מ, כלומר הטווח צפוי לעמוד על כ- 477 ק"מ. נתוני צריכת החשמל במהלך המבחן מבהירים כי טווח הנסיעה עליו מדווחת היצרנית מציאותי בהחלט ומאפשר שימוש נוח כתחליף לרכב בנזין ללא צורך בטעינות תכופות. אסייג ואומר כי במהלך המבחן אומץ מוד נהיגה חסכוני ההולם את אופיו של הרכב, וברוב הזמן שהה ברכב נהג בלבד, ללא נוסעים נוספים וללא מטען. דרגת הזיהום הינה 1 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
קיה נהנית בישראל ממוניטין מוצלח שהתחזק בעשור האחרון. בסקר שערך ארגון Consumer Reports בשנת 2021 הגיעה קיה למקום ה- 15 מתוך 26 יצרניות, ירידה מפתיעה של 6 מקומות ביחס לסקר דומה שנערך בשנת 2020. בסקר שערך ארגון J.D. Power בארה"ב המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב הגיעה קיה למקום השלישי מתוך 32 יצרניות. בסקר דומה שנערך בגרמניה הגיעה קיה למקום החמישי מתוך 22 יצרניות.
קיה נירו EV
קיה נירו משווק עם אחריות מלאה למשך 5 שנים או עד 100,000 ק"מ, ואחריות מורחבת לסוללה למשך 7 שנים או עד 150,000 ק"מ. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון במוסך היבואן עומדת על 152 ₪, עלות הטיפול השני 553 ₪, עלות הטיפול השלישי 152 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 1,055 ₪. סך הטיפולים עד 60,000 ק"מ עומד על 1,912 ₪. מדובר במחיר נמוך באלפי שקלים מהממוצע בסגמנט עם מנועי בנזין או דיזל.
קיה נירו EV
עלות סל החלפים שנבדקו יקר מהממוצע בסגמנט. עלות פנס קדמי 4,779 ₪, עלות פנס אחורי 4,779 ₪, עלות מראת צד קומפלט 4,322 ₪, עלות רפידות בלמים קדמיות 579 ₪, ועלות צלחות בלימה קדמיות 1,147 ₪. הודות למערכת בלימה רגנרטיבית, את הבלמים תצטרכו להחליף לעיתים רחוקות מאוד וזהו יתרון נוסף ברכבים חשמליים.
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 עם ותק של 3 שנות נהיגה ללא תביעות ושלילות רישיון עומדת על כ- 5,300 ₪. עלות ביטוח חובה עומדת על כ- 1,900 ₪. קיה נירו נהנה מאגרת רישוי מופחתת לרכבים חשמליים שעלותה השנתית עומדת על 530 ₪.
בטיחות
קיה נירו עבר את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2016 וזכה בציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 91% בהגנה על נוסעים בוגרים, 80% בהגנה על ילדים, 70% בהגנה על הולכי רגל, ו- 81% עבור מערכות הבטיחות. אבזור הבטיחות כולל בין היתר 7 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, מערכת בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית מעקב היגוי אחרי הרכב שמלפנים, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, והתרעה על עייפות הנהג. דרגת הבטיחות זוכה לציון 7 מתוך 8.
קיה נירו EV
מערכות הבטיחות תפקדו היטב במהלך נסיעת המבחן. בקרת הסטייה מהנתיב מעט פעלתנית ופעולתה מלווה גם בצליל שעשוי להציק כשהיא מבצעת תיקונים תכופים.
תמורה למחיר
קיה נירו החשמלי משווק בישראל ברמת אבזור אחת במחיר 179,900 ₪ כולל עמדת טעינה והתקנה בסיסית. המפרט כולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8.0 אינץ', תמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, מסך בגודל 7.0 אינץ' המשולב בלוח המחוונים, בקרת אקלים דיגיטלית עם פתחי מיזוג אוויר למושב האחורי, ריפוד דמוי עור בשילוב בד, כוונון חשמלי למושב הנהג, חיישני אור וגשם, מפתח חכם, תאורת אווירה כחלחלה בתא הנוסעים, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, בלם חניה חשמלי עם פונקציית Auto Hold, שמשות אחוריות כהות, פנסים אחוריים עם תאורת לד, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'.
קיה נירו החשמלי מספק ביצועים טובים וטווח נסיעה נדיב ושימושי. עבור המשתמש הממוצע הוא יספיק לנסיעות שגרתיות למשך מספר ימים ללא טעינה, והחיזוי המהימן של טווח הנסיעה הצפוי יכול לנטרל במידה מסוימת את חרדת הטווח המאפיינת את המעבר לרכב חשמלי. יחידת ההנעה החשמלית המוצלחת מצטרפת ליתרונות המוכרים של קיה נירו המציע תא נוסעים שימושי ומרווח, והנדסת אנוש טובה.
קיה נירו החשמלי אמנם מבצע את רוב המטלות בצורה מוצלחת אך הבעיה העיקרית נעוצה בעיצוב מיושן ונפוץ בכבישי ישראל, הוא דומה מדי לקיה נירו הייבריד של השכן שעולה הרבה פחות, ואינו מרשים וייחודי כמו מתחרות חשמליות צעירות במחיר דומה. אילו היה מגיע לישראל בסמוך להשקה העולמית הוא עשוי היה להיות מחלוצי ההנעה החשמלית בישראל, אולם כעת הוא נאלץ להתמודד עם מתחרים חזקים כמו יונדאי איוניק 5 וסקודה אניאק היקרים ממנו רק במעט. בשורה התחתונה, קיה נירו EV יכול להתאים למי שמחפש רכב חשמלי של מותג ותיק ואמין עם מקסימום טווח במינימום מחיר.
| קיה נירו EV אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | חשמלי |
| הספק מרבי/סל"ד | 204 כ"ס/3,800 סל"ד |
| מומנט מרבי משולב | 40.3 קג"מ |
| יחידת הנעה | קדמית |
| תיבת הילוכים | תמסורת ישירה |
| קיבולת סוללה | 64 קוט"ש |
| אורך כללי | 4,375 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,805 מ"מ |
| גובה כללי | 1,560 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,700 מ"מ |
| נפח תא מטען | 451 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,825 ק"ג |
| מהירות מרבית | 167 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 7.8 שניות |
| טווח נסיעה מרבי (יצרן) | 455 ק"מ |
| טווח נסיעה מרבי (מבחן) | 477 ק"מ |
| קבוצת זיהום | 1 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro Ncap | 5 כוכבים (מתוך 5, 2016) |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 179,900 ₪ |

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.