טויוטה היילקס אדוונצ'ר 2021 במבחן דרכים

  • כתב: יובל בנר
  • צילום: יובל בנר
  • 18 ינואר 2021
  • 0 תגובות

מעטים הרכבים שעל כתפיהם מונח כל כך הרבה משקל בבניית מוניטין של מותג, ואחד מהם הוא טויוטה היילקס. הטנדר שמוגדר על ידי רבים כטנדר הטוב בעולם, משך במהלך סוף השבוע שלנו יחד תשומת לב נטולת פרופורציות, שהלכה וגדלה ככל שהתרחקנו מהכביש. השאלה שחזרה על עצמה הכי הרבה פעמים הייתה "איך הוא סוחב?", מה שממצה את הסיפור של ההיילקס ושל טויוטה בכלל לכמה מילים. בטויוטה השכילו להבין את חסרונו העיקרי של ההיילקס הקודם והשכילו להשתיל בו מנוע בנפח 2.8 ליטרים בהספק 204 כ"ס שהושאל מטויוטה לנד קרוזר, אבזור בטיחות מתקדם, ועיצוב מעודכן. נוסחה מנצחת? כנראה שכן.

טויוטה היילקס אדוונצ'ר
יתרונות מוניטין מעולה, מנוע 2.8 ליטרים חזק, יכולת שטח
חסרונות מחיר, אבזור דל ביחס למחיר, נסיעה קופצנית ללא מטען

טויוטה היילקס

למבחן שלנו התייצב טויוטה היילקס 2021 ברמת אבזור אדוונצ'ר שמחירו, העומד על 274,900 ₪ כולל מע"מ, מציב אותו ברמת המחירים של הטנדרים הגדולים מארה"ב הנהנים משווי שימוש 0. גרסה זו אמורה לקרוץ לאלו המחפשים רכב עבודה וטיולים עמיד ונטול פשרות.

עיצוב ונוחות

מתיחת הפנים של טויוטה היילקס לא מהפכנית אבל בהחלט שיפרה את חזותו למראה כוחני ועדכני. החזית החדשה מיישרת קו עם שפת העיצוב החדשה של המותג והיא מזכירה את טויוטה טקומה, האח הגדול שמשווק בישראל בייבוא מקביל. המוטיב הבולט מלפנים הוא מסגרת הכרום הטרפזית הפוערת לוע שחור עם סמל המותג במרכזה. בחלק התחתון זוג פנסי ערפל מסוג LED המאירים בגוון כחלחל. פרופיל הצד שומר על עיצוב המקור ומשדרג אותו בעזרת מספר אלמנטים, ביניהם חישוקים בצבע שחור מט המשתלבים היטב בצבעו האפור כהה של רכב המבחן, קשת דקורטיבית עבה מעל הארגז, ומדרגת צד פלסטית. מאחור בולט וו גרירה מקורי ופגוש בגימור כרום ופלסטיק שחור.

טויוטה היילקס

עיצוב הפנים לא מציג שינוי משמעותי ביחס לדגם היוצא. העיצוב פשוט ונעים לעין, ומאופיין בחומרים קשיחים ובצבעים כהים עם עיטורי אלומיניום מוברש לרוחב הקונסולה המרכזית, בהגה ובידית ההילוכים. חלקה העליון של הקונסולה המרכזית עשוי פלסטיק חלול וקשה עם עיטור תפירה שאינו אלא הטבעת דוגמא בפלסטיק. טריק פשוט שנראה טוב ומשפר את האווירה בתא הנוסעים. ההגה מחופה עור ומרגיש בשרני. איכות החומרים אחידה, אין נפילות או הפתעות ואיכות ההרכבה מעולה כיאה למותג. במהלך המבחן לא נשמעו רעשים מיותרים וכל המתגים פעלו כראוי.

