סיטרואן C4 קקטוס החדשה נחתה סוף סוף בישראל, יצאנו לבדוק האם הרכב שהתחיל כרעיון קונספט, מצליח להשתלב בארץ הקקטוסים, והאם תג מחיר שובר שוק יכול להחיות מותג מחדש
סיטרואן C4 קקטוס החדשה נחתה בישראל לאחר אינספור טיזרים ושמועות. מכונית שוברת מוסכמות המזכירה את האייקון המוטורי סיטרואן דה-שבו האלמותית, שנבנתה במיוחד לחקלאי הצרפתי. דגם זול ופשוט שיכול באמצעות מערכת מתלים סופר רכים, לעבור שדה חרוש עם סלסלת ביצים ולא לשבור אף אחת מהן. בעיניי, סיטרואן C4 קקטוס החדשה היא קצת יותר מהומאז' לסיטרואן דה-שבו, ששמה אומר 'שני סוסים' בצרפתית. בניגוד למכונית העממית הפשוטה, סיטרואן C4 קקטוס החדשה מציעה פתרונות טכנולוגיים חכמים, המחזירים עטרה ליושנה.
סיטרואן קקטוס, מכונית שוברת מוסכמות ?
הקקטוס החדשה מגיעה לישראל בשלב הראשון עם תיבת הילוכים ידנית בלבד. חברת דוד לובינסקי, יבואנית סיטרואן ופיג'ו לישראל מזהה את הצלחת המתחרה קרסו עם מותג הבת של רנו - דאצ'יה, שזוכה להצלחה בישראל למרות תיבת ההילוכים הידנית ומתכוננת להשיב מלחמה שערה, עם תג מחיר אטרקטיבי מאוד.
יצאנו לבדוק האם השילוב בין עיצוב ייחודי, תג מחיר שובר שוק של 89,900 ₪, וחזרה למקורות, עם מנוע אטמוספרי קטנטן ותיבת הילוכים ידנית, יכול למנף את סיטרואן אל צמרת טבלת המכירות בקטגורית רכבי הפנאי.
עיצוב חיצוני - מגזין GQ צרפתי
סיטרואן C4 קקטוס החדשה לא קלה לעיכול, לוקח זמן עד שמחליטים אם אוהבים או אוהבים פחות את היצירה הצרפתית. המראה הוא של רכב פנאי-שטח אגרסיבי, המתלים הגבוהים, חיפויי הפלסטיק בבתי הגלגלים ובתחתית המרכב, זוג המוטות לאורך הגג ומיגוני האייר-באמפ (air-bump) הייחודיים נותנים לסיטרואן C4 קקטוס החדשה מראה שונה ומעניין. רבים וטובים כבר זיכו את רכב הפנאי שטח החדש מבית סיטרואן באינספור פרסים, ביניהם פרס "עיצוב המוצר" לשנת 2014 של מגזין "Reddot design", פרס "מכונית-השנה" במגזין "TOP-GEAR" הבריטית ובמגזין "CARBUYER" העולמית. בטיול הארוך שלקחנו את הסיטרואן הקטנה התגובות לעיצוב החיצוני היו משולבות, ובאופן לא מפתיע היה זה דווקא המין הגברי שהתחבר לסיטרואן C4 קקטוס החדשה. מבין הכינויים שקיבלה הקקטוס האדומה שלנו נציין את 'צעצוע לגו לרווקים', 'באמפר-קאר' ו- 'מומין-טרול', אבל הכי אהבנו את 'דוגמנית הבית של מגזין GQ'.
הרבה מחשבה הושקעה בסיטרואן C4 קקטוס, זהו רכב המציג מידות של סופר-מיני עם גישה של רכב פנאי שטח המיועד למרחב העירוני הצפוף. מבולבלים? גם אנחנו. מידות ומשקל הרכב הם חלק מסודותיו, אורכו 4,157 מ"מ, רוחבו 1,729 מ"מ כולל המראות, וגובהו 1,530 מ"מ כולל מוטות האורך על הגג. המשקל העצמי הוא מהנמוכים בשוק הרכב - 965 ק"ג בלבד, בזכות מרכב חכם מבית פיג'ו-סיטרואן, מנוע קטן המשודך לגיר ידני ופשטות תא הנוסעים.
