וולוו S60 עברה מתיחת פנים ומציעה חזית מעודנת יותר, מחיר תחרותי במיוחד ויחידת הנעה חדשה
בשנים האחרונות וולוו עוברת תהליך ארוך ואינטנסיבי של התנערות מהתדמית ההגיונית, המשעממת וחסרת שאר הרוח שדבקה בה בעשורים האחרונים. המהפך התחיל בשנת 2006, אז הציגה וולוו את ה- C30, מכונית מעוצבת ומעיזה שכוונה לקהל יעד צעיר ונמרץ. אולם מלבד העיצוב החיצוני של ה- C30 לא נשאה המכונית בשורה מיוחדת בכל הנוגע לאיכויות נהיגה ואבזור. במאי 2010 הוצג דור חדש של וולוו S60 שהיוותה קפיצת מדרגה משמעותית לעומת הדור הקודם ושלב חשוב בשיפור התדמית של וולוו. העיצוב שידר רוח צעירה, ספורטיבית ואפילו קצת סקסיות.
וולוו S60
עיצוב חיצוני - דור חדש?
וולוו S60 "החדשה" אינה מכונית חדשה אלא מתיחת פנים לדור השני שהוצג בשנת 2010. בניגוד ליצרניות אחרות, שמעניקות למכוניות מראה צעיר ודינאמי יותר במסגרת מתיחות פנים, החליטה וולוו לקחת צעד אחורה ולהעניק לוולוו S60 עיצוב מאופק ואלגנטי יותר ממכונית פורצת הגבולות אותה היא מחליפה.
הפנסים המפוצלים מלפנים פינו את מקומם לגופי תאורה מלוכסנים שחובקים את פינות החזית ויחידות תאורת היום נדדו מטה לתוך פתחי יניקת האוויר בצידי הפגוש הקדמי. השבכה הקדמית התרחבה ולוגו החברה במרכזו תפח בממדיו, אות לגאווה מחודשת במותג ובעיצוב. מכסה המנוע עבר גם הוא מספר שינויים וזכה לעיצוב ספורטיבי יותר עם "תפיחת כוח" מודגשת במרכזו.
השינויים מורגשים פחות בחלקה האחורי של וולוו S60 החדשה, במיוחד בגרסת קינטיק הבסיסית שהתייצבה למבחן, והם מסתכם בפתחי מפלט מלבניים המציצים מפינות הפגוש. עם מתיחת הפנים הציגה וולוו את גרסת R-Design. גרסה זו זכתה לעיצוב אגרסיבי וספורטיבי הרבה יותר שלוקח את ההצהרה על שינויי הכיוון של וולוו כמה צעדים קדימה ומציג לראווה חישוקי אלומיניום מגודלים, עיטורים ספורטיביים ברחבי הרכב ודיפיוזר בתחתית הפגוש האחורי. גרסה זו גם נהנית מכיול קשיח יותר למתלים ועיצוב פנימי ספורטיבי יותר.
עיצובה של וולוו S60 החדשה תומך במידה מסויימת במהפך התדמיתי שעוברת היצרנית, אך הוא עושה זאת בעדינות וסולידיות כדי להתאים גם ללקוחות המותג הוותיקים.
וולוו S60
עיצוב פנים - סקנדינביה
אם הייתי נשאל, אפילו לפני שראיתי וולוו אחת בחיי, איך לדעתי אמור להראות תא נוסעים של וולוו, הייתי מתאר ללא היסוס את תא הנוסעים של וולוו S60 החדשה. העיצוב נקי, לא מתיימר והצבעים השולטים הם כמובן שחור ואפור, כנראה כדי לתת ניגודיות לכל הצבע הלבן ששולט בארצות סקנדינביה המושלגות. מספר תוספות כרום המפוזרות ברחבי תא הנוסעים שוברות מעט את המונוטוניות ומספקות בדיוק את המידה הנכונה של היי-טק ומזכירים שמדובר במכוניות יוקרתית.
איכות החומרים וההרכבה בתא הנוסעים גבוהה מאוד. התחושה של כל המשטחים נעימה מאוד למגע וכל חלקי הפלסטיקה מרגישים מוצקים מאוד. הדבר היחיד שמפריע להרמוניה מושלמת הוא הקונסולה המרכזית הצפה שמרגישה מיושנת מעט ועמוסה בכמה עשרות כפתורים שיכולים לבלבל אפילו את הנהג הטכנולוגי. מאחורי הקונסולה מתחבא תא אחסון פתוח, שהגישה אליו מעיקה מעט. הרעיון נחמד, הביצוע לא כל כך.
