סיטרואן C4 1.2 טורבו במבחן דרכים

  • כתב: קובי זוילי
  • צילום: קובי זוילי
  • 20 אוגוסט 2015
  • 0 תגובות

סיטרואן C4 המשפחתית הוצגה לראשונה בשנת 2004 בתערוכת פריז ובישרה על סיום חייה של סיטרואן קסארה ותחילת עידן חדש בקטגורית המשפחתיות של סיטרואן. הדור הראשון התבסס על פיג'ו 307 שהוצגה מספר שנים קודם לכן, וזכה להצלחה מוגבלת בשוק הפרטי בעיקר בשל תיבת הילוכים אוטומטית מיושנת ולא מבריקה בתפקודה. עם זאת הפך הדגם לפופולרי בציי הרכב. בשנת 2010 הוצג הדור השני של סיטרואן C4 בדיוק באותו מקום בו הוצג הדור הראשון. הדור השני בישר על עידן חדש בכל הנוגע לעיצוב שהפך לפחות חדשני ויותר יוקרתי. לוח המחוונים עוצב בצורה סטנדרטית וההגה בעל הטבור הקבוע סיים את תפקידו. לקראת סוף שנת 2014 הציגה סיטרואן מתיחת פנים לדור השני שכללה שינויי עיצוב קלים ויחידת כח חדשה המורכבת ממנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטר המפיק 130 כ"ס ותיבת 6 הילוכים אוטומטית חדשה מבית היוצר של חברת איסיין היפנית.

סיטרואן C4 עם מנוע טורבו 1.2

עיצוב

הדור השני של סיטרואן C4 לא המשיך בקו העיצוב הייחודי של הדור הראשון שהיה מזוהה בעיקר בזכות העיצוב החיצוני שובר המוסכמות. עיצובו של הדור השני מתון יותר, ניתן לומר שמדובר ברכב נאה אם כי אינו מעורר עניין רב. במסגרת מתיחת הפנים קיבלה סיטרואן C4 יחידות תאורה קדמיות עם תאורת יום מסוג LED ואחוריות המבוססות על תאורת LED מלאה. מעבר לשינויים האמורים לא עבר הרכב שינויי עיצוב חיצוניים ולמי שאינו מצוי בתחום יהיה קשה להבחין כי זכה הרכב למתיחת פנים.

תא הנוסעים לא עבר שינוי משמעותי וטיב החומרים נשאר טוב כפי שהיה. עיצוב סביבת הנהג נעימה למראה ומעוטרת בכרום, במרכז לוח המחוונים מוצב מד מהירות דיגיטלי גדול וברור, משמאלו מד סל"ד ומימינו מד דלק. גלגל ההגה קטום בחלקו התחתון, עוביו בדיוק במידה הנכונה והינו מחופה עור נעים למגע.

אבזור

סיטרואן C4 משווקת ברמת אבזור אחת הקרויה קומפורט וזו כוללת בין היתר מד מהירות דיגיטלי, התראה דיגיטלית ממוחשבת לביצוע טיפול שיגרתי, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, פנסי יום מסוג LED, בקרת אקלים דו-אזורית, תא כפפות מקורר למשקאות ולמזון, ארבעה חלונות חשמל אוטומטיים, גלגל הגה מחופה עור בעל כיוונון גובה ועומק, חישוקי סגסוגת בקוטר 16 אינץ' וחלונות אחוריים כהים.

מערכת הבידור והחיבורים השונים אליה, תופסים כיום חלק גדול בתשומת הלב ובהשקעה של יצרני הרכב וזאת בשל הדרישה המגיעה מקרב הלקוחות. סיטרואן C4 מצויידת במערכת מולטימדיה נשלטת מההגה עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', שקעי USB ו- AUX לחיבור מכשירים חיצוניים וקישוריות בלוטות'. אהבנו מאוד את החשיבה המקורית בסיטרואן C4 שהובילה את היצרנית לכלול לוח שנה ומחשבון במערכת המולטימדיה.

אבזור הבטיחות סטנדרטי וכולל בין היתר 6 כריות אוויר עם אפשרות לנטרול כרית אוויר לנוסע מלפנים להסעת תינוק במושב הקדמי, חגורות בטיחות קדמיות אקטיביות עם קדם מותחן וכיוונון גובה, זמזם ונורית התראה על אי חגירת חגורות בטיחות קדמיות, זמזם ונורית התראה על פתיחת חגורות בטיחות בספסל האחורי, ונקודות עגינה ISOFIX לסגירה בטיחותית של מושב התינוק.

