לקסוס NX נראה ספורטיבי ועתידני, יצאנו לבדוק האם הוא באמת כזה והאם הוא מתחרה ראוי בקטגוריה
עיצוב חוץ – מיוחד ולא סטנדרטי
לקסוס NX הוא ללא ספק אחד מרכבי הפנאי שטח המרהיבים הנוסעים בכבישי ארצנו. לקסוס NX מציין את כניסתו הראשונה של מותג היוקרה לקסוס לסגמנט הצומח של רכבי הפנאי פרימיום בגודל בינוני ואין ספק שרוח חדשה נושבת במשרדי היצרן ביפן. אם הורגלנו עד עתה מלקסוס למכוניות סולידיות הפונות בעיקר לקהל יעד מבוגר ועשיר, לקסוס NX טורף את הקלפים ומציע רכב מפנק בעיצוב קונספט עתידני הפונה לקהל צעיר יותר. לקחנו לנסיעת המבחן את הלקסוס NX200t פרימיום בעל ההנעה הכפולה שעלותו 326,000 ₪.
לקסוס NX200t - מיוחד ולא סטנדרטי
לקסוס NX עוצב בהשראת דגם הקונספט LF-NX. הגוף נועד לשדר יחידה אחת מעוצבת של יהלום מלוטש או יציקת מתכת מעוצבת המכילים קוי עיצוב חדים ומדוייקים. במבט מהצד בולטים חיתוך להב חרב בחלק התחתון, בתי גלגלים טפוחים ומרובעים עם ספי פלסטיק מעוצבים וחישוקי אלומינים בקוטר 18 אינץ' הנועלים צמיגים במידה 225/60 המשלימים את הפרופיל הספורטיבי. במבט מלפנים בולטים חרטום מחודד וגריל ענק עם מסגרת כרום בצורת שעון החול המזוהה עם המותג. יחידות התאורה הקדמיות צרות וכוללות שלושה פנסי לד ונמשכות באלגנטיות לאחור. פנסי יום מסוג לד בצורת L נפרדים מיחידות התאורה הראשיות, ופנסי ערפל רחוקים מאוד ומאורכים בתחתית הפגוש המעוצבים בקווים חדים מוסיפים חן וייחוד לחזית הרכב. עיטורי הכרום השונים מרהיבים, מראות הצד גדולות ומעוצבות משלבות כרום ופנסי איתות ומתקפלות חשמלית. מאחור בולטות יחידות התאורה מהמרכב ונמשכות לפנים גם לכוון המותניים וגם לכוון הפגוש. הפנסים האדומים בולטים בגובה שונה ובצורת האות L. גם הספויילר הגדול בשני צבעים המתחיל מצידי החלון ואנטנת סנפיר הכריש מוסיפים חן וניחוח ספורטיבי.
תא הנוסעים – ברוכים הבאים למחלקת עסקים
החגיגה נמשכת גם כשהדלת נפתחת בעזרת מערכת ה- Keyless ע"י נגיעה קלה בידית הדלת ומלווה בתאורת כניסה היקפית. העיצוב הספורטיבי בקוים חדים מרהיב, חדשני ומושך. הקונסולה המרכזית בצורת Z ענק עם מסגרת כסופה ומכילה שיפוע עליון המכיל מסך בגודל 7 אינץ', שעון אנלוגי, יציאות מיזוג ופקדי בקרת אקלים, ושיפוע תחתון המכיל ידית הילוכים, בורר מצבי נהיגה וכפתור בלם חניה. בהמשך הקונסולה מעמד לשתי כוסות, בורר בצורת גלגלת למערכת הבידור והשליטה במחשב הרכב עם כרית להנחת כף היד בנוחות, וגם מראה נשלפת. את המרפק ניתן להניח על משענת יד רחבה ונוחה עם תא אחסון גדול. לוח המחוונים והדלתות בריפוד עור ושילוב עדין של פלסטיק מוכסף. ריפוד המושבים מעור בשילוב צבע אפור כהה ובז'. איכות חומרי הדיפון וההרכבה גבוהים מאוד אם כי כריות הברכיים משני צידי הקונסולה המרכזית המהווים ריפוד מעולה לרגליים מחוברים באופן מוזר עם ברגים בולטים לעין ולא ראויים.