כחלק מהמחשבה היצירתית, הוכן הרכב לסביבה אורבנית צפופה בה צפוי לספוג אינספור שריטות ופגיעות. סיטרואן C4 קקטוס מוגנת באיזורים הפגיעים עם חיפויי פלסטיק חדשניים הנקראים "air-bump", כריות אוויר העשויות פלסטיק מיוחד, הרשומות כפטנט ייחודי של החברה הצרפתית. כחלק ממערך ההגנה האורבני הוכנה סיטרואן קקטוס היטב למערכה, מלפנים נמצאת מערכת תאורה שקועה ומוגנת, להגנה מקסימלית בעת "נשיקה" לא רצויה. מנגנון הגנה חכם זה ניתן לראות גם בדגם המיני-ואן של החברה - סיטרואן C4 גרנד פיקאסו, אותה בחנו בעבר הלא רחוק. חיפויי הפלסטיק ממשיכים לאורך כל המרכב ויגנו מפני פגיעות של דלתות מרכבים שכנים, פגיעות מעגלת קניות כבדה וגם נגיחות קלות מכלי רכב בתוך העיר.
חזית סיטרואן C4 קקטוס החדשה מיוחדת במינה, וכוללת מערכת תאורה משולשת עם פס לד עליון, פנסי חזית ראשיים ופנסי ערפל, שקועים ומוגנים אף הם ומשולבים בפגוש התחתון. הסמל של סיטרואן, המסמל את רוח החדשנות של החברה, צבוע בצבע שחור ומייחד את סיטרואן C4 קקטוס הכריזמטית.
סיטרואן קקטוס, סופר מיני עם גישת פנאי שטח
חישוקי הסגסוגת הקלה בקוטר 16 אינץ', מעוצבים בצורה מוקפדת בצורת ריבועים מעוגלים, מוטיב עיצובי שחוזר על עצמו גם בתוך תא הנוסעים. החלונות המעוצבים צרים וסף החלונות גבוה. לקורת ה- C כיסוי מעוצב בצבע הרכב עם מסגרת פסי קישוט. מאחור נראית סיטרואן C4 קקטוס החדשה שרירית ונוכחת בזכות חלון אחורי צר ומעוצב, מערכת תאורה המעוצבת בצורה תלת ממדית נאה, ספוילר אחורי קטן, ומיגון פלסטי שחור לאורך הדלת החמישית.
באופן כללי לא ממהרים יצרני רכב לעצב רכב באופן שונה בצורה דרסטית. ונדירות החברות אשר סטו ממגמת העיצוב הכלל עולמית, וסיטרואן היא יצרנית מיוחדת כזו. סיטרואן 19-DS האלמותית נחשפה בשנת 1955 וגרמה להד עולמי. בנוסף למערכת המתלים ההידרו-פנאומטיים החדשניים, כבשה סיטרואן 19-DS את לבבות הרוכשים בעיצוב מודרני שהעלים את מכסה המנוע המעוגל ואת בתי הגלגלים הגדולים והציג חלונות קעורים לראשונה בעולם. לראייה, כבר ב- 15 דקות הראשונות להסרת הלוט הוזמנו למעלה מ- 170 מכוניות סיטרואן 19- DS חדשות.
הקסם הסיטרואני נשחק במשך השנים, וממכוניות פורצות דרך הפכו למכוניות המיישרות קו עם שאר היצרניות, ושמה של סיטרואן הפך עם השנים לשם של רכב בינוני הסובל מבעיות אמינות. סיטרואן C4 קקטוס החדשה, מגיעה בדיוק בזמן הנכון, עם עיצוב חיצוני כובש וגברי, קווי עיצוב בולטים ומראה מסוקס, לצד פשטות מכנית עם מנוע אטמוספרי קטנטן, תיבת הילוכים ידנית, והמון קסם ואישיות.
