וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
אאודי Q5 הוא מראה נפוץ בכבישי ישראל. שיווקו החל בשנת 2009 ומאז גרף בעיקר תשואות ושבחים, הן ברמה המקומית והן ברמה הבינלאומית. רכב הפנאי היוקרתי מציע חבילה מאוזנת הכוללת ביצועים מעולים, נוחות נסיעה מרשימה ושימושיות גבוהה. אאודי Q5 החדש הוצג לאחר שמלאו 9 שנים לדור היוצא, מדובר בנצח במושגי עולם הרכב של ימינו. למבחן הדרכים שלנו התייצבה גרסת הבנזין בתוספת חבילות האבזור טק-פק ולוקצ'ורי שהביאו את מחירו לכדי 419,400 ₪.
| אאודי Q5 | |
|---|---|
| יתרונות | נוחות נסיעה, ביצועים, טכנולוגיה, איכות חומרים |
| חסרונות | ממשק לא תומך עברית, מרווח רגליים במושב האחורי |
עיצוב ונוחות
אאודי Q5 הינו רכב פנאי שטח בגודל בינוני המציג קווי מתאר ספורטיביים. הדגם החדש אינו מציג שינויים דרסטיים בתבנית העיצובית המוכרת, אך נראה יפה ומושך מתמיד. מלפנים נפער לוע הגריל הקדמי, עליו מתנוסס סמל ארבעת הטבעות של היצרן מאינגולשטאט, ולצדו לוחית עם הכיתוב quattro המבהירה כי רכב זה מצוייד במערכת הנעה כפולה מתוחכמת. פנסי החזית מלבניים ובעלי חתימת LED עדינה ומרשימה. בתחתית הפגוש ממוקמים פתחי יניקת האוויר התורמים למראה הספורטיבי. פרופיל הרכב אינו מציג קווים חדשניים, אך נאה בזכות קו מותניים בולט ובתי גלגלים מודגשים. רכב המבחן צוייד בחישוקי 19 אינץ' אופציונליים בעיצוב מרשים. מאחור העיצוב שמרני אך נאה עם פנסי LED רחבים וצמד פתחי מפלט גדולים ומעוצבים.
אאודי הגדילה מעט את מידותיו של ה- Q5 החדש ביחס לדור הקודם. אורכו הכולל גדל ב- 34 מ''מ לכדי 4,663 מ''מ, רוחבו גדל ב- 19 מ''מ לכדי 1,898 מ''מ, וגובהו צמח ב- 15 מ''מ לכדי 1,668 מ''מ. בסיס הגלגלים התארך ב- 25 מ"מ ועומד על 2,832 מ''מ.
תא הנוסעים מרווח, אלגנטי ופרקטי, כנדרש מרכב בעל תג מחיר התחלתי של 347,000 ₪. מושבי העור הבהירים מוסיפים עניין ומחמיאים לקרוסאובר הגרמני. גלגל ההגה מחופה בעור איכותי ונעים למגע המעניק אחיזה טובה. ההגה בעל שלוש צלעות ופקדי השליטה הממוקמים על שתי הצלעות העליונות מסודרים בצורה נוחה ומרווחת. מאחורי ההגה נמצאים מנופים להעברת הילוכים באופן ידני ומנוף השליטה על בקרת השיוט. לוח המחוונים הוא אחד מהגימיקים המדליקים ב- Q5. הוא מוצג על מסך דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ' ומציג את מד המהירות, מד הסל''ד, מחשב הדרך ומגוון נתונים אחרים המופיעים ונעלמים בשילוב גרפיקה מרהיבה. אהבנו במיוחד את תצוגת הניווט המוקרנת בין שעוני הסל"ד והמהירות וחוסכת מהנהג להגניב מבטים אל הצג המרכזי. מערכת הניווט מוצעת בתוספת תשלום כחלק מחבילת האבזור טק-פק עליה נרחיב בהמשך.