טויוטה היילקס

טויוטה היילקס אדוונצ'ר 2021 משווק עם מערכת Toyota Touch 2 הכוללת מסך מגע בגודל 8 אינץ' ותמיכה בממשקי Apple CarPlay ו- Android Auto. הממשק הגרפי מעט משעמם והתפעול מעט מסורבל אך נטול תקלות ועיכובים. תפעול המערכת מההגה נוח. איכות המצלמה האחורית טובה ביום אך התמונה מגורענת קלות בלילה. מערכת השמע המקורית עם 6 רמקולים מפיקה סאונד באיכות סבירה.

טויוטה היילקס

הנדסת האנוש טובה באופן כללי בזכות תכנון ומיקום נכון של מתגים, אך פעולת כפתור החימום המהיר לא ברורה ותצוגת מחשב הדרך מעט עמוסה ומבלבלת למרות המסך הצבעוני בגודל 4.2 אינץ'. מערכת סינון החלקיקים המתקדמת של טויוטה מודיעה על פעולתה בגאון על כל שטח המסך מדי כמה שעות ולא ברור מדוע, היות וברוב המקרים התהליך אוטומטי לחלוטין ואינו מצריך התערבות של הנהג. הודעה זו מופיעה על גבי כל המסך ומסתירה את המידע אותו בחר הנהג להציג.

טויוטה היילקס

הכניסה והיציאה מהרכב נוחות בזכות מדרגת הפלסטיק הייחודית לגרסת אדוונצ'ר (אפשרות למדרגת צד מפלדה בתוספת תשלום), ידיות אחיזה חסונות בכל דלת, ומפתח דלתות רחב. המושבים הקדמיים מספקים נוחות סבירה אך חסרה תמיכת צד וגב תחתון. תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת עם שדה ראיה טוב ומעט שטחים מתים. המושב האחורי מספק נוחות סבירה לשני נוסעים, אך הם לא יהנו משקע טעינה או פתחי מיזוג ויאלצו לסמוך על טוב ליבם של היושבים מלפנים בעניינים אלה. המרווח נדיב בכל המושבים.

טויוטה היילקס

יש לזכור שמדובר ברכב ללא תא מטען סגור ולכן אמור לספק פתרונות אחסון פנימיים מספקים. תא הכפפות מפוצל לשני תאים, מואר וכולל אפשרות קירור בחלקו העליון. מתחת לקונסולה המרכזית תא פתוח לטלפון נייד ושני מחזיקי כוסות. ליד ידית ההילוכים תא פתוח נוסף, ומתחת למשענת היד המרכזית תא סגור גדול. חובבי מתקני הכוסות יקבלו את מבוקשם עם שניים לפני ידית ההילוכים, שניים נשלפים מתחת לפתחי המיזוג בכל צד, ושני מתקנים נוספים במשענת היד האחורית. בסיס המושב האחורי מתקפל כלפי מעלה ליצירת שטח אחסון נוסף, וברצפה ישנם שני תאים נוספים, קטנים ונגישים פחות, לאחסון כלי נהג.

טויוטה היילקס

מיד כשיוצאים לדרך עם טויוטה היילקס אדוונצ'ר החדש, מורגש כי מדובר ברכב חסון וקשוח, ועכשיו גם חזק יותר משמעותית. עקב קפיצי עלים מאחור, הנסיעה בכביש ללא משקל בארגז קופצנית כמצופה, אך ככל שהמהמורה גדולה יותר כך באופן יחסי היא מורגשת פחות. בורות בכביש אומנם מורגשים אך אינם מזעזעים את הנוסעים. ניכר כי 100-200 ק"ג בארגז משפרים את התנהגות הכביש והנוחות. בידוד הרעשים סביר ביחס לקטגוריה עם רעשי רוח אשר נוכחים מעל 100 קמ"ש, ורעשי כביש הנשמעים היטב בגלל הצמיגים הרחבים.

