רכב הפנאי הצבעוני סיטרואן C3 איירקרוס עבר מתיחת פנים של אמצע החיים וחוזר בכוחות מחודשים לסגמנט רכבי הפנאי העירוניים הצפוף
בתחילת העשור הקודם היה מצבה של סיטרואן עגום למדי. היצרנית האוונגרדית החזיקה בליין דגמים מיושן שכלל בעיקר גרסאות אפרוריות לדגמי פיג'ו הרחוקות מאוד מיצירות המופת מהעבר המפואר של המותג. ואז הגיע סיטרואן קקטוס קונספט שזכה לתגובות כה נלהבות, עד שהגיע אל פס הייצור כמעט ללא שינויים בעיצוב החיצוני הססגוני והצליח לעורר עניין מחודש בסיטרואן.
| סיטרואן C3 איירקרוס | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב מקורי, נוחות נסיעה בעיר, שימושיות, תא מטען |
| חסרונות | תא נוסעים פשוט וקודר, בידוד רעשים, מערכות בטיחות, מחיר |
סיטרואן C3 איירקרוס
בזכות ההצלחה של הקקטוס אימצה סיטרואן את שפת העיצוב שלו עבור מרבית דגמי המותג ובמהרה הצטרפו לחגיגה רכבי פנאי נוספים, הקטן שבהם הוא סיטרואן C3 איירקרוס המבוסס על מכונית הסופר מיני של החברה ומתחרה בסגמנט רכבי הפנאי העירוניים מול דגמים כגון סיאט ארונה, טויוטה יאריס קרוס ורנו קפצ'ור. עד כה לא זכה סיטרואן C3 איירקרוס להצלחה בסגמנט הצפוף ולאחרונה הושק בישראל לאחר מתיחת פנים עם עיצוב עדכני ומפרט אבזור משודרג, אך המחיר התייקר לכדי 129,990 ₪ והוא מגיע כעת רק בגרסה אחת. יצאנו לבדוק האם הפעם יש לסיטרואן C3 איירקרוס את הכלים כדי לזכות בהצלחה המיוחלת.
עיצוב ונוחות סיטרואן C3 איירקרוס
סיטרואן C3 איירקרוס מציג חזית חדשה במראה רציני ועתיר אלמנטים עיצוביים במקום המראה החמוד והעגלגל של קודמו. הגריל העליון הכולל סמל סיטרואן במרכזו, נמתח אל עבר הכנפיים הקדמיות וחובר אל יחידות תאורה צרות וארוכות. בחלקו התחתון של הפגוש שבכה מעוצבת ובקצהו פנסי ערפל קטנטנים ומגלש כסוף מעוצב. רכב המבחן הגיע עם חבילת צביעה הכוללת גימורים בצבע כתום. במבט מהצד מזהים עיצוב קופסתי למדי עם משטחי פח זקופים ובתי גלגלים מודגשים בחיפוי פלסטיק שחור. ישנם מספר אלמנטים שמוסיפים עניין, ביניהם מראות צד ועיטור בחלון הצד השלישי בצבע כתום, קו חלונות המטפס מעלה בקצה הדלת האחורית, מסילות גג מעוצבות, וחישוקים בצביעה דו-גונית. מאחור פנסים רבועים עם גרפיקה פנימית הכוללת טבעות תאורה, ופגוש פלסטיק שחור עם עיטור כסוף.
סיטרואן C3 איירקרוס
העיצוב הייחודי מועצם בזכות חבילות התאמה אישית הכוללות 7 גווני מרכב ביניהם גוון ירקרק אטום מקורי, גג בצבע שחור או לבן המוצע כסטנדרט, וחבילת עיטורים חיצוניים בגווני כתום, לבן או כסוף ללא תוספת תשלום. חלק מהרוכשים הפוטנציאליים אולי לא יתחברו למראה הססגוני והבולט, אך עבור אחרים העיצוב המוחצן ואפשרויות ההתאמה האישית יהוו מוקד משיכה אל אולם התצוגה.
העיצוב הרבוע מקנה לסיטרואן C3 איירקרוס מראה גדול ממידותיו האמיתיות, למרות שבפועל מדובר באחד הדגמים הקומפקטיים בקטגוריה. אורכו 4,155 מ"מ, רוחבו 1,765 מ"מ, גובהו נדיב עם 1,637 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים 2,604 מ"מ.
