וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
יונדאי וקיה עושות חיל בסגמנט הקרוסאוברים העממיים והמתחרות לא נשארות אדישות ומשגרות כל אחת בתורה נציג מטעמה. כעת משגרת מאזדה את ה- CX-30 אשר ממלא את המשבצת בין מאזדה CX-3 הקטן למאזדה CX-5 הגדול והיקר יותר.
| מאזדה CX-30 פרימיום 2.5 ליטרים | |
|---|---|
| יתרונות | תא נוסעים, מנוע 2.5 ליטרים חזק, התנהגות כביש |
| חסרונות | נוחות בינונית, צריכת דלק, חסר מראה שטח גבוה, שימושיות |
עיצוב ונוחות
מאזדה CX-30 מהווה למעשה גרסת קרוסאובר מוגבהת של מאזדה 3 המשפחתית. העיצוב המרשים של מאזדה CX-30 כולל שבכה קדמית מושחרת אשר משני צידייה גופי תאורה צרים מסוג LED מלא, ואת שלושתם תוחם פס כרום עבה. תפיחות משמעותיות מעל בתי הגלגלים וקו חלונות הנמתח מעלה ככל שמתקרבים לקורה C המושחרת, יוצרים מראה דינמי. בקצה השמשה האחורית ספויילר מובנה ובפינות הפגוש האחורי שני פתחי מפלט כסופים להשלמת המראה הספורטיבי.
מרווח הגחון מכובד ביחס לסגמנט ועומד על 175 מ"מ, אך גובה של 1,540 מ"מ (105 מ"מ יותר ממאזדה 3) מקנה למאזדה CX-30 מראה של משפחתית מוגבהת מעט ולא מראה של רכב שטח מסוקס, למרות איפור שטח הכולל קשתות גלגלים, פגושים וחצאיות צד מפלסטיק מושחר. גם אורך של 4,350 מ"מ ורוחב של 1,795 מ"מ קטנים מהממוצע בקטגוריה. בזכות הממדים הקומפקטיים מתקבלת יכולת תמרון מצויינת בעיר.
תא הנוסעים זהה לחלוטין למאזדה 3 החדשה ומהווה יתרון בולט של מאזדה CX-30. העיצוב נקי וכולל שני מפלסים, מיעוט פקדים פיזיים, וצג מולטימדיה צף בגודל 8.8 אינץ' המוטה לכיוון הנהג. החומרים רכים ואיכותיים בחלקים העליונים. בגרסת פרימיום הנבחנת, הגימורים הפנימיים בדלתות ובחלקו העליון של הדשבורד בצבע חום תרמו רבות לתחושת העושר. ממשק מערכת המולטימדיה פרקטי ונשלט באמצעות חוגה הממוקמת בקונסולה שבין המושבים. לוח המחוונים, על אף היותו דיגיטלי למחצה, מינימליסטי גם הוא ונמנע מגרפיקה מצועצעת מיותרת.
סידור פתחי המיזוג מיוחד, כך שאלו של הנהג ממוקמים בצידי לוח המחוונים ואלו של הנוסע מוטמעים במפלס השני מתחת לדשבורד. גם הנוסעים מאחור זוכים לפתחי מיזוג משלהם. ניכר כי פילוסופיית המינימליזם גרמה לאנשי מאזדה לוותר על תאורת אווירה אשר נחשבת כפרט חיוני להקניית נופך יוקרתי בתא הנוסעים.
תנוחת הישיבה מעט גבוהה מרכב פרטי ומציעה שדה ראיה עדיף, אך לחלק מהנהגים תחסר תחושת הגובה המבוקשת. המושבים טובים ותומכים, ובפרט מושב הנהג אשר כולל כיוונון חשמלי עם שני זכרונות והקשחה לאיזור הגב התחתון. איכות ההרכבה הדוקה כיאה למאזדה ודיפוני התא שומרים על דממה מוחלטת בכל תנאי הדרך.
אותו מינימליזם תורם גם להנדסת אנוש טובה. ישנם מעט מאוד פקדים פיזיים והם נמצאים במיקום נכון ונגיש. התצוגה העילית בגרסה זו מציגה ישירות על השמשה הקדמית את מהירות הרכב והתרעות ממערכות הבטיחות, והינה ברורה יותר לקריאה באופן משמעותי ביחס לתצוגות עיליות המוקרנות על שקף ייעודי.
המרווח בתא הנוסעים טוב אך לא מזהיר. במושבים הקדמיים לא יחסר מקום אך יושבי המושב האחורי יאלצו להסתפק במרווח רגליים סביר בלבד בשל בסיס גלגלים באורך 2,655 מ"מ. הנוסע במרכז המושב האחורי ייצור צפיפות לשני הנוסעים מצידיו ויסבול ממושב נוקשה וממדרגת הינע בולטת מעט אשר תפריע לרגליו. מרווח הראש במושב האחורי סביר בהחלט והמושבים הצידיים נוחים גם בנסיעות ארוכות. קו החלונות מאחור המטפס מעלה, יחד עם החלונות הכהים, יוצרים סביבה פחות אוורירית לילדים.
