וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
יגואר הינה היצרנית הראשונה בישראל אשר מציעה רכב פנאי פרימיום חשמלי במחיר הגיוני. אאודי ומרצדס אמנם הציגו את מתחרותיהן בסגמנט אך אלו טרם נעות על כבישי ארצנו. יגואר i-Pace תוכננה כמו שרכב חשמלי אמיתי צריך להיבנות. לא מדובר בדגם היברידי או מונע בנזין אשר הוסב להנעה חשמלית, אלא בפלטפורמה שנועדה לרכב חשמלי בלבד, עם תא קדמי קצר שלא נועד לאכלס מנוע, סוללות במרכז הרצפה, ושני מנועים חשמליים חזקים. יגואר טוענת לטווח נסיעה של 470 ק"מ לפי תקן WLTP המחמיר וזמן טעינה של 4 שעות בזרם DC או 13 שעות באמצעות זרם AC.
| יגואר i-Pace HSE אוטומטי | |
|---|---|
| יתרונות | כוח, ביצועים, שקט, מחיר, קידמה |
| חסרונות | טווח נסיעה מוגבל, העדר מנופי שליטה לוויסות הבלימה הרגרנטיבית מגלגל ההגה |
עיצוב ונוחות
יגואר i-Pace מציג עיצוב מושך וסופר מודרני, אך אינו זועק את בשורת החשמל. ממדיו של היגואר הגדול מתבלטים בזכות רוחב מכובד של 1,890 מ"מ, אך אורך של 4,680 מ"מ וגובה של 1,570 מ"מ, יוצרים פרופורציות שבין רכב פנאי למשפחתית גדולה. אורכו הנדיב של בסיס הגלגלים (2,990 מ"מ) מתאים יותר לסגמנט מכוניות הסלון ומתאפשר בזכות ויתור על מנוע, תיבת הילוכים ומכלולים נוספים, ויוצר סרחי עודף קצרים מלפנים ומאחור.
הפרופורציות יחד עם שפת העיצוב העכשווית של המותג, יוצרות עיצוב דינמי ויפייפה, עם מכסה תא קדמי קצר וחלק אחורי ספורטיבי עם גופי תאורה צרים, שמשה המשתפלת לאחור, וספויילר נאה. מהצד מתבלטות ידיות הדלתות השקועות התורמות למראה מודרני לצד הפחתת רעשי רוח וגרר. חישוקי ה- 20 אינץ' משלימים את ההופעה המרשימה.
תא הנוסעים משדר פרימיום מכל עבר בזכות חומרים משובחים ועיצוב בקווים נקיים המשלב 3 מסכים. במרכז הקונסולה מסך עבור מערכת המולטימדיה, ותחתיו מסך מגע נוסף לשליטה על מערכת בקרת האקלים המפוצלת. בתחתית הקונסולה משטח טעינה אלחוטי חבוי ומשני צידיו קורות דקות ודקורטיביות משובצות פקדים. במקום בורר ההילוכים הקלאסי תמצאו לחצנים לבחירת מצב הנסיעה. לוח המחוונים דיגיטלי אף הוא ומאחוריו מקרן תצוגה עילית המציג על השמשה הקדמית תמונה צבעונית וברורה.
בלילה מתחנף היגואר בתאורת אווירה רכה הזמינה במגוון צבעים. שילוב הצבעים הבהירים עם ריפודי העור האיכותיים תורמים לאווירה בתא הנוסעים. הדשבורד עשוי מחומר רך ואיכותי וכך גם רוב חומרי הדיפון פרט לאלו התחתונים. רוב הפקדים והמנופים איכותיים ומספקים פידבק נעים, איכות ההרכבה טובה, והנדסת האנוש מוצלחת.
