מאזדה 2 החדשה במבחן דרכים

  • כתב: צבי לשץ
  • צילום: בוריס רוזנר
  • 23 יוני 2015
  • 1 תגובות

ברגע שראיתי אותה במגרש החנייה כבר ידעתי שזאת היא, זאת האחת שאני לוקח איתי היום הביתה. קטנה אך בעלת נוכחות שהתבלטה בין כל המפלצות מבית היבואן שעמדו לצידה. אולי זה הצבע האדום המטאלי שעושה אותה שובבה ולא משעממת, אולי זאת החזית המוכרת של מאזדה או אולי שילוב מוצלח בין שניהם שגרם לי פשוט לא להוריד את המבט ממאזדה 2 החדשה.

מאזדה 2

מאזדה 2 החדשה נחתה בארץ כשמונה שנים לאחר הצגת הדור הראשון והיא כמו אוויר לנשימה עבור מאזדה ישראל שנותרה בשנים האחרונות ללא מכונית סופר מיני עדכנית בהיצע. ההמתנה לדור החדש של מאזדה 2 הייתה שווה בהחלט.

עיצוב חיצוני

"נראית טוב !" זו פחות או יותר הייתה התגובה מכל אחד שראה את הרכב עוד לפני הכניסה אליו. אין ספק שמעצבי מאזדה עשו עבודה מצויינת בעיצובה של מאזדה 2 החדשה שקיבלה את החזית המעודכנת של היצרנית, עיטור כרום מבריק בגריל הקדמי ופנסי ערפל שבתיהם צבועים בשחור מטאלי ולא בשחור משעמם. מכסה המנוע ארוך יחסית לגוף הרכב, דבר שבתחילה נראה לא פרופורציונלי אך לאחר כמה דקות העניק למאזדה 2 מראה בוגר וזורם. הפנסים מאחור מעוצבים ומשתלבים יפה בעיצוב, בשילוב עם פגוש הצבוע חלקית בשחור הושג מראה דינאמי ונאה מאוד גם מאחור.

מאזדה 2

נכנסים פנימה

ברגע שמתיישבים במושב הנהג וסוגרים את הדלת מתקבלת התחושה שתא הנוסעים עוטף אותך, מעט חונק אפילו. העיצוב הפנימי ממשיך ברוח העיצוב העדכנית של מאזדה. ההגה במידות טובות ובעל חיפוי עור נעים למגע, נגיעות פלסטיק דמוי קרבון מעטרות את גלגל ההגה ואת הדשבורד, וחוסר הסימטריה בפתחי המיזוג המרכזיים (האחד מלבני והשני עגול) תורם לתחושה הדינמית.

מאזדה 2 החדשה קובעת רף חדש בתחום האבזור בסגמנט הסופר מיני. בגרסת הביניים דינמיק שהתייצבה למבחן שלנו, האבזור עשיר וכולל בין היתר מערכת מולטימדיה מקורית ואיכותית, 6 כריות אוויר, ביטול כרית אויר לנוסע, מערכת בקרת יציבות, מערכת בלימה אוטונומית בעיר, התראת סטייה מהנתיב, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, וחישוקים קלים בקוטר 15 אינץ'. הגרסאות הבכירות מאובזרות בנוסף במפתח חכם, תצוגה עילית, ריפודים מהודרים יותר, תאורת LED מלאה, חישוקי סגסוגת קלה בקוטר 16 אינץ', ומערכת לניטור שטחים מתים עם התראה על תנועה צולבת מאחור.

במרכז הקונסולה הקדמית ניצב מסך השולט על מערכת השמע, מערכת הניווט (בתוספת תשלום), ועל הגדרות שונות של הרכב. השליטה על המסך נעשית באמצעות הג'ויסטיק המרכזי שממוקם בין המושבים הקדמיים או בעזרת מגע, אך מטעמי בטיחות, תפעול בעזרת מגע אינו פעיל בזמן נסיעה וטוב שכך. מתחת לבקרי פיקוד המזגן ישנו תא אחסון קטן המרופד בחומר מונע החלקה ובו גם שקע מצת, שני שקעי USB, שקע AUX וקורא כרטיסי זיכרון. בדלתות קיימים תאי אחסון ומחזיקי בקבוקים שמאכלסים גם בקבוק 1.5 ליטר בדלתות הקדמיות. תא הכפפות מעט קטן וחסר תאורה אך מפצה על כך תאורה מרכזית חזקה.

