מגמת הגידול המדאיגה בהיקף גניבות הרכב נמשכת עם עליה של 165% ביחס לאשתקד. רמאללה וג'נין מובילות כיעד סופי לגנבי הרכב
המערך המבצעי של חברת פוינטר, מקבוצת PowerFleet, מסכם את הרבעון הראשון לשנת 2022 בתחום גניבות הרכב. מגמת הגידול בכמות הגניבות שהחלה לקראת סוף 2021 נמשכת גם אל תוך שנת 2022, עם עליה משמעותית של 165% בהיקף אירועי הגניבה וניסיונות הגניבה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בהיקף חסר תקדים שלא זכור בשנים האחרונות. חלק מהרכבים הגנובים נמכרים בשלמותם בשטחי הרשות הפלסטינית, אחרים מועברים לשם לצורך פירוק וחוזרים לשטחי ישראל בצורת חלפים.
רכב היברידי גנוב
על פי פוינטר, חוליות הגנבים פועלות בצורה מתוכננת עם היררכיה פנימית ברורה, חלוקת תפקידים, ומימון שמגיע מארגוני פשיעה. החוליות מורכבות מאנשי שטח המבצעים סיורים מוקדמים לאיתור הרכבים, ועורכים תצפיות לאיסוף מידע על סיורי משטרה. מהנדס החולייה אחראי על שימוש במשבש הסלולר ואמצעים נוספים לפריצה לרכב באמצעות חיבור מרחוק או חיבור ישיר אל מחשב הרכב. החוליות מגיעות אל אזורי הגניבה ופושטות עליהם בבת אחת תוך גניבה של מספר רכבים מאותו האיזור. הרכב המוביל אחראי על דיווח אודות מחסומי משטרה והנהגים מסיעים את הרכבים ישירות אל משחטות רכב בשטחי הרשות הפלסטינית.
היקף השימוש במשבש סלולרי בתהליך הגניבה נמצא במגמת גידול. בכ- 90% מניסיונות הגניבה עשו הגנבים שימוש במכשירים אשר ממסכים את הקליטה הסלולרית ותשדורת ה- GPS בסביבת הרכב באופן המעכב את קבלת ההתרעות במוקדי חברות האיתור.
משבש סלולרי
שינויים נרשמים גם ביעדים אליהם מגיעים הרכבים הגנובים. בעבר היו הערים טול כרם וקלקיליה היעדים המרכזיים אך הן הוחלפו בערים רמאלה וג'נין המהוות כעת היעדים הסופיים הפופולריים ביותר לרכבים הגנובים. הסיבות הן ככל הנראה כלכליות שכן ערך הרכבים הגנובים גבוה יותר בערים אלה וכך גדלים רווחי הגנבים. קיימות מספר עדויות של גנבים שמסרו כי הם מגיעים עם הרכב הגנוב אל מספר משחטות ומתמקחים על מנת להשיג מחיר מרבי עבור הרכב הגנוב. קיימות גם סיבות בטחוניות, כגון נוכחות גבוהה יותר של כוחות הבטחון על הצירים הפופולריים, אשר עשויים לזהות אותם ולמנוע את מעבר הרכבים אל שטחי הרשות.
העיר מודיעין הפכה ליעד מספר אחד של גנבי הרכב, עם מספר ניסיונות הגניבה הגבוה ביותר. העיר זכתה בתואר המפוקפק בשל הקרבה אל שטחי הרשות הפלסטינית המאפשרת נסיעה קצרה עם הרכב הגנוב, וחצייה מהירה של גדר ההפרדה, לעיתים תוך דקות ספורות. גם הקריות הפכו יעד פופולרי עבור הגנבים, עם עליה של 100% בהיקף ניסיונות הגניבה ביחס לאשתקד. באיזור השרון נרשמה ירידה של 31% בהיקף ניסיונות הגניבה ביחס לאשתקד, ואילו באיזור הדרום חלה ירידה של 11%.
לכידת רכב גנוב
רכבי פנאי הם הדגמים הפופולריים והמבוקשים ביותר בקרב הנהגים הישראלים כיום, ואלה הפכו לפופולריים גם בקרב הגנבים. כ- 47% מנסיונות הגניבה הם של רכבי פנאי שטח, גידול של 15% ביחס לאשתקד שבה נרשם גידול של 41%. גידול חל גם בניסיונות הגניבה של רכבים היברידיים, וכ- 5% מניסיונות הגניבה מיוחסים לדגמים אלה.
אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר מקבוצת PowerFleet, מציין כי: "הגידול שמשתולל בניסיונות הגניבה מוסבר על ידי מספר גורמים. מצד אחד חוסר שגורם לעליית מחיר חלקי החילוף בישראל. בנוסף המחסור העולמי של כלי רכב חדשים. חלק מהגניבות הינן גניבות רכב "מוזמנות" לפי ביקושי השוק. חוליית הגנבים מקבלת לפני יציאתה לביצוע הגניבה אפיון של הסגמנט, דגם ספציפי ושנתון של הרכב לגניבה והעברתו לשטחי הרשות לצורך פירוק או מכירה. יש חוליות שמתמחות בגניבת סוגי רכב מסוימים או דו גלגלי. הפרצות בגדר אשר משמשות למעבר של שב"חים (שוהים בלתי חוקיים), משמשות גם להעברת כלי רכב בנקודות שונות לצורך גניבה, ולעיתים לצערנו גם מחבלים טרוריסטים. גניבות רכב בישראל הן טרור כלכלי, אשר במעגלים השונים מביא לנזק של מיליארדי שקלים לשוק הישראלי וגם מזין בכסף פח"ע טרור ואלימות".
עוד הוסיף גולדשטיין: "פוינטר בשיתוף עם כוחות משטרת ישראל וצה"ל מתמודדים עם חוליות הגנבים מידי יום, 24/7, לעיתים תוך גילויי אלימות ונהיגה פרועה ומסוכנת של הגנבים ופעולות התנגדות ויידויי אבנים מצד המקומיים בכפרים, בניסיונות חילוץ הרכב הגנוב. למרות הגידול הדרמטי בניסיונות הגניבה, פוינטר מצליחה לסכל את מרביתם, חלקם הגדול עוד טרם הרכב החל בנסיעה".

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.