המושבים הקדמיים המאווררים משלבים בין נוחות ותמיכה בצורה מעולה. ניתן למצוא תנוחת נהיגה שולטת ונוחה באמצעות כוונון חשמלי למושבים הקדמיים הכולל גם כוונון תמיכה לגב התחתון, והגה עם כוונון ידני לגובה ולעומק. תנוחת ישיבה גבוהה, קו חלונות נמוך ושמשה קדמית עצומת ממדים, מקנים שדה ראיה טוב לכל הכיוונים ותחושה אוורירית מאוד. עם זאת, בחודשי הקיץ החמים צפוי המזגן לעבוד קשה יותר, במיוחד עקב גג פנורמי נטול וילון.
המרווח לנוסעים טוב מאוד מלפנים ומאחור בזכות רצפה שטוחה לחלוטין ובסיס גלגלים נדיב. רק מרווח הראש יפריע לנוסעים גבוהים במושב האחורי עקב הגג המשתפל והמושב הגבוה. נוסעי המושב האחורי יהנו מפתחי אוורור יעודיים וחלונות כהים. הכניסה והיציאה מהרכב נוחות בזכות מפתח דלתות רחב, אך לא תקבלו כאן את תחושת הטיפוס לגובה המוכרת מרכבי פנאי גדולים.
בתא הנוסעים תאי אחסון רבים והשימושי ביניהם נמצא מתחת למשענת היד וכולל שני שקעי USB ושקע 12V. תא המטען בנפח עצום של 656 ליטרים ומתחת למכסה הקדמי 27 ליטרים נוספים לאחסון. מפתח תא המטען רחב דיו, גבוה מעט ונוח לשימוש יומיומי. מתחת לרצפת תא המטען גלגל חלופי בגודל מלא.
רכב המבחן ברמת אבזור HSE הבכירה מצוייד במתלי אוויר המוצעים בגרסת הבסיס SE בתוספת 9,500 ₪. מתלי האוויר מעניקים נוחות נסיעה מעולה עם יכולת ספיגת שיבושים ורמת שיכוך אשר יעלימו את רוב מפגעי האספלט העירוני. כאן בולט לטובה אחד היתרונות הבולטים של מערכת הנעה חשמלית. היעדרם של מנוע, גיר, ומכלולי הנעה מסורתיים, יוצרים נסיעה חלקה ושקטה מאין כמותה. במהירויות עירוניות, כשרעשי הכביש והרוח נמוכים, מציע היגואר המחושמל רמות שקט נדירות.
יצרניות הרכב השקיעו לאורך עשורים בפיתוח מנועים חלקים ושקטים, ובהפחתת ויברציות באמצעות פיתוח תושבות מנוע וגיר חדישות, שימוש במתכות בעלות חיכוך נמוך, דיוק ותזמון פעולות של עשרות חלקים נעים, שימון רב נקודתי, ועוקה יבשה. יחידת הנעה חשמלית הינה בגדר טכנולוגיה פורצת דרך בעניין זה הודות למיעוט חלקים נעים. המערכת החשמלית כוללת סוללה, זוג מנועים המורכבים מסליל ומגנט, והעברה ישירה של הכוח אל הגלגלים המניעים ללא צורך בתיבת הילוכים. לא תמצאו כאן מנוע מורכב, מערכת פליטה, מיכל דלק, משאבת דלק, סטרטר, רדיאטור לקירור מנוע, וגל הינע. ברכב חשמלי אין התנעה, יניקה, דחיסה, שריפה, ופליטה, אלא רק פעולה חלקה ושקטה.
מעבר על פסי האטה ושיבושים גליים מרוסנים ע"י הבולמים ומצדיקים את המוניטין הקלישאתי של התנועה החתולית שדבק ביגואר לאורך השנים. מחוץ לעיר איכות הנסיעה מצויינת וגלי האספלט מרוסנים גם הם ע"י מתלי האוויר המוצלחים. כשהמהירות גוברת, מקבלים רעשי הרוח והכביש משנה תוקף בהעדרו של רעש המנוע המעפיל ברכב רגיל על שני מרכיבי הרעש האחרים. בכל אופן בידוד הרעשים טוב מאוד ומתקבלת איכות נסיעה כוללת נעימה ביותר. מערכת השמע מבית מרידיאן כוללת 15 רמקולים בהספק 825W ומפיקה צליל נקי עם פיזור קול טוב ובאס מעולה.