מאזדה 2

הנדסת האנוש מצויינת והכל במרחק הזזת אצבע. תפעול מערכת הבידור נעשית מגלגל ההגה או כאמור באמצעות הג'וייסטיק שבין המושבים הקדמיים ובכמה דקות של התעסקות לומדים איך הכול עובד. שדה הראיה מצויין לפנים ולצדדים, קורת A הקדמית דקה ואינה מפריעה ושתי מראות גדולות בשילוב מצלמת נסיעה לאחור איכותית, מפצות על שדה הראייה המוגבל לאחור. דיבורית הבלוטות' עובדת מצויין ומסונכרנת עם אנשי הקשר באייפון או באנדרואיד. התמונה במסך המרכזי נראית היטב גם תחת אור שמש ישיר, רק חבל שלא כך המצב בצגים הדיגיטליים שבלוח המחוונים שמורכב מספידומטר גדול במרכז ושני צגים דיגיטליים המציגים את כמות הדלק במיכל, מד סל"ד, וחיווי ההילוך הנוכחי. ביום המבחן החם מאוד פעל המזגן כמעט ללא הפסקה. אמנם אין פתחי מיזוג ליושבים מאחור אך מכיוון שהרכב קטן הוא מתקרר די מהר, המזגן נמרץ ורועש כאשר פועל בעוצמה גבוהה אך עושה את עבודתו היטב.

איכות החומרים וההרכבה טובה ברובה למעט פלסטיק חלול ופשוט בדלתות ורווחים במקומות שאינם בולטים לעין. המושבים מרופדים בבד בצבעים שחור וכחול והינם מעט נוקשים אך לאורך זמן התגלו כנוחים ותומכים למעט חוסר תמיכה מספקת לרגליים. מושב הנוסע אינו מתכוונן לגובה וממוקם מעט גבוה מדי לטעמנו אך מושב הנהג מתכוונן ידנית ובשילוב עם כיוונון ההגה, קל למצוא תנוחת ישיבה טובה. כיוון תמיכה לגב התחתון היה מתקבל כאן בברכה. המרווח מלפנים סביר בהחלט ורק אנשים בעלי מידות גדולות ירגישו צפיפות בעיקר באזור הרגליים שיפגשו את הקונסולה הקדמית.

מאחור המצב טוב פחות, פתח הכניסה הצר מקשה על כניסה ויציאה מהספסל האחורי ומרווח הסרנים הקצר בשילוב מכסה המנוע הארוך נותנים כאן את אותותיהם. הספסל האחורי מעט נוקשה ויכול לאלכס שני מבוגרים בנוחות יחסית או שלושה ילדים. המושב האמצעי גבוה ולא נוח בלשון המעטה, שני מושבי בטיחות ייכנסו בקלות במושבים הצמודים לדלתות. המושבים הקדמיים דקים ומרופדים בבד גם מאחור, מה שמפצה בצורה מסויימת על מרווח הברכיים המצומצם מאחור. סף החלונות מאחור גבוה יחסית ולכן יכול להקשות על הילדים ליהנות מהנוף המשתקף בחוץ. נפח תא המטען עומד על 280 ליטרים או 852 ליטרים עם קיפול המושבים האחוריים שמתבצע בקלות אך משטח ההטענה אינו שטוח והדבר פוגם מעט בשימושיות תא המטען. סף ההטענה גבוה והמפתח מעט צר ועומד בממוצע על 800 מ"מ, אך עגלת תינוק סטנדרטית תיכנס פנימה. בתחתית תא המטען שוכן גלגל רזרבי קטן וזמני.

מאזדה 2

יוצאים לדרך

מאזדה 2 החדשה מצויידת במנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 111 כ"ס ב- 6,000 סל"ד ומומנט מירבי של 14.7 קג"מ ב- 4,000 סל"ד המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית בת שישה מהירויות. לחיצה קטנה על כפתור ההתנעה, המנוע מתעורר לחיים, ומיד ניתן להבחין שמדובר בגלגול חדש של מאזדה 2 הקטנה שהפכה יותר מעודנת ובוגרת מהדור הקודם. תחילת הנסיעה החלטית אך מעט איטית, חסרה כאן הדחיפה הקטנה בגב שהיינו מקבלים בדגם הקודם.