הכניסה לרכב מלפנים ומאחור נוחה בזכות גובה הרכב ודלתות גדולות. מרווח הרגלים מלפנים ומאחור מעולה. הישיבה גבוהה ושולטת, המושבים הקדמיים נוחים עם תמיכה צידית טובה, מתכוונים חשמלית עם חימום אך ללא אפשרות כוון תמיכת גב תחתון. המושבים מאחור במבנה 40:60, גב המושבים מתכוונן ומתקפל לפנים בקלות בעזרת ידית יעודית. הישיבה מאחור נוחה ומרווח הרגליים נדיב בהתחשב בבסיס הגלגלים הממוצע העומד על 2,660 מ"מ וגם הנוסע במושב האמצעי לא ירגיש מוזנח בזכות הרצפה השטוחה. להשלמת הסלון מרוצפת רצפת הרכב בשטיחי בד מפוארים וננעלים מלפנים. החלונות צרים וסף החלונות מעט גבוה אך הראות לפנים ולצדדים טובה. הראות לאחור טובה פחות בגלל קורות C רחבות, אך מצלמת הרוורס ומראות הצד הגדולות פשוט מעולות ומקלות מאוד את ההתניידות לאחור. החלונות האחוריים כהים וכל החלונות עולים ויורדים בלחיצת כפתור. התקרה מאחור מעט נמוכה אם כי באופן נסבל בהתחשב בעיצוב הנועז. התאורה בתוך הרכב מעולה ונורות הלד נדלקות בנגיעה ללא צורך בלחיצה.
לקסוס NX200t - ברוכים הבאים למחלקת עסקים
ההגה בעיצוב 3 חישורים, החישור התחתון מוכסף ושני החישורים בצידי ההגה מכילים את כל הפקדים לשליטה על מערכת השמע ומחשב הדרך. גלגל ההגה מחופה עור והוא עבה במידה המתאימה ונוח לאחיזה. מאחורי ההגה מנופים להעברת הילוכים ידנית. כוון ההגה בשני הצירים מתבצע בקלות באופן ידני. סוככי השמש מלפנים גדולים, מרופדים ברכות וכוללים תאורה. ביניהם הצללה למניעת סנוור בחלון הקידמי באזור המראה הפנימית וחיישן הרדאר. בקרת האקלים יעילה ושקטה, יציאות המיזוג במיקומים סטנדרטיים וניתנים לכוונון וסגירה. המיזוג מלפנים מפוצל וקיימים גם יציאות מיזוג לאחור מתכווננות וניתנות לסגירה.
הנדסת האנוש טובה, אם כי אילוצי העיצוב וריבוי הפקדים יוצרים מעט סירבול והשימושיות נפגעת מאפשרויות אחסון מעטות. תא הכפפות אמנם מרופד אך הינו ללא תאורה וללא מיזוג, אין תאי אחסון מתחת למושבים, האחסון בדלתות האחוריות מוגבל לבקבוק קטן בלבד, ובתא המטען לא תמצאו ווים לשקיות.
מערכת המולטימדיה קלה לשימוש עם מסך בגודל 7 אינץ' קריא באור יום אך ללא פונקציונליות מגע. למערכת 8 רמקולים המספקים צליל היקפי ואיכותי, חיבור USB ו- AUX לנגני שמע חיצוניים, קישוריות בלוטות' הכוללת ניגון קבצי שמע מהטלפון, ואפשרות בחירת צבע מוביל בתפריטי המערכת.