הקונסולה המרכזית עשירה בפקדים המתפעלים מערכות שונות, אך מעוצבת בחוכמה כך שאינה גורמת לבלבול והסחות דעת מיותרות בזמן הנהיגה. צג המולטימדיה בגודל 8.3 אינץ' וניתן לתפעלו באמצעות ידית הגלילה הייעודית שבין המושבים או מגלגל ההגה, אך לא בעזרת מגע. יש שיראו בכך יתרון מכיוון שלא נשארות טביעות אצבע שמנוניות על המסך. התצוגה בהירה, חדה ואיכותית בכל שעות היום, גם באור שמש ישיר. מערכת המולטימדיה המקורית מתפקדת ביעילות והממשק של אאודי ידידותי מאוד למשתמש למרות שאינו תומך בעברית. בתשלום נוסף, ניתן לרכוש משטח כתיבה פונקציונלי המאפשר הקלדה עם האצבע באנגלית בלבד. המערכת מסונכרנת עם הסמארטפון באמצעות קישוריות בלוטות' ותומכת בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto. איכות החומרים והרכבתם מעולה ולא נשמעו קרקושים או רעשים כלשהם גם בדרכים קופצניות.
סף החלונות בתא הנוסעים נמוך יחסית ומאפשר שדה ראיה היקפי מוצלח. פתחי המיזוג ממוקמים נכון ואינם מקפיאים את ידי הנהג. בקרת האקלים מפוצלת לשלושה אזורים ועובדת ביעילות, עם יחידת בקרה נפרדת לנוסעים מאחור. פקדי השליטה של מערכת בקרת האקלים, כמו אלו של מערכת בקרת היציבות ומערכות נוספות מעוצבים כקלידי פסנתר.
המושבים הקדמיים נוחים, מפנקים ותורמים לתחושת היוקרה הכללית. כמו כן, הם ניתנים לכיוון חשמלי וכוללים שני זכרונות. תנוחת הנהיגה גבוהה ושדה הראיה כמעט ואינו מופרע מקורות A. מרווחי הראש והכתפיים נדיבים והכניסה והיציאה נוחות במיוחד. במושב האחורי התמונה מעט שונה. גם כאן מרווחי הכתפיים והברכיים נדיבים, אך מבנה המושב מאפשר ישיבה נוחה רק לשני נוסעים בוגרים ומקפח את הנוסע האמצעי שמקבל מושב צר וקצר. גם תעלת ההינע הגבוהה מפריעה. המושבים האחוריים שקרובים לדלתות, נוחים מאד ומעניקים תחושה של רכב יוקרתי כמו המושבים מלפנים.
נראה כי חטיבת העיצוב שאחראית על תא הנוסעים של אאודי Q5, עבדה קשה על מנת להגות פתרון הולם לרוב הצרכים של המשפחה הממוצעת. מצאנו מספר תאי אחסון שימושיים במיוחד כאשר תא האחסון במשענת היד הוא הדובדבן שבקצפת ומציג מעין מגירות בגדלים שונים המכסות אחת את השניה. בתא זה קיימת אופציה להטענה אלחוטית של הסלולרי והסתרתו, למניעת הסחות דעת במהלך הנסיעה. בלט בחסרונו תא לאחסון משקפיים.
תא המטען מציג נפח מכובד של 540 ליטרים כאשר כל המושבים בשימוש ו- 1,560 ליטרים כאשר המושבים האחוריים מקופלים. קיפול המושבים קל ומהיר ומתבצע באמצעות ידיות הממוקמות בדפנות תא המטען. לאחר הקיפול מתקבלת רצפה שטוחה כמעט לחלוטין. בנוסף מצאנו בתא המטען ווי עיגון לרצפה, רצועות גומי לעיגון חפצים בדפנות, תאורת לד נוחה, שני שקעי חשמל V12, ואף פקדי שליטה במתלי האוויר המאפשרים להנמיך את שפת ההטענה לטובת נוחות ההעמסה. עם זאת, פער בגובה של 10 ס''מ מפריד בין שפת ההטענה לרצפת תא המטען ומפריע בפריקת ציוד כבד. דלת תא המטען נפתחת ונסגרת חשמלית גם באמצעות השלט וגם באמצעות מחוות רגל מתחת לפגוש האחורי.