עיצוב פנימי ואבזור - בית העץ שכל גבר צריך
הרבה זמן לא נהניתי כל כך מעיצוב פנים ונוחות ישיבה. סיטרואן חוזרת אל המקורות ומעלימה את כל הכפתורים שהתרגלנו אליהם בעשור האחרון. במרכז הדשבורד מתייצבת מערכת מולטימדיה השולטת על כל בקרות הרכב, מהרדיו והטלפון ועד למערכת המיזוג. לחובתה נציין כי אור שמש ישיר פוגע באיכות התצוגה והשיטוט בין האפליקציות אינו ידידותי למשתמש. חלק מהאפליקציות הרבות אינן תואמות לתנאים בישראל ונשארו מיותמות לחלוטין, ביניהן מערכת ניווט מקוונת ומחוברת למרכז השירות, ומערכת חיבור לאינטרנט בתוך הרכב.
הישיבה נוחה מאוד ומזכירה סיטרואן של פעם. סיטרואן C4 קקטוס מפנקת עם מושבים מהנוחים שזכיתי לשבת עליהם, הם רכים, רחבים, מחבקים ועשויים אריג בד איכותי. עיצוב הרטרו המשובב של המושבים ובחירת האריג המיוחד מזכירים את הספות הישנות והנוחות כמו שהיו בבית של סבתא. הישיבה מתאימה גם לנסיעות ארוכות מאוד, מלפנים וגם מאחור, ולסיכום - סיטרואן במיטבה.
אין אפשרות לכוון עומק של ההגה ותאלצו להסתפק בכיוון גובה בלבד, אך תנוחת ההגה טובה והוא נעים למגע. ההגה הקטום והמעוצב מורכב משני צבעים ועשוי חומרים איכותיים - פלסטיק רך בשילוב עור, שילוב בהחלט שונה בנוף וייחודי למדי. משענת היד המעוצבת תורמת גם היא לנוחות הנהיגה. חלל תא הנוסעים מורכב מחומרים איכותיים וטובים, עם חיפויי בד, עור, ופלסטיקים רכים ומעוצבים. לחובת סיטרואן C4 קקטוס החדשה נאמר שאיכות ההרכבה אינה הטובה ביותר בה פגשנו אך לא נשמעו קרקושים מיותרים במהלך המבחן.
סיטרואן קקטוס, חוזרת אל המקורות
לוח המחוונים דיגיטלי לחלוטין, עם ספרות דיגיטליות לבנות בעיצוב רטרו בשילוב פסי הפרדה אדומים, בדיוק כמו פעם. סיטרואן C4 קקטוס החדשה מגיעה ללא מחוון סל"ד, ותפעול הרכב חוזר לימים בהם נהיגה הייתה עיסוק של ממש, והחלפת הילוך בוצעה אינסטינקטיבית בזמן הנכון על פי שמיעה והרגשת המכונית בכל רגע נתון. בידוד הרעשים הלוקה בחסר מכניס את רעשי המנוע המגרגר אל תא הנוסעים, מה שעוזר מאוד בבחירת ההילוך הנכון בזמן הנכון. בסיטרואן רצו לעזור לנהג המודרני והוסיפו נורת בקרה למעבר להילוך גבוה יותר, הנדלק בשלב מוקדם מאוד בטווח הסל"ד, בעיקר לצורכי חיסכון בדלק.
אחת מנקודות החן הבולטות של סיטרואן C4 קקטוס החדשה היא מגירת הכפפות העילית, top box. מגירה גדולה ועמוקה הנפתחת כלפי מעלה ומעוצבת כמזוודת ג'יימס בונד. מיקום המגירה גרם לנו לתהות היכן כרית האוויר של הנוסע ממוקמת? סיטרואן במהלך הנדסי מחושב מיקמו את כרית האוויר של הנוסע בתוך הגג מעל סוכך השמש ובעת הפעלה פועלת הכרית ככרית וילון גדולה ורחבה. משיקולי בטיחות התקינו סיטרואן סוכך שמש פשוט ללא מראה או תאורה בצד הנוסע למניעת פגיעה משברי פלסטיק וזכוכית בזמן תאונה.