ציוד הבטיחות ברכב עשיר וכולל בין היתר איתות בלימת חירום - EBS, מערכת בקרת אחיזת כביש - TRC, מערכת בקרת בטיחות מרכזית - VDIM, מערכת בקרת בלימה אלקטרונית - ECB-R, מערכת בקרת יציבות הרכב - VSC, מערכת היגוי תלוי מהירות - EPS, מערכת התראה לירידת לחץ אוויר בצמיגים - TPWS, מערכת חלוקת כוח בלימה אלקטרוני - EBD, מערכת למניעת נעילת גלגלים בעת בלימה - ABS, מערכת עזר לבלימה - BAS, מערכת עזר לזינוק בעלייה - HAC, עיגון כיסאות ילדים במושב האחורי - ISOFIX, 8 כריות אוויר, חיישן גשם, וחיישן אורות. הרכב קיבל ציון מקסימלי של 5 כוכבי בטיחות במבחן הריסוק של ארגון הבטיחות האירופאי Euro NCAP.
חבילת הפרימיום עמה הגיע רכב המבחן כוללת מערכת הנעה כפולה, מושבים בריפוד עור, מושבים קדמיים עם כוונון חשמלי, דלת תא מטען חשמלית, מערכת הכנה לתאונה, ובקרת שיוט אקטיבית. מערכת ההכנה לתאונה, PCS (Pre-Crash System) מנתרת באמצעות רדאר את קידמת הרכב ובעת סכנה מתריעה ודואגת למתיחת חגורות הבטיחות, הגברת עוצמת הבלמים, ובולמת את הרכב באופן אוטומטי בעת הצורך. מערכת בקרת השיוט האקטיבית ACC (Active Cruise Control) מאיטה ומאיצה את הרכב בהתאם למהירות שקבע הנהג ובהתאם לתנועה מלפנים.
תא המטען מרווח בנפח 500 ליטרים ודלת תא המטען כאמור, נפתחת חשמלית בגרסת הפרימיום. גובה שפת ההטענה מעט גבוה אך רוחב מפתח ההטענה מעולה, מדדנו מעל מטר מדופן לדופן. התאורה בתא המטען טובה ותמצאו בו גם שקע 12V. מתחת לרצפת תא המטען הקשיחה והמרופדת מונח גלגל חלופי קטן וזמני. לא ברור מדוע משרד הרישוי אוסר התקנת וו גרירה ברכב, אך רצוי שתדעו זאת אם ברצונכם לגרור בסופי השבוע את מכונות האקסטרים שלכם.
לסיכום חוויית השהייה ברכב ניתן לומר שהעיצוב הספורטיבי שובר המוסכמות, נוחות המושבים, צבע ריפוד העור הבהיר, חומרי הדיפון האיכותיים והמעוצבים, וחלון הגג הפנורמי הענק משרים אווירה נפלאה ויוקרתית לכל יושבי הרכב.
נסיעה – נינוחה ומהנה
גם מנוע הבנזין הקטן מוגדש הטורבו חדשני מאוד אצל היצרן, זהו למעשה מנוע מתוצרת חברת האם טויוטה. המנוע בעל 4 צילינדרים בנפח 1,998 סמ"ק, הספקו עומד על 238 כ"ס המתקבלים ב- 4,800 סל"ד ומומנט של 35.7 קג"מ המתקבל ב- 1,650 סל"ד. הכוח מועבר לגלגלים דרך מערכת הנעה כפולה אדפטיבית ותיבת הילוכים אוטומטית בת 6 הילוכים עם אפשרות תפעול ידני.
לחיצה קלה על דוושת הגז משחררת אוטומטית את בלם החניה החשמלי. זמינות הכח של המנוע טובה אם כי מורגש כי המנוע קטן ומוגבל והשהיית הטורבו מורגשת אף היא. את ההרגשה איששו מבדקי התאוצה שערכנו. תאוצה מאפס למאה קמ"ש ארכה 9.0 שניות, רחוק מאוד מ- 7.1 השניות המוצהרות ע"י היצרן. התאוצה מ- 80 ל- 120 קמ"ש המדמה עקיפה הייתה טובה הרבה יותר וארכה 5.0 שניות בלבד. אומנם הרכב מרגיש קל ודינמי אך ביצועיו בהחלט לא ספורטיביים, תוצאה של שילוב מנוע קטן יחסית בנפח 2.0 ליטר עם משקל כבד של 1860 ק"ג.
