ב.מ.וו 330e מתיימרת לשלב את היתרונות המסורתיים, אשר הפכו אותה למלכת הקטגוריה מזה עשורים, יחד עם חסכון בדלק ותג מחיר תחרותי בחסות הטבת המיסוי הירוק
לדורותיה גורפת ב.מ.וו סדרה 3 מחמאות ממגזינים רבים ברחבי העולם בזכות יכולת דינמית מצטיינת, הנאה מנהיגה, הנדסת אנוש מופתית, ומעלות נוספות אשר הפכו אותה אמת מידה בקטגוריה הכוללת דגמים כגון אאודי A4, מרצדס C קלאס, וולוו S60, יגואר XE, ולקסוס IS.
| ב.מ.וו 330e M ספורט | |
|---|---|
| יתרונות | הנאה מנהיגה, יכולת דינמית, צריכת דלק |
| חסרונות | נפח תא מטען, משקל כבד |
ב.מ.וו 330e
בהתאם לתקנות זיהום האוויר המחמירות ומגמת החשמול החולשת על עולם הרכב, גם ליין הדגמים של ב.מ.וו זוכה לגרסאות PHEV (היברידיות נטענות). דלק מוטורס היבואנית בחרה בחשיבה מושכלת לשווק בישראל את ב.מ.וו סדרה 3 בגרסאות PHEV בלבד, הנהנות מהטבת מיסוי וכך מציעות תמורה גבוהה יותר למחיר. ב.מ.וו סדרה 3 בגרסת PHEV משווקת תחת השם 330e, כאשר תוספת האות e מגיעה מהמילה electric ומאפיינת את דגמי הפלאג-אין הייבריד של המותג.
בקצרה נסביר כי רכבי PHEV משלבים מנוע בעירה פנימית (טורבו בנזין במקרה זה) עם מנוע חשמלי בדומה לרכבים היברידיים מוכרים. ההבדלים העיקריים בין יחידת הנעה היברידית ליחידת הנעה היברידית נטענת הם סוללה גדולה יותר המספקת טווח נסיעה חשמלי ארוך יותר, ואפשרות טעינה בעמדת טעינה ייעודית או משקע טעינה ביתי. כך מתאפשרים נסיעה על טהרת החשמל בלבד לטווח של כ- 40 ק"מ במהירות מרבית של עד 120 קמ"ש, וביקורים מעטים יותר בתחנת הדלק. טכנולוגיית ה- PHEV מאפשרת לב.מ.וו 330e להיכנס לקבוצת זיהום 1 מתוך 15, מה שמזכה אותה במיסוי מופחת משמעותית לעומת דגמי הבנזין הרגילים, המאבדים רלוונטיות בשוק המקומי בשל נוסחת המיסוי הירוק.
עיצוב ונוחות
ב.מ.וו סדרה 3 החדשה מתאפיינת לאורך דורות בעיצוב קלאסי שיישאר אלגנטי ומוכר גם לאחר שנים רבות. הדור החדש מציג עיצוב שרירי השואב השראה מהאחות הגדולה ב.מ.וו סדרה 5. גריל הכליות האייקוני מגיע בגרסה אקטיבית ונאטם אוטומטית בהתאם לשיקולי קירור מנוע ואוירודינמיקה. קווי המתאר מודגשים והפרופרציות מחמיאות. יחידות התאורה תואמות לשפת העיצוב החדשה של החברה ומציגות חתימת LED נאה מלפנים ומאחור. פגוש קדמי אגרסיבי וצבעו השחור של רכב המבחן, משלימים מראה דומיננטי ואגרסיבי שיגרום לכל נהג שיתקל בו במראה המרכזית לפנות את הנתיב השמאלי. מהצד ניתן להבחין בקווים נקיים הכוללים חרטום הנמתח הרחק לפנים, וסרח עודף אחורי קצר. חישוקי ה - 19 אינץ' בגרסת M הנבחנת מרהיבים, ומתוכם בולטים קליפרים כחולים הנושאים סמל M. ביחס לדור הפורש של סדרה 3, צמח אורכה ב- 85 מ"מ לכדי 4,709 מ"מ, רוחבה גדל ב- 16 מ"מ לכדי 1,827 מ"מ, ובסיס הגלגלים צמח ב- 41 מ"מ לכדי 2,851 מ"מ.