הנוסע לצד הנהג ממשיך להיות מקופח ומשיקולי עיצוב וחיסכון לא זוכה גם לפתח אוורור ונאלץ להסתפק בפתח האוורור המרכזי. אמנם האוורור עוצמתי והמזגן מקרר ביעילות את תא הנוסעים אך תוצאות שיקולי העיצוב והחסכון מורגשות מאוד בימים חמים. גם המצב מאחור אינו מזהיר, אמנם המושבים נוחים אך מרווח הראש מאחור מצומצם, ומרווח הרגליים שמציעה סיטרואן C4 קקטוס החדשה סביר בלבד. שלושה מבוגרים ישבו מאחור בצפיפות, אם נוסיף את העובדה שגם מאחור לא קיימים פתחי אוורור והחלונות נפתחים החוצה בלבד ובאופן מוגבל, נוכל לשער שהתלונות יגיעו במהרה. נושא החלונות ללא מנגנון פתיחה העלה וויכוח. הטענה הראשונה מצדדת בחשיבות המזגן והעובדה שהחלונות מאחור גם כך נשארים סגורים במרבית הזמן, וטענת הנגד סברה כי אופציית פתיחת החלונות היא חשובה, והעובדה שסיטרואן C4 קקטוס החדשה מגיעה ללא אפשרות כזו רק פוגעת בדגם החדש ומצננת מאוד את הרושם.
סביבה גברית ומסוגננת כמו שסיטרואן C4 קקטוס החדשה מציעה לא נראתה כבר הרבה זמן במחוזותינו. קווי העיצוב בתא הנוסעים ממשיכים עם ידיות הדלתות המעוצבות כידיות מזוודת עור איכותית עם אבזמים יוקרתיים בצבע כסף. הבד האיכותי העוטף את מושבי הרכב עוטף גם את משענות היד בדלתות ונעים למגע. סיטרואן C4 קקטוס החדשה מרווחת ואוורירית ומציעה ראייה טובה לצדדים אך ראות סבירה בלבד לאחור בשל החלון הצר וקורות C הרחבות. חבל שמערכת המולטימדיה המגיעה ברמת הגימור FUN לא כוללת חיישני חנייה או מצלמה אחורית.
סיטרואן C4 קקטוס החדשה מגיעה לישראל ברמת אבזור FUN בלבד הכוללת אבזור נדיב. רשימת האבזור כוללת בין היתר גם חלונות אחוריים כהים, תאורת "לווה אותי הביתה" המשאירה אורות דולקים למספר שניות בעת יציאה מהרכב, תאורת פנייה חכמה, מערכת מולטימדיה עשירה, 6 רמקולים איכותיים, קישוריות בלוטות' להזרמת מידע מהסלולארי, כניסות AUX ו- USB, ופקדים בגלגל ההגה לשליטה על מערכת השמע, מערכת בקרת השיוט, מגביל המהירות והטלפון.
דגם הפנאי החדש מגיע מלא בהפתעות סיטרואניות קטנות, מגבי השמשות מגיעים עם מתזי מים המחוברים למגבים, ובעת הפעלה לא רואים מאין המים מגיעים. גם פעולת המגבים לא סימטרית, על מנת לכסות את הזכוכית הרחבה עובדים שני המגבים באופן לא סימטרי אך מסונכרן להפליא.
אבזור הבטיחות כולל מערכת בקרת יציבות אלקטרונית ESP, מערכת מניעת נעילת גלגלים בבלימה ABS, מערכת לחלוקת עומסי בלימה EBD, ומערכת לתגבור בלימה בבלימת חירום BAS. למרות שסיטרואן C4 קקטוס החדשה מגיעה עם בלמי תוף מאחור היציבות אינה מתערערת, וגם ברגעי השתובבות מערכת ה- ESP נכנסת לפעולה ומתיישרת עם קו הפנייה הרצוי. גם המרחב הפנימי מרגיש בטוח וברכב תוכלו למצוא 6 כריות אוויר המגיעות כסטנדרט, עיגוני ISOFIX לעיגון כסא תינוק, נוריות התראה על אי חגירת חגורות הבטיחות ומערכת בקרת לחץ אוויר בצמיגים מסוג TPMS. אבזור הבטיחות זיכה את סיטרואן C4 קקטוס החדשה בארבעה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק החדשים של ארגון הבטיחות Euro-NCAP.