סיטרואן C3 איירקרוס
הכניסה אל תא הנוסעים מלווה באכזבה, שכן המופע הצבעוני נותר בחוץ ותא הנוסעים מקבל את פנינו עם גוונים כהים ומראה קודר ושבלוני למדי. הדשבורד שטוח לחלוטין וגולש כלפי מטה במספר שכבות, ופתחי המיזוג זוכים לאלמנט לבן במרכזם ששובר מעט את המראה הקודר. המסך המרכזי בגודל 9 אינץ' וממוקם מתחת לפתחי המיזוג, נמוך יחסית למקובל כיום. הקונסולה בין המושבים צרה ובסיסית. גלגל ההגה נאה, ואילו לוח המחוונים מציג מראה מעט מיושן עם פונטים דקיקים ומסך בסיסי עבור תצוגת מחשב הדרך. היצרנית מציעה אופציה לדיפוני בד וריפודים בשילוב צבע שהיו עשויים לשפר את האווירה בתא הנוסעים, אך אלה אינם מוצעים בישראל.
סיטרואן C3 איירקרוס
איכות החומרים בסיסית וחבל שסיטרואן לא יישרה קו בתחום זה במסגרת מתיחת הפנים. הדיפונים קשיחים ועשויים פלסטיק דק ומחוספס. בד ידידותי למגע נמצא רק במשענות היד בדלתות אך יתר דיפון הדלת עשוי פלסטיק פשוט המרגיש זול ואינו נעים למגע. גם איכות ההרכבה מעט מרושלת ונשמעו קרקושים מכיוון הקונסולה המרכזית, שהועצמו בשל ויברציות שמקורן ביחידת ההנעה.
סיטרואן C3 איירקרוס
היצע תאי האחסון אינו חורג מהמקובל. התא הפתוח בתחתית הקונסולה שימושי אך אינו גדול במיוחד. מתקני הכוסות בין המושבים הקדמיים נמוכים מאוד ויהיה קשה לתמרן עם כוס ללא מכסה מבלי לשפוך את תכולתה. התא שמאחורי בלם היד אמנם כולל כיסוי נגלל נאה אך הוא קטן. תא הכפפות עמוק ובדלתו מדף לאחסון חפצים קטנים. מעל תא הכפפות תא פתוח שעשוי היה להיות שימושי אך הוא צר למדי. התאים בדלתות הקדמיות גדולים וכוללים מתקן לבקבוקי שתיה. התאים בדלתות האחוריות קטנים ואינם שימושיים במיוחד.
סיטרואן C3 איירקרוס
הנדסת האנוש השתפרה במסגרת מתיחת הפנים בזכות מסך מרכזי גדול ומהיר יותר. עם זאת תפעול מערכת בקרת האקלים מהמסך עדיין לא נוח ולא אינטואיטיבי. מערכת ההפעלה מתעכבת לעלות עם התנעת הרכב, וחולף זמן רב מדי עד שאפשר לגשת אל מסך בקרת האקלים לאחר מעבר מתצוגת מצלמת הרוורס. נדרשות לחיצות רבות מדי בתפריט עבור פעולות פשוטות כגון כיבוי מערכת ה- Start&Stop. חיווי מצב בורר ההילוכים ממוקם באופן תמוה בתוך התא שמתחת לקונסולה המרכזית ולא לצד הבורר כמקובל, אבל ישנו חיווי מספיק ברור להילוך הנבחר בלוח המחוונים. תפעול מחשב הדרך מתבצע בקלות באמצעות פקדים על גבי גלגל ההגה. המזגן לא נדרש לעבודה מאומצת בימי המבחן אך פעולת המפוח רועשת כמעט בכל מצב.
סיטרואן C3 איירקרוס
הכניסה לתא הנוסעים נוחה בזכות רצפה נמוכה וגג גבוה המאפשרים מפתח נדיב. עם זאת, המפתן מסיבי ועמוק למדי כך שנדרשת הנפה קלה של הרגל בכניסה פנימה. המושבים הקדמיים ממוקמים גבוה ומייצרים תנוחת ישיבה גבוהה. עם הנמכת המושב התקבלה תנוחת ישיבה לא נוחה משום שזווית בסיס המושב מוטה לאחור ואינה ניתנת לכוונון. המושבים רכים וכורסתיים אך אינם מציעים תמיכת צד מספקת. המושבים יתאימו לנסיעות שיוט רגועות אך פחות נוחים בנסיעה בכבישים מרובי עיקולים. חסרונה של משענת יד מלפנים תמוה ופוגם בנוחות הישיבה לאורך זמן. המרווח מלפנים טוב אך תאי האחסון הגדולים שבדלתות מצמצמים את המקום לרגליים.