תיבת ההילוכים שקטה ופעולתה חלקה ונעימה. בתפעול ידני היא מתפקדת מצויין ונותנת לנהג חופש ושליטה. במצב ספורט תיבת ההילוכים לא ממהרת להעלות הילוכים ושומרת על סל"ד עבודה גבוה בו הכח זמין יותר. מאזדה 2 החדשה לא מתעצלת לשנות כיוון ואם תדחקו בה הזנב יפסע הצידה לרגע, כיף לנהוג בה אך אינה חיית כביש או מכונית ספורטיבית.

למרות שעל פי נתוני היצרן מיאוץ מאפס למאה קמ"ש אורך 10.3 שניות, הצלחנו להשיג תוצאה טובה יותר במבחן שלנו במצב ספורט שעמדה על 9.5 שניות. צריכת הדלק בסוף המבחן המעט מאומץ עמדה על 9.5 ק"מ לליטר. בנסיעה נינוחה עמדה צריכת הדלק על כ- 12 ק"מ לליטר, נתון לא מזהיר ברכב סופר מיני חדש.

 

מאזדה 2

נוחות הנסיעה בעיר מספקת לרוב ורק בכבישים המשובשים מרגישה לעיתים קופצנית עקב כיול מתלים מעט נוקשה, עם חישוקי ה- 16 אינץ' בגרסאות הבכירות יהיה לנוסעים נוח פחות. בשיוט בכביש המהיר המצב משתפר פלאים וגם ההגה שמרגיש קל ומנותק במהירות נמוכה מקבל משקל טוב יותר ומשרה בטחון. בידוד הרעשים במאזדה 2 מספק ולמעט רעשי כביש סבירים ניתן ליהנות מנסיעה שקטה ונוחה.

את העליות לאריאל צלחה מאזדה 2 החדשה בזריזות וללא כל בעיה אך נדרשתי לאמץ את המנוע ועקב כך שאונו חדר לתא הנוסעים. כאשר הרכב היה עמוס בארבעה מבוגרים, המצב היה טוב פחות אך בכל זאת הצליחה המאזדה הקטנה לשמור על קצב סביר בהחלט.

מערכת ההתראה על סטייה מהנתיב עובדת גם בכבישים בהם סימוני הכביש דהויים אך ההתראות לא מספקות. ההתראה הקולית שהגיעה תחילה כצליל רטט לא ברור מהרמקולים, גרמה לנו לחשוב שמדובר בתקלה במערכת השמע. לאחר מכן החלפנו את צליל הרטט לצליל צפצוף אך גם הוא לא מספק ובזמן אמת לא יצליח להעיר את הנהג המנומנם. בנוסף להתראה הקולית קיימת התראה ויזואלית מינורית בלוח המחוונים שגם אליה קשה לשים לב, בטח במצב של עייפות.

סיכום

מאזדה 2 החדשה מצטיינת כמכונית סופר מיני שייעודה להיות קטנה ושימושית. בסעיפי האבזור, הבטיחות והעיצוב היא מתעלה על רוב מתחרותיה ורק בסעיף המרווח הפנימי היא נופלת מהמתחרות המובילות. צריכת הדלק והביצועים אינם עומדים מול המתחרות המצויידות במנועי טורבו ותיבת הילוכים כפולת מצמדים אך לקוחות רבים יעדיפו את השילוב המוכח של מנוע אטמוספרי ותיבת הילוכים אוטומטית רגילה כמו במאזדה 2. אין ספק שמאזדה עשתה זאת שוב, היא ייצרה מכונית שתתאים לקהל רחב בישראל ולדעתנו יש לה הכל כדי להפוך ללהיט מכירות. מחירה של מאזדה 2 דינמיק אותה בחנו עומד על 105,900 ₪, מחיר תחרותי למדי בסגמנט.

מאזדה 2 דינאמיק אוטומט
מנוע בנזין 1.5 ליטר
הספק מרבי 111/6,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 14.7/4,000 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלטרית 6 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,060 מ"מ
רוחב כללי 1,695 מ"מ
גובה כללי 1,495 מ"מ
בסיס גלגלים 2,570 מ"מ
מיכל דלק 44 ליטרים
נפח תא מטען 280 ליטרים
משקל עצמי 1,116 ק"ג
מהירות מרבית 188 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש 10.3 שניות
קבוצת זיהום 5
ציון בטיחות ENCAP 4 כוכבי בטיחות
מחיר 105,900 ₪

מאזדה 2 2015