פיג'ו e-2008 החשמלי במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 29 דצמבר 2020
  • 0 תגובות

עידן הרכב החשמלי בישראל החל באופן לא רשמי לפני כשנתיים אך מתקשה לתפוס תאוצה של ממש, כאשר החסמים העיקריים מתמקדים במחיר רכישה גבוה, טווח נסיעה מוגבל, והעדר תשתית טעינה זמינה ומהירה. פיג'ו e-2008 נועד להביא את הבשורה החשמלית במחיר נגיש יחסית, בעטיפת קרוסאובר מצודדת החביבה על הקהל המקומי, שלצידה אחריות מורחבת. יצאנו למבחן במטרה לעמוד על טיבו של האריה החשמלי ולהבין למי הוא מתאים. למבחן התייצב פיג'ו e-2008 ברמת אבזור פרימיום שמחירו עומד על 164,900 ₪ בתוספת גג פנורמי בעלות 4,000 ₪ נוספים.

פיג'ו e-2008 פרימיום
יתרונות עיצוב, נסיעה שקטה, תאוצה מהירה, עלות אחזקה נמוכה
חסרונות נוחות עירונית, הנדסת אנוש, מחיר, טווח נסיעה

פיג'ו e-2008

עיצוב ונוחות פיג'ו e-2008 חשמלי

לדעת רבים מציג פיג'ו e-2008 את העיצוב היפה והמיוחד בסגמנט, עם שיק צרפתי ואלמנטים ייחודיים. החזית משדרת נוכחות רבה הודות לשבכה תלת ממדית אשר בגרסה החשמלית משלבת את צבע המרכב כסממן ייחודי לה. גופי התאורה הקדמיים משתלבים בהומוגניות עם השבכה והפגוש הקדמי, ותאורת יום מסוג LED בהשראת טפרי אריה היא כבר אלמנט עיצובי מעניין המזוהה עם המותג. מהצד בולט קו החלון האחורי הנמתח מעלה ויוצר פרופיל דינמי מחודד, וקורות מושחרות משלימות את מראה הגג הצף האופנתי. מאחור נבדלת גרסה זו בהעדרם של פתחי מפלט. עוד מצויד פיג'ו e-2008 בכל האלמנטים העיצוביים למראה שטח קשוח כגון קשתות גלגלים מושחרות, חצאיות פלסטיק מושחרות ומוטות נשיאה על הגג.

פיג'ו e-2008

רבות כתבנו על תא הנוסעים של דגמי פיג'ו המעוצב על פי פילוסופיית I-Cockpit הייחודית. עיצובו מודרני ועוטף עם מפלס עליון הכולל מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 7 אינץ' ולוח מחוונים דיגיטלי תלת מימדי בגודל 10 אינץ'. הבעיה בתצורה זו מתגלה בעת ניסיון למצוא תנוחת נהיגה מתאימה. אז מסתבר כי גלגל ההגה מסתיר בצורה גסה את לוח המחוונים. המגרעה הבולטת תפריע בעיקר לנהגים גבוהים אשר נאלצים להרים את ההגה המתכוונן למעלה. הנדסת האנוש בינונית ומוכרת מדגמי המותג. המסך המרכזי בעל ממשק גרפי מיושן ואיטי, ומערכת בקרת האקלים נשלטת באמצעות המסך בלבד, ללא פקדים פיזיים. מעבר לכך מדובר בתא נוסעים המעניק תחושה עוטפת ועשירה בזכות שימוש בחומרי דיפון רכים בחלקים העליונים ודיפון גומי רך בגימור דמוי קרבון בין שני המפלסים.

פיג'ו e-2008

מרווח הפנים בפיג'ו e-2008 טוב לנהג ולנוסעים. המושבים הקדמיים מציעים שילוב ראוי של נוחות ותמיכה צידית לצד מרווח מספק. מאחור מרווח ברכיים טוב בהתחשב בבסיס גלגלים באורך 2,605 מ"מ, ורק מרווח הראש עלול להיות גבולי מעט לנוסעים גבוהים. המושב האחורי יהיה נוח לשני בוגרים או לשלושה ילדים יחסית ואלו ייהנו משני שקעי USB לטעינה אך לא מפתחי מיזוג. הכניסה והיציאה מהרכב נוחות מאוד בזכות מפתח דלתות רחב ומושבים מוגבהים. מאחור דורשת הכניסה כיפוף מסוים עקב קו הגג המשתפל.