וולוו S60
נוחות ומרווח - תישארו מלפנים
הנחיתה במושב הנהג של וולוו S60 היא חווייה שהייתי מציע לכם לחוות. הוא ללא ספק אחד המושבים הנוחים, אם לא הנוח ביותר, שזכו לאכלס את ישבני. המושב עוטה בד נעים וחומר דמוי עור ולמרות ששילוב החומרים לא נשמע מלהיב במיוחד, הצליחו וולוו ליצור את הקס ולחשל סיבי כותנה ונפט גולמי לכדי חומרים למגע.
התמיכה של המושבים קרובה למושלמת בכל תנאי דרך. המושבים חובקים את המותניים בצורה מצויינת ובסיס המושב ארוך ומעניק תמיכה מעולה לרגליים. אלה, יחד עם מיקומן הרחוק מעט של הדוושות שמאפשר למתוח את הרגליים, וטווח כיוון רחב של גלגל ההגה הופכים את מציאת תנוחת הנהיגה המושלמת לדבר של מה בכך ותזוזה בלתי פוסקת במושב כדי למצוא תנוחה טובה יותר הופכת לזכרון רחוק ומעורפל.
המושבים האחוריים הם האנטי תזה המוחלטת לאלה הקדמיים, הם אמנם יאכלסו בנוחות יחסית שני מבוגרים, אך הנוסע השלישי ייאלץ להתמודד עם בסיס מושב מוגבה וקשיח ומדרגה גבוהה מאוד במרכז. מרווח הראש והברכיים מספק אך לכפות הרגליים של היושבים במושב האחורי יש הרבה פחות מקום ממה שציפינו למצוא, דבר מתמיהה במיוחד לאור בסיס הגלגלים שנמתח על פני 2,776 מ"מ מכובדים.
נפח תא המטען קטן ועומד על 380 ליטר בלבד ופתח ההטענה קטן ולא נוח, אחת הפשרות שנאלצת וולוו S60 החדשה לעשות לטובת העיצוב החדשני. המושבים האחוריים מתקפלים אך המנוף לקיפולם מוחבא בחלקו העליון של תא המטען. לסיכום נאמר כי וולוו S60 מתאימה נסיעות לסופר אך לאיקאה לא כל כך.
וולוו S60
הנדסת אנוש - האדם במרכז
הרכבים הם חלק מרכזי בחיינו ורובנו מבלים בהם עשרות שעות בחודש, כך שרצוי שהם יהיו נעימים לשהייה, נוחים לתפעול ולא מעייפים ביום יום. לא בכדי גרסה וולוו מאז ומעולם כי החלק החשוב ביותר ברכבים אותם היא מייצרת הוא האדם הנוהג בהם והיא עושה מדי שנה מאמצים כבירים כדי להוכיח נקודה זו.
לרוב אני לא נוטה להתעכב על הגה זה או אחר, שלא לדבר על משוטי האיתותים והאורות, אך פה המצב שונה בתכלית. ההגה כצפוי נעים למגע, מחופה עור, ואפילו בעל בליטות קטנות מעל האגודלים על מנת לשמור אותם במקומם. מה רבה הייתה הפתעתי כאשר גיליתי שגם לכאן התגנבה הפדנטיות של השבדים. מהנדסיה, או שמא היו אלא מעצביה, של וולוו, הטמיעו בהגה שקעים קטנים בחלקו האחורי שאליהם נכנסות האצבעות ומתמקמות בנוחות עילאית.
משוטי האיתות, אותם מקלות קטנים שברוב המכוניות פשוט נמצאים שם וזזים מעלה מטה, ממוקמים קרוב מאוד לגלגל ההגה כך שמספיקה תנועה קלילה של אחת אצבעות על מנת להגיע אליהם ולהפעילם. זה אמנם דבר שיכול להתפרש כשולי בעיניהם של לא מעט אנשים, אך התחושה המתקבלת היא של חברת רכב שעושה כאמור מאמצים כבירים על מנת לספק את נוחות התפעול הגבוהה ביותר האפשרית.
התלונה היחידה כלפי נוחות השימוש היא מחשב הדרך שתפעולו נעשה באמצעות ידית האיתות השמאלית, ע"י חוגה, כפתור חזור וכפתור אישור שממוקמים בצורה שדורשת הורדה של אחת הידיים מההגה.
