גרסת הפלאג-אין הייבריד של קיה נירו מציעה צריכת דלק נמוכה יותר אך מחיר רכישה גבוה יותר. יצאנו למבחן דרכים חסכוני במיוחד
קיה נירו PHEV הינה גרסה היברידית נטענת (פלאג-אין הייבריד) לקרוסאובר ההיברידי המוכר של היצרנית. משמעות הדבר היא שיחידת ההנעה ההיברידית הכוללת מנוע בנזין בשילוב מנוע חשמלי, מקבלת בגרסה זו סוללת ליתיום-יון פולימר הניתנת לטעינה גם משקע תלת פאזי ביתי. כאשר הסוללה טעונה במלואה, ניתן לנסוע באמצעות אנרגיית החשמל בלבד עד למהירות 110 קמ"ש לטווח של 50 ק"מ לערך. נכון להיום, קיה נירו פלאג-אין הייבריד הינו הרכב הזול מסוגו בישראל ומחירו עומד על 159,900 ₪
| קיה נירו PHEV | |
|---|---|
| יתרונות | צריכת דלק, אבזור נוחות ובטיחות |
| חסרונות | מחיר, תא מטען, העדר מנופי שליטה לווסות עוצמת הבלימה |
קיה נירו PHEV
עיצוב ונוחות
קיה נירו אינו בן כלאיים רק מבחינת יחידת ההנעה, גם עיצובו החיצוני משלב מוטיבים מעולם הקרוסאוברים האופנתיים עם מבנה הדומה למשפחתית סטיישן, ונדמה שאין תמימות דעים ביחס לקטגוריה המדוייקת אליה הוא משוייך. יש שיראו בו רכב משפחתי גבוה ויש שיראו בו קרוסאובר נמוך. גרסת הפלאג-אין הייבריד החדשה מוסיפה מעט אלמנטים עיצוביים "ירוקים" המבדילים אותה מהגרסה ההיברידית הרגילה, ביניהם פסים בצבע טורקיז בתחתית הפגושים, סמלי eco, ופתח טעינה לשקע החשמלי בחזית המרכב.
קיה נירו PHEV
כניסה לתא הנוסעים מחזירה אותנו אל חוסר ההשראה העיצובית. בגרסת ה- PHEV נקבל לוח מחוונים בעל צג צבעוני הכולל מד טווח נסיעה חשמלי וסקלת טעינה ואנרגיה חשמלית במקום מד סל"ד. ניתן גם לקבל אינפורמציה שוטפת בנוגע לזרימת הכוח והתפלגותו. המושבים זכו לריפוד נאה משולב עור, אך פרט לאלו עיצוב הפנים פשוט ואינו מזמין או מרשים. איכות החומרים טובה בחלקו העליון של הדשבורד אך מקו פתחי המיזוג ומטה נמצא חומרי דיפון זולים יותר. איכות ההרכבה טובה. במהלך נסיעת המבחן לא נרשמו קרקושים או חריקות מדיפון הפנים וגם המרווחים בין החיבורים צרים והדוקים.
הנדסת האנוש טובה הודות לארגון מוקפד של כל הפקדים. פתחי המיזוג במיקום מוצלח וקל להתמצא בתפעול המערכות השונות. במרכז הקונסולה מסך מגע בגודל 7 אינץ' המציג את מערכת המולטימדיה. המערכת קלה לתפעול, אינטואיטיבית, מהירה, ומוקרנת היטב על גבי המסך. שמחנו למצוא פקדים פיזיים בתחתית המסך, בעזרתם ניתן לעבור למסך הבית או למסך קודם בלחיצה עיוורת. מערכת השמע מאכזבת עם סאונד בינוני וחלול.
קיה נירו PHEV
בסיס גלגלים באורך 2,700 מ"מ וגובה של 1,545 מ"מ, מסדרים מרחב פנימי טוב לכל הנוסעים. יש המון מרווח ראש, מרווח הכתפיים טוב, וגם גבהי קומה ירגישו בנוח במושב האחורי. הנוסע במרכז המושב האחורי יחוש צפיפות מסויימת בדומה לדגמים אחרים בסגמנט. המושבים נעימים ונוחים בהחלט ואינם מעייפים גם בנסיעה ארוכה. המושבים הקדמיים אמנם חסרי תמיכה צידית, אך כפי שנגלה בהמשך, נהיגה ספורטיבית אינה כוס התה של קיה נירו PHEV.