התמונה המתקבלת במושב הנהג מיוחדת במינה. הגג הנמוך שנוצר בשל כרית האוויר בגג הרכב, יוצר תמונה מוגבלת במקצת ושונה לחלוטין מדגמים אחרים של המותג עם חלון קדמי שגולש אל תוך הגג. "זה בדיוק כמו נגמ"ש" אמר חבר מערכת, ובמבט שני הסכמתי עם כל מילה. הגג הנמוך יוצר תמונה מרובעת וצרה, כמו פריסקופ בנגמ"ש. תא המטען מציע 348 ליטרים, לא הגדול בקטגוריה אך מספיק בכדי להעמיס את הציוד לחוף הים, פק"ל קפה וציוד קמפינג מאובזר. לסיכום נראה כי סיטרואן C4 קקטוס החדשה נבנתה כצעצוע גברי, מכונית לגו מעוצבת, עם תא נהג נעים לשהייה ממושכת, בית העץ המגניב שכל אחד צריך.
חטיבת כוח - מגרגר, נעים לאוזן וגם די חסכוני
חטיבת הכוח של סיטרואן C4 קקטוס החדשה כוללת את מנוע הפיור-טק המדובר של חברת פיג'ו-סיטרואן. מנוע בנזין אטמוספרי בעל 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטרים, המפיק 82 כ"ס ב- 5750 סל"ד ו- 11.8 קג"מ המתקבלים כבר ב- 2,750 סל"ד. הנתונים פושרים על הנייר, אך משקלה של סיטרואן C4 קקטוס שעומד 965 ק"ג בלבד, מאפשר תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 12 שניות, תאוצת ביניים מ- 80 ל- 120 קמ"ש תוך 10 שניות, ומהירות מרבית של 167 קמ"ש. בסיכומו של יום צריכת הדלק הממוצעת עמדה על 12 ק"מ לליטר לאחר מבחן מאומץ.
סיטרואן קקטוס, מנוע אטמוספרי קטנטן ותיבת הילוכים ידנית
חווית נהיגה - קקטוס בעמק האלה
ישיבה ראשונה בסיטרואן C4 קקטוס החדשה מזכירה את הרכבים של פעם. נוחות בלתי מתפשרת, תנוחת נהיגה גבוהה ושולטת, ודוושה שלישית שברגע הראשון נראה כי שכחתי איך היא פועלת. הרבה זמן לא הביאה לובינסקי לישראל את הדגמים הידניים של המשפחתיות הצרפתיות, ובהחלט התגעגעתי. הנעה ראשונית מעירה לחיים את מנוע הפיור-טק המדובר, שגרסת הטורבו שלו זכתה בפרס מנוע השנה לשנת 2015. המנוע מגרגר בלווי צלילי מתכת רוחשים, והמנוע הקטן מפיק צלילים של מנועים מליגה גבוהה יותר.
הרעידות האופייניות למנועים קטנים משולשי צילינדרים מסוג זה הופיעו רק תחת מאמץ ופעולת המנוע שקטה באופן יחסי. בנוסף לבידוד הרעשים הלוקה בחסר נציין את רעשי הרוח המטרידים הפורצים לתא הנוסעים במהירויות תלת ספרתיות. דוושת המצמד מכויילת נהדר והיא רכה ומדוייקת, שילוב להילוך ראשון, שחרור המצמד ולחיצה על דוושת הדלק גורמת למנוע הקטן לגרגר, ולקקטוס להתגלגל בנונשלנטיות. העברת ההילוכים מתבצעת בקלות ולמרות המספרים הצנועים שמנוע הפיור-טק מציע, סיטרואן C4 קקטוס החדשה מתקדמת בזריזות. היינו שמחים לקבל יותר נמרצות, כזו שתגביר את התאוצה ותעלה את הדופק.
הנסיעה העירונית נוחה למדי, המתלים מכוילים על הצד הרך ונראה כי שיבושי הדרך לא מפריעים לקקטוס הקטנה לבלוע אותם כלא היו, הנסיעה הסיטרואנית הזכורה לטוב חוזרת לעצמה בדגם החדש של החברה. הקקטוס מרגישה כבדה יותר ממה שהיא באמת כמו הדגמים הישנים של החברה, ההגה מתקשר ומשקלו טוב על הצד הכבד. במהירויות גבוהות יותר בכביש הבין עירוני, המתלים עובדים בצורה טובה אף יותר וההגה מרגיש את הכביש בצורה טובה מאוד. המעבר בין ההילוכים נעשה ברכות והמצמד קל מאוד לתפעול, מעבר להילוך חמישי מריץ את הקקטוס הקטנה אל עבר המהירויות התלת ספרתיות, וחווית הנהיגה שסיטרואן C4 קקטוס החדשה מציעה, בהחלט מהנה.
