וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
פורד פוקוס טיטניום החדשה 2020 תנסה לעשות את מה שקודמתה בתפקיד לא הצליחה. שני הדורות הראשונים של פורד פוקוס יוצרו בין השנים 1998 עד 2011 וידעו לספק למותג מוניטין של אמינות, בטיחות ואיכות גבוהות. הדור השלישי הגיע ארצה ב-2011 ולמרות שעמד בראש טבלת המכירות בשנת 2012, צנחו נתוני המכירות של הדגם עקב בעיות אמינות רבות של הגיר הרובוטי. גם מתיחת הפנים של הדור השלישי, שבמסגרתה קיבלה פורד פוקוס יחידת הנעה חדשה ושונה לחלוטין, לא הצליחה להחזיר את הרוכשים לאולמות התצוגה וייבוא פורד פוקוס לישראל הופסק.
| פורד פוקוס סדאן טיטניום 1.0 ליטר טורבו | |
|---|---|
| יתרונות | מחיר, נוחות נסיעה, אבזור בטיחות |
| חסרונות | מנוע 1.0 ליטר אנמי, צריכת דלק עירונית |
הדור הרביעי של פורד פוקוס מנער מעליו את כל הרכיבים הבעייתים מהם סבל הדור הקודם. כל הדגמים משווקים עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית פלנטרית עדכנית ומנועי טורבו מודרניים. למבחן שלנו התייצבה פורד פוקוס סדאן ברמת אבזור טיטניום עם מנוע טורבו בנזין מסדרת EcoBoost בנפח 1.0 ליטר המפיק 125 כ"ס. המחיר תחרותי מאוד ביחס לרמת האבזור הנדיבה ועומד על 129,900 ₪.
עיצוב ונוחות
לפורד פוקוס סדאן החדשה צללית נמוכה וזורמת עם קווים נקיים לכל אורכה. יחידות התאורה כוללות תאורת יום נאה מסוג LED ופנסי ערפל. למכסה המנוע שתי תפיחות כוח המסתיימות בגריל הקדמי. מאחור שילבה פורד יחידות תאורה מסוג LED עם עיצוב אלגנטי וייחודי. סמל המותג ושם הדגם כתובים בגדול במרכז דלת תא המטען שקיבלה שפה בולטת, ועל גג הרכב בולטת אנטנת סנפיר מוקפדת. מימדיה של פורד פוקוס נדיבים. אורכה 4,647 מ"מ, רוחבה 1,825 מ"מ, גובהה 1,452 מ"מ, ובסיס הגלגלים נמתח על פני 2,700 מ"מ.
פנים הרכב מאופק אך שומר על מראה עדכני. שילוב הצבעים כהה ולמעט פס בגימור אלומיניום מוברש מעל תא הכפפות ובדלתות, האווירה מעט אפרורית כמו ברוב הדגמים בסגמנט המשפחתיות. בשעות החשיכה נדלקת תאורת אווירה בצבע טורקיז המשפרת את המצב. הפנל העליון עושה שימוש בפלסטיק בעל מראה פשוט אך נגיעה בו מגלה חומר רך ונעים למגע. פתחי המיזוג קיבלו נגיעות כרום ופקדי בקרת האקלים זכו למתגים נפרדים המאפשרים שליטה בכל צד בנפרד. באופן בולט לא נעשה כאן ניסיון לחסוך במתגים והתוצאה טובה. בורר ההילוכים בתצורת חוגה המעניקה תפעול נעים והייטקי. החוגה נמצאת בפנל פקדים המעוצב היטב ומעוטר בכרום ובתאורת אווירה. ההגה מחופה עור ורך למגע, דרכו נראה לוח מחוונים בעל מראה נקי וצג דיגיטלי במרכזו.
תא הנוסעים מאורגן היטב והנדסת האנוש מוצלחת לרוב אך לעיתים מעט מבלבלת. פיזור הכפתורים מעט מסורבל. פקדי בקרת השיוט האדפטיבית ופקדי עוצמת השמע מותקנים בצידו השמאלי של ההגה, ובצד הימני פקדי השליטה על צג המידע בלוח השעונים ופקדי מערכת המולטימדיה. לא מצאנו חיווי לתחנות הרדיו על המסכים גם בזמן העברת תחנות, והמעבר למסך הרדיו דורש מספר לחיצות והסטת מבט מהכביש. ל הפקדים ברורים ומגיבים היטב. גם מסכי המערכת המוצגים במסך המגע בגודל 8 אינץ' ברורים ואינטואיטיביים.