נוחות הנסיעה העירונית הינה מהמעלה הראשונה בקטגוריה. הודות למתלי אוויר אדפטיביים, שייט אאודי Q5 להנאתו במרחב האורבני של גוש דן ללא מפריע. גודלו מעט מקשה במציאת חניה, אך שדה ראיה רחב ומערכת היגוי דינמית הופכים אותו לזריז ונוח לתמרון. גם נסיעה בינעירונית לצפון הרחוק הייתה נוחה ומהנה. תא הנוסעים שומר על דממה מבורכת, בין היתר בזכות שמשה קדמית כפולה ואקוסטית המצליחה להפחית באופן משמעותי את רעשי הרוח. השילוב בין השלדה המעולה, הגלגלים הגדולים, ומתלי האוויר עושה ניסים, במיוחד בשיכוך הזעזועים המועברים לנוסעים ברכב.
ביצועים
אאודי Q5 משווק בישראל עם מנועי טורבו בנזין וטורבו דיזל. לנסיעת המבחן התייצבה גרסת הטורבו בנזין עם מנוע בנפח 2.0 ליטרים המפיק 252 כ''ס בטווח של 5,000-6,000 סל"ד ומומנט מרבי של 37.7 קג''מ הזמין החל מ- 1,400 סל"ד. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ''ש אורכת 6.3 שניות ומתבצעת בליניאריות. יחידת ההנעה מציגה גמישות מרשימה ומספקת חווית נהיגה מהנה מאד. כוחו של המנוע מורגש כבר בתחילת הנסיעה ומספק ביצועים זריזים כמעט בכל מצב, אף כי קיימת השתהות קלה בפעולת המנוע בסל''ד נמוך לפני כניסת הטורבו לפעולה.
המנוע משודך לתיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים אשר תמיד מוכנה וששה אלי קרב, בין אם תידרש לזינוק מעמידה ברמזור, נהיגה איטית בפקקים, שיוט בינעירוני במהירות גבוהה או נהיגה טכנית בכבישים מפותלים. אם נצטרך לתאר את תפקוד תיבת ההילוכים בקצרה, נציין רק מילה אחת - ''מעולה''. אאודי Q5 מצליח להאיץ בזריזות ולהגיע למהירויות גבוהות ללא קושי. העברת הילוכים ידנית מתאפשרת דרך ידית ההילוכים או באמצעות מנופים הממוקמים מאחורי גלגל ההגה. בורר ההילוכים מאפשר מעבר בין מצב D המכוייל לטובת חסכון בדלק, לבין מצב S הספורטיבי המציג העברות הילוכים מהירות בסל"ד גבוה יותר.
אאודי Q5 עבר משטר דיאטה קפדני והשיל לא פחות מ- 90 ק''ג ביחס לדור הקודם, ללא פגיעה בקשיחות המרכב או הקטנת המידות. מתלי האוויר האופציונליים מתפקדים כהלכה והופכים את הנסיעה לחלקה ונעימה עוד יותר. כבישים גליים ומשובשים מגוהצים ברכות וגם שיבושים משמעותיים מטופלים היטב.
אאודי, אשר חתומה על הצלחות מוטוריות רבות בתחום מרוצי הראלי, שידרגה את מערכת ההנעה הכפולה קוואטרו לכדי כמעט שלמות. למה כמעט? נסביר בהמשך. אאודי Q5 החדש יודע לנתב את המומנט לכל גלגל בנפרד ולשנות את עוצמת הבלימה באלפית השנייה. זאת בהסתמך על ניטור שטף נתונים בלתי פוסק המתקבל בזמן אמת ממספר רב של חיישנים. על מנת לשמור על צריכת דלק נמוכה בזמן שיוט רגוע, מועבר הכוח אל הציר הקדמי בלבד. במידה ונדרשת אחיזה מוגברת במצבים של קרקע חלקה, פניה חדה או האצה פתאומית, הכוח יווסת בין הצירים והגלגלים על מנת למקסם את האחיזה בקרקע.