ב.מ.וו 330e
תא הנוסעים אופייני לדגמי ב.מ.וו וזה דבר טוב. הנדסת האנוש מופתית ואיכויות החומרים וההרכבה ברמה הגבוהה ביותר. כל המתגים מסודרים וממוקמים כיאות והפידבק בלחיצה עליהם מקנה תחושת איכות ודיוק. סביבת הנהג משדרת יוקרה מהסוג המופנם בעזרת איכות חומרים גבוהה, והמנופים שמאחורי גלגל ההגה בשרניים ומוצקים. ביחס לדור הפורש, נרשם שיפור גם באיכות החומרים במפלסים התחתונים המדופנים כעת בחומרים ראויים.
ב.מ.וו 330e
בראש הקונסולה המרכזית ניצב מסך מולטימדיה איכותי בגודל 10.25 אינץ' המציג את מערכת ה- iDrive בגרסתה האחרונה שהפכה אינטואיטיבית ובשלה הרבה יותר. מערכת ה- iDrive נשלטת באמצעות חוגה הממוקמת לצד בורר ההילוכים. מעבר בין התפריטים נעשה ע"י סיבוב החוגה ולחיצה עליה מכניסה לתפריט הנבחר. בנוסף קיימת אפשרות לתפעול גם באמצעות מגע. הגרפיקה חדישה והממשק נוח ויעיל. ניתן ליצור קיצורי דרך לתפריטים מועדפים באמצעות מתגי המספרים הקלאסיים ששימשו בעבר לשמירת תחנות רדיו.
ב.מ.וו 330e
לוח המחוונים הדיגיטלי בגודל 12.3 אינץ' מציג במרכזו את הרכב ביחס לנתיב הנסיעה ולאלמנטים נוספים בדרך כגון מכוניות ורכב דו גלגלי. חבל שמצלמות 360 מעלות זמינות רק בגרסאות סופריור ומעלה. תאורת האווירה נעימה אך אינה נראית באור יום.
מושבי הספורט בגרסת M ספורט הנבחנת מרופדים בעור ומספקים תמיכה צידית טובה מאוד הניתנת לכיוונון חשמלי, אך הם נוקשים מעט בבסיסם. מעבר לכך, למושבים הקדמיים כיוונון חשמלי בטווח רחב מאוד ולמושב הנהג גם שני זיכרונות. ההגה העבה מבית M עוטה עור רך במרקם מחוספס ומתכוונן ידנית למרחק ולעומק, כך שקל למצוא תנוחת נהיגה תומכת ונוחה.
ב.מ.וו 330e
שדה הראיה לכל הכיוונים מוצלח בזכות קו חלונות בגובה סביר וקורות A לא עבות במיוחד. ישנם כמובן גם מצלמת רוורס וחיישנים לסיוע בחניה. תכונה מעניינת וייחודית הינה מערכת המשחזרת את 50 המטרים האחרונים של מסלול הנסיעה בנסיעה לאחור, המקלה רבות על יציאה מחניה. שינוי בתנאי הדרך יובא כמובן בחשבון.
המושב האחורי תומך ונוח עם מרחב טוב לשני בוגרים. נוסע שלישי במרכז יצור קרבה אינטימית מדי בין הנוסעים, בעיקר באשמת מדרגת מנהרת ההינע הבולטת בשל ההנעה האחורית. הנוסעים מאחור יוכלו ליהנות מפתחי מיזוג ואזור בקרת אקלים ייעודי. הכניסה והיציאה מב.מ.וו 330e נוחות אך חובבי אופנת הקרוסאוברים לבטח יתאכזבו מהצורך להתכופף בכניסה ולהזדקף ביציאה.
ב.מ.וו 330e
בתא הנוסעים תאי אחסון רבים ביניהם תא כפפות גדול ומואר, תא שימושי בין המושבים הכולל גם שקעי USB, תאי אחסון עמוקים בדלתות, משטח טעינה אלחוטי עבור הטלפון הסלולרי בתחתית הקונסולה המרכזית, ובסמוך מחזיקי כוסות עם כיסוי נסתר. משענת היד המתקפלת במושב האחורי מכילה גם היא שני מחזיקי כוסות לטובת הנוסעים. תא המטען בגרסה ההיברידית הוקטן ביחס לגרסאות הרגילות לטובת אחסון הסוללות ומציע נפח של 375 ליטרים בלבד. לפחות פתח הטעינה רחב ונוח. אותן סוללות גם לא הותירו מקום לגלגל חלופי ובמקומו מצויידת ב.מ.וו 330e בערכת תיקון תקר.
