מכונית הקונספט מרצדס Vision EQXX מציגה יעילות אנרגטית חשמלית שוברת שיאים וטווח נסיעה של 1,000 ק"מ
מרצדס חושפת דגמים חשמליים מסדרת EQ בקצב גבוה במיוחד, אבל לא מסתפקת בכך ושמה לה למטרה להפוך את הרכב החשמלי ליעיל ככל הניתן. רכב הקונספט החדש מרצדס Vision EQXX עוסק בדיוק במשימה זו ומדגים כיצד הנעה חשמלית מתקדמת, הנדסה עילית, ושימוש בחומרים בני קיימא מסייעים לסחוט טווח נסיעה של למעלה מ- 1,000 ק"מ בטעינה בודדת של סוללה קומפקטית.
מרצדס Vision EQXX
מרצדס רוצה ליצור את המכוניות החשמליות הנחשקות ביותר, ואין ספק שעיצוב של מרצדס Vision EQXX יסייע לה במשימה זו. החזית נמוכה ורובה אטומה, מכסה המנוע הארוך מתעקל בחדות כלפי מעלה ובתחתית הפגוש כונס אוויר רחב. צללית הצד חלקה עם ידיות שקועות בדלתות, פתח אוורור מאחורי הכנף הקדמית, חמוקיים בולטים מעל הגלגלים האחוריים, וחישוקים קלים בקוטר 20 אינץ' בעיצוב אווירודינמי כמעט אטום לאוויר. הגג המשתפל לאחור גולש אל עבר הזנב הנמוך שם הוא פוגש ביחידת תאורה דקיקה המקיפה את כל החלק האחורי ויוצרת מראה דרמטי במיוחד. העיצוב האווירודינמי תורם ליצירת מקדם גרר נמוך במיוחד של 0.17 cd בלבד.
מרצדס Vision EQXX
תא הנוסעים מציג מראה מינימליסטי עם מסך רצועה ענקי בגודל 47.5 אינץ' המשתרע לרוחב הדשבורד, ומתחתיו חלל פתוח המעניק תחושת מרווח. מערכת ההפעלה של הרכב עושה שימוש באלמנטים של בינה מלאכותית המחקים את פעולת המוח האנושי. חומרי הדיפון נבחרו בקפידה בזכות משקלם הקל, וחומרים שמקורם בבעלי חיים נותרו מחוץ לתא הנוסעים. כך למשל רצועות פתיחת הדלתות עשויות בד דמוי משי המיוצר מסיבים מהונדסים הזהים לאלה הטבעיים. העור הטבעוני עשוי מחומרים מתחדשים המצויים בטבע בצורה המדמה מבנה שורש תת קרקעי של פטריה. חלופה נוספת היא חומר המיוצר מסיבי קקטוס בשילוב פוליאוריטן, המדמה עור גמיש במיוחד ורך למגע. השטיחים עשויים סיבי במבוק, וחלק מהדיפונים עשויים חומר ממוחזר שמקורו בבקבוקי פלסטיק, או תחליף פלסטיק בר קיימא המיוצר מפסולת ביתית.
מרצדס Vision EQXX
מרצדס Vision EQXX מצוידת במנוע חשמלי עם הספק מרבי של 201 כ"ס המשודך לסוללה בקיבולת 100 קוט"ש ובמתח יוצא דופן של 900 וולט. ביחס לסוללה הגדולה משקל הרכב הכולל נמוך יחסית ועומד על 1,750 ק"ג. צריכת החשמל עומדת על 10 קוט"ש לכל 100 ק"מ. לשם השוואה זוהי האנרגיה הנדרשת להפעלת מייבש כביסה או מזגן ביתי למשך 3 שעות. מערכת ניהול האנרגיה כוללת איזון תאים אקטיבי השואב אנרגיה באופן שווה מכל התאים ומעניק לסוללה סיבולת גבוהה יותר.