סיטרואן C4 - לוח שנה מובנה במערכת המולטימדיה

בחנייה

הכניסה למושב הנהג בסיטרואן C4 נוחה וכך גם תנוחת הנהיגה. התחושה הראשונה שמתקבלת עם הישיבה במושב הנהג היא שלוח המכשירים עוטף אותך. הדשבורד עשוי מחומרים איכותיים ונעימים למגע ואיכות ההרכבה טובה כך שלא נשמעו קרקושים כלשהם בנסיעה. מרחב הפנים ב- C4 ממוצע למדי וזאת בשל בסיס גלגלים קצר באופן יחסי באורך 2,608 מ"מ אשר לא עומד בסטנדרט המקובל כיום ברכבים המשפחתיים. מושב הנהג מתכוונן לגובה וכיוונון זווית משענת הגב נעשית באמצעות גלגל כוונון (ברז), המאפשר מציאת זווית שתתאים לכל נהג. המושבים עוטים ריפוד בד כהה נעים למגע והישיבה נוחה עם תמיכה טובה לגוף הנהג והנוסע שלצידו. גלגל ההגה המתכוונן לגובה ולעומק מאפשר מציאת תנוחת נהיגה נוחה. בספסל האחורי עם המבנה השטוח יש מספיק מקום לשלושה מושבי בטיחות לילדים, לא דבר של מה בכך במכוניות של ימינו, רק חבל שמדרגת הינע גבוה יחסית מצמצמת את המקום לרגלי היושבים מאחור. את רצפת הרכב מכסים שטיחי בד והשטיח במושב הנהג ננעל כך שלא יזוז בזמן הנסיעה לטובת בטיחות הנוסעים. סף החלונות נמוך יחסית ומאפשר שדה ראיה רחב לפנים ולצדדים אך חלון אחורי צר ומשענות ראש גבוהות בספסל האחורי ביחד עם קורת C רחבה, פוגעים בשדה הראייה לאחור.

תאורת הפנים ברכב טובה בגוון לבן-כחלחל בחלק הקדמי והאחורי של הרכב. על גלגל ההגה ניתן למצוא פקדי תפעול נוחים וזמינים השולטים על מערכת השמע. מערכת מיזוג האוויר פועלת היטב ומספקת עוצמת קירור טובה. לטובת היושבים מלפנים קיימת אפשרות לכוונון דו-אזורי של עוצמת המיזוג וחבל שאין פתחי מיזוג גם ליושבים מאחור. בתא הנוסעים מפוזרים מגוון תאי אחסון בהם מגירות אחסון מתחת למושבים הקדמיים וכיסי אחסון בגב המושבים הקדמיים. נפח תא הכפפות המואר מצומצם באופן יחסי. תא המטען עם נפח אחסון של 380 ליטרים אמור לספק את דרישות המשפחה ממוצעת ויש בו ווי קשירה לציוד ותאורה. עם קיפול המושבים האחוריים מתקבל נפח אחסון גדול של 1183 ליטרים. מאכזב מעט לגלות שגב המושב האחורי אינו מתקפל לרצפת הרכב ועל כן לא מקבלים תא מטען עם רצפה שטוחה הנחוצה להובלת מטענים גדולם. מתחת לרצפת תא המטען מצוי הגלגל החלופי בגודל מלא עם חישוק ברזל.

יוצאים לדרך

בבחינת סיטרואן C4 בחנייה היא אינה מתבלטת לטוב או לרע. עם הפעלת המנוע והיציאה לדרך מגלים את השיפור העצום שעשתה סיטרואן ב- C4 המעודכנת. אם להקדים את המאוחר הרי שניתן לומר שבסעיף הדינמי חל שיפור ניכר ולרגע לא היינו בטוחים שאכן מדובר בסיטרואן C4 המוכרת. אם נחזור לרגע לאחור ונתמקד בנתונים היבשים, אלו מספרים על מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטר מסדרת פיורטק החדשה של קונצרן פיג'ו-סיטרואן המפיק 130 כ"ס ב- 5,500 סל"ד ומומנט מרבי של 23.5 קג"מ ב- 1,750 סל"ד. היכרות מוקדמת עם המנוע הייתה לנו במפגש עם פיג'ו 308 החדשה. שינוי מבורך נוסף שקרה בסיטרואן C4 הוא החלפת תיבת ההילוכים האוטומטית המיושנת בתיבת הילוכים יפנית חדשה בת 6 מהירויות.