סיטרואן C3 איירקרוס
הכניסה למושב האחורי נוחה אך גם כאן נדרשת הנפה קלה של הרגל. לנוסעים מבוגרים יהיה קשה יותר משום שהדלתות מעט קטנות. המושבים מאחור בנויים כספסל, כמעט ללא תמיכת צד, ויכולים לאלכס בנוחות 3 ילדים קטנים. מבנה המושב מאפשר לעגן מושבי בטיחות לתינוקות ללא מאמץ. עבור שני מבוגרים וילד במרכז עשוי להיות צפוף. המושב המרכזי אינו נוח במיוחד, למרות שאינו מוגבה ביחס לשאר. הרצפה מאחור כמעט שטוחה אך הקונסולה בין המושבים הקדמיים פולשת לאחור, גוזלת ממרווח הרגליים ומחייבת ישיבה בפישוק. הנוסעים מאחור ייהנו משקע טעינה 12V, שמשות כהות, וממושב הנע על גבי מסילה באורך 15 ס"מ עם אפשרות לכוונון זווית מסעד הגב.
סיטרואן C3 איירקרוס
נפח תא המטען של סיטרואן C3 איירקרוס נע בטווח 410-520 ליטרים בהתאם למיקום וזווית מסעד הגב של המושב האחורי, וממיקומה של רצפת תא המטען שניתנת לקיבוע בשני גבהים. מבנה התא הרבוע והגבוה שימושי ומרווח למדי גם כשהמושב האחורי מוזח לאחור. המפתח רחב, שפת ההטענה נמוכה וכמעט באותו גובה של רצפת תא המטען כשהיא מקובעת במצב הגבוה, כך שקל מאוד להעמיס ציוד. המושב האחורי מתקפל באמצעות משיכת רצועה בדופן המושב. המושב האמצעי ניתן לקיפול בנפרד באופן מקורי ומאפשר הובלת חפצים ארוכים, או מעבר של חיות המחמד מתא הנוסעים לתא המטען. דיפון הרצפה איכותי, אך מכסה הפלסטיק של תא הכלים מרגיש מעט שברירי. תאורת תא המטען בסיסית וחסרים אמצעי עיגון. מתחת לרצפת תא המטען גלגל חלופי זמני.
סיטרואן C3 איירקרוס
תנוחת הישיבה הגבוהה בשילוב סף חלונות בגובה בינוני ושטח שמשות גדול, מספקים ראות מוצלחת לצדדים. בכניסה למעגלי תנועה לדוגמא, נפגע שדה הראיה לפנים הצידה עקב קורות A עבות ומשולש חלון קטן מדי. בעיר מתקבלת תחושת שליטה טובה. בתמרונים צפופים ובחניה יסייעו חיישני חניה היקפיים ומצלמת רוורס.
סיטרואן C3 איירקרוס
המתלים הרכים מספקים בעיר נסיעה נעימה עם שיכוך מוצלח של מרבית השיבושים, אך יתקשו בעיקר במהירות גבוהה יותר במעבר על בורות גדולים ושיבושים עם שפה חדה. נסיעה מהירה על דרכים משובשות תביא לתנודות מרכב וכך גם מעבר מהיר מעל פסי האטה. מחוץ לעיר נשמרת הנסיעה הרכה אך המחסור בריסון בולט בשל תנודות מרכב מורגשות. בכבישים מפותלים נרשמו זוויות גלגול משמעותיות. בידוד הרעשים מקבל ציון בינוני. רעש המנוע נוכח בתא הנוסעים בכל שלב, ותחת מאמץ הרעש מתחזק ואינו נעים. רעשי הצמיגים והרוח נשמעים כבר במהירות שיוט נמוכה, ובשיוט במהירויות כביש 6 הרעש מעייף.
ביצועים סיטרואן C3 איירקרוס
סיטרואן C3 איירקרוס מצויד ביחידת הנעה המוכרת לנו היטב משאר דגמי הקונצרן. מדובר במנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים בנפח 1,199 סמ"ק עם הספק מרבי של 130 כ"ס ומומנט מרבי של 23.4 קג"מ החל מ- 1,750 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית ולמערכת הנעה קדמית. תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 9.1 שניות והמהירות המרבית עומדת על 195 קמ"ש.