צמד המנועים החשמליים המניעים את שני הצירים יוצרים למעשה מערכת הנעה כפולה חכמה אך ירידה לשבילי כורכר חושפת נסיעה קופצנית בשל צמיגי כביש בחתך 50 על חישוקי 20 אינץ', כך שעדיף לוותר מראש על ירידה לשטח חרף הקשר המשפחתי ללנד רובר. למרות הממדים המכובדים, אין קושי מיוחד לתמרן את החתול הבריטי ברחובות תל אביב הצרים, בין היתר הודות לשדה הראיה המצויין כמו גם מצלמות היקפיות 360 מעלות וחיישני חניה היקפיים.
ביצועים
יגואר i-Pace מצוייד בשני מנועים חשמליים, אחד בכל סרן, המסונכרנים ביניהם באמצעות מגנט קבוע ומספקים יחד 400 כ"ס ומומנט מרבי של 70 קג"מ. המנועים מקבלים את האנרגיה מסוללות ליתיום-יון בקיבולת 90kWh ומספקים תאוצה 0-100 קמ"ש תוך 4.8 שניות. תחילת הנסיעה מעט מוזרה או מיוחדת. התנעה לא יוצרת הרבה רעש וצלצולים וכמעט אינה מורגשת. לחיצה על מתג D מכניסה את המנועים לתנועה קדימה ולחיצה על דוושת התאוצה מתחילה בתנועה חרישית. עזיבת הדוושה מפעילה בלימה רגנרטיבית, המנצלת את האנרגיה הקינטית לטובת בלימה וטעינת הסוללה.
ישנן 3 אפשרויות לעצימות הבלימה. חזקה, מתונה או כבויה. מנגנון זה מהווה למעשה את השוני העיקרי מבחינת תחושה בנסיעה ברכב חשמלי מלא ביחס לרכב המונע במנוע בעירה פנימית. ניתן לנתק את המערכת, כך שעזיבה של דוושת הבלם לא תגרום להאטה, אך לאחר התרגלות קצרה קשה להבין איך נהגנו עד כה ללא המערכת הזו. במצב הבלימה החזקה, כמעט מתייתר הצורך בשימוש בדוושת הבלמים וניתן להגיע לעצירה מוחלטת עם תכנון ותזמון טוב של התאוצה ועזיבת דוושת התאוצה.
הבלימה הרגנרטיבית תורמת להאטת בלאי הבלמים וסיוע בטעינת הסוללה לצד הפחתת משימות נהיגה מהנהג. להאטה מיידית בעת הרפייה מהדוושה אלמנט בטיחותי בלתי מבוטל. היינו שמחים אם ביגואר היו טורחים להתקין מאחורי גלגל ההגה צמד מנופים לשליטה על ויסות הבלימה, כפי שניתן למצוא אף במכוניות עממיות כגון יונדאי איוניק חשמלית או מיצובישי אאוטלנדר PHEV.
מעיכת דוושת התאוצה מדביקה את גב הנהג למושב כדברי הקלישאה המוכרת. במנוע חשמלי שיא המומנט זמין החל מ- 0 סל"ד, מה שאומר שהיגואר השמנמן יוצא מהמקום עם 70 קג"מ בשרניים כבר מהמטר הראשון. היצרן מצהיר על נתון תאוצה 0-100 קמ"ש תוך 4.8 שניות ואנו הצלחנו להשיג נתון קרוב מאוד במדידות שביצענו. גם הדרך ל- 200 קמ"ש אינה ארוכה כלל אך העדרו המוחלט של רחש מנוע מעניק תחושה מיוחדת שדורשת הסתגלות. חובבי הרכב וגם אני מרכינים ראש על אובדן סאונד המנוע האהוב, אך אפילו אוהד שרוף של צליל מנוע ספורטיבי ומכור לפצפוצי שריפת דלק שכמותי, נותרתי בהלם לעוצמה שבשקט. דרגת זיהום האוויר הינה 1 מתוך 15.