טויוטה היילקס

הארגז בסיסי למדי ומדופן בפלסטיק קשיח ומחוספס. יש לו "קשת הגנה דקורטיבית" בעלת מראה קשוח ו- 4 טבעות עגינה בפינות הארגז. דלת הארגז כבדה והגישה לארגז כשהדלת פתוחה קשה. עם דלת סגורה הטיפוס על מדרגת הפגוש האחורי מתאפשרת בנקל. מידותיו של הארגז ממוצעות ביחס לקטגוריה, אורכו 1,525 מ"מ, רוחבו 1,540 מ"מ, וגובהו 480 מ"מ. המשקל הכולל המותר עומד על כ- 800 ק"ג כולל נוסעים.

ביצועים

יחידת הכוח של טויוטה היילקס אדוונצ'ר שודרגה משמעותית. מדובר במנוע המשרת את טויוטה לנד קרוזר, מסוג טורבו דיזל 4 צילינדרים בנפח 2.8 ליטרים המפיק 204 כ"ס ב- 3,000-3,400 סל"ד ומומנט של 51 קג"מ ב- 1,600-2,800 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 6 הילוכים פלנטרית עם אפשרות לתפעול ידני, ולמערכת הנעה כפולה עם דיפרנציאל מרכזי ננעל, כך שניתן לבחור בהנעה אחורית בנהיגת כביש. יחידת הכוח יעילה וחזקה. ללא מטען השגנו תאוצה 0-100 קמ"ש תוך 11.3 שניות לעומת 10.7 שניות לפי נתוני היצרן. תיבת ההילוכים פועלת היטב אך לעיתים נדמה שהיא לא אוהבת תנודות בלחיצה על דוושת הגז.

טויוטה היילקס

מצבי הנהיגה משנים את אופי הנסיעה בצורה דרסטית ובאופן יעיל. בחירה במצב כוח משפרת משמעותית את זמינות הכוח, ובנסיעת שטח הוא הופך למצב קבוע. בכביש חיבבתי את מצב ECO הנינוח אשר משלב מצוין את אופי המנוע ותיבת ההילוכים. זמינות הכוח טובה בכל קשת הסל"ד ועקיפה זריזה מתאפשרת גם במהירויות גבוהות. מצב POWER מחדד את תגובות המצערת.

טויוטה היילקס

התנהגות הכביש של טנדרים מסוג זה מעולם לא היוו נקודת חוזק וגם כאן אין חדש. השורה התחתונה היא שלמרות צמיגי כביש-שטח גבוהי חתך במידות 265/65 R17 הצווחים בעיקולים, מרכב עם רכינה משמעותית בפניות ובבלימות, ומחסור בהיזון חוזר מההגה ההידראולי, מצליח טויוטה היילקס אדוונצ'ר להיות מהנה לנהיגה. ברגע שמתרגלים לאופי הנהיגה ברכב הוא מרגיש קליל וזריז. בלמי דיסק מאווררים מלפנים ותופים מאחור מספקים יכולת בלימה טובה עם תחושה רכה בדוושה. הנשיכה הראשונית טובה אך מצניחה את החרטום קדימה.

נהיגה בשטח

טויוטה היילקס מרגיש בבית כשהוא יורד מהכביש. בנסיעה על הבוץ החלקלק של עמק הירדן אחרי הגשמים קשה היה לשמור את ההיילקס במסלולו, בעיקר בשבילים משופעים, אך מערכת בקרת האחיזה ידעה לשחרר לגלגלים מספיק כוח, גם במחיר של איבוד אחיזה, ובכך היא מסייעת לנהג לשמור על מסלול הנסיעה הנבחר. זווית הגישה הינה 29 מעלות, וזווית הנטישה הינה 27 מעלות.

טויוטה היילקס

להיילקס כמעט ואין מערכות חכמות לנהיגה בשטח. אין בקרת זחילה במדרון, נעילת דיפרציאל מרכזית או מתלים חכמים מכל סוג. מצד שני טויוטה היילקס טוב בשטח בזכות מכלולים מכניים יעילים ומוכחים. בעולם בו רכבים הופכים ממוחשבים ומתוחכמים מרגיש ההיילקס כמו בריון. יש לו נעילת דפרציאל אחורית והילוך כוח שמספקים לרוב טיולי השטח ולצרכים של החקלאי הממוצע בעבודה יומיומית.