לקסוס NX200t - מספק חווית נסיעה נינוחה ונעימה
המתלים מעולים ומגהצים בקלות מהמורות, סיבובים וכבישים גליים. העברת ההילוכים מתבצעת בצורה חלקה ונעימה ויחסי ההעברה טובים, גם בתאוטה הורדת ההילוכים מתבצעת בצורה חלקה ונעימה. העברת ההילוכים בצורה ידנית בעזרת המנופים מאחורי גלגל ההגה נוחה ומתבצעת בקלות. לרכב שלושה מצבי נהיגה - ספורט, חסכוני ורגיל, הנשלטים ע"י בורר בצורת גלגלת. המצבים השונים מכיילים מעט שונה את יחסי העברת ההילוכים ואת קשיחות ההגה. הביצועים במצב ספורט לא ממש ספורטיביים, המתלים לא מושפעים במצבי הנהיגה השונים, ההגה עדיין רך מדי ולא מתקשר מספיק והתאוצה טובה אך לא נושכת ומלהיבה. אחיזת הרכב מעולה, אחד היתרונות בהנעה כפולה. גם הבלמים טובים וחזקים ועם זאת מעודנים לנוחות מקסימלית בתא הנוסעים.
בידוד רעשי הכביש מעולה, במיוחד לאור פעילותה של מערכת ההנעה הכפולה. גם בידוד רעשי הרוח טוב, המבנה האווירודינמי של מראות הצד הגדולות תורם לכך לא מעט. רעשי המנוע מצליחים לחדור לתא הנוסעים רק במאמץ אך הצליל נעים לאוזן. התאכבתי מאוד מצריכת הדלק הממוצעת אשר עמדה על 6.9 ק"מ לליטר למרות שצריכת הדלק המשולבת המוצהרת של היצרן עומדת על 12.7 ק"מ לליטר. עוד יותר התאכזבתי מטווח הנסיעה של הלקסוס NX200t המוגבל ל- 350 ק"מ בלבד, נדמה לי שחברת בטר פלייס נפלה בגלל סעיף זה. לא נראה לי שנתונים אלה מתיישבים עם ערכי המותג וכדאי מאוד שבלקסוס יתנו את הדעת בשיפור הנתונים. חבל גם שאורות הרכב לא נכבים אוטומטית ביציאה מהרכב כמו בכל רכב אירופאי פשוט.
סיכום
אין ספק שלקסוס NX מהווה קפיצת מדרגה רצינית עבור המותג לקסוס. מדובר ברכב פרימיום יפה ומושך המציע תא נוסעים מפואר ונעים לשהייה הקורץ לקהל צעיר ומוצלח. הרכב נעים לנהיגה אם כי המתחרים מגרמניה המוצעים בטווח מחירים דומה מספקים ביצועים עדיפים ומבטיחים גם הנאה אמיתית מנהיגה.
לקסוס NX200t - מהווה קפיצת מדרגה רצינית
אם תבחרו את הלקסוס NX200t פרימיום העונד תג מחיר של 326,000 ₪, תהנו מהמון מבטים לכיוונכם, מאבזור עשיר ומפנק, ומנסיעה מעודנת ושקטה במיוחד. תמורת כל אלו רק על הריגוש בנהיגה תצטרכו לוותר. לדעתנו לקסוס NX מציג עיצוב חדשני, ספורטיבי ומנצח והוא מתחרה ראוי בקטגוריה.
|
לקסוס NX200t 2.0 פרימיום AWD אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 2.0 ליטר |
| הספק מרבי | 238/4,800 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 35.7/1,650 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | כפולה אדפטיבית |
| אורך כללי | 4,630 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,845 מ"מ |
| גובה כללי | 1,645 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,660 מ"מ |
| מיכל דלק | 60 ליטרים |
| נפח תא מטען | 500 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,860 ק"ג |
| מהירות מרבית | 200 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש | 7.3 שניות |
| קבוצת זיהום | 15 |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבי בטיחות |
| מחיר | 326,000 ₪ |

תפריט נגישות








רכב מעולה
יש לי אחד כזה