שדה הראיה לפנים ולצדדים ברור בזכות קו חלונות בגובה בינוני, אך ליקויי הנדסת האנוש ניכרים גם בבחירת מיקום מראות הצד במשולש שבפינת החלון הקדמי במקום על חלקן העליון של הדלתות בדומה לדגמים רבים של היצרנית. המשמעות היא פגיעה בשדה הראיה, למשל כאשר מביטים על הולך רגל בעת חציית מעבר חציה או על רכב שנכנס לכיכר. הראות לאחור לוקה בחסר עקב שמשה אחורית קטנה וקורות עבות, אך מצלמת רוורס וחיישני חניה היקפיים בעלי זיכרון צילומי להצגת הסביבה על המסך, פותרים את בעיית הראות בנסיעה לאחור ומהווים פתרון מוזל למצלמות היקפיות.

פיג'ו e-2008

בחלל הנוסעים שפע תאי אחסון, ביניהם תא עמוק ושימושי מתחת למשענת היד המרכזית, פתרון אלגנטי לאחסון שני סמארטפונים בקונסולה המרכזית כאשר אחד מהם כולל משטח טעינה אלחוטי, ותושבת לקיבוע הסמארטפון בזווית צפייה. תא המטען בנפח 405 ליטרים דומה לגרסאות הבנזין, ומציג סף הטענה מעט גבוה. קיפול המושב האחורי מסדר נפח מכובד אך אינו יוצר רצפת הטענה שטוחה. מתחת לרצפת תא המטען נמצאים ערכת תיקון תקרים וכבל טעינה.

פיג'ו e-2008 קיבל בגרסה זו מתלים קשיחים יותר ביחס לגרסת הבנזין על מנת לתמוך במשקל שנוסף עקב מערך הסוללות. כאן למעשה מתגלה פשרה מהותית בפלטפורמה אשר נועדה לשמש גרסאות בנזין וחשמל באחת. בנסיעה עירונית במהירות נמוכה מתקבלת חוויה קופצנית וקשיחה כאילו היה GTI קרבי. פעולת בולם סגורה עם מהלך ראשוני מוקשח מעבירים אל תא הנוסעים שיבושים חדים או בורות ביוב עמוקים. מחוץ לעיר בכביש מהיר נוחות הנסיעה טובה ויכולת השיוט נעימה תוך שמירה על רעשי כביש ורוח מינימליים. יכולת השטח, אשר נבחנה במשנה זהירות, מסתכמת כמצופה בצליחת שבילים סלולים עם יתרון עבירות ביחס לרכב משפחתי בזכות מרווח גחון עדיף.

ביצועים פיג'ו e-2008 חשמלי

פיג'ו e-2008 מצויד במנוע חשמלי בהספק 136 כ"ס ומומנט של 26.5 קג"מ. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 9.8 שניות והמהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל- 150 קמ"ש. סוללת ליתיום-יון בקיבולת 50 קוט"ש ממוקמת ברצפת המרכב ופועלת במתח 400V. טעינה מלאה משקע חשמל ביתי (מוד 2) אורכת 22.7 שעות, טעינה משקע תלת פאזי אורכת כ- 5 שעות, ושימוש בעמדת טעינה מהירה בהספק 100 kW תטעין 80% מקיבולת הסוללה תוך 25 דקות. מערכת ניהול תרמי תורמת לתוספת טווח נסיעה של כ- 50 ק"מ בין טעינות בזכות שימוש משולב של מערכת המיזוג והחימום של תא הנוסעים עם מערכת החימום והקירור של הסוללה על מנת לחסוך באנרגיה.

פיג'ו e-2008

יחידת הנעה חשמלית כוללת מעט מאוד חלקים נעים ביחס למנוע בעירה פנימית ולכן נהנה פיג'ו e-2008 מפעולה חלקה ושקטה, המתקבלת באופן מיידי ללא תיווך של תיבת הילוכים בין המנוע לגלגלים המניעים. מיידיות זו, יחד עם המומנט הזמין במלואו בכל רגע, מאפשרים תאוצות חזקות וחלקות. יציאה חזקה מהמקום מייצרת סחרור גלגלים שובב ולאחר מכן דחף חזק ולינארי עד למהירות המרבית. נהג שלא ישים לב למד המהירות (המוסתר כאמור על ידי ההגה הקטן) ימצא עצמו פורע חוק בתמימות עקב העדר צלילים או סממנים המעידים על מאמץ ומוכרים ממנועי בעירה פנימית.