ב.מ.וו 330e
ההתנעה מתבצעת בלחיצת כפתור ללא מפתח, תחילת התנועה חרישית באמצעות חשמל בלבד, ורק זמזום המנוע החשמלי נשמע ברקע. כאשר הסוללה טעונה במלואה, ניתן לנסוע כ- 40 ק"מ על חשמל בלבד עד למהירות של 120 קמ"ש. התנועה נעשית באופן חלק ושקט, וביצועי המנוע החשמלי מספקים בהחלט לכל התנהלות עירונית ובין עירונית שאינה כוללת תאוצות חזקות, אז ישולב מנוע הבנזין. בידוד רעשי הרוח והדרך טובים מאוד, והגרמניה בעלת המראה הקשוח מצליחה להתנהל בקלות בסביבה אורבנית פקוקה.
נוחות הנסיעה בעיר מעט נוקשה עקב מתלים המכויילים על הצד הקשיח של הסקאלה, אך כושר הריסון המצטיין מצליח לסנן ביעילות גרמנית את רוב מפגעי האספלט. על כבישים מרוסקים בסביבת הרכבת הקלה, הקשיחות משלמת דיבידנדים בריסון מאוד יעיל המונע את טלטולי המרכב השכיחים ברכבים בעלי כיול מתלים רך. מחוץ לעיר מתקבלת נוחות נסיעה טובה. על הכביש המהיר מציגה ב.מ.וו 330e יציבות כיוונית נדירה עם תחושה שהמרכב נטוע בכביש. גלי אספלט מרוסנים בעבודת מתלים איכותית ושברים רוחביים לא מצליחים לזעזע את היציבות, כך שמתקבלת תחושת מוצקות חסונה. אין ספק שהבימר נועדה לכבישי בוואריה. על אספלט סלול היטב, איכות הנסיעה גבוהה מאוד ומובן כיצד קטפה סדרה 3 את הכתרים המשוייכים לה.
ביצועים
יחידת ההנעה מסוג פלאג-אין הייבריד משלבת מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטרים בהספק 184 כ"ס, מנוע חשמלי בהספק 113 כ"ס (תוספת של 25 כ"ס ביחס לדגם הפורש), וסוללה בקיבולת 12 קוט"ש. ההספק המשולב עומד על 252 כ"ס (292 כ"ס במצב Xtraboost) והמומנט המרבי 42.8 קג"מ. עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית, מאיצה ב.מ.וו 330e מעמידה למאה קמ"ש תוך 5.9 שניות.
ב.מ.וו 330e
בורר מצבי הנהיגה הצמוד לידית ההילוכים מאפשר בחירה בין שילוב מנוע הבנזין והחשמלי יחדיו, נהיגה חשמלית בלבד, או נהיגה על בנזין בלבד תוך שמירת האנרגיה החשמלית למועד מאוחר יותר. שני המנועים מעבירים את הכוח אל הגלגלים האחוריים ומספקים ביצועים מעולים. בכל מצב, בכל מהירות ובכל דרך, יש המון כוח דחף. תאוצות הביניים מאוד חזקות ורמיסת המצערת אל הרצפה מורידה בזריזות 3 הילוכים בתיבה האוטומטית ומטיסה את ב.מ.וו 330e לאן שתכוונו את ההגה. התיבה מבית ZF הינה בהחלט מהמוצלחות בשוק, עם העברות הילוכים חלקות ומהירות, ומאפשרת גם העברת הילוכים ידנית באמצעות מנופים מאחורי גלגל ההגה.
מצב ספורט הופך את עורה של המשפחתית הגדולה מהיברידית נינוחה ושקטה לנצר לשושלת M, ומספק 40 כ"ס נוספים (אקסטרה בוסט), תגובות תיבה ומנוע חדות, סאונד ספורטיבי מגרגר, ומשקל נוסף להגה השמנמן המכניס את הנהג למוד דינמי. מצב ספורט פלוס משאיר את מנוע הבנזין בפעולה תמידית לטובת זמינות כוח וביצועים תוך ויתור על חיסכון בדלק.