מושב הנהג מציע טווח רחב של כיוונונים חשמליים המקלים על מציאת תנוחת נהיגה גבוהה במעט ביחס למכונית משפחתית סטנדרטית. הכניסה והיציאה מהרכב מתבצעות בנוחות בזכות מושבים גבוהים יחסית. כאן העיצוב הרבוע ונטול הזוויות מחזיר דיבידנדים ומקנה פשטות ונוחות. סף החלונות הנמוך תורם לשדה ראייה רחב המסייע בתמרוני חניה ובמעברים צרים בחניונים.
קיה נירו PHEV
בתא הנוסעים פזורים מגוון תאי אחסון ביניהם משטח טעינה אלחוטי בתחתית הקונסולה, ותא עמוק ומדופן מתחת למשענת היד שבין המושבים הקדמיים. פרט לאלו ניתן למצוא תא כפפות עמוק ותאים בדלתות הרכב. תא המטען צנוע בנפח 324 ליטרים בלבד, כ- 70 ליטרים פחות מגרסת ההייבריד הרגילה, עקב הסוללה הגדולה יותר השוכנת ברצפתו. שפת ההטענה מעט גבוהה אך שטוחה עם מפתח רחב. קיפול המושב האחורי מגדיל את נפח תא המטען לכדי 1,322 ליטרים. מתחת לרצפת תא המטען ערכת ניפוח וכבל טעינה.
נוחות הנסיעה של קיה נירו PEHV טובה בהחלט. אמנם תוספת המשקל אילצה את מהנדסי קיה להקשיח במעט את כיול המתלים, אך אלו מציגים כושר ריסון נאות וסופגים מהמורות ושברים באופן יעיל. כניסה מהירה לשקע בכביש או חריץ רוחבי תנענע מעט את המרכב, אך הבולמים מצליחים תמיד לרסן את הטלטולים, גם אם מדי פעם נשמעים מהם רעשים. שיוט בכביש המהיר מתבצע בנינוחות אך נסיעה מהירה על כביש גלי תחשוף קושי מסויים של הבולמים בריסון תנודות המשקל הרב. בידוד הרעשים סביר ובנסיעה עירונית, בטרם נכנס מנוע הבנזין לפעולה, מתקבלת נסיעה נעימה ושקטה. קיה הוסיפו זמזום חשמלי חיצוני הניתן לביטול בלחיצת כפתור, אשר נועד להזהיר הולכי רגל מהתקרבות הרכב החרישי אל כיוונם. מחוץ לעיר בולטים רעשי כביש במהירות העולה על 100 קמ"ש.
קיה נירו PHEV
מערכת ההנעה המתקדמת מביאה עימה תוספת של 90 ק"ג במשקל לכדי 1,594 ק"ג שלא יביישו מכונית סלון בעלת הנעה אחורית. המסה הנכבדת יוצרת זוויות גלגול משמעותיות בכניסה מהירה לפניה חדה או בעיקולים, ומיד יורד החשק לנהיגה דינמית מכל סוג. כל עוד יתנהל הנהג בצורה מנהלתית ולא ינסה לאתגר את מגבלות האחיזה, יוכל ליהנות משיוט שקט וספיגה טובה של גלים ושברים. המשקל הכבד של הסוללה על הסרן האחורי יוצר קושי להתמודד עם פניות קצרות ומהירות.
ביצועים
יחידת ההנעה ההיברידית כוללת מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטרים המפיק 105 כ"ס ומומנט של 15.0 קג"מ בשילוב מנוע חשמלי בהספק 60.5 כ"ס המקבל את האנרגיה מסוללת ליתיום-יון פולימר בקיבולת 8.9 קוט"ש. ההספק המשולב עומד על 141 כ"ס ומאפשר תאוצה 0-100 קמ"ש תוך 10.8 שניות (0.7 שניות פחות מהגרסה ההיברידית הרגילה) ומהירות מרבית של 172 קמ"ש (10 קמ"ש יותר).
קיה נירו PHEV
תחילת הנסיעה חרישית ומוכרת לכל מי שנהג ברכב היברידי. ההתנעה מתבצעת באמצעות לחיצת כפתור המלווה בחיווי בלוח המחוונים המקנה את האינדיקציה היחידה לכך שהרכב מוכן לנסיעה. שילוב למצב DRIVE בידית ההילוכים הסטנדרטית ושחרור דוושת הבלם מתחילים להניע את הרכב באנרגיית החשמל בלבד. התחושה דומה לקיה נירו היברידית רגילה, אך כשעולה המהירות, בשלב בו מנוע הבנזין נכנס לפעולה בגרסה הרגילה, גרסת ה- PHEV ממשיכה לנוע בכוח החשמל בלבד באופן חרישי לחלוטין.
