יונדאי XCIENT Fuel Cell, משאית המימן הראשונה בישראל, מציעה טווח נסיעה של מעל 400 ק"מ ללא זיהום אוויר. בזן תייצר ותשנע את המימן וסונול תקים את תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל
במסגרת שיתוף הפעולה בין כלמוביל, בזן וסונול ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות, משיקה היום כלמוביל לראשונה בישראל את יונדאי XCIENT Fuel Cell - המשאית הראשונה בעולם בייצור סדרתי המונעת באמצעות תא דלק מימני. למעשה ישראל תהיה המדינה השלישית מחוץ לאירופה שתפעיל משאיות מדגם זה ומצטרפת לדרום קוריאה ולניו-זילנד. באירופה בולטת שוויץ עם 47 משאיות שצברו כבר למעלה מ- 5 מיליון ק"מ בתקופה של כשנתיים בלבד.
יונדאי XCIENT Fuel Cell
טכנולוגיית תא הדלק (Fuel Cell) מהווה פתרון נקי ויעיל שצפויים לאמץ משאיות כבדות ואוטובוסים אשר לא יכולים להסתמך על סוללה חשמלית בלבד בשל הצורך בטעינה חשמלית ארוכה למדי המהווה עבורם חסרון משמעותי. כלי רכב חשמליים מבוססי תא דלק מספקים לעומת זאת זמן תדלוק קצר של מספר דקות וטווח נסיעה ארוך יותר בהשוואה לטווח מקביל של רכבים חשמליים מבוססי סוללה. כמו כן, הסוללה הכבדה אשר מותקנת ברכבים חשמליים מסוג זה פוגעת בכושר העמסת הציוד ולכן רכבים מונעי תא דלק מימני המסתפקים בסוללות קטנות וקלות יותר מסוגלים לשאת משקלים גבוהים יותר.
יונדאי XCIENT Fuel Cell מצוידת במערכת תא דלק מימני בהספק של 180 קילוואט, שלוש סוללות בקיבולת 72 קוט"ש, ומנוע חשמלי עם הספק מרבי של 470 כ"ס ומומנט מרבי של 347 קג"מ המאפשר כוח זמין וביצועים טובים יותר ביחס למנועי דיזל מקבילים לצד פעולה שקטה וחלקה לחלוטין. מערכת תדלוק המימן נבנתה בהתאמה לדרישות הספציפיות של ציי רכב מסחריים ושבעת מיכלי המימן מסוגלים לאחסן כ-31 ק"ג של מימן. טווח הנסיעה עומד על מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי. תדלוק מיכל מלא של מימן אורך בפועל 8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה.
בנוסף ל- 3 המשאיות הראשונות שכבר נמצאות בארץ מדגם 4x2 במשקל 19 טון שישרתו את ציי הרכב של כלמוביל, בזן וסונול, נמצאת כלמוביל במו"מ מתקדם עם מספר חברות מובילות במשק, מתחומי התובלה, התעשיה והמזון, למכירת משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell מדגם 6x2 במשקל 27 טון שיעלו על כבישי ישראל בשנת 2023.
יונדאי XCIENT Fuel Cell
משרד האנרגיה אשר פועל לקידום תחבורה נקייה תוך אמירה ברורה שעל המשק לעבור לתחליפים סביבתיים יותר שאינם מבוססי סולר, בעיקר בתחבורה הכבדה, מציין כי בשנת 2021 הגישה חברת כלמוביל בקשה להשתתף בקול קורא חלוץ והדגמה של יחידת המדען הראשי במשרד, במסגרתו קיבלה מענק של 2.25 מיליון ₪ להבאת 3 משאיות המונעות המימן. משרד האנרגיה השקיע בפיילוט במימן בשנים 2019-2021 כ- 20 מיליון שקלים, זאת בנוסף להשקעה בסכומים אף גבוהים מאלה לאורך השנים במו"פ ישראלי בתחום. הפיילוטים כללו הקמה של 2 תחנות תדלוק במימן אשר אחת מהן נבנית בימים אלה וכן רכבים כבדים מסוגים שונים כגון משאיות, אוטובוסים ומלגזות. המשרד מלווה ומסייע לפיילוטים להגיע למימוש, במסגרתם נדרשת הגדרה של תקנים, נהלים ורגולציה הקשורים לתחום חדש זה.