בורר מצבי הנהיגה כולל שלושה מצבים אשר משפיעים על תגובת המצערת האלקטרונית. מצב חיסכון מניב תגובה רופסת ממש אך תורם לחיסכון באנרגיית הסוללה. מצב רגיל מציג איזון בין ביצועים לחסכון באנרגיה. מצב ספורט מחדד במעט את התגובות אך לטעמי מיותר ברכב חשמלי נטול תיבת הילוכים וצליל מנוע.

פיג'ו e-2008

משקל עצמי של למעלה מטון וחצי פוגע בהתנהגות הכביש של פיג'ו e-2008 ביחס לאחיו מונע הבנזין. אמנם מרכז הכובד נמוך וכיול המתלים הוקשח בהתאם, אך המסה, הקרובה למכונית סלון, מורגשת היטב. מי שבכל זאת ינסה לאתגר את הצרפתי הכבד בכביש מפותל, יגלה נטייה לתת היגוי במגבלות, זוויות גלגול מתונות, ומגבלות אחיזה ברורות. ההגה הקטן מתגלה כפרטנר חביב בכבישים מפותלים אך חסר תקשורת לחלוטין.

חסרו לי מאוד מנופי שליטה בעצימות הבלימה הרגרנטיבית מאחורי גלגל ההגה שכה חיוניים ברכב חשמלי ותורמים להעצמת היתרונות שבו. במקומם מצויד הדגם במצב B בבורר כיווני הנהיגה (אין בורר הילוכים כי אין תיבת הילוכים כאמור) המספק בלימה רגרנטיבית בעצימות קבועה. הבלמים טובים ותואמים את המסה הכבירה, אך בעלי תחושה מלאכותית מאוד.

טווח נסיעה פיג'ו e-2008 חשמלי

בנסיעת המבחן, שכללה טעינה מלאה אחת, נרשם טווח חשמלי ריאלי של 240 ק"מ בנהיגה עם מעט תאוצות חזקות והימנעות ממהירות גבוהה. טווח הנסיעה המרבי על פי נתון היצרנית אופטימי יותר ועומד על 320 ק"מ לפי תקן WLTP. כרכב חשמלי, דרגת זיהום האוויר הינה 1 מתוך 15.

פיג'ו e-2008

אמינות ועלויות אחזקה פיג'ו e-2008 חשמלי

תדמיתה של פיג'ו בישראל משתפרת בשנים האחרונות. רכב חשמלי אמור להציג אמינות גבוהה בשל פשטות מכנית, והעדר מנוע בעירה פנימית, מגדש טורבו, תיבת הילוכים, משאבת דלק, מתנע, אגזוז, ושאר רכיבים נעים ומתכלים.

אחזקתו של רכב חשמלי זולה בעשרות אחוזים ביחס למקבילו מונע בעירה פנימית. פרט לעלויות נמוכות ב- 80% בצריכת האנרגיה (עלויות הטעינה מול תדלוק), רכב חשמלי כמעט ואינו דורש טיפולים שוטפים כגון החלפת שמנים, פלאגים ופילטרים (פרט למזגן), והבלמים יזכו לאורח חיים ארוך יותר הודות לבלימה הרגרנטיבית. טיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 25,000 ק"מ. מחיר כל טיפול עומד על 578 ₪ כולל מע"מ כך שעלות הטיפולים במשך 3 שנים הינה נמוכה משמעותית מהממוצע בקטגוריה.

מחיר פנס ראשי עומד על 2,763 ₪, מחיר פנס אחורי 1,542 ₪, מחיר מראת צד 2,471 ₪, מחיר זוג רפידות בלם קדמיות 563 ₪, ומחיר זוג צלחות בלם קדמיות עומד על 1,000 ₪. כל המחירים כוללים מע"מ וזולים ביחס למתחרים בסגמנט.

פיג'ו e-2008

בסקר של ארגון J.D. Power שנערך בגרמניה בשנת 2019, הגיעה פיג'ו למקום ה- 16 מתוך 23 יצרנים, אך בסקר שערך הארגון בקרב נהגים בריטיים, זכתה פיג'ו במקום הראשון מתוך 25 יצרנים כמותג הרכב האמין ביותר. פיג'ו e-2008 משווק עם אחריות מלאה למשך 3 שנים או עד 100,000 ק"מ, והאחריות לסוללה עומדת על 8 שנים או 160,000 ק"מ.

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 עם עבר נטול תביעות ושלילות רישיון עומדת על כ- 5,900 ₪, ועלות ביטוח חובה כ- 1,600 ₪.

בטיחות פיג'ו e-2008 חשמלי

במבחן הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערך בשנת 2019 זכה פיג'ו e-2008 לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 91% בהגנה על בוגרים, 84% בהגנה על ילדים, 62% בהגנה על הולכי רגל, ו- 68% עבור מערכות הבטיחות.

פיג'ו e-2008

אבזור הבטיחות בגרסת פרימיום כולל בין היתר בקרת שיוט אדפטיבית כולל פונקציית עצירה, שמירת מיקום בנתיב הנסיעה בעת שימוש בבקרת השיוט האדפטיבית, מערכת בלימה אוטונומית עד 140 קמ"ש עם זיהוי הולכי רגל ורכב דו- גלגלי, מערכת התרעה ותיקון אקטיבי של סטייה מנתיב הנסיעה, זיהוי תמרורי תנועה והמלצה לשינוי המהירות בבקרת השיוט, בקרת ערנות נהג, ושש כריות אוויר. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 7 מתוך 8.

תמורה למחיר פיג'ו e-2008 חשמלי

פיג'ו e-2008 ברמת אבזור פרימיום יעלה 164,990 ₪ וכולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', מערכת הפעלה בשפה העברית ותמיכה בממשק Apple Car Play, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10 אינץ', משטח טעינה אלחוטי לטלפון הסלולרי, מפתח חכם, בלם חניה חשמלי, חיישני אור וגשם, חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס, מראות צד עם קיפול חשמלי ותאורת גישה, תאורה ראשית ואחורית מסוג לד, וחישוקי 17 אינץ'. חלון גג פנורמי חשמלי מוצע כאופציה בעלות נוספת של 4,000 ₪.

פיג'ו e-2008 החשמלי עולה 30,000 ₪ יותר ממקבילו מונע הבנזין. מדובר בסכום לא מבוטל, אשר יחד עם המגבלות המובנות כגון טווח נסיעה מוגבל וזמינות טעינה, ירחיקו מתעניינים רבים, וחבל. כקרוסאובר עירוני מציע פיג'ו e-2008 יתרונות חשובים כגון עיצוב מרשים, תא נוסעים איכותי ושימושי, ואיכות נסיעה ראויה. אמנם הגרסה החשמלית גורעת נקודות בתחום הנוחות אך מחזירה אותן בבידוד רעשים, ביצועים עדיפים, ועלות אחזקה נמוכה.

בשל טווח הנסיעה המוגבל ורשת טעינה לא מספיק בשלה, יתאים פיג'ו e-2008 בעיקר כג'יפון חשמלי עירוני.

פיג'ו e-2008 פרימיום
מנוע חשמלי עם סוללת לתיום-יון בקיבולת 50 קוט"ש
הספק מרבי משולב 136 (כ"ס)
מומנט מרבי משולב 26.5 (קג"מ)
תיבת הילוכים אין
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,300 מ"מ
רוחב כללי 1,771 מ"מ
גובה כללי 1,550 מ"מ
בסיס גלגלים 2,605 מ"מ
מיכל דלק אין
נפח תא מטען 405 ליטרים
משקל עצמי 1,623 ק"ג
מהירות מרבית 150 קמ"ש (מוגבל אלקטרונית)
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 9.8 שניות
טווח נסיעה חשמלי (יצרן) 320 ק"מ
טווח נסיעה חשמלי (מבחן) 240 ק"מ
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro Ncap 5 כוכבים מתוך 5 (2019)
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 164,900 ₪

פיג'ו e-2008 2020