פתרונות האחסון בסביבת תא הנוסעים כוללים תא כפפות קטן ונטול תאורה, ותא אחסון עמוק בין המושבים. בתחתית הקונסולה המרכזית מחזיקי כוסות ומדף לסמארטפון. תא המטען בנפח 430 ליטרים שימושיים אך אינו שופע פתרונות עיגון. מאידך, פתיחה חשמלית, שפת הטענה נמוכה ומפתח רחב מקלים מאוד על העמסת מטען. בתחתית התא נמצא גלגל חלופי זמני עם חישוק פלדה. הכניסה והיציאה ממאזדה CX-30 נוחות למדי וטבעיות.
נוחות הנסיעה בינונית ולא יותר. כיול המתלים נוקשה לטובת תגובות חדות ואחיזת כביש גבוהה, כך שבדרך כלל נוחות הנסיעה סבירה, אך חלק ממפגעי העיר אינם מרוסנים בצורה מספקת ומצליחים לטלטל את המרכב בנסיעה איטית. בחירתה של מאזדה במתלה אחורי מסוג קורת פיתול במקום מתלה רב חיבורי יקר שאפיין את מאזדה 3 הקודמת, יוצר תנועות מיותרות בציר הרוחב. מחוץ לעיר מתקבלים ריסון ראוי של גלי הכביש ויציבות כיוונית טובה. השקט בתא הנוסעים נשמר עד למהירות 110 קמ"ש ובמהירות גבוהה יותר חודר רעש מסויים בעיקר מכיוון בתי הגלגלים. הציון עבור בידוד הרעשים ועידון הנסיעה גבוה מהממוצע בסגמנט.
ביצועים
מאזדה מתעקשת להישאר נאמנה למתכון הישן והטוב של מנוע אטמוספרי ותיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית, ומוכיחה כי שילוב זה עדיין רלוונטי גם בימים שמנועי טורבו ותיבות הילוכים רובוטיות ורציפות תופסים נתח משמעותי. למבחן שלנו התייצב מאזדה CX-30 עם מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים בהספק 195 כ"ס ומומנט של 26.3 קג"מ המגיע ב- 4,000 סל"ד, המשודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. יחידת הכוח פועלת בצורה חלקה ויעילה, הביצועים מעולים, התגובות מהירות, והעברות ההילוכים נטולות טלטולים ורעשים.
התאוצה מעמידה למאה קמ"ש אורכת 8.5 שניות. תיבת ההילוכים הזריזה יודעת לפצות על העדר זמינות הכוח בסל"ד נמוך בהשוואה למנועי טורבו ושומרת את המנוע בתחום היעיל. במקרה הצורך יודעת התיבה להוריד שלושה הילוכים במהירות ובאופן נינוח. בסמוך לבורר העברת ההילוכים שוכן מתג S ולחיצה עליו מעבירה את הרכב למצב ספורט ומשנה לחלוטין את אופי תפקוד התיבה והמנוע. התגובות הופכות עצבניות וחדות, יחד עם שמירת המנוע בסל"ד גבוה והורדות הילוכים תכופות. פעולת המנוע חלקה והוא מטפס בקלילות עד ל- 6,500 סל"ד, אך מעל 4,000 סל"ד קולו רועם ומורגש בתא הנוסעים. מנופי העברת הילוכים מגלגל ההגה שותפים נהדרים לנהיגה ספורטיבית ומאפשרים למצות את מלוא יכולתה של יחידת ההנעה.
היכולת הדינמית היא ללא ספק גולת הכותרת של מאזדה CX-30. השלדה חדה ומתקשרת, וממש כיף לנהוג עם הרכב בכביש מפותל. ההגה בעל תחושה מעולה ואפילו מציע מידת תקשורת עם הגלגלים הקדמיים - תכונה נדירה מאוד במכוניות מודרניות. כניסה מהירה לעיקול מתבצעת בחדות ובתוך העיקול מתקבלת אחיזה טובה עם מעט זוויות גלגול ותקשורת מהנה עם השלדה וההגה. גם יחידת ההנעה המעולה מתגלה כפרטנרית מושלמת בתנאים אלו ומאפשרת צליחת כבישים טכניים במהירות גבוהה ובבטיחות. לא מדובר ביכולת ספורטבית של ממש אך ביחס למתחרות בסגמנט הקרוסאוברים, היכולת הדינמית בהחלט מרשימה. הבלמים מצויינים גם הם ואינם מאבדים מיכולתם תחת עומס, אם כי היינו שמחים לנשיכה ראשונית חזקה יותר.