איכות החומרים טובה וכך גם איכות ההרכבה. חומרים קשיחים או בעלי צליל חלול וזול פגשנו כמקובל רק בחלקים התחתונים של תא הנוסעים. הפנל העליון, ההגה, משענת היד, דיפוני הדלתות וכל המתגים מרגישים חסונים ואיכותיים. בדי הריפוד אינם בעלי מראה יוקרתי אך נעימים למגע.
הכניסה אל המושבים הקדמיים נוחה בזכות מפתח דלתות רחב המפצה על מיקום מושבים נמוך. המרווח מלפנים טוב לכל הכיוונים הודות לתנוחת ישיבה נמוכה המשאירה מרווח ראש טוב. המושבים הקדמיים נוחים ומספקים תמיכה טובה גם בנסיעות ארוכות הודות לבסיס ארוך המעניק תמיכה כמעט עד הברכיים, מסעד גב עם תמיכה מתכווננת, ואפשרויות כוונון גמישות המאפשרות תנוחת נהיגה טובה.
שדה הראיה ממושב הנהג טוב הודות לשמשה גדולה וגובה נכון של קו חלונות הצד. קורות A ארוכות, רחבות, ומסתירות במעט את הנעשה משני הצדדים. מראות הצד קטנות ואינן מסתירות לנהג את שדה הראיה לצדדים, אך יעילות ומספקות ראות טובה לאחור.
בכניסה למושב האחורי יש להיזהר הן מהתקרה הנמוכה והן מחלון הדלת הבולט מאוד החוצה ויכול לפגוע בפנים או בחזה. המושב האחורי רחב ושטוח יחסית, ובעזרת מרווח רגליים טוב ורצפה כמעט שטוחה, יכולים שלושה בוגרים להתמקם כאן, אך הנוסע האמצעי לא יקבל מושב הולם. ניתן לעגן שני מושבי תינוקות בעיגון Isofix. הנוסעים מאחור זוכים לחלונות כהים ושקע טעינה V12 אך תמוה שאין פתחי מיזוג אחוריים.
פיזור תאי האחסון שימושי. בתחתית הקונסולה תא פתוח עם משטח טעינה אלחוטי ושקעי טעינה. בין המושבים מחזיקי כוסות עם לשונות אחיזה יעילות. התאים בארבעת הדלתות כוללים גם מקום לבקבוקים. תא הכפפות חסר דיפון אך מואר. ישנו תא לארנק מתחת למתג האורות, ומגירת משקפי שמש מורכבת בפנל התאורה העליון. היושבים מאחור נהנים מכיסי רשת בגב המושבים הקדמיים ומצמד מחזיקי כוסות במשענת היד האחורית.
לפורד פוקוס סדאן תא מטען נדיב בנפח 511 ליטרים אך מבנהו העמוק וסף ההטענה הגבוה דורשים גמישות כדי להגיע אל מעמקי התא. התאורה ודיפון התא בסיסיים, כמו גם זרועות דלת תא המטען החשופות. תא המטען רחב אך נטול פתרונות לעיגון מטען. המושב האחורי מתקפל בלחיצת כפתור בתצורת 60:40 ויוצר רצפת תא מטען ארוכה שאינה אחידה בגובהה. מתחת לרצפת תא המטען גלגל חלופי זמני מפלדה.
עם היציאה לדרך מתגלה נוחות נסיעה טובה. מפגש לא מתוכנן עם מהמורה לא יביא לסגירת מהלך המתלה אך ישמיע רעש מאזור בתי הגלגלים. על כביש מצולק מאפשרת פורד פוקוס נוחות נסיעה טובה אך מעט רועשת, ובמקרים קשים נשמעו גם רעשי פלסטיקה. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה והריסון משתפרים. בידוד הרעשים סביר והשקט בתא הנוסעים נשמר לרוב גם במהירויות גבוהות, אם כי רעשי רוח נוכחים ברכב מעל 110 קמ"ש.
