וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
מרצדס השיקה את ה- EQC כבר בספטמבר 2018 והוא הדגם החשמלי הראשון של המותג. כלמוביל, היבואנית הרשמית של מרצדס לישראל, החלה מסיבות שונות את שיווק הדגם בארץ רק באוקטובר 2020, לאחר שמתחריו הישירים כבר נמכרו כאן במספרים גבוהים והותירו חותם. יצאנו למבחן מעניין עם מרצדס EQC 400 Electric ART שמחירו בישראל 539,900 ₪.
| מרצדס EQC 400 Electric ART | |
|---|---|
| יתרונות | יחידת הנעה, ביצועים, עלות אחזקה, בטיחות, אבזור נוחות, איכות חומרים |
| חסרונות | עיצוב פושר, מחיר |
עיצוב ונוחות
עיצובו החיצוני של מרצדס EQC נאה אך לא ייחודי כמו של מתחריו או כפי שהיינו מצפים מרכב חשמלי ראשון של מותג פרימיום נחשק. אנו מאמינים שלקוח פרימיום הנוהג ברכב חשמלי רוצה להגיד משהו לעולם ואת המסר הזה מרצדס EQC לא משדר.
הגריל הקדמי הוא גריל פסים גדול כמו של רכב עם מנוע בעירה פנימית הזקוק לצינון, אך מה שמיוחד בו הוא פס תאורת לד צר המתמזג עם פסי תאורת היום של הפנסים הקדמיים. הגריל תחום בפס כרום עבה ומעוגל, ומתחתיו פס פלסטיק כהה מבריק המתמזג עם הפנסים הקדמיים אך לא נראה יפה לטעמנו.
פרופיל הרכב נאה, בין היתר בזכות מידות נדיבות. המרכב באורך 4,761 מ"מ ובסיס הגלגלים ארוך ועומד על 2,873 מ"מ. החישוקים המעוצבים בקוטר 20 אינץ' כוללים פסים כחולים דקים הנראים מוארים ומרמזים שמדובר ברכב חשמלי. מדרגות צד בגימור פלסטיק ואלומיניום מגיעים כסטנדרט ומסגרת החלונות מעוטרת בכרום.
הגג משתפל לאחור במתינות ואהבנו את עיצוב חלקו האחורי של הרכב הכולל ספוילר גדול מעל השמשה האחורית, פגוש מעוצב, ופס תאורה בדלת תא המטען המשתלב עם פנסים ארוכים וצרים.
בניגוד לעיצוב החיצוני השמרני, עיצוב הפנים של מרצדס EQC מפגין ייחודיות. למעט הגה ושני מסכים מחוברים שאנו מכירים מדגמי המותג האחרים, אנו פוגשים כאן עיצוב שונה וייחודי של הדשבורד, הקונסולה המרכזית, פתחי המיזוג, ודיפון הדלתות. תא הנוסעים ברכב המבחן מתהדר בצבעים מזמינים של אפור ובז'.
לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינץ' ומסך מגע המרכזי בגודל זהה מאוחדים יחד תחת זכוכית רחבה ומרשימה, והתצוגה בהם חדה וברורה גם ביום שטוף שמש. פתחי המיזוג מעוטרים בגוון Rose Gold קרוב לצבע נחושת והם מעוצבים בצורה מלבנית ייחודית. שני פתחי המיזוג המרכזיים מותקנים אופקית מתחת למסכים ושני פתחי המיזוג בצידי הדשבורד מותקנים בתנוחה אנכית גבוה יותר.
על הקונסולה המרכזית בגימור שחור מבריק מותקנים מתגים שונים בגימור אלומיניום יוקרתי. משענת היד גדולה ורחבה, ובלחיצת כפתור חושפת תא אחסון שימושי. בדיפון הדלתות מצאנו צלעות פלסטיק עמוקים בגוון אלומיניום המשתלבים עם צלעות לאורך הדשבורד מצד אחד ופנל אלומיניום בדלתות מצד שני, עליו מותקנים מתגי הכיוונון למושבים הקדמיים. גם מתגי החלונות והמראות יוקרתיים מאלומיניום.
איכות החומרים וההרכבה מעולות כפי שהתרגלנו ממותג הפרימיום הגרמני. תקרת הרכב בצבע שחור וכוללת את מתגי חלון הגג, סוככי שמש גדולים עם מראה ותאורה, ותאורת לד לכל מושב. במרצדס EQC תאי אחסון מגוונים ושימושיים, ביניהם תא כפפות מדופן ומואר, שני מתקני כוסות מלפנים ניתנים להסתרה, 2 מתקני כוסות נשלפים ממשענת היד במושב האחורי, מתקני אחסון גדולים בכל הדלתות עם מקום לבקבוק שתיה אישי, וכיסי אחסון קשיחים בגב המושבים הקדמיים.
תנוחת הישיבה גבוהה מאוד והמושבים הקדמיים נוחים ומזמינים. הכיוונון החשמלי כולל גם כיוונון של מסעד הגב התחתון ומשענת הראש. סף החלונות הפנימי גבוה יותר מזה החיצוני כך שגובה חלונות הצד קטן מהנראה לעין מבחוץ. שדה הראיה לפנים טוב אך לצדדים מעט מוגבל בשל קורות A עבות ומראות צד גדולות המותקנות במשולש החלון הקדמי ולא על הדלת. שדה הראיה במראות הצד מעולה והמראה המרכזית גדולה.
ההגה מחופה עור נאפה, נעים למגע ונוח לשימוש. כיוונון חשמלי מלא של ההגה יחד עם כיוונון מושב חשמלי וזיכרונות, תורמים למציאת תנוחת נהיגה אופטימלית לכל נהג בקלות. בגלגל ההגה מתגים שונים מאלומיניום ומשטחי מגע קטנים לשליטה במערכות הרכב השונות.
הנדסת האנוש טובה. מיקום וגודל המתגים נוחים לשימוש. תפעול מערכות הרכב השונות מתבצע בעזרת מגע במסך המרכזי, מתגים ומשטחי מגע בקונסולה ובהגה, ובעזרת מחוות יד. תפעול האפשרויות המגוונות של כלל מערכות הרכב מצריך למידה והסתגלות, