יונדאי i10 החדשה במבחן דרכים

  • כתב: בוריס רוזנר
  • צילום: פבל צ'רניצקי
  • 19 פברואר 2014
  • 0 תגובות

זה לא סוד שיותר ויותר ישראלים מגיעים להחלטה כי מכונית מיני חדשה זו המכונית הנכונה עבורם וכי אין להם צורך במכוניות משפחתית גדולה וזללנית. גם רוכשים בעלי תקציב נמוך, הרבה פעמים מעדיפים לרכוש מכונית מיני חדשה ולקרוע את הניילונים במקום לרכוש משפחתית משומשת מליסינג. הוכחה לכך היא הקיה פיקנטו, המכונית הנמכרת בישראל בשנת 2013, לא רק בסגמנט המיני אלא בשוק הרכב המקומי בכלל.

יונדאי i10 החדשה עומדת בפני אתגר לא פשוט ועליה לספק חבילה טובה משל המתחרות על מנת להצליח בסגמנט המיני המתפתח. ה- i10 פותחה במרכז הפיתוח של יונדאי בגרמניה והיא מיוצרת במפעל יונדאי שבטורקיה. מאז הגיחה ה- i10 החדשה לאוויר העולם בסוף 2013 הספיקה לזכות בפרסים נחשבים, בהם פרס AUTOBEST שמוענק מדי שנה לרכב המשפיע ביותר בשווקים מתפתחים ובפרס "מציאת השנה" מאת מגזין טופ גיר הבריטי.

יונדאי i10 החדשה

התרשמות חיצונית

הדור החדש של ה- i10 מציג עיצוב עדכני ונאה בזכות שימוש בשפת העיצוב הנוכחית והמוכחת של היצרנית, "פיסול נוזלי" היא מכנה אותה. שילוב פנסי החזית הנמתחים לאחור והשבכה הגדולה והשחורה שמתחתם יוצרים חזית בעלת אופי אתלטי וצעיר, צבע התכלת של רכב המבחן מדגיש זאת עוד יותר, והוא בולט בין כל הרכבים הלבנים והכסופים הממלאים את כבישי ארצנו. הצדודית חושפת גלגלים קטנים ויציבה גבוהה וכן פס הגנה שחור בתחתית הדלתות שדווקא מוסיף עניין ומשתלב היטב בעיצוב הרכב.

תא הנוסעים

כבר עם משיכת ידית פתיחת הדלת האיכותית וטריקת הדלת המלווה בצליל עמום שנדיר למצוא בסגמנט, מרגישים שיש כאן קפיצת מדרגה בכל הנוגע לאיכות. תא הנוסעים של ה- i10 החדשה אמנם לא מציג את שיא הפאר אך אין תחושה שחסכו כאן בצורה בוטה אלא בדיוק להפך, אין מתכת חשופה, פלסטיקים שבירים ומקרקשים או גימור מרושל. ניכר שיונדאי השקיעה מחשבה בעיצוב תא הנוסעים וציידה אותו בפלסטיקה איכותית במרקם נעים לעין שאינו זול למראה, איכות ההרכבה טובה והפקדים איכותיים ומוצקים כפי שמקובל למצוא ברכבים מסגמנטים יקרים יותר. הקווים הזורמים ופאנל צבעוני המגיע בצבע כחול, אדום או בז' הנפרש לרוחב הדשבורד, מעיר אותו לחיים. בזכות אלו מתקבל תא נוסעים שנעים לשהות בו.

יונדאי i10 החדשה, תא נוסעים מרווח ואיכותי

ה- i10 מרווחת בצורה מפתיעה לטובה. בזכות בסיס גלגלים של 2,385 מ"מ, מבנה מושבים קומפקטי ובעיקר מרווח ראש מצויין המאפשר תנוחת ישיבה זקופה, ארבעה מבוגרים ממוצעים יוכלו לשבת בה בנוחות יחסית אך הרכב צר מכדי להכיל שלושה מבוגרים במושב האחורי מבלי שיפגינו יכולות אקרובטיות. תנוחת הישיבה גבוהה וזו תורמת את חלקה למרווח רגליים טוב בכל המושבים ובמיוחד במושבים הקדמיים כך שגם נהגים גבוהים יוכלו לנהוג בה. תנוחה זו מאפשרת גם כניסה יציאה קלה מהמושבים הקדמיים אך מפתח דלתות צר מאחור מקשה על היציאה מהרכב. אחד הבוחנים התלונן על כך שמרווח הרגליים מההגה אינו מספק ורגליו היו צמודות להגה גם כאשר הרים את ההגה ככל שניתן.

המושבים הקדמיים אינם נוחים במיוחד אולם הם מספקים תמיכה טובה ואינם רכים או קשים מדי. המושבים האחוריים מעט נוקשים ובסיס המושב צר כצפוי ממכונית מיני אך בסה"כ הם טובים ומספקים נוחות סבירה. ההגה ומושב הנהג מתכווננים לגובה וניתן להשיג בקלות תנוחת נהיגה טובה. בשל הצמדת המושבים לדלתות, נוצר פתח גישה צר מאוד לידיות כיוון המושבים, דבר הרלוונטי רק אם יש יותר מנהג אחד שנוהג בדרך קבע ברכב. רצפה כמעט שטוחה מאחור מוסיפה נקודות לנוחות במושב האחורי.

שדה הראיה לפנים ולצדדים טוב מאוד, כך גם שדה הראיה לאחור דרך המראה המרכזית ודרך מראות הצד הגדולות. הטענה היחידה היא כלפי שדה הראיה באזור קורה C מאחור. למרות שרוחב הקורה לא חריג, מיקומה בתא הנוסעים הקטן והקרבה היחסית לנהג בשילוב עם מבנה החלון האחורי פוגעת בשדה הראיה הנחוץ כאשר יוצאים מחניה בנסיעה לאחור.

נפח תא המטען עומד על 252 ליטרים והוא הגדול בסגמנט. המושב האחורי מפוצל ביחס של 60:40 והוא מתקפל בקלות אולם עם קיפולו לא מתקבל שטח הטענה עם רצפה שטוחה. עם סף הטענה נמוך ומפתח רחב, מתקבל תא מטען שימושי ונוח.

רשימת האבזור של ה- i10 בגרסת אינספייר שהתייצבה למבחן כוללת בין השאר 6 כריות אוויר, מראות חשמליות, 4 חלונות חשמל עם חלון נהג היורד בלחיצת כתפור, נעילה מרכזית, מערכת לסיוע בזינוק בעלייה, מערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה ושקעי USB ו- AUX. הנדסת האנוש טובה מאוד, כל הפקדים גדולים ונמצאים בדיוק היכן שמצופה למצוא אותם. תפעול כל מערכות הרכב קל ואינטואיטיבי. לוח המחוונים כולל מד מהירות, מד סל"ד, מד טמפ' נוזל קירור המנוע, מד דלק ומחשב דרך עם שליטה מההגה. מערכת השמע מפיקה סאונד בינוני. צג מערכת השמע קריא וברור גם בשעות היום כאשר השמש חודרת לתוך הרכב וכך גם צג מחשב הדרך. מערכת המיזוג מכאנית ובסיסית אך מבצעת את עבודתה ביעילות .

ב- i10 החדשה קיים תא אחסון בינוני במידותיו ממש מעל ידית ההילוכים. התא ניתן לסגירה והוא כולל שקע 12V, שקע USB ושקע AUX. תא זה מתאים בגודלו לאחסון טלפון סלולארי, נגן מדיה, ארנק ועוד. בין המושבים קיימים מאפרה ומחזיק כוסות גדול שבתחתיתו פיסת לבד שלא ניתנת להסרה וניקוי קל, עניין בעייתי אם נשפך לכם הקפה של הבוקר. כמו כן, בין המושבים קיים עוד שקע מתח הנגיש גם ליושבים מאחור ותא אחסון מוארך. בנוסף יש ברכב תאי אחסון בכל הדלתות היכולים להכיל בקבוקי 1 ליטר וכן קיים ברכב תא כפפות גדול.

על הכביש

ברכב המבחן מותקן מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר המפיק 66 כ"ס ב- 5,500 סל"ד ומומנט מרבי של 9.6 קג"מ המושגים ב- 3,500 סל"ד. עם משקל עצמי של 933 ק"ג ותיבת הילוכים ידנית, המנוע מצליח לספק קצב נסיעה טוב ברוב המקרים אך בהחלט לא היינו מתנגדים לעוד כח, תאוצה מאפס למאה קמ"ש אורכת 16.5 שניות ארוכות לפי המדידה שלנו. בנסיעה עירונית (סביבת המחיה הטבעית של ה - i10) יחסי ההעברה הקצרים של ההילוך הראשון והשני מאפשרים תנועה זריזה. ידית ההילוכים נמצאת במיקום גבוה ונוח ותפעולה קל וחלק. סידור הדוושות מצוין ודוושת המצמד רכה ונוחה לשימוש בעיר כך שהיא לא מעייפת את רגל שמאל. נציין כי מערכת העזר לזינוק בעלייה לא פעלה בצורה רהוטה, לאחר עזיבת הבלם המכונית מדרדרת כמה ס"מ ורק אז המערכת נכנסת לפעולה.

יונדאי i10 החדשה

בכביש המהיר המצב טוב ברוב המקרים וניתן להגיע למהירות תלת ספרתית ולשמור על קצב נסיעה סביר. רק בעליות יש צורך להוריד מהילוך חמישי לרביעי ולסחוט את דוושת הדלק כדי לא לעקב את התנועה. על עקיפות אין מה לדבר, המנוע חלש מדי. במסגרת המבחן בדקנו את הרכב תחת עומס בנסיעה בעלייה תלולה בהילוך שלישי עם 2 נוסעים והדלקת המזגן בעוצמה מלאה. עם הדלקת המזגן היונדאי הקטנה לא עמדה במבחן העומס, המנוע נחנק ונדרשנו להוריד להילוך שני וגם אז לסחוט את הדוושה כדי להתקדם באיטיות במעלה הכביש. בימי המבחן ניסינו לנהוג ברכב כמה שיותר באופן כזה שימחיש נסיעה יומיומית והצלחנו להשיג תצרוכת דלק של 13.7 ק"מ לליטר.

פעולתו של מנוע שלושה צילינדרים כמו זה המותקן ברכב המבחן מלווה לעיתים ברעידות. ב - i10 החדשה נעשתה עבודה טובה באיזון רעידות המנוע ופעולתו חלקה. כמו כן, גם רעש המנוע אינו נשמע אלא אם מביאים אותו לאזור 4,000 סל"ד ששם נמצא טווח הפעולה היעיל יותר של המנוע הזעיר ואז נשמע צליל ניסור צווחני. הרעש העיקרי בתא הנוסעים מגיע מכיוון הצמיגים אך ביחס למתחרות, ה- i10 מבודדת בצורה מרשימה, רעשי מנוע ורוח לא נשמעים בתא הנוסעים בתנאים רגילים. השליטה בעוצמת הבלימה מדוייקת ללא שטח מת בדוושה והבלמים חזקים ובולמים את המכונית בלי דרמה.

המתלים קשיחים מספיק על מנת למנוע זוויות גלגול מסוכנות ועם זאת רכים מספיק על מנת לספוג את רוב מהמורות הכביש בצורה טובה מאוד. ה- i10 החדשה מרגישה איכותית ובוגרת ובכביש המהיר אפילו מרגישה גדולה ממה שהיא בפועל. מבחינה דינאמית, הרכב מצליח להפתיע עם רמת אחיזה גבוהה יחסית והתנהגות בטוחה, בכבישים מפותלים ובמהירות בינונית אפשר אפילו ליהנות מהנהיגה, ביחס לסגמנט כמובן. ההיגוי אמנם איטי ולא מדויק אך משקל ההגה קל ולכן נוח לתמרון בסביבה עירונית ובחניות וזה חשוב בייחוד ברכב מסוג זה.

סיכום

יונדאי i10 החדשה מציגה שיפור אדיר לעומת הדור הקודם בכל המישורים. באמת שקשה למצוא בה חסרונות משמעותיים אבל היינו שמחים לקבל ביצועים נמרצים יותר. ה- i10 החדשה היא מכונית מעוצבת, מרווחת, איכותית ושקטה שיכולה בקלות לתפוס את מקומה בצמרת הקטגוריה וככל הנראה גם תעשה זאת. עם תג מחיר של 60 אלף ₪ היא מציגה תמורה מעולה למחירה בגרסה הידנית.

 

יונדאי i10 ידנית 2014