התאוצה מהמקום לא מרשימה אך תאוצות הביניים וצבירת המהירות, לא יביישו אף משפחתית מהשורה. עם הרבה מומנט זמין מאפס סל"ד - תכונה השמורה רק למנועים חשמליים, תאוצות הביניים דומות יותר למנוע טורבו דיזל בשרני. המעבר בין נסיעה חשמלית בלבד לנסיעה משולבת חשמל ובנזין מתבצעת בצורה חלקה. אמנם התעוררות מנוע הבנזין וכניסתו לפעולה נשמעת ומוחשית, אך זו משתלבת בהאצת הרכב באופן טבעי.
קיה נירו PHEV
לחיצה על מתג EV מאפשרת נסיעה על חשמל בלבד ומציעה פתרון מעולה לנסיעה מהבית לעבודה, שאינה עולה על 30 ק"מ ואינה שופעת בפקקים או בתנועה איטית. אז מנוע הבנזין אינו נכנס כלל לפעולה והחיסכון בדלק יהיה מוחשי למי שידאג להטעין את הסוללה לפני כל נסיעה.
הבחירה של קיה בתיבת 6 הילוכים רובוטית דו-מצמדית ולא בתיבה רציפה, מקנה לנהג תחושה מוכרת וטבעית יותר לפעולת המערכת. בזמן תאוטה מנצלת המערכת את האנרגיה הקינטית לצורך טעינת הסוללה. חסרו לנו מאוד מנופים מאחורי ההגה המאפשרים ויסות לעוצמת הבלימה הרגנרטיבית. לדעתנו זהו פיצ'ר חובה בכל רכב חשמלי או פלאג-אין, משום שהוא ממקסם את היתרונות הגלומים בהנעה החשמלית גם לצורך בלימה תוך אגירת אנרגיה.
קיה נירו PHEV
הבלמים מייצרים כושר תאוטה טוב ומצליחים לבלום את המסה הכבדה, אך תחושתם מוזרה ודורשת הסתגלות עקב קישורם למנגנון טעינת הסוללה. הם מרגישים מלאכותיים ונראה שאפילו מערכת בקרת השיוט האדפטיבית המרבה להאט באמצעותם, מתקשה לעשות זאת באופן ליניארי.
צריכת דלק
צריכת הדלק ברכב PEHV היא עניין מורכב. כל עוד הסוללה טעונה והנהג אינו מאיץ בחוזקה או עובר את המהירות המותרת, צריכת הדלק אפסית מכיוון שנעשה שימוש באנרגייה חשמלית בלבד. לאחר כ- 35 ק"מ בערך, הרכב נכנס למצב היברידי בו נמדדה צריכת דלק של 20.5 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת, נתון מצויין בכל קנה מידה. קיה נירו PHEV מתאים לנהג שרוב נסיעותיו הן בין הבית לעבודה בטווח של פחות מ- 30 ק"מ, אשר יקפיד להטעין את הסוללה מספר שעות לפני כל נסיעה ויהנה מביקורים נדירים עד מאוד בתחנת הדלק. מאידך, נסיעות ארוכות ללא אפשרות טעינה, או נסיעות בנהיגה מאומצת המצריכה התערבות נכבדת של מנוע הבנזין, ישנו לחלוטין את נתוני צריכת הדלק.
קיה נירו PHEV
נתון צריכת הדלק המשוקלל הרשמי עומד על 1.3 ליטר ל- 100 ק"מ (77 ק"מ לליטר) עם סוללה טעונה במלואה. אך אלו נגזרים מתוך חישוב של 58 ק"מ ראשונים בנסיעה חשמלית. דרגת זיהום האוויר היא ברמה 1 מתוך 15 בזכות האופציה לטעינה חשמלית, מה שמקנה לרכב מיסוי מופחת.
אמינות ועלויות אחזקה
אמינות רכבי קיה נחשבת טובה. בדירוג האמינות של ארגון Cosumer Reports לשנת 2019 דורגה קיה במקום השמיני מתוך 28 יצרנים עם ירידה של חמש מקומות ביחס לדירוג בשנת 2018. בסקר J.D. Power שנערך בשנת 2018 התברגה קיה במקום החמישי מתוך 32 יצרנים בארה"ב ובמקום ה- 11 מתוך 23 יצרנים בגרמניה.
