מבחן דרכים: אופל אסטרה 1.6 טורבו 180 כ"ס

  • כתב: בוריס רוזנר
  • צילום: בוריס רוזנר
  • 28 יוני 2013
  • 1 תגובות

לא מזמן דיווחנו לכם על השקת אופל ברלינה (סדאן) עם מנוע מוגדש טורבו בנפח 1.6 ליטר המפיק 180 כ"ס, בישראל. אופל אסטרה ברלינה בכלל והגרסה החדשה בפרט היא מכונית חשובה מאד האמורה לסייע ליבואן לטפס מעלה בטבלת המסירות. יצאנו לבדוק האם מכונית יפה ממותג גרמני מוערך עם מנוע חזק בהספק 180 כ"ס עומדת ברף הציפיות הגבוה שהציב היבואן עם השקתה ועד כמה היא עדיפה לעומת גרסת ה- 1.4 טורבו בהספק 140 כ"ס.

אופל אסטרה ברלינה

התרשמות חיצונית

נתחיל בכך שלטעמנו האסטרה ברלינה היא מהנאות שבמשפחתיות. הברלינה מעוצבת באופן הרמוני היוצר תחושת מכובדות ואיכות מכל זווית. בהרבה מקרים כשמוסיפים תא מטען למכונית שעוצבה במקור כמכונית האצ'בק, התוצאה המתקבלת חסרת פרופורציות ומתקבל מן שעטנז קשה לעיכול, המקרה של האסטרה ברלינה שונה. העיצוב הכללי נשמר גם לאחר הוספת תא המטען שמשתלב יפה מאד. יחידות התאורה הקדמיות כוללות תאורת יום מסוג LED. הגריל הקדמי ופנסי הערפל מעוטרים בכרום מבריק, מה שתורם למראה מכובד. מאחור פנסים גדולים ומעוצבים בגוון אדום עמוק ביחד עם ספויילר מובנה בדלת תא המטען יוצרים מראה מכובד ומוצלח. במבט צד מתגלה מכונית עגלגלה בעלת קווי עיצוב זורמים ונעימים לעין, חישוקי סגסוגת קלה בקוטר 17 אינץ' משלימים את המראה המכובד ושומרים על פרופורציות נאות.

תא הנוסעים

בישיבה במושב הנהג הדבר הראשון שבולט לעין הוא מיקום קורת A הקדמית, העבה מהמקובל, קרוב מדי לנוסעים מקדימה, דבר הפוגם בשדה הראיה. חשוב לציין, כי לאחר יומיים בהם נהגתי באסטרה הצלחתי להתרגל למיקומה של הקורה .כנראה שבשביל עיצוב מוצלח צריך לפעמים להתפשר. עוד פשרה על חשבון העיצוב היא שדה ראיה מצומצם לאחור המקשה בתמרוני חנייה. חיישני חניה המותקנים ברכב כסטנדרט מחפים במידת מה על חסרון זה. מרווח הרגליים מכובד במושבים הקדמיים ומרווח הראש מספק גם הוא. שני המושבים הקדמיים מתכווננים לגובה ובעלי כיוון חשמלי לכרית תמיכת הגב התחתון וכיוון נפרד לשיפוע בסיס המושב, אופציה יעילה התורמת לכיוון טוב יותר של המושב לנוחות הנוסעים. כרית תמיכת הגב התחתון במושבים הקדמיים בולטת יתר על המידה גם לאחר הכנסתה למשענת הגב, דבר הפוגע בנוחות המושבים. כרית התמיכה נבדקה ע"י מספר נוסעים שונים וכולם העלו את אותה הטענה. ההגה מחופה בעור נעים למגע וכולל לחצני שליטה על מערכת השמע ובקרת השיוט אך גימורו של עיטור הפלסטיק הכסוף בהגה לא מושלם. לוח המחוונים נאה והתצוגה ברורה אך כיסוי הפלסטיק מרגיש זול ורופף מעט. חוץ מזה איכויות החומרים וההרכבה טובים באזורים המרכזיים וסבירים בשאר האזורים.

בקונסולה הקדמית של האסטרה פזורים לחצני תפעול רבים, אולם תוך זמן קצר ברכב ההתמצאות בפקדים ומיקומם הופכת לטריוויאלית וקל להתמצא בין שלל הפקדים ובכלל אין צורך לגעת בכפתורים יותר מדי כי מערכת השמע נשלטת מגלגל ההגה ואז נשאר רק תפעול בקרת האקלים מהקונסולה. אגב, גם לחצן פתיחת תא המטען נמצא בקונסולה הקדמית. בקרת האקלים המפוצלת עושה את עבודתה כמצופה ופתחי המיזוג מתכווננים וגם נסגרים לגמרי אם תחפצו בכך, חבל שאין פתחי מיזוג גם לנוסעים מאחור. איכות מערכת השמע בינונית ולא יותר, מאכזב שהרכב מגיע ללא קישוריות BlueTooth. כל הכפתורים מוארים ומרגישים איכותיים ומוצקים וכל פקדי פתיחת וסגירת חלונות הרכב מתפקדים כפקדי נגיעה אחת לסגירה ופתיחה מהירים. בחלל הפנימי של האסטרה ברלינה ניתן למצוא מספר לא מבוטל של תאי אחסון: מתחת לקונסולה הקדמית קיים תא אחסון שמתאים לטלפון ולארנק (המעמד לטלפון שנראה בתמונות הוא בהתקנה מקומית) תא גדול במשענת היד, 3 מחזיקי כוסות, תא כפפות מואר, תא סגור משמאל להגה ותאי אחסון בדלתות. משענת היד המרכזית מרופדת עם אפשרות להארכת בסיס המשענת.

למרות בסיס גלגלים גדול יחסית העומד על 2,685 מ"מ, מרווח הרגליים במושב האחורי אינו גדול במיוחד ובאופן כללי מתקבלת תחושה של מעט צפיפות בייחוד ביחס למידות הרכב. מרווח הראש מאחור סביר ובמושב האמצעי המצב טוב עוד פחות.המושב האחורי מתאים לשני מבוגרים וילד שכן מבוגר שלישי בגובה שמעל 1.75 מ' שייאלץ לשבת באמצע יגלה שראשו צמוד לתקרה וברכיו צמודים למושבים הקדמיים, והמדרגה הגבוהה ברצפת המרכב הופכת את הישיבה לפחות נעימה ונוחה. במושב האחורי קיימים עיגוני איזופיקס ומשענת יד הכוללת תא אחסון וזוג מחזיקי כוסות איכותיים. תא המטען גדול ומסודר ונפחו עומד על 460 ליטר. ניתן בקלות להכניס לתוכו עגלת תינוק והרבה שקיות מלאות מהסופר אך פתח צר יחסית והשילוב עם סף הטענה מעט גבוה יקשו על העמסת ופריקת חפצים גדולים. הגלגל החלופי הזמני ממוקם מתחת לרצפת תא המטען.

האסטרה ברלינה 1.6 טורבו מגיעה ברמת אבזור אנג'וי הכוללת: חישוקי סגסוגת קלה בקוטר 17 אינץ' הנועלים צמיגים במידה 225/55R17, חלון גג חשמלי, בקרת אקלים דו אזורית, מראות וחלונות חשמל, הגה עור עם בקרי שליטה על מערכת השמע, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, 6 כריות אוויר, עיגוני ISOFIX, מושבים קדמיים עם אפשרות לכיוון חשמלי של כרית תמיכת הגב התחתון ועוד. במבחן הריסוק שבוצע ע"י ארגון ENCAP בשנת 2009 זכתה אופל אסטרה בציון של 5 כוכבי בטיחות.

על הכביש

לפני שמניעים, קצת נתונים טכניים יבשים: באסטרה מותקן מנוע 1.6 ליטר מוגדש טורבו המפיק 180 כ"ס ומומנט של 23 קג"מ המשודך לתיבת הילוכים בת 6 הילוכים. לפי נתוני היצרן, תאוצה מאפס למאה קמ"ש אורכת 9.2 שניות וצריכת הדלק המשולבת עומדת על 7.2 ליטר למאה ק"מ או 13.9 ק"מ לליטר. משקל המכונית עומד על 1,461 ק"ג כולל נהג.