בכביש המפותל, במצב דינמיק בבורר מצבי הנהיגה, מתקבלת התנהגות כביש רהוטה בעלת זוויות גלגול מדודות. יתרון נוסף של רכב חשמלי ששורטט ותוכנן להנעה חשמלית טהורה בלבד, הוא מרכז כובד סופר נמוך המתקבל בזכות התקנת המסה הקריטית ביותר של הסוללות ברצפת הרכב בין הצירים המניעים, כך שבניגוד לרכב קונבנציונלי אין מנוע כבד בחרטום המפר את איזון חלוקת המשקל שבין הסרנים. ההנעה הכפולה הנוצרת באמצעות שני המנועים מסייעת רבות לאחיזה מעולה המאפשרת יציאה חזקה ומהירה מפניות.
ניתן להכניס את היגואר הכבד בבטחה אל תוך עיקול ארוך ללא דרמות מיותרות, אך פניות קצרות וחדות יזכירו לנהג כי לא מדובר במכונית ספורט. המשקל הרב (2,208 ק"ג) בשילוב בסיס הגלגלים הארוך, פשוט אינם מאפשרים להיכנס לפניה בחדות, מה שיאלץ את הנהג הפזיז להאט את קצב תקיפת הפניות. בכבישים אלו מצאתי יתרון עצום בבלימה אשר מתרחשת מיד עם עזיבת דוושת התאוצה. ההגה מדויק אך חסר תקשורת לחלוטין, כרגיל בהגהים חשמליים, אך כאשר מתקרבים למגבלות האחיזה ניתן לחוש מהשלדה את העומסים העודפים. הבלמים משתלטים על המסה הכבדה ומציגים כושר בלימה מעולה ונשיכה חזקה כשצריך.
טווח נסיעה
הרכב החשמלי מתיימר לגמול את העולם מהתמכרותו רבת השנים לנפט גולמי. הטעינה החשמלית תאלץ להתבצע בשלב זה בעמדת טעינה ביתית כי עמדות הטעינה המהירות עדיין נדירות בישראל והתשתית לטעינת מכוניות חשמליות בישראל אינה רחבה מספיק. עובדה זו מהווה מכשול עיקרי ומגבירה את "חרדת הטווח" המוכרת ברכבים חשמליים. טעינת הסוללות לקיבולת 80% תימשך 10 שעות בעמדת טעינה ביתית, פחות משעה וחצי באמצעות עמדת טעינה בהספק 50kW, או כחצי שעה בעמדת טעינה מהירה בהספק 100kW.
בתחילת הדרך עם סוללה טעונה במלואה, הראה לוח המחוונים טווח נסיעה של 318 ק"מ אשר חושב לפי ממוצע הצריכה של הנסיעה שקדמה לטעינה הנוכחית. בפועל לאחר 150 ק"מ אגרסיביים, ירד הטווח ל- 80 ק"מ. ניכר כי בשימוש שפוי יהיה ניתן לנהוג כ- 300 ק"מ בטעינה מלאה. אמנם רחוק מנתון היצרן העומד על 470 ק"מ אך מספיק עבור רוב המשתמשים.
אמינות ועלויות אחזקה
בהיעדרם של מנוע, גיר, משאבת דלק ומכלולים מסורבלים, מתייתר הצורך בטיפולים המוכרים במנוע בעירה פנימית המצריך החלפת שמנים, מסננים, מצתים, ורצועות. צפוי כי תהיה לכך גם השפעה ישירה וחיובית על האמינות. הרכיב היקר אשר מתכלה במכונית חשמלית הינו מערך הסוללות, עליו ניתנת אחריות ארוכת טווח למשך 8 שנים.
