מרצדס עולה שלב בדרך לנהיגה אוטונומית מלאה ובכיר בחברה הודיע כי החברה תשא באחריות על תאונות שיתרחשו בעת הפעלת מערכת הנהיגה האוטונומית Drive Pilot. אבל יש כמה תנאים כמובן
אם תקראו כתבות רכב מתחילת העשור הקודם, תגלו שהבטיחו לנו מכוניות אוטונומיות ללא נהג כבר בשנת 2020, אבל כפי שאתם יודעים התאוריה והמציאות לא תמיד הולכות יד ביד. הטכנולוגיה אמנם התפתחה ושוכללה משמעותית אך שילוב מכוניות אוטונומיות בכבישים בהן נוסעות גם מכוניות רגילות אשר ננהגות על ידי בני אנוש בלתי צפויים, מהווה אתגר קשה הרבה יותר ממה שחשבו יצרני הרכב וחברות הפיתוח של אותן מערכות נהיגה חכמות.
הנהג יכול לצפות בסרט בזמן נסיעה
גם ענייני רגולציה והתשובה לשאלה "מי אחראי על הנזק בעת פגיעה של רכב אוטונומי?" מהווים מכשול משמעותי בדרך אל מציאות של נהיגה אוטונומית מלאה. יצרני הרכב אמנם מתגאים במערכות העזר לנהג אשר יכולות למנוע תאונות, אך אם תתרחש תאונה האחריות היא תמיד של הנהג. טסלה הידועה כחברה מובילה בתחום הנהיגה האוטונומית, עולה מדי פעם לכותרות עקב תאונות, חלקן קטלניות, שבהן מעורבות מכונית טסלה, והנהגים טוענים כי אלו התרחשו בעת שמערכת (FSD) Full Self-Driving פעלה. המערכת של טסלה מוגדרת ברמה 2 (נדרשת ערנות של הנהג למתחרש בדרך וזמינות מיידית בעת חירום) אך הנהגים שחשבו לתומם שהמערכת עם השם המבטיח והמטעה מסוגלת לנהוג במקומם שילמו על כך ביוקר. חשוב לציין כי קיימים גם תיעודים רבים של מצבים בהם מכוניות טסלה מסוגלות לנסוע אוטונומית במגוון רב של תרחישים כולל בתנועה עירונית, ואף הצליחו להתחמק מתאונות דרכים באופן עצמאי.
בניגוד לטסלה ולשאר יצרני הרכב, מודיע בכיר במרצדס כי החברה תשא באחריות על תאונות שיתרחשו בעת הפעלת מערכת הנהיגה האוטונומית Drive Pilot המסוגלת לשלוט ברכב באופן מוחלט בכבישים מהירים. אמירה זו במסגרת הדגמת יכולות המערכת לעיתונאים בארה"ב, יכולה לגרור יצרניות נוספות למהלך דומה אשר יאיץ את כניסתן של מכוניות אוטונומיות מלאות לשוק, מאחר ולרגולטרים יהיה קל יותר לאשר נסיעה אוטונומית ברמה 3 ומעלה באזורים נרחבים יותר אם יצרניות הרכב יקחו אחריות על תאונות.
מערכת Drive Pilot זמינה כעת רק בדגמי מרצדס S קלאס ומרצדס EQS ותיכנס לפעילות עד סוף השנה לאחר שהמערכת אושרה לנהיגה ברמה 3 בכבישים מהירים בגרמניה. החברה צופה למהלך דומה בקרוב גם בקליפורניה ובנבאדה שבארה"ב, ובהמשך גם במדינות נוספות.
מרצדס בנהיגה אוטונומית
למרצדס אמנם בשורה חשובה בתחום אך עוד רחוקה הדרך אל היעד. מרצדס מציבה מספר תנאים נוקשים להפעלת מערכת Drive Pilot: המערכת תופעל במהירות של עד 60 קמ"ש בלבד בכבישים מהירים ללא רמזורים, כיכרות או אזורים בבניה. כמו כן, המערכת תופעל רק בכבישים מהירים אשר מופו על ידי מרצדס (כל הכבישים המהירים בגרמניה מופו) ורק במהלך היום ובמזג אוויר המאפשר ראות טובה. בחישוקים הותקנו "חיישני רטיבות" אשר מזהים כביש רטוב ואז המערכת דורשת מהנהג לאחוז בהגה. בשורה התחתונה, מרצדס תקח אחריות חוקית רק בעומסי תנועה בכבישים מהירים.
גם לאחר הפעלת המערכת בתנאים שצוינו, יוכל הנהג (בגרמניה) לצפות בסרט או להשתמש בסמארטפון אך לא יוכל לישון בזמן הנסיעה שכן הוא נדרש להיות זמין כדי לקחת חזרה את השליטה ברכב בעת הצורך. מערכת Drive Pilot תתריע 10 שניות לפני שתופסק פעילותה ותבקש מהנהג לתפוס פיקוד במצבי חרום או במצבים שלא מאפשרים נסיעה אוטונומית בטיחותית.
על מנת לקבל את האישור לנהיגה אוטונומית ברמה 3 בגרמניה, נדרשה מרצדס למצוא פתרונות לבעיות שמערכות ברמה 2 בדרך כלל אינן מסוגלות לפתור, ביניהן זיהוי מוקדם של רכבי חירום (אמבולנס, משטרה, כיבוי אש) מתקרבים כדי להתריע לנהג על מנת שיקח פיקוד ויפנה להם דרך. כדי לעמוד בתקנות החוק התקינה מרצדס מצלמות ומיקרופונים אשר יכולים לזהות מרחוק סירנות ואורות מהבהבים ולספק לנהג התרעה של 10 שניות מראש.

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.