מרצדס Vision EQXX
הסוללה תוכננה לצפיפות אנרגטית יוצאת דופן של קרוב ל- 400 וואט לליטר, כך שהיא מאפשרת סוללה עם כמות אנרגיה דומה לסוללה המותקנת במרצדס EQS, אך קטנה בחצי ושוקלת כ- 30% פחות. העלייה בצפיפות האנרגיה הושגה באמצעות התקדמות בכימיה של אנודות הסוללה המכילות כמות גבוהה יותר של סיליקון. חיפוי הסוללה עשוי פסולת קנה סוכר המחוזק בסיבי פחמן, ומשקל הסוללה, כולל מערכת הניהול, עומד על 495 ק"ג.
מרצדס טוענת ש- 95% מהאנרגיה האצורה בסוללה מגיעה אל הגלגלים. לשם השוואה במנועי בעירה פנימית רק 30% מהאנרגיה שמפיקה יחידת ההנעה מגיעה אל הגלגלים, ואילו בקרב אצנים 50% מהאנרגיה שהגוף מסוגל לספק מגיעה אל הרגליים. הסוד טמון בהפחתת הפסדי האנרגיה כך שכל חלק של המערכת הונדס באופן מיטבי להפחתת צריכת האנרגיה באמצעות תכנון, בחירת חומרים, שימון, וניהול טמפרטורה.
מרצדס Vision EQXX
גם בקרת הטמפרטורה הונדסה בכובד ראש וכוללת מערך של תריסי אוורור, שסתומים לנוזל הקירור, ומשאבות מים שאחראים לשמור על איזון טמפרטורה ביחידת ההנעה, בתיבת ההילוכים, וברכיבי האלקטרוניקה. לוחיות קירור ברצפת הרכב עושות שימוש באוויר הזורם מתחת לרכב על מנת לקרר את יחידת ההנעה במצב נסיעה רגיל. במזג אוויר חם או בתנאי נהיגה תובעניים נפתחים תריסי אוורור בחזית הרכב המאפשרים זרימת אוויר נוספת. בתנאי מזג אוויר קרים נעשה שימוש במשאבת חום לחימום תא הנוסעים והסוללה, בחום הנפלט מיחידת ההנעה, וגם באוויר החם בסביבת הרכב.
מרצדס עושה שימוש גם באנרגית השמש באמצעות 117 תאים סולריים המותקנים על גג המכונית ומאפשרים תוספת של 25 ק"מ לטווח הנסיעה בנסיעות בין עירוניות. אנרגיית השמש מאוחסנת בסוללת ליתיום ברזל פוספט קלת משקל ומנוצלת לטובת מערכת המיזוג, הפעלת האורות, מערכת המולטימדיה, ואבזור נוחות נוסף.
מרצדס Vision EQXX
בבניית השלדה שולבה טכנולוגיית יציקת אלומיניום מתקדמת באמצעות ניהול דיגיטלי המאפשרת ייצור רכיבים קלים יותר בצורת רשת עם קשיחות גבוהה במיוחד מפני פיתול. בכדי לאטום את החורים במשטח דמוי הרשת נעשה שימוש בתחליף פלסטיק שפותח על ידי הסטארט אפ הישראלי UBQ Materials, הממיר פסולת ביתית כגון מזון, פסולת גינה, פלסטיק, קרטון, ואפילו חיתולים, לחומר בר קיימא. 1.3 ק"ג פסולת הופכת לק"ג אחד של פלסטיק ממוחזר המשמש לאיטום המרכב באמצעות מדפסת תלת מימד.
סרטון חשיפת מרצדס Vision EQXX

תפריט נגישות








מחיר עלות טועלת חא שווה את הרכב אפילו לא בצחוק-סתם תרגיל יח"צ...
ואז היא תגיע לישראל
והמהנדסים הגאונים שלנו ימצאו שיטות חדשות ומגוונות איך לתקוע מיסים שיצא לנו החשק להתסכל עליה