בטיחות
במבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2018 זכה יגואר i-Pace לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 91% בסעיף הגנה על בוגרים, 81% בסעיף הגנה על ילדים ברכב, 73% בסעיף הגנה על הולכי רגל, ו- 81% בסעיף מערכות הבטיחות האקטיביות. ציון אבזור הבטיחות הישראלי עומד על 7 מתוך 8.
אבזור הבטיחות כולל בין היתר 6 כריות אוויר, חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס, התרעה על תנועה חוצה ביציאה מחניה, בקרת בטיחות ביציאה מהרכב, התרעה על עייפות הנהג, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים, וחניה אוטונומית. גרסת HSE הנבחנת מוסיפה גם מצלמות 360, ובקרת שיוט אדפטיבית עם מרכוז נתיב.
תמורה למחיר
גרסת הבסיס של יגואר i-Pace משווקת במחיר 454,000 ₪ וכוללת בין היתר את ממשק ה- Pro Duo infotainment המורכב משני מסכי מגע באמצעותם ניתן לשלוט על מרבית הפונקציות ברכב, מערכת שמע מבית מרידיאן בהספק 380W, מושבי ספורט בריפוד עור עם כיוונון חשמלי, זכרונות וחימום, תאורת אווירה, מערכת בקרת אקלים דו אזורית, כניסה והתנעה ללא מפתח, מראות צד עם קיפול חשמלי, דלת תא מטען חשמלית, תאורת LED מלאה, וחישוקי 20 אינץ'.
רמת האבזור הבכירה HSE עולה 508,000 ₪ ומוסיפה מתלי אוויר מתכווננים, גג פנורמי, מערכת שמע מבית מרידיאן בהספק 825W עם 15 רמקולים וסאב וופר, קירור וחימום למושבים הקדמיים, חימום למושבים האחוריים, ריפודי עור פרימיום, חלונות אחוריים כהים, דלת תא מטען נפתחת ע"י מחוות רגל, תצוגה עילית, ותאורת מטריקס LED.
יגואר i-Pace מציע מפרט חדשני ומיוחד המבשר על העתיד לבוא. כנקודת מוצא, זקוק הרוכש לחניה פרטית בה יוכל להתקין עמדת טעינה, ולהתאמת תוואי הנסיעה לטווח של עד כ- 300 ק"מ ריאליים. אם עברנו את החסמים הללו, יגואר i-Pace מציע חוויה ייחודית ואיכותית במחיר מציאה, עד כמה שניתן לכנות רכב בעלות של חצי מליון ₪. בזכות המיסוי הנמוך לו זוכים רכבים חשמליים, ועד אשר יתעוררו מקבלי ההחלטות וישביתו את ההזדמנות שנוצרה לצרכן, יקבל הרוכש רכב פנאי מרווח ומפנק עם ביצועים מדהימים, נסיעה חרישית ונינוחה, ועיצוב מסובב ראשים. יגואר i-Pace זוכה להיות מחלוצי מהפכת החשמל בישראל ומציע מוצר מבטיח ובשל. כעת נותר לראות כיצד יגיבו הלקוחות ליגואר הצמחוני.
| יגואר i-Pace HSE אוטומטי | |
|---|---|
| מנוע | שני מנועים חשמליים |
| הספק מרבי משולב | 400 כ"ס |
| מומנט מרבי משולב | 69.8 קג"מ |
| תיבת הילוכים | אין |
| יחידת הנעה | כפולה קבועה |
| אורך כללי | 4,680 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,890 מ"מ |
| גובה כללי | 1,570 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,900 מ"מ |
| מיכל דלק | אין |
| נפח תא מטען |
656 ליטרים + 27 בחרטום |
| משקל עצמי | 2,208 ק"ג |
| מהירות מרבית | 200 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 4.8 שניות |
| טווח נסיעה מרבי (יצרן) | 470 ק"מ |
| טווח נסיעה מרבי (מבחן) | 325 ק"מ |
| קבוצת זיהום | 1 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 כוכבים (2018) |
| רמת אבזור בטיחות |
7 (מתוך 8) |
| מחיר |
508,000 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025