סיטרואן C3 איירקרוס
המנוע מתעורר לחיים באופן קולני למדי והצליל הנוכח מלווה אותנו בכל תנאי הנהיגה, אך אופי יחידת ההנעה ייחודי ואף חינני לעיתים. בסל"ד נמוך מורגשות ויברציות שהיו בעבר מנת חלקם של מנועים בתצורת 3 צילינדרים, ואשר לא הורגשו בדגמים אחרים בהם פגשנו את יחידת ההנעה הזו.
סיטרואן C3 איירקרוס
המנוע מספק ביצועים טובים בתנועה עירונית. מהלך הדוושה הראשוני מספק תגובה מאופקת אך לחיצה עמוקה יותר תספק תאוצה זריזה ולעיתים אף מפתיעה לטובה. מחוץ לעיר מציג המנוע פעולה דומה ואוהב לגרגר בסל"ד נמוך. על אף רמת הרעש הגבוהה בשיוט, גם במהירות גבוהה מספק המנוע תנופה מורגשת כמעט בכל מצב, אם לא תתביישו ללחוץ אותו בהחלטיות. פעולת תיבת ההילוכים מעט איטית. ההילוכים ארוכים והעברות ההילוכים במהירויות נמוכות מעט מהוססות. בתנאים עירוניים נרשמו לעיתים העברות הילוכים גסות שטלטלו את הנוסעים. מצב ספורט משפר את פעולתה, אז היא מושכת הילוכים היטב ומשתפת פעולה עם המנוע העליז.
סיטרואן C3 איירקרוס
כיול המתלים הרך לא מתאים לנסיעה דינמית. כשהתגברו הקצב והמהירות בעיקולים, תנודות המרכב הפכו חדות יותר, ובשילוב עם מושבים נעדרי תמיכת צד הורגש חוסר נוחות בעמדת הנהג, ובוודאי במושבים האחרים. אחיזת הכביש טובה ובסמוך למגבלות נרשמה נטייה לתת היגוי. ההגה קל, מרגיש מנותק ואינו מדויק במיוחד, כך שנדרשו תיקוני היגוי קלים לעיתים קרובות. הבלמים מספקים תגובה טובה עם נשיכה ראשונית החלטית ויכולת בלימה ראויה. בבלימות חזקות הורגשה צלילת חרטום משמעותית עקב בולמי הזעזועים הרכים.
צריכת דלק סיטרואן C3 איירקרוס
במהלך מבחן הדרכים שכלל שיוט בין עירוני רגוע, נסיעה בפקקים, ופרק נהיגה דינמי קצרצר, נמדדה צריכת דלק משולבת של 11.4 ק"מ לליטר. מדובר בצריכת דלק גבוהה מהצפוי הרחוקה באופן משמעותי מנתון היצרן העומד על 15.8 ק"מ לליטר. מיכל דלק בנפח 45 ליטרים צפוי לספק טווח נסיעה של כ- 500 ק"מ בין תדלוקים. סיטרואן C3 איירקרוס ניצב בקבוצת זיהום 11 מתוך 15.
סיטרואן C3 איירקרוס
אמינות ועלויות אחזקה סיטרואן C3 איירקרוס
מוניטין האמינות של סיטרואן במגמת עליה אך עדיין לא מתקרב לזה של מותגים יפנים או קוריאנים. במידה מסויימת מדובר בדעה קדומה שמקורה בעבר הרחוק בשל אמינות נמוכה שהפגינו דגמי סיטרואן בשנות ה- 80 וה- 90. סקרי אמינות מרחבי העולם מספקים תמונת מצב דומה. בסקר של ארגון J.D. Power שנערך בגרמניה בשנת 2019 ומדד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, הגיעה סיטרואן למקום ה- 18 מתוך 22 יצרניות, עם כמות תקלות גבוהה מהנתון הממוצע שנמדד בסקר.
סיטרואן C3 איירקרוס
כדי להפגין אמון באמינות של סיטרואן C3 איירקרוס, מציעה החברה אחריות יצרן מלאה ל- 5 שנים או עד 120,000 ק"מ. טיפולים יש לבצע אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון והשלישי עומדת על 875 ₪ כל אחד. עלות הטיפול השני והרביעי עומדת על 1,509 ₪ כל אחד. סך הכל עלות הטיפולים עד 60,000 ק"מ עומדת על 4,768 ₪ והינה גבוהה במעט מהמקובל בקרב המתחרים.