קיה נירו PHEV
קיה נירו PHEV משווק עם 5 שנות אחריות או 100,000 ק"מ, המוקדם מביניהם. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון במוסך היבואן עומדת על 634 ₪, עלות הטיפול השני 1,054 ₪, עלות הטיפול השלישי 840 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 1,247 ₪. סך ארבעת הטיפולים הראשונים עומד על 3,776 ₪ כולל מע"מ. מחירי הטיפולים סבירים בהחלט ביחס למקובל בפלח שוק זה ומורידים את החשש לעלויות תחזוקה גבוהות עקב מערכת ההנעה המורכבת.
מחיר פנס קדמי עומד על 3,983 ₪, מחיר פנס אחורי 3,976 ₪, מחיר מראת צד קומפלט 3,704 ₪, מחיר רפידות בלם קדמיות 579 ₪, ומחיר רפידות בלם אחוריות עומד על 1,205 ₪. קיה נירו PHEV כולל שני מארזי סוללות, וכל אחד מהם כולל תריסר מודולים הניתנים להחלפה בנפרד בעלות של 2,568 ₪ ליחידה.
עלויות הביטוח הן 1,543 ₪ לביטוח חובה ו- 5,749 ₪ לביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 עם העדר תביעות ושלילות רשיון.
בטיחות
במבחן הריסוק של ארגון Euro Ncap אשר נערך בשנת 2015, קיבל קיה נירו ציון מרבי של 5 כוכבי בטיחות עם ציונים של 91% בהגנה על בוגרים, 80% בהגנה על ילדים, 70% בהגנה על הולכי רגל, וציון 81% על מערכות עזר לבטיחות. רמת האבזור הבטיחותי לפי משרד התחבורה הינה 7 מתוך 8 ואבזור הבטיחות כולל בין היתר מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, ו- 7 כריות אוויר.
קיה נירו PHEV
תמורה למחיר
תג מחיר של 159,900 ₪ הופך את קיה נירו PHEV לרכב הפלאג-אין הייבריד הזול בישראל. רמת האבזור היחידה המוצעת לגרסה זו כוללת בין היתר מערכת מולטימידה עם צג בגודל 7 אינץ', חלון גג חשמלי, ריפוד משולב עור, כניסה והתנעה ללא מפתח, מערכת בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי אוורור מאחור, משטח טעינה אלחוטי, בורר מצבי נהיגה, בלם חניה חשמלי, חיישני גשם ותאורה, מראות צד מחוממות ומתקפלות חשמלית, וחישוקי 16 אינץ'.
קיה נירו PHEV יתאים מאוד לבעלי חניה פרטית המתגוררים עד כארבעים ק"מ ממקום עבודתם. מחירו הגבוה מעמיד אותו מול קרוסאוברים גדולים ומפנקים יותר או מול גרסאות הכניסה של המשפחתיות הגדולות ולכן הדגם יכול להשתלם רק למי שמרבית נסיעותיו קצרות, אחרת אין לטעמנו הצדקה כלכלית לבחור בו על פני קיה נירו היברידי לא נטען הזול ממנו ב- 17,000 ₪. אלו שבכל זאת יבחרו בגרסה ה- PHEV, יהנו מרכב פרקטי מהחסכוניים בשוק, בעל אבזור נדיב ותדמית ירוקה.
| קיה נירו PHEV | |
|---|---|
| מנוע | הייבריד בנזין 1,580 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 141/5,700 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 27.0/4,000 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,355 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,805 מ"מ |
| גובה כללי | 1,545 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,700 מ"מ |
| מיכל דלק | 43 ליטרים |
| נפח תא מטען |
324/1,322 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,594 ק"ג |
| מהירות מרבית | 172 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 10.8 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 77.0 ק"מ לליטר (עם סוללה טעונה) |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 20.5 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 1 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 כוכבים (2015) |
| רמת אבזור בטיחותי |
7 (מתוך 8) |
| מחיר |
159,000 ₪ |

תפריט נגישות








זה הכיוון שנכון לישראל
הנירו ההיברידית מצויינת, איתה כבר שנה ואמשיך עם הנירו גם בעתיד. נראה מעולה שאפשר לנסוע 50 קמ על חשמל, לי זה יומיים של נסיעות לעבודה ובית ספר. אהבתי את האבזור, חבל שאין לי את הכל, זה נראה מעולה. עכשיו רוצה לראות את החשמלי
לקחו רכב חסכוני מאוד והפכו אותו לרכב סופר חסכוני
50 ק"מ ביום על חשמל זה משהו שלא הולך ברגל, תענוג.