בעקבות החלטת הממשלה לבטל את החובה להתקנת מערכות להתרעה מפני שכחת ילדים ברכב, חברות שהצטיידו במלאים גדולים של אותן מערכות יספגו הפסדים כלכליים משמעותיים
משרד התחבורה החליט לסיים את הסאגה סביב התקנה המחייבת התקנת מערכת לשכחת ילדים ברכב ולבטל כליל את התקנה. מדובר ביוזמה של שרת התחבורה היוצאת מירי רגב, לפיה תחול חובת התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים בכל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל 4. התקנה אפשרה בחירה בין מערכת ניידת, לרוב כזאת המחוברת לכיסא הבטיחות, לבין מערכת קבועה המחוברת למערכות הרכב. הקנס לאזרח שייתפס מסיע ילד מתחת לגיל 4 ללא המערכת צפוי היה לעמוד על 250 ₪ בתוספת 4 נקודות.

נציגי משרד התחבורה הסבירו את נחיצות החוק באמצעות נתונים לפיהם בעשור האחרון מצאו את מותם 34 ילדים שנשכחו ברכב חונה ו- 462 ילדים נזקקו לטיפול בבית החולים. עם זאת, החוק עורר התנגדות רבה בקרב חלק מחברי הכנסת שטענו כי קיימות מעט מאוד מדינות בעולם אשר בחרו במהלך דומה. מחאה נשמעה גם בקרב הציבור שראה בחובת התקנת המערכת גזירה כלכלית משמעותית שתחול לא רק על ההורים אלא גם על קרובי משפחה נוספים המסיעים ילדים. הקידום המהיר של התקנה, ללא כללים ברורים ומבלי להסתמך על תקנות דומות ממדינות אחרות עוררו ניחוח של אי סדרים, בדומה לאלה שהתגלו בעת החלת החובה על נשיאת אפוד זוהר ברכב אי שם לפני כ- 17 שנים.
ההערכה הראשונית הייתה כי עלות המערכת תעמוד על כ- 25 ₪, אך לאחר אישור התקנה הוצעו למכירה מערכות בעלות 200-1,000 ₪ והתעוררה ביקורת על כך שלא נקבעו מגבלות מחיר במסגרת אישור התקנה. מרבית המערכות שאושרו לשימוש ע"י מכון התקנים התבססו על זיהוי משקל פעוטות בכיסא הבטיחות, או התרעה על דלת אחורית שנפתחה טרם הנסיעה ולא נפתחה שוב בסיומה. אף אחת מהמערכות לא התבססה על חיישני תנועה או רעש המזהים נוכחות אדם ברכב חונה, שהיו יכולות להיות יעילות במקרה שילד נכנס בכוחות עצמו אל רכב חונה. כמו כן, התעוררה ביקורת על כך שלא נקבע תמריץ כלכלי להתקנת המערכת, בדומה להנחה בשווי אגרת הרישוי השנתית המוענקת לאחר התקנת מערכת התרעה על שמירת מרחק וסטייה מנתיב הנסיעה דוגמת מובילאיי ומובאון.
עם כינון הממשלה החדשה נדרשה שרת התחבורה החדשה מרב מיכאלי לסוגיה. ביוני 2021 ביקשה השרה לדחות את כניסת התקנה לתוקף בשנה בכדי לאפשר לה ליצור לאזרחים תשתית ראויה להתקנת המערכת ובעלות שתאפשר לכל מי שנדרש להצטייד בה. באותה הזדמנות ציינו נציגי משרד התחבורה כי עד לאותה נקודת זמן שיעור ההצטיידות במערכת נמוך מאוד והמלאי הקיים של המערכות אצל הספקים בכל מקרה לא יאפשר לכל מי שנדרש את התקנת המערכת עד כניסת התקנה לתוקף. בקשתה של מיכאלי לא התקבלה במלואה והוחלט על דחיית כניסת התקנה בתוקף רק בחצי שנה עד לסוף חודש ינואר 2022.
מערכת למניעת שכחת ילדים BCARE
השבוע החליטה הממשלה לבטל כליל את התקנה השנויה במחלוקת. הטעמים לביטול התקנה הם בעיקר חשש מהיכולת לאכוף את התקנה באופן יעיל, וכן מהעלות הכבדה על הציבור, במיוחד בתקופה בה מרבית האזרחים חווים קושי כלכלי.
נציין כי המדינה היחידה בה קיימת לפי שעה תקנה דומה היא איטליה, ובשלב זה טרם הצטברו נתונים אודות יעילותה. כמו כן, יצרניות רכב רבות החלו להטמיע ברכביהן מערכת לשכחת ילדים, חלקן באמצעות זיהוי פתיחת דלת לפני הנסיעה והתרעה ויזואלית וקולית בסיום הנסיעה המורה לבדוק את המושב האחורי, וחלקן באמצעות חיישן תנועה. החל מהשנה יחל ארגון הבטיחות האירופאי Euro NCAP להוריד ניקוד בסעיף מערכות הבטיחות לרכבים שלא יצוידו במערכת להתרעה מפני שכחת ילדים, כך שיצרניות רבות צפויות להאיץ את התקנת המערכת בכל הדגמים החדשים בתקופה הקרובה.
כצפוי, ביטול התקנה עורר תגובות של אכזבה מחברות להתקנת אביזרי רכב שהצטיידו במלאי של מערכות להתרעה מפני שכחת ילדים ויספגו כעת הפסדים של מיליוני ועשרות מיליוני שקלים בעקבות חוסר נכונות מצד הציבור להתקין מערכות אלה. ביקורת נשמעה גם מצד מנכלי"ת המועצה לשלום הילד עו"ד ורד וינדמן שטענה כי מדובר בהחלטה אומללה שלביטולה עשויות להיות השלכות הרות גורל.

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.