מהר מאוד ניתן להבין שמדובר בחיה אחרת לגמרי לעומת סיטרואן C4 שלפני מתיחת הפנים. הרכב זריז מאוד ומטפס למהירויות גבוהות תוך זמן קצר ללא מאמץ מיוחד. העברת ההילוכים מתבצעת באופן מופתי ומעורר הערכה. לתיבת ההילוכים אפשרות לתפעול ידני, מצב חורף לנסיעה על כבישים עם אחיזה נמוכה ומצב ספורט לנסיעה מאומצת בו העברת ההילוכים מתבצעת בסל"ד יותר גבוה. שילוב המנוע הזריז עם התיבה החדשה הוא מהטובים בקבוצת המשפחתיות. כמו בכל דבר בחיים אין טוב בלי רע אבל במקרה של יחידת ההנעה הרע הוא מינורי מאוד ומתייחס להשהיה שבתגובת המנוע בתחילת הנסיעה, תופעה המוכרת לנו ממנועים מוגדשי טורבו. התאוצה מאפס למאה קמ"ש ארכה 11.2 שניות, כמחצית השנייה יותר מנתוני היצרן העומדים על 10.7 שניות. תצרוכת הדלק שהצלחנו להשיג בנסיעת המבחן שכללה בעיקר נסיעה בינעירונית מאומצת עמדה על 12 ק"מ לליטר. בנסיעה מתונה עם הפעלת מערכת עצור וסע, תשיג ה- C4 תצרוכת דלק טובה אף יותר.

הנסיעה נעימה והרכב מגהץ בצורה טובה את רוב תחלואי הכביש בזכות מתלים המכוונים על הצד הרך. גלגל ההגה נוח לאחיזה וההגה מתקשר אם כי אינו מזמין לנסיעה ספורטיבית. הצמיגים המקוריים במידה 205/55/R16 מספקים אחיזה ונוחות נסיעה טובים. לסיכום הפרק הדינמי ניתן לומר שסיטרואן C4 שלאחר מתיחת הפנים היא משפחתית נוחה ומהירה שאינה נופלת מהטובות בקבוצה.

סיטרואן C4, משפחתית זריזה ונעימה אך סובלת מבעיית תדמית

סיכום

קטגורית המשפחתיות הולכת ומצטמצמת בשנים האחרונות ממספר סיבות והמרכזית שבהן היא המעבר לרכבי פנאי שטח. מהצד השני מגוון המכוניות בקטגוריה אינו מצטמצם ועל כן התחרות בשוק מתכווץ הולכת וגדלה. הצלחה בתנאי שוק אלה מחייבת נוסחה ייחודית ששמה דגש על הצד העיצובי, הטכנולוגי והמכני או כל שילוב ביניהם. סיטרואן C4 המעודכנת שקיבלה יחידת הנעה מהדור החדש של קונצרן פיג'ו-סיטרואן והפכה לאחת המכוניות היותר נעימות וזריזות בקטגורית המשפחתיות, מקבלת את ההזדמנות להפוך לאופציה לגיטימית ברשימת האפשרויות של הקונים.

המכשולים המרכזיים שעומדים בדרך להצלחתה של סיטרואן C4 בשוק הרכב הישראלי הם בראש ובראשונה התדמית שדבקה במותגים צרפתיים, מתחרות צעירות, עיצוב אנונימי וחסר השראה, מרווח פנימי בינוני, ולבסוף סוגיית המחיר. סיטרואן C4 מוצעת במחיר של 124,900 ₪, לא הרבה אולם גם לא מעט. פיג'ו 308 החדשה והמתקדמת יותר בכל קנה מידה מוצעת במחיר שגבוה רק ב- 5,000 ₪. האם תצליח סיטרואן C4 להתגבר על כל המכשולים שעומדים בדרכה להצלחה לה היא ראויה? ימים יגידו או יותר נכון טבלת המסירות תספר.

סיטרואן C4 טורבו 1.2 אוט'

מנוע טורבו בנזין 1.2 ליטר
הספק מרבי 130/5,500 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 23.5/1,750 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלטרית 6 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,329 מ"מ
רוחב כללי 1,789 מ"מ
גובה כללי 1,523 מ"מ
בסיס גלגלים 2,608 מ"מ
מיכל דלק 60 ליטרים
נפח תא מטען 380/1183 ליטרים
משקל עצמי 1,240 ק"ג
מהירות מרבית 197 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש 10.9 שניות
קבוצת זיהום 4
ציון בטיחות ENCAP 5 כוכבי בטיחות
מחיר 124,900 ₪

סיטרואן C4 2015