היציבות הכיוונית של אאודי Q5 יוצאת דופן, נהיגה בכבישים טכניים מפותלים מתבצעת בקלילות, וריסון המרכב מעולה. על אף שנלחמתי רבות במערכת בקרת היציבות בניסיון לבטלה, ולמרות שלל הבהובים ואזהרות, לא הצלחתי להגיע לכדי ביטול מוחלט המאפשר נהיגה טהורה ומהנה. בעת פניה חדה במהירות גבוהה, מתעוררת בבהלה מערכת בקרת היציבות ובולמת באגרסיביות את הרכב תוך שמירה על קו הפניה הנבחר. במצבים כאלה מתגייסת מערכת ההנעה המתוחכמת לעבודה מאומצת יחד עם כל מערכות הבקרה האלקטרוניות והנהג יכול לחוש כאילו הרכב מחליט בעצמו אילו פעולות לנקוט בכדי לצלוח את הפניה. במובן מסוים, עבור חובבי הנהיגה, זהו החיסרון העיקרי של אאודי Q5, הוא מדוייק מדי.
במידה ותרצו לראות איך התפתחה טכנולוגיית בקרת היציבות במהלך העשור האחרון, קחו את אאודי Q5 החדש לכביש מפותל ונסו לאתגר אותו ולגרום לו לאבד אחיזה. התחושה היא שבכל סיבוב, לא משנה כמה מהר תיסעו וכמה חזק תשברו את ההגה, הוא ינצח.
בורר מצבי הנהיגה מאפשר בחירה בין שישה מצבי נהיגה שונים וקבועים מראש ובנוסף מצב אינדיבידואלי המאפשר לנהג להתאים את מערכות הרכב על פי רצונו. מצבי הנהיגה השונים משפיעים על זמינות הכוח המופק מהמנוע, מהירות העברת ההילוכים, קשיחות המתלים, משקל ההגה, ותגובות דוושות התאוצה והבלימה.
מצב הנהיגה שעניין אותנו במיוחד הוא מצב נהיגה דינמית בו בולמי האוויר מנמיכים את המרכב לגובה מינימלי, ההיגוי הופך חד יותר, תיבת ההילוכים מהירה יותר וצליל המנוע מתעורר לחיים ונשמע בתא הנוסעים השקט. השינויים מתרחשים תוך כדי תנועה. במצב נהיגה זה קיימת מערכת בקרת שיגור, בדיוק כמו זו המותקנת בדגמי הספורט של אאודי. כל שעליך לעשות הוא ללחוץ על דוושת הגז והבלם במקביל והרכב כבר ידאג לשגר אותך קדימה בשחרור דוושת הבלם. אין ספק שאאודי יודעת לבנות מכוניות מהנות לנהיגה.
במהלך מבחן הדרכים בכבישי הגליל העליון עלתה בי ההבנה כי אאודי Q5 הוא כנראה הרכב האולטימטיבי לחופשות סקי באירופה. הוא נתפר עבור משפחות שיעמיסו את תא המטען במזוודות, יעגנו את ציוד הסקי אל הגגון ויצאו לחופשה באלפים הצרפתים. בישראל לעומת זאת, אין צורך ברכב חוצה מדינות. כאן יש צורך ברכב המצליח לתמרן בעומס התנועה של נתיבי איילון בשעות הערב, להעמיס את הסבתא והילדים בדרך לסדר פסח ומדי פעם לקפוץ לצפון לביקור אצל הדודים בקיבוץ. על צרכים אלו, יצליח אאודי Q5 לענות באופן טוב, אך לא מושלם.
צריכת דלק
נתוני היצרן הרשמיים מעידים על צריכת דלק משולבת של 14.2 ק''מ לליטר. במבחן הדרכים שכלל נסיעה בכבישים בינעירוניים וגם נהיגה אגרסיבית בכבישי הגליל התלולים, נרשמה צריכת דלק גבוהה בהרבה של 8.2 ק''מ לליטר. אם צריכת הדלק חשובה לכם יותר מהביצועים, כדאי לכם לשקול רכישת אאודי Q5 בגרסת טורבו דיזל עם צריכת דלק מוצהרת של 20 ק''מ לליטר.
אמינות ועלויות אחזקה
אאודי Q5 משווק עם אחריות ל- 3 שנים ללא הגבלת קילומטרים. מחירי הטיפולים והחלפים לא מפורסמים באינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית צ'מפיון מוטורס. מחיר אגרת הרישוי של אאודי Q5 אחיד לשתי הגרסאות ועומד על 4,655 ₪.