סיטרואן C3 איירקרוס
עלות פנס קדמי 1,935 ₪, עלות פנס אחורי 1,121 ₪, עלות מראת צד קומפלט 3,312 ₪, עלות זוג רפידות בלם קדמיות 455 ₪, ועלות זוג צלחות בלמים קדמיות עומדת על 748 ₪. הפנסים זולים ואילו יתר החלפים מתומחרים באופן דומה למתחרים. כל המחירים כוללים מע"מ.
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 3,300 ₪. עלות ביטוח החובה עומדת על כ- 1,400 ₪. מחירו של סיטרואן C3 איירקרוס מציב אותו בקבוצת רישוי 3 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 1,801 ₪.
בטיחות סיטרואן C3 איירקרוס
סיטרואן C3 איירקרוס עבר את מבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP בשנת 2017 וזכה לציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים של 85% בהגנה על נוסעים בוגרים, 82% בהגנה על ילדים, 64% בהגנה על הולכי רגל, ו- 60% על תפקוד מערכות הבטיחות. פרוטוקול המבחנים עודכן והוחמר מאז, ואילו היה נבחן כיום בשנית יתכן כי היה מתקבל ציון אחר.
סיטרואן C3 איירקרוס
מפרט אבזור הבטיחות כולל 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית בעת חירום, התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, זיהוי תמרורים, התראה על עייפות הנהג, וסייען חניה אוטומטי. דירוג משרד התחבורה מעניק לרכב ציון 6 מתוך 8 על אבזור הבטיחות.
סיטרואן C3 איירקרוס
היצע מערכות הבטיחות נחות מהסטנדרט הנהוג כיום. מרבית המתחרים מציעים מערכת אקטיבית לתיקון סטיה מנתיב הנסיעה, וחלקם מציעים גם בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת למניעת התנגשות בעת מעבר נתיב. במהלך ימי המבחן הקפיצה המערכת לניטור רכבים בשטחים מתים מספר התרעות על השבתת פעילותה בעת שחלף בנתיב המקביל רכב או אופנוע במהירות גבוהה.
תמורה למחיר סיטרואן C3 איירקרוס
סיטרואן C3 איירקרוס מוצע בישראל בגרסה אחת ברמת אבזור שיין פק ומחירה עומד על 129,990 ₪. המפרט כולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 9 אינץ', תמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, מערכת ניווט מקורית, בקרת אקלים, מפתח חכם, חיישני אור וגשם, סייען חניה אוטומטי, חיישני חניה היקפיים, תאורה ראשית מסוג לד, פנסי ערפל עוקבי פניה, תאורת גישה במראות הצד, שמשות אחוריות כהות, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'.
סיטרואן C3 איירקרוס המעודכן מציע עיצוב מקורי ומשעשע, ולא קשוח או מסיבי כמו חלק ממתחריו. מתיחת הפנים התמקדה בעיקר ברענון העיצוב ואבזור הנוחות, אך לא יישרה קו עם המתחרים המובילים בתחומים אחרים. תא הנוסעים פשוט למראה ואיכות החומרים נמוכה, הנסיעה רועשת, והנדסת האנוש לוקה בחסר. לקוחות החפצים ברכב פנאי עירוני בעיצוב ייחודי עם נוחות נסיעה משובחת בעיר וביצועים זריזים, עשויים למצוא בסיטרואן C3 איירקרוס בן לוויה ייחודי. מרבית המתחרים יציעו חבילה שלמה יותר, חלקם אף במחיר זול יותר, כך שבמחיר הנתון יתקשה סיטרואן C3 איירקרוס להפוך לשחקן מרכזי בסגמנט רכבי הפנאי העירוניים בישראל.
| סיטרואן C3 איירקרוס 1.2 טורבו שיין פק אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 3 צילינדרים 1,199 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 130/5,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 23.4/1,750 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,155 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,765 מ"מ |
| גובה כללי | 1,637 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,604 מ"מ |
| מיכל דלק | 45 ליטרים |
| נפח תא מטען | 410-520 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,280 ק"ג |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 9.1 שניות |
| מהירות מרבית | 195 קמ"ש |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 15.8 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 11.4 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 11 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 מתוך 5 (2017) |
| רמת אבזור בטיחותי | 6 (מתוך 8) |
| מחיר | 129,990 ₪ |

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.