טיול בעמק האלה על שביליו הלבנים והסלולים גילו מכונית סופר-מיני מוגבהת וזריזה עם יכולת עבירות טובה, משקל מזערי ומנוע קטן המסוגל לשנע את רכב הפנאי הקטן גם בין מכשולים המיועדים לקטגוריות שטח אמיתיות. חזרנו אל הכביש הסלול, שיירת אופנועי כביש רועשת מאטה את קצב הטיסה על כביש 38 המפורסם רק כדי להתבונן במכונית הלגו האדומה שלנו. מספר צמתים ומצאנו את עצמנו מטפסים את עליות גוש עציון בדרך לירושלים. למרות שהמזגן עבד במלוא המרץ ללא הפסקה, צלחה הפרטנרית האדומה שלנו את העליות והפיתולים בקלילות יתרה.
סיטרואן C4 קקטוס החדשה הוכיחה עצמה כמכונית נוחה, זריזה ומהנה מאוד לנהיגה, אך לחובתה נציין כי במבחן הפרקטיות, היא אכזבה. הכיסא האחורי אינו מפוצל וגם אינו מתקפל לרצפה שטוחה, החלונות האחוריים אינם נפתחים באמת, וגם מושב הנוסע הקדמי סובל מחוסר פתח אוורור של מזגן. לא בדיוק רכב משפחתי מפנק.
סיטרואן קקטוס, מכונית נוחה אך לא מספיק פרקטית
סיכום – מוצלחת, מלאת אופי אך לא מספיק פרקטית
סיטרואן C4 קקטוס החדשה היא מכונית לנהג, יש בה קסם מאצ'ואיסטי עם עיצוב ייחודי, פנימי וחיצוני. חטיבת הכוח אמנם חלשה במקצת אך מספקת את מי שמחפש חיסכון ויעילות. על פניו נראה כי סיטרואן C4 קקטוס החדשה מיועדת לחובבי המותג, רווקים מסוגננים, סטודנטים צעירים ואפילו זוג מבוגרים שמחפש רכב הרפתקני ולא משעמם שיתאים לחיי כרך צפופים עם יכולת ירידה בסופי שבוע לשבילי ארץ ישראל הסלולים.
לחובתה של סיטרואן קקטוס החדשה נאמר כי בידוד הרעשים לוקה בחסר, החלונות האחוריים אינם נפתחים באמת, וכרגע מגיעה עם חטיבת כוח מנומנמת בשידוך לתיבה ידנית בלבד. אך אם תסלחו לה על חלק מהדברים תגלו חבילה משתלמת במחיר של 89,900 ש"ח בלבד. בעלי המשפחות שבינינו ימצאו חבילות שלמות יותר אצל המתחרות הססגוניות, אבל היינו ממליצים לכם לקחת את הסיטרואן קקטוס החדשה לנסיעת מבחן, אפילו רק כדי להרגיש איך פעם היו עושים מכוניות.
|
סיטרואן C4 קקטוס FUN 1.2 ידני | |
|---|---|
| מנוע | בנזין 1.2 ליטר |
| הספק מרבי | 82/5,750 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 11.8/2,750 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | ידנית 5 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,157 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,729 מ"מ |
| גובה כללי | 1,530 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,595 מ"מ |
| מיכל דלק | 50 ליטרים |
| נפח תא מטען | 348/1170 ליטרים |
| משקל עצמי | 965 ק"ג |
| מהירות מרבית | 167 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש | 12 שניות |
| קבוצת זיהום | 4 |
| ציון בטיחות ENCAP | 4 כוכבי בטיחות |
| מחיר | 89,900 ₪ |

תפריט נגישות








אחלה רכב
עכשיו מגיע עם מנוע הטורבו ויהווה חבילה יותר אטרקטיבית