צריכת דלק

טויוטה מתגאה ביעילות יחידות ההנעה שלה, וגם אם אין ביכולתו של טנדר קובייתי להיות חסכוני, מצופה ממנו להיות יעיל. במהלך המבחן נרשמה צריכת דלק ממוצעת של 10 ק"מ לליטר עם סגנונות נהיגה מעורבים, כשרוב הזמן הוא מועמס באנשים על ציודם, עצים למדורה, וסיר פויקה 4. עם מיכל דלק בנפח 80 ליטרים צפוי טווח הנסיעה לעמוד על כ- 750 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר לפי משרד התחבורה הישראלי הינה 15 מתוך 15.

טויוטה היילקס

אמינות ועלויות אחזקה

אמינות רכבי טויוטה נחשבת טובה מאוד וההיילקס בפרט נחשב לאחד הרכבים האמינים בעולם. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports לשנת 2020 דורגה טויוטה במקום השלישי מתוך 30 יצרנים עם ירידה של שלוש מקומות ביחס לדירוג בשנת 2019. בסקר J.D. Power שנערך בשנת 2018 התברגה טויוטה במקום השלישי מתוך 32 יצרנים בארה"ב, ובמקום השמיני מתוך 23 יצרנים בגרמניה.

טויוטה היילקס

טויוטה היילקס משווק עם אחריות מלאה לשלוש שנים או עד 100,000 ק"מ, המוקדם מביניהם. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 10,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון במוסך היבואן עומדת על 193 ₪, עלות הטיפול השני 447 ₪, עלות הטיפול השלישי 870 ₪, עלות הטיפול הרביעי 905 ₪, עלות הטיפול החמישי 193 ₪, ועלות הטיפול השישי 1,124 ₪. סך עלות הטיפולים עד 60,000 ק"מ עומדת על 3,732 ₪ והיא נמוכה משמעותית ביחס למתחרים הישירים.

עלות יחידת תאורה קדמית 7,668 ₪, עלות מראת צד 3,355 ₪, עלות פנס אחורי 5,848 ₪, עלות רפידות בלם קדמיות 529 ₪, ועלות צלחות בלם קדמיות 842 ₪. הפנסים מעט יקרים אך שאר החלפים שנבדקו מוצעים במחירים המקובלים בסגמנט.

בטיחות

במבחן הבטיחות של ארגון Euro Ncap שנערך בשנת 2016, קיבל טויוטה היילקס ציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים של 93% בהגנה על בוגרים, 82% בהגנה של ילדים, 83% בהגנה על הולכי רגל, ו- 63% עבור מערכות הבטיחות.

טויוטה היילקס

כל גרסאות טויוטה היילקס מגיעות כסטנדרט עם 7 כריות אוויר, אפשרות לניתוק כרית אוויר קדמית בעזרת מפתח, מערכת הגברת כוח בלימה בחירום, מערכת בקרת יציבות ואחיזה עם כפתור ניתוק, מערכת עזר לזינוק בעליה, ו- 2 נקודות עיגון מסוג איזופיקס במושבים האחוריים. גרסת אדוונצ'ר מגיעה בנוסף עם חבילת הבטיחות Toyota Safety Sense 2.0 הכוללת מערכת בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ביום ובלילה וזיהוי רכב דו גלגלי ביום, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, ומערכת זיהוי תמרורי דרך.