ב.מ.וו 330e
ב.מ.וו מתפארת בסלוגן "מכונת הנהיגה המושלמת" וסדרה 3 זכתה תמיד לתשבחות בזכות היכולת הדינמית העילית והמסוגלות לתקשר עם הנהג. אף שמדור לדור תקנות הבטיחות והעדפות השוק לנוחות ובידוד יצרו מסננים שחיבלו בתקשורת בין המכונה לנהג בה התפארו דמי העבר, סדרה 3 עדיין מכתיבת הטון בסגמנט. גרסת 330e נושאת בחובה קילוגרמים עודפים רבים עקב משקל הסוללות, מה שמביא את המשקל הכולל לכדי 1,740 ק"ג, אך חרף זאת היכולת הדינמית מעולה, אחיזת הכביש גבוהה מאוד והשלדה מתקשרת. חלוקת משקל אידיאלית ביחס 50:50 בין הסרנים יוצרת התנהגות מאוזנת ויחד עם היכולת "להתכווץ" סביב הנהג ולתקשר עימו, מתקבלת חווית נהיגה ספורטיבית ומתגמלת.
הנעה אחורית ושלדה מאוזנת יפיקו בידיו של הנהג המיומן בכביש הנכון שפע של הנאה מנהיגה על אף המסה הבלתי מבוטלת. גלגל ההגה השמנמן בגרסה זו מזמין לנהיגה ספורטיבית ומציע משקל טוב לצד תקשורת מלאכותית, אך בעידן הגאים חשמליים גם זו מתקבלת בחיבוק. מצב ספורט פלוס מאפשר ניתוק חלקי של מערכת בקרת היציבות ומאפשר לזרוק את זנבה של ב.מ.וו 330e, אך זה יעשה רק תחת פרובוקציה אגרסיבית ומכוונת בתוספת תנאי אחיזה בינוניים. כל עוד הכביש איכותי ויבש, תציג ב.מ.וו 330e אחיזה פנומנלית כקטר על מסילה. הבלמים מציגים יכולת התואמת את הביצועים והמשקל של הבווארית הכבדה. הקליפרים הכחולים מבית M לופתים את צלחות הבילום בנשיכה חזקה תוך יצירת תאוטה מרשימה ותחושה טבעית המאלחשת כמעט לחלוטין את הבלימה הרגנרטיבית האופיינית לרכבים היברידיים.
צריכת דלק
ב.מ.וו 330e מבטיחה טווח נסיעה של כ- 56 ק"מ על בסיס חשמל בלבד כאשר הסוללה בקיבולת 12 קוט"ש טעונה במלואה. בפועל הצלחתי להפיק 40 ק"מ חשמליים ביום המבחן הרותח. לאחר התרוקנות הסוללה מתקבלת צריכת דלק ממוצעת של 11.0 ק"מ לליטר - נתון לא רע בהתחשב בביצועים ובמשקל, אך הוא יכול להשתנות לטובה באופן פלאי אם נקפיד על טעינת הסוללה ושימוש חכם במערכת ההיברידית.
ב.מ.וו 330e
על פי נתוני היצרן, עומדת צריכת הדלק על 1.7 ליטר ל- 100 ק"מ עם סוללה טעונה כאשר 56 ק"מ הראשונים מתבצעים על טהרת החשמל. טווח הנסיעה בין תדלוקים עומד על כ- 480 ק"מ עם מיכל הדלק הקטן בנפח 40 ליטרים, בהנחה שהסוללה טעונה במלואה בתחילת הנסיעה ולא זוכה לטעינות ביניים נוספות. דרגת זיהום האוויר היא ברמה 1 מתוך 15.
עלויות אחזקה
אמינות רכבי ב.מ.וו נחשבת בינונית. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports האמריקאי לשנת 2019 דורגה ב.מ.וו במקום ה- 10 מתוך 28 יצרנים. בסקר שערך ארגון J.D. Power בגרמניה בשנת 2019 התברגה ב.מ.וו במקום ה- 18 מתוך 23 יצרנים, עם 129 תקלות ל- 100 רכבים, גבוה מהממוצע בסקר שעמד על 115 תקלות ל- 100 רכבים. ב.מ.וו סדרה 3 משווקת עם אחריות מלאה לשנתיים ללא הגבלת ק"מ. מחיר ביטוח חובה 1,600 ₪, ומחיר ביטוח מקיף לכל נהג מעל לגיל 21 ללא היסטוריית תאונות ושלילות עומד על כ- 19,000 ₪.