בטיחות
בסדרת מבחנים שערך ארגון EuroNCAP לאחרונה, זכה אאודי Q5 בציון מרבי של 5 כוכבים. בסעיף הגנה על בוגרים התקבל ציון של 93%, בהגנה על ילדים ציון של 86%, בהגנה על הולכי רגל 73% ובסעיף ציוד הבטיחות זכה אאודי Q5 לציון של 58%. בישראל מקבל אאודי Q5 ציון 6 מתוך 8 בסעיף רמת האבזור הבטיחותי.
אאודי Q5 משווק עם שלל מערכות בטיחות אקטיביות החל מרמת האבזור הבסיסית. המפרט כולל 6 כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות, התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה, בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, ואורות גבוהים אוטומטיים. חבילת לוקצ'ורי האופציונלית מוסיפה לרשימה מערכת לניטור שטחים מתים עם התרעה ויזואלית במראות הצד, התרעה על תנועה חוצה מאחור, ובקרת שיוט אדפטיבית.
תמורה למחיר
אאודי Q5 משווק בישראל עם שני מנועים בנפח 2.0 ליטרים. גרסת הטורבו דיזל מוצעת במחיר התחלתי של 347,000 ₪ וגרסת הטורבו בנזין מוצעת במחיר התחלתי של 357,000 ₪. אבזור הנוחות נדיב וכולל בין היתר הגה מחופה עור, קישוריות Bluetooth, מערכת Start&Stop, מפתח חכם, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, ריפודי עור, מערכת מולטימדיה מקורית, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, חלון שמש פנורמי חשמלי, חיישני חניה מלפנים ומאחור, פנסי קסנון מלפנים, פנסי לד מאחור, ושמשות אחוריות כהות.
בעבור 24,900 ₪ נוספים ניתן לרכוש את חבילת האבזור האופציונלית טק-פק, המציעה מערכת ניווט מקורית, לוח מחוונים דיגיטלי, ופנסי לד קדמיים. חבילת האבזור לוקצ'ורי מוצעת תמורת 37,500 ₪ וכוללת בין היתר חימום למושבים הקדמיים, מצלמת רוורס, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען, וחישוקי אלומיניום בקוטר 19 אינץ'.
אאודי Q5 הוא ללא ספק אחד המתחרים המובילים בקטגוריית רכבי הפנאי היוקרתיים בגודל בינוני. בניגוד לחלק מהרכבים המתחרים, חבילת האבזור הבסיסית נדיבה הן בתחום הנוחות והן בתחום הבטיחות. התנהגות הכביש מדוייקת ומאוזנת ואף יכולה להיות ספורטיבית ומהנה. איכות החומרים והנדסת האנוש הינם מהמעלה הראשונה, ויחד עם בולמי האוויר האדפטיביים מספק אאודי Q5 נוחות נסיעה גבוהה. בשקלול הפרמטרים החשובים הללו, ניתן לומר כי אאודי Q5 מציע חבילה תחרותית ואיכותית בסגמנט הכולל מתחרים חזקים, ויהיה מעניין לראות האם ימשיך להוביל את טבלת המסירות גם נוכח מתחרים חדשים כגון ב.מ.וו X3 ואלפא רומיאו סטלביו.
אאודי Q5 הפך ללהיט מכירות מהרגע שנחת בארץ בשנת 2009 ונראה כי הדור החדש הולך בעקבותיו. הוא לא זול בכלל, אך מציע חבילה שלמה, איכותית ומאוזנת. אאודי Q5 החדש הוא מסוג הרכבים שאתה לא רוצה להחזיר לסוכנות בסיום נסיעת המבחן.
| אאודי Q5 טורבו בנזין לוקצ'ורי טק-פק אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | 1,984 סמ''ק טורבו בנזין |
| הספק מרבי משולב | 252/5,000-6,000 (סל''ד/כ''ס) |
| מומנט מרבי משולב | 37.7/1,600-4,500 (סל''ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | כפולה קבועה |
| אורך כללי | 4,663 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,898 מ"מ |
| גובה כללי | 1,668 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,832 מ"מ |
| מיכל דלק | 70 ליטרים |
| נפח תא מטען |
540 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,795 ק"ג |
| מהירות מרבית | 237 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 6.3 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 14.3 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 8.2 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 14 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבים (מתוך 5) |
| רמת אבזור בטיחותי | 6 (מתוך 8) |
| מחיר |
419,400 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025