על פי רוב, מי שרוכש מכונית משפחתית עם 180 כ"ס מצפה גם ליהנות ומעט להשתובב עם הרכב. יצאנו לכביש המהיר על מנת לבדוק את התאוצה ותגובות המנוע בקו ישר. האסטרה היא מכונית מהירה אבל עם נתון הספק של 180 כ"ס היינו מצפים לתגובות מהירות ומרגשות יותר, בייחוד באותם מקרים בהם הצמדנו את דוושת התאוצה לרצפת הרכב. פעולת תיבת הילוכים טובה בסה"כ והעברות מתבצעות בצורה חלקה אך ההרגשה הכללית היא שכוח המנוע לא מנוצל מספיק וחלקו פשוט נבלע בתיבה ולא מועבר אל הגלגלים. קיימת השהייה בהורדת ההילוכים וגם במצב הידני העברת ההילוכים הייתה איטית. תאוצה מ- 0 ל- 100 קמ"ש שמדדנו בפועל עמדה על 9.8 שניות, לא רע אבל גם לא מלהיב במיוחד. תאוצה מ- 80 ל- 120 קמ"ש שמדדנו עמדה על 6.8 שניות. האסטרה אינה מיועדת לנהיגה מהירה בכביש מפותל עם פניות חדות. היגוי קל שאינו מדוייק מספיק ודוושת בלם עם מהלך ארוך, פוגמים ביכולת לנהוג מהר בכביש מפותל עם פניות חדות. כמו כן, תמיכת הצד של המושבים אינה מספקת בייחוד בפניות חדות.

שיוט במאה קמ"ש ממקם את מחוג הטכומטר באזור ה- 2,000 סל"ד, כך שהמנוע שקט ונעים רוב הזמן. האסטרה מבודדת היטב את תא הנוסעים מרעשי הכביש והמנוע אך נסיעה במהירות של כ- 80 קמ"ש מכניסה רעשי רוח שמגיעים מאזור מראות הצד. עבודת המתלים טובה ושיבושי כביש מכל הסוגים נבלעים היטב גם בעיר וגם מחוצה לה למרות הצמיגים בעלי החתך הנמוך. גם בכביש גלי המתלים מצליחים לרסן את המרכב בצורה יעילה ושומרים את האסטרה מהודקת לכביש. צריכת הדלק בתנאי המבחן עמדה על כ- 10 ק"מ לליטר.

חסרונותיה של האסטרה בתחום הדינאמי מתגלים כיתרונות בנסיעה עירונית. ההיגוי הקל נוח בתמרוני חניה ובפניות, המתלים מרסנים היטב את פגמי הכביש והמכונית שקטה ומוצקה. גם תיבת ההילוכים פועלת טוב יותר כשלא דורשים ממנה לעבוד קשה. כאמור, מהלך דוושת הבלם ארוך יחסית והבלימה לא מגיעה מיד עם הנגיעה בדוושה, דבר הגורם לבלימות לא מעודנות במהירות גלישה, מעט מפריע ודורש הסתגלות. נציין כי הבלימה במצב חירום היא החלטית, חזקה ובטוחה.

בסיכום הפרק הדינמי ניתן לומר, כי האסטרה היא מכונית מהירה המיועדת לשיוט נינוח בכביש המהיר ובפניות ארוכות שם היא מספקת תאוצות ביניים זריזות, אחיזה גבוהה והתנהגות בוגרת ובטוחה.

סיכום

האסטרה לא הצטיינה בשום פרמטר, אך גם לא נכשלה באף אחד מהם. היא מאובזרת כמעט בכל מה שצריך הנהג הממוצע והיא נוחה פרט למושבים לא מושלמים. מנוע הטורבו המספק 180 כ"ס, אינו בא לידי ביטוי כפי שהיינו מצפים, תיבת ההילוכים פוגעת בביצועי המכונית, וככל הנראה, האסטרה לא תצליח לרגש את חובבי הנהיגה האמיתיים. גרסת ה- 1.6 טורבו יקרה מגרסת ה- 1.4 טורבו ב- 13 אלף ₪, תמורתם מקבלים תוספת של גג שמש, חישוקי סגסוגת מקוריים ותוספת של 40 כ"ס ולכן התמורה לעומת גרסת ה- 1.4 טורבו היא טובה למדי. מאידך, אם אין לכם צורך בתוספת האבזור, תשלום נוסף של 13 אלף ₪ עבור תוספת הכוח לא בהכרח כדאי. בשורה התחתונה ניתן לומר שהאסטרה היא אחת המשפחתיות המובילות והמהירות בישראל בטווח המחירים הזה ומציעה פשרה נוחה בסך הכל שתתאים למרבית הנהגים.

אופל אסטרה ברלינה 1.6 טורבו