וולוו S60
אבזור - כיאה למחיר
רשימת האבזור בדגם קינטיק הבסיסי אינה מרשימה במיוחד. היא כוללת מערכת שמע עם שמונה רמקולים, מסך בגודל 5 אינץ' ושקעי USB ו- AUX, בקרת אקלים דו אזורית, מערכת עצור וסע לדימום המנוע בעצירות, מערכת City Safety שיכולה לבלום את הרכב עצמאית במהירויות של עד 40 קמ"ש ועוד מספר צעצועים חביבים אך שום דבר מיוחד או יוצא דופן. מחירה של גרסה זו מתחיל ב- 198,900 ₪ לפני תוספות. חסרון מורגש הוא חבילת אבזור הבטיחות המורחבת שמגיעה בגרסאות הבכירות יותר וכוללת אזהרת התנגשות חזיתית, זיהוי הולכי רגל, מערכת המתריעה על עייפות הנהג, מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב הנסיעה ומערכת אורות עם מעבר אוטומטי בין אורות מעבר לאורות דרך.
ברכב המבחן הותקנו בנוסף מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 7 אינץ' שעלותה 6,500 ₪, חיישני חנייה היקפיים עם תצוגה על המסך המקורי שעלותם 7,900 ₪ ומצלמת נסיעה לאחור שמחירה עומד על 2,300 ₪. בנוסף לגרסה שנבחנה, מוצעת וולוו S60 בחמש רמות אבזור נוספות כאשר שתיים מהן הן דגמי R-Design. מחירי הגרסאות הנוספות מטפסים עד ל- 329,000 ₪.
וולוו S60
יחידת הנעה - הדור החדש!
אם אמרנו שבמסגרת מתיחת הפנים לא בוצע שינוי דרמטי בעיצוב, אז מתחת למכסה המנוע דווקא יש שינוי מרענן. בוולוו החליטו לעבור מלא פחות משמונה מנועים שונים, לאחד מודולארי שיוכל לאפשר הוספה או הורדה של צילינדרים, העלאה או הורדה של ההספק על פי הצורך והוספה של מגדש על לצד מגדש הטורבו שכבר מותקן. בכך יוכל המנוע החדש לספק את צרכיהם של כל הדגמים ובו בזמן להוזיל את עלויות הייצור ואת מחירן של המכוניות לצרכן. יחידת ההנעה הזו מותקנת בכל הדגמים החדשים של היצרנית.
המנוע המדובר הוא מרובע צילינדרים בנפח כולל של 2.0 ליטר שבעזרת אותו מגדש טורבו מפיק 245 כ"ס ב- 5,500 סל"ד ומומנט מרבי של 35.6 קג"מ המתקבלים כבר ב- 1,500 סל"ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בת שמונה הילוכים, גם היא תוספת חדשה להיצע של היצרנית.
בזכות העובדה כי המנוע ותיבת ההילוכים פותחו יחדיו, השילוב ביניהם לא פחות ממצוין. תיבת ההילוכים מחליפה יחסי העברה בצורה חלקה וכמעט בלתי מורגשת והמנוע מנצל את כל שמונת ההילוכים על מנת למשוך חזק ומהר בכל מהירות נתונה ובכל סל"ד אפשרי. בשיוט נינוח במהירות של 120 קמ"ש מחט הסל"ד מתייצבת מתחת לקו ה- 2,000 סל"ד.
וולוו S60
פעולת המנוע היא משהו כמעט דמיוני, הוא אמנם חזק מאוד, איך אינו תזזיתי או עצבני. הוא מספק את הכח בצורה חלקה ונעימה מאוד והוא נענה בשמחה לכל לחיצה על דוושת התאוצה שמזמנת בתורה גלי מומנט מרשימים שייקחו אתכם מהר מאוד אל עבר מהירויות שהשתיקה יפה להן וקרוב מתמיד לשלילת רשיון. החלק המדהים ביותר הוא שבשום שלב לא מורגשת ה"בעיטה" הייחודית למנועי טורבו והסממן היחיד למהירות הנוסקת הוא הנוף שפשוט נשאב אחורה בקצב הולך וגובר.
החסרון היחיד הוא מהירות התגובה של תיבת ההילוכים אשר משתהה מעט בהורדת הילוך. מעבר למצב ספורט פותר את ה"בעיה" כמעט לחלוטין וגורר תגובות מהירות מאוד של התיבה.