צריכת דלק
צריכת הדלק של מאזדה CX-30 רחוקה מלהרשים והיא תוצאה של שימוש במנוע אטמוספרי גדול ותיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית. במהלך ימי המבחן החמים שכללו נסיעה מאומצת, עמדה צריכת הדלק על 10.2 ק"מ לליטר, רחוק מנתון היצרן המצהיר על 14.7 ק"מ לליטר, אך הגיוני לאור תנאי הנהיגה. מיכל דלק בנפח 51 ליטרים צפוי לספק טווח נסיעה של כ- 500 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 10 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
מאזדה נהנית בישראל מתדמית אמינות טובה שנתמכת באלפי רכבים מדגמים ותיקים שעדיין נעים על הכביש. סקר שערך ארגון Consumer Reports בארצות הברית בשנת 2019 תומך בכך ומדרג את מאזדה במקום הרביעי מתוך 28 יצרנים, אחרי טויוטה, סובארו ולקסוס. מדובר בעליה של 8 מקומות ביחס לדירוג בשנת 2018. סקרים שערך ארגון J.D. Power המודדים את כמות התקלות ל- 100 רכבים מראים נתונים פחות מעודדים. בגרמניה דורגה מאזדה במקום ה- 13 מתוך 23 יצרנים עם 114 תקלות לכל 100 כלי רכב, קרוב מאוד לממוצע שעמד על 115 תקלות. בארצות הברית לעומת זאת דורגה מאזדה במקום ה- 21 מתוך 32 יצרנים עם 159 תקלות לכל 100 כלי רכב לעומת ממוצע שעמד על 136 תקלות.
מאזדה CX-30 משווק עם אחריות מלאה לשנתיים ללא הגבלת ק"מ, ובנוסף אחריות לשנה השלישית או עד 100,000 ק"מ, המוקדם מבניהם. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים יפורסמו כאן בקרוב.
עלויות הביטוח הן 1,600 ₪ לביטוח חובה ו- 7,500 ₪ לביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא תביעות ושלילת רישיון בשלוש השנים האחרונות.
בטיחות
ארגון Euro Ncap בחן את מאזדה CX-30 בשנת 2019 והעניק לו ציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 99% בהגנה על נוסעים בוגרים, 86% בהגנה על ילדים, 80% בהגנה על הולכי רגל, ו- 77% על תפקוד מערכות הבטיחות.
אבזור הבטיחות עשיר וכולל 7 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית הפעילה גם בעצירה מלאה וחזרה לתנועה, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית עד למהירות 80 קמ"ש, סיוע בבלימה במהירויות בין עירוניות, תיקון סטייה מנתיב הנסיעה עם התרעת רטט בגלגל ההגה, מערכת לניטור שטחים מתים כולל התרעה על כניסה לנתיב חסום, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, והתרעה על עייפות הנהג. גרסאות אקסלוסיב ופרימיום מוסיפות גם פנסים עוקבי פניה. ציון אבזור הבטיחות על פי משרד התחבורה הישראלי עומד על 7 מתוך 8.
תמורה למחיר
מחירו של מאזדה CX-30 עומד על החל מ- 152,000 ₪ לגרסת קומפורט עם מנוע 2.0 ליטרים בהספק 165 כ"ס, ומגיע עד למחיר של 182,00 ₪ לרכב המבחן בגרסת פרימיום עם מנוע 2.5 ליטרים בהספק 195 כ"ס.
רמת אבזור קומפורט הבסיסית כוללת בין היתר מערכת מולטימדיה דוברת עברית עם מסך בגודל 8.8 אינץ' ותמיכה בממשקי Apple CarPlay ו- Android Auto, התנעה ללא מפתח, בלם חניה חשמלי עם פונקציית Auto Hold, לוח מחוונים עם מסך בגודל 7 אינץ', חיישני אור וגשם, תאורת לד מלאה מלפנים ומאחור, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.
גרסת אקזקיוטיב מוסיפה חלון גג, מראה מרכזית מונעת סינוור, מנופי העברת הילוכים מגלגל ההגה, וכניסה ללא מפתח. גרסת פרימיום תוסיף כיוונון מושב נהג חשמלי, פתיחת דלת תא מטען חשמלית, ריפודי עור, מראה מרכזית חסרת מסגרת, ותצוגה עילית.
מאזדה CX-30 הינו מתחרה ראוי בקטגוריית הקרוסאוברים המשפחתיים ומחירו גבוה ביחס למתחריו הישירים. מאזדה CX-30 ניחן בתא נוסעים איכותי, עיצוב מוקפד, יכולת דינמית ראויה ואיכות נסיעה כוללת טובה. גובהו שאינו מיתמר ביחס למתחרים הפופולריים ומרווח פנימי שאינו מתבלט, עשויים לעמוד לו לרועץ בקטגוריה בה גובה המרכב מהווה פרמטר חשוב לרוכשים. מאזדה CX-30 פונה ללקוחות המעריכים עידון וייחודיות, כמו גם יכולת דינמית המגובה במנוע מצויין בגרסת 2.5 ליטרים הנבחנת.
| מאזדה CX-30 פרימיום 2.5 ליטרים | |
|---|---|
| מנוע | בנזין 4 צילינדרים 2,488 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 195/6,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 26.3/4,000 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,395 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,795 מ"מ |
| גובה כללי | 1,540 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,655 מ"מ |
| מיכל דלק | 51 ליטרים |
| נפח תא מטען |
430 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,561 ק"ג |
| מהירות מרבית | 204 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 8.5 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 14.7 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 10.3 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 10 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro Ncap | 5 כוכבים מתוך 5 (2019) |
| רמת אבזור בטיחותי |
7 (מתוך 8) |
| מחיר |
182,000 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025