ביצועים
לפורד פוקוס 2020 ברמת אבזור טיטניום מנוע טורבו בנזין שלושה צילינדרים מסדרת EcoBoost בנפח 1.0 ליטר המפיק 125 כ"ס ב- 6,000 סל"ד ומומנט של 17.33 קג"מ ב- 1,400-4,500 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 8 הילוכים אוטומטית פלנטרית הכוללת מצבי ספורט וחסכון אך נטולת אפשרות לתפעול ידני. נתוני היצרן מציגים תאוצה 0-100 קמ"ש תוך 10.2 שניות ובמבחן שלנו הצלחנו לסיים את המיאוץ תוך 12.0 שניות. המהירות המרבית עומדת על 198 קמ"ש.
תיבת ההילוכים עובדת טוב והיא נטולת קפיצות או העברות הילוכים מיותרות. היציאה מהמקום מעט כבדה אך עם העליה בסל"ד מתעורר המנוע לחיים. עקומת הכוח ליניארית ואין קפיצות כוח. תחת עומס נשמע שאון המנוע אך ברמה סבירה וצלילו דומה למנועי 3 צילינדרים מוגדשים אחרים. הביצועים סבירים אך מורגש כי חסר כוח למנוע. מצב ספורט ישנה את תגובות התיבה וישאיר אותה בהילוך נמוך. מנגד, מצב חסכון יבחר את ההילוך הגבוה ביותר האפשרי בהתאם לתנאי הדרך.
התנהגות הכביש צפויה וקשה להוציא את הפוקוס משלוותה. בגרסה זו מזמינה פורד פוקוס את הנהג לנסיעה רגועה, אך אם תרצו מסוגלת פורד פוקוס לנהיגה בקצב מהיר. בעיקולים חדים תורגש שלדה מהודקת עם רכינה מועטה של המרכב. כניסה לעיקול חד במהירות גבוהה תביא איתה תת היגוי קל ונשלט. ההיגוי טוב ומדויק ואפילו מספק תקשורת טובה. הבלמים טובים ומספקים נשיכה ראשונית טובה, אפילו חזקה מדי לעיתים, מה שעלול לגרום להחלקה קלה והיגוי יתר בכביש מפותל ובנהיגה אגרסיבית. התחושה בדוושת הבלם נוטה להיות קשה ומעט עצית.
צריכת דלק
במהלך המבחן שלנו התקבלה צריכת דלק סבירה של 15 ק"מ לליטר בנסיעה בינעירונית רגועה ו- 9 ק"מ לליטר בנסיעה עירונית או במאמץ. בסוף המבחן נרשמה צריכת דלק משולבת של 11.7 ק"מ לליטר. מיכל דלק בנפח 52 ליטרים יאפשר טווח נסיעה של כ- 600 ק"מ בין תדלוקים. פורד פוקוס טיטניום עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.0 ליטר מקבלת דרגת זיהום 7 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
אמינות רכבי פורד נחשבת לבינונית, ובישראל היא עדיין נאבקת בתדמית גרועה שהשאירה פורד פוקוס מהדור הקודם. בדירוג האמינות של ארגון Cosumer Reports לשנת 2019 דורגה פורד במקום ה- 16 מתוך 28 יצרנים עם ירידה של מקום אחד ביחס לדירוג בשנת 2018. בסקר J.D. Power שנערך בשנת 2018 התברגה פורד במקום ה-17 מתוך 32 יצרנים בארה"ב, ובמקום ה-6 מתוך 23 יצרנים בגרמניה.
פורד פוקוס טיטניום משווקת עם אחריות מלאה לשלוש שנים או עד 100,000 ק"מ, המוקדם מביניהם. עם מנוע הבנזין מתבצעים הטיפולים אחת לשנתיים או בכל 30,000 ק"מ, ועם מנוע הדיזל מתבצעים הטיפולים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ.
בגרסת הבנזין אותה בחנו עומדת עלות הטיפול הראשון על 1,511 ₪, ועלות הטיפול השני 2,082 ₪. עלות הטיפולים הכוללת עד 60,000 ק"מ עומדת על 3,593 ₪ וממוצעת ביחס למתחרים. הטיפולים מתומחרים לפי תעריף שעת עבודה במוסך המרכזי וכוללים בדיקות על פי מפרט היצרן.