במהלך המבחן נמדדו 7.4 שניות במיאוץ מאפס למאה קמ"ש ו- 5.7 שניות במיאוץ מ- 80 ל- 120 קמ"ש. צריכת הדלק עמדה בסיומו של המבחן שכלל נסיעה מעורבת, על 9.7 ק"מ מרשימים בהתחשב בעובדה שחלק נכבד מהמבחן נעשה תחת מאמץ.
על הכביש - פקעת של שקט ושלווה
הנסיעה בוולוו S60 החדשה נוחה, מאוד נוחה. המתלים ברכב המבחן - בשונה מגרסאות R-Design - מכוילים בדיוק לנקודת הפשרה המושלמת בין רכות שמספקת שיכוך מעולה של מהמורות בכל כביש אפשרי לבין קשיחות שמונעת מהמרכב להתנועע תחת בלימות או פניות חזקות.
בעיר עושה וולוו S60 עבודה מצויינת, מערכת בקרת האקלים עובדת בשקט מופתי ומקררת את תא הנוסעים במהירות ויעילות, זוויות הראייה טובות לכל הכיוונים וההגה הקל בעל התגבור החשמלי מסתובב בקלות ומאפשר ביצוע תמרונים מסובכים ללא כל מאמץ. פעולת הבלמים עדינה יחסית ומהלך הדוושה ארוך. הנשיכה הראשונית מעט חלשה, אך זהו ככל הנראה עניין של כיול שנועד לספק גמישות מירבית ובלימות נעימות ונינוחות במהירות נמוכה.
וולוו S60
בידוד הרעשים מרשים מאוד ומלבד מעט רעשי כביש שחודרים את מעטה הבידוד במהירויות בין עירוניות תא הנוסעים שומר על דממה כמעט מוחלטת. המושבים מספקים כאמור את כל התמיכה שתוכלו לבקש והמנוע מאפשר עקיפות מהירות וחסרות מאמץ בכל תנאי דרך.
החסרון היחיד הוא בנהיגה דינאמית. ההגה מדויק למדי אך הוא קל מדי ואינו מעביר מספיק מידע מהגלגלים הקדמיים. אמנם קיים מצב ספורט שמקטין את התגבור להגה אך הוא עדיין מרגיש מלאכותי. רמות האחיזה גבוהות והמכונית מאפשרת קצב תנועה מרשים מאוד, אך היא מבודדת את הנהג טוב מדי מהסביבה ובשל כך רמת ההנאה יורדת. קשה להגיד באופן נחרץ שחוסר התקשורת עם הנהג וההתנהגות הלא מהנה הם חסרונות מובהקים, הגרסה הנבחנת אינה מכונית ספורטיבית ואינה מיועדת לחריקת צמיגים בכביש המפותל. את המוטל עליה בתחום ההיגוי והתנהגות הכביש היא מבצעת מצויין. לנהגים הממהרים תמתין באולם התצוגה אותה גרסת R-Design חמימה עם מתלים מוקשחים וצמיגים בחתך נמוך שיעניקו למכונית התנהגות דינאמית יותר על חשבון נוחות הנסיעה.
סיכום
וולוו S60 היא מכונית שתתקשו לתאר במילים, כמה שלא תנסו. היא מציעה חבילה מעולה ולצד מחיר שמתחיל ב- 198,900 ₪ היא גם זולה בכמה עשרות אלפי שקלים טובים מרוב מתחרותיה העיקריות. מבט במפרט הטכני לא עושה לה חסד ואפילו קריאה מדוקדקת שלו תחסיר אין ספור פרטים ונקודות שאי אפשר להעביר בטקסט או בתמונות.
כדי לקבל את התמונה השלמה צריך לשבת בה, להרגיש את החומרים ולצאת בה לנהיגה ארוכה ומרגיעה כדי להבין שמה שיש לפנינו היא מכונית שגדולה עשרות מונים מסך חלקיה. האם היא מתחרה ראויה בין חברותיה הגרמניות? כן. לסיכום טוב יעשה מי שמבקש לרכוש רכב מנהלים בתקציב של כ- 200,000 ש"ח אם יבחן את הוולוו S60 החדשה. יש סיכוי לא רע שהנסיעה תסתיים בפתיחת הזמנה.
וולוו S60

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.