מארק פריימולר, סגן נשיא בכיר וראש תחום חדשנות עסקית לרכבים מסחריים ביונדאי מוטורס: "אנו מודים לממשלת ישראל על החלטתה להירתם למימוש תכנית הינע המימן, המסמלת עתיד בר קיימא ידידותי לסביבה. הקמת תשתית המימן הראשונה בישראל והשקתה של משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell מהוות אבני דרך חשובות להרחבת השימוש בתאי דלק בישראל, ושלב חשוב בהאצת פיתוח תשתיות מימן ברחבי העולם".
ליאור שילת, מנכ"ל משרד האנרגיה: "משרד האנרגיה רואה חשיבות רבה בקידום תחום המימן כחלק מהטרנספורמציה של משק האנרגיה למשק נקי מזיהום אוויר ופליטות. המשרד תמך לאורך השנים בעשרות מחקרים בתחום תאי הדלק והמימן, כאשר תחום התחבורה הכבדה, הכולל משאיות גדולות, הוא אחד הראשונים בהם הגיע המימן לכדי בשלות מסחרית ראשונית. המשרד ליווה את הקמת תחנת התדלוק המימנית הראשונה בישראל כולל תקנים ורגולציה, וכן תמך בייבוא של משאיות ואוטובוסים מימניים. בימים אלה מבשיל המהלך לכדי מימוש בשטח עם הגעת המשאית הראשונה לישראל ופתיחה צפויה בקרוב של תחנת התדלוק המימנית הראשונה. המשרד גאה בהתקדמות התחום וימשיך לסייע לו, תוך הבנה שאנו חייבים לאפשר למשק להתפתח לכיוונים שונים וחדשניים, על מנת לייצר את הפתרונות של המחר".
יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: "אנו גאים להתחיל עידן חדש המבוסס על טכנולוגיית המימן של יונדאי ושמחים על שיתוף הפעולה ביישום חדשנות אנרגטית עם בזן וסונול. כלמוביל מובילה אסטרטגיה שעיקרה חיזוק הקשר עם לקוחותיה והרחבת סל השירותים והמוצרים עבורם. בין היתר, אנחנו משקיעים ומפתחים פתרונות אנרגיה, הכוללים בין השאר: ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים, מחזור סוללות ליתיום יון ומעתה גם יבוא כלי רכב מונעי מימן. תודות למשרדי האנרגיה, התחבורה והאוצר מושקת כעת אבן דרך חשובה להאצת השימוש בתאי דלק בישראל".
ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "ברבעון הראשון של 2023 תיפתח סונול את תחנת המימן הראשונה בישראל. אנו נפעל בשנים הקרובות לפריסה והחדרה של אנרגיה זו, שהיא התחליף היחיד, היעיל והנקי ביותר לאורך זמן לשימוש המזהם בדלקים פוסליים. טכנולוגיית המימן תאפשר לישראל להתנתק מהתלות במשאבי אנרגיה חיצוניים וליהנות מעצמאות אנרגטית. זאת ועוד, ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. לממשלה הנכנסת יש אפשרות להפוך את השימוש באנרגיית מימן למשימה לאומית ולהציל חיי אדם, לא פחות מזה".
אסף אלמגור, מנכ"ל בזן: "בזן גאה להביא יחד עם שותפיה את בשורת המימן הנקי לתחבורה לישראל. המשאית הזו היא הסנונית הראשונה המבשרת את מימוש האסטרטגיה החדשה של קבוצת בזן".

תפריט נגישות








מחיר?
כמה אמורה לעלות משאית 27 טון?
מה הרווח לנהג מה עולה.