עלות פנס קדמי 4,914 ₪, עלות פנס אחורי 2,048 ₪, עלות מראת צד 807 ₪, עלות זוג צלחות בלם קדמיות 530 ₪, ועלות רפידות בלם קדמיות עומדת על 331 ₪. מחירי החלפים נמוכים מעט מהממוצע בסגמנט. כל המחירים כוללים מע"מ.
עלות ביטוח חובה לכל נהג מעל גיל 21 עומדת על כ- 1,700 ₪, ועלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא תביעות ושלילות רישיון עומדת על כ- 5,000 ₪.
בטיחות
פורד פוקוס נבחנה ע"י ארגון Euro NCAP בשנת 2019 וזכתה לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 96% בהגנה על בוגרים, 87% בסעיף הגנה על ילדים ברכב, 72% בהגנה על הולכי רגל, ו- 75% בסעיף מערכות הבטיחות.
אבזור הבטיחות כולל בין היתר 6 כריות אוויר עם אפשרות לביטול כרית האוויר במושב הנוסע דרך המסך המרכזי, מערכת בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, מערכת אקטיבית להתרעה ומניעת סטיה מנתיב הנסיעה כולל שמירת הרכב במרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת סיוע בבלימה לאחר תאונה למניעת תאונה משנית, אורות גבוהים אוטומטיים, ומערכת MyKey המאפשרת לשמור הגבלות בטיחות במפתח הרכב.
מערכות הבטיחות המתקדמות פועלות באופן מורגש ותזוזות ההגה עלולות להפריע לנהגים שאינם מורגלים בכך. ההתרעה הקולית היחידה נשמעת בעת ביטול מערכת המרכוז בנתיב הנסיעה, בדרך כלל עקב חוסר אחיזה בהגה. בקרת השיוט האדפטיבית כוללת אופציית זחילה בפקקים ועובדת טוב אפילו במדרון עם פיתולים חדים. פגמי המערכת מתגלים רק בצמתים או בכיכרות בהן מתקשה המערכת לעקוב אחרי הרכב מלפנים, כפי שראינו ברכבים רבים אחרים. משרד התחבורה הישראלי העניק לפורד פוקוס טיטניום ציון בטיחות של 7 מתוך 8.
תמורה למחיר
פורד פוקוס סדאן מוצעת ברמת אבזור טיטניום בלבד במחיר של החל מ- 129,900 ₪ (מחיר השקה 125,900 ₪). מפרט האבזור נדיב וכולל בין היתר מערכת מולטימדיה SYNC עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', צימוד ל- Apple Car Play ו- Android Auto, חיבור אינטרנטי, כניסה והתנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת ללא פתחי מיזוג אחוריים, משטח טעינה אלחוטי, בלם חניה חשמלי עם פונקציית AutoHold, תאורת אווירה, מצלמת חניה 180 מעלות, שמשות אחוריות כהות, חיישני תאורה וגשם, תאורת יום קדמית, תאורה אחורית מסוג LED, וחישוקי סגסוגת קלה בגודל 17 אינץ'.
פורד פוקוס חשובה למותג בישראל כדי לשפר את מעמדו בקרב קשה מול דגמים רבים ואיכותיים. פורד פוקוס החדשה נכנסת למערכה עם תג מחיר מפתה, אבזור בטיחות עשיר, ומראה מצודד אשר משך בימי המבחן תשומת לב גם מנהגי רכבים יקרים יותר. חסרונות פורד פוקוס החדשה מסתכמים במנוע 1.0 ליטר טורבו מעט אנמי ובצריכת דלק עירונית מעט גבוהה. פורד פוקוס החדשה הינה מכונית נוחה, חסונה, בטיחותית, ולא מתפתה לגימיקים עיצוביים אופנתיים.
| פורד פוקוס טיטניום סדאן אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין שלושה צילינדרים 999 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 125/6,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 17.3/1,400-4,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 8 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,647 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,825 מ"מ |
| גובה כללי | 1,452 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,700 מ"מ |
| מיכל דלק | 52 ליטרים |
| נפח תא מטען |
511 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,415 ק"ג |
| מהירות מרבית | 198 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 10.2 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 18.3 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 11.7 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 7 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro Ncap | 5 כוכבים מתוך 5 (2019) |
| רמת אבזור בטיחותי |
7 (מתוך 8) |
| מחיר |
129,900 ₪ (מחיר השקה 125,900 ₪) |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025