טויוטה היילקס

טויוטה היילקס מצויד כאמור בהגה הידראולי, ולכן תיקון הסטייה מנתיב הנסיעה אינו נעשה דרך ההגה אלא בעזרת בלמי הרכב. בזמן סטייה מנתיב הנסיעה, מפעיל מחשב הרכב את בלמי הרכב בצד הנגדי לכיוון הסטייה וכך חוזר הרכב למסלול. אופי הפעולה של המערכת מעט מפתיע כי אינו מגיע מהיגוי הרכב, ובנוסף לכך גם מתרחשת רכינת צד מהירה של הרכב. בקרת השיוט האדפטיבית נוחה לשימוש ויעילה אך אינה כוללת אפשרות לזחילה בפקקים (קיים רק בגרסת סהרה החדשה והבכירה). רמת אבזור הבטיחות לגרסת אדוונצ'ר לפי משרד התחבורה הינה 7 מתוך 8.

תמורה למחיר

טויוטה היילקס אדוונצ'ר עם מנוע טורבו דיזל בנפח 2.8 ליטרים בהספק 204 כ"ס משווק במחיר 274,900 ₪ כולל מע"מ. רשימת האבזור כוללת בין היתר מערכת מולטימדיה Toyota Touch 2 עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', 6 רמקולים מקוריים, מצלמה אחורית, דיבורית בלוטות', תמיכה בממשקי Android Auto ו- Apple CarPlay, לוח מחוונים מפורט הכולל מסך בגודל 4.2 אינץ' במרכזו, בקרת אקלים דיגיטלית, חיישן תאורה, שני שקעי 12V בקונסולה המרכזית, שקע V220 בין המושבים הקדמיים, תאי אחסון מתחת למושבים האחוריים, תא כפפות כפול עם קירור בחלקו העליון, מראות מתכווננות ומתקפלות חשמלית עם פנסי איתות ומפשיר אדים, מדרגות צד מפלסטיק, חישוקי סגסוגת קלה בקוטר 17 אינץ', וגימורי כרום חיצוניים.

טויוטה היילקס אדוונצ'ר 2021 הוא טנדר קשוח, חזק ובטיחותי. אבזור הנוחות או עיצוב הפנים אינם מעלתו, אך רשימת היתרונות כוללת מוניטין אמינות מעולה, סחירות גבוהה בשוק המשומשות, יכולת שטח טובה, ושימושיות גבוהה כרכב עבודה. גרסת אדוונצ'ר הנבחנת אינה זולה אך כאן תקבלו גם מערכות בטיחות מתקדמות ומנוע חזק. אין לשכוח כי ההיילקס של טויוטה הוא מותג בפני עצמו והמוניטין שהצליח לבנות חזק כל כך עד שכדאי היה לשנות כמה שפחות מאפיינים בדגם הנוכחי כדי לשמור על קירבה למקור המוצלח.

טויוטה היילקס 2.8 טורבו דיזל אדוונצ'ר אוטומט
מנוע טורבו דיזל 2,755 סמ"ק
הספק מרבי משולב 204/3,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 51.0/1,600-2,800 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים
יחידת הנעה אחורית, כפולה, הילוך כוח
אורך כללי 5,325 מ"מ
רוחב כללי 1,855 מ"מ
גובה כללי 1,815 מ"מ
בסיס גלגלים 3,085 מ"מ
מרווח גחון 310 מ"מ
זווית גישה 29 מעלות
זווית נטישה 27 מעלות
אורך ארגז 1,525 מ"מ
רוחב ארגז 1,540 מ"מ
גובה ארגז 480 מ"מ
מיכל דלק 80 ליטרים
משקל עצמי

2,120 ק"ג

כושר העמסה (כולל נוסעים) 790 ק"ג
כושר גרירה עם בלמים 3,500 ק"ג
כושר גרירה ללא בלמים 750 ק"ג
מהירות מרבית 175 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 10.7 שניות
צריכת דלק בין עירונית (יצרן) 13.2 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 10.5 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 15 (מתוך 15)
ציון בטיחות EuroNCAP 5 כוכבים מתוך 5 (2016)
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר

274,900 ₪

טויוטה היילקס 2021