ב.מ.וו 330e
בטיחות
במבחן הריסוק של ארגון Euro NCAP שנערך בשנת 2019 קיבלה ב.מ.וו סדרה 3 ציון מרבי של 5 כוכבי בטיחות, עם ציונים של 97% בהגנה על בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 87% בהגנה על הולכי רגל, ו- 76% על מפרט מערכות הבטיחות. אבזור הבטיחות הסטנדרטי כולל בין היתר בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, שמירה על מרכוז הנתיב, התרעה על עייפות הנהג, ומערכת לזיהוי רכב בשטח מת עם התערבות למניעת פגיעה. רמת האבזור הבטיחותי לפי משרד התחבורה הישראלי הינה 7 מתוך 8.
ב.מ.וו 330e
תמורה למחיר
ב.מ.וו 330e מוצעת במספר גרסאות אבזור. גרסת הכניסה ספורט עולה 290,000 ₪ וכוללת בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ', מסך מרכזי בגודל 10.25 אינץ' עם תמיכה ב- Apple CarPlay, מערכת שמע עם 6 רמקולים, מושבים קדמיים חשמליים, בקרת אקלים תלת אזורית, חלון גג חשמלי, תאורת LED מלאה, מערכת חניה אוטומטית, וחישוקים בקוטר 17 אינץ'.
גרסת אקסלוסיב עולה 320,000 ₪ וכוללת בנוסף מנופי העברת הילוכים מההגה, תאורת אווירה דינמית, מערכת שמע עם 10 רמקולים, ריפודי עור, מפתח חכם, פנסים עוקבי פניה, דלת תא מטען חשמלית, וחישוקי 18 אינץ'.
גרסת M-Sport הנבחנת עולה 330,000 ₪ ומוסיפה לרשימה בלמים ספורטיביים עם קאליפרים בצבע כחול, פנסי ערפל, פגושים בעיצוב ספורטיבי, וריפוד משולב אלקנטרה.
ב.מ.וו 330e החדשה ראויה לשלל הכתרים אשר נקשרו לסדרה 3 במשך דורותיה. חרף הטכנולוגיות והמשקל הרב אשר התווספו לדגם מדור לדור, עדיין מדובר במכונת נהיגה ספורטיבית ומהנה באופן חריג בקטגוריה. ב.מ.וו 330e משלבת באופן נדיר בין שימושיות לספורטיביות. מצד אחד היא משפחתית פרימיום שימושית, מרווחת, ונינוחה, ומצד שני, יודעת הבווארית להפוך את עורה ולחשוף טפרים דינמיים ורועשים, לעלות את רמות האדרנלין אצל הנהג, ומיד לאחר מכן לחזור למוד משפחתית מכובדת. כדרכן של גרסאות פלאג-אין הייבריד, התמורה למחיר מעולה ביחס לגרסאות בנזין מתחרות. נהגים המעוניינים במשפחתית פרימיום המשלבת ביצועים, דינמיות, אבזור, וחסכון בדלק, ימצאו בב.מ.וו 330e הצעה מעניינת מאוד ביחס למחירה.
| ב.מ.וו 330e M-sport אוטומטית | |
|---|---|
| יחידת הנעה | היברידית הכוללת מנוע טורבו בנזין 1,998 סמ"ק, מנוע חשמלי בהספק 113 כ"ס, וסוללה בקיבולת 12 קוט"ש |
| הספק מרבי משולב | 252 כ"ס (292 כ"ס במצב אקסטרה בוסט) |
| מומנט מרבי משולב | 42.8 קג"מ |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 8 הילוכים |
| יחידת הנעה | אחורית |
| אורך כללי | 4,710 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,830 מ"מ |
| גובה כללי | 1,440 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,850 מ"מ |
| מיכל דלק | 40 ליטרים |
| נפח תא מטען |
375 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,740 ק"ג |
| מהירות מרבית | 230 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 5.9 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 59 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 11.0 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 1 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבים (2019) |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 330,000 ₪ |

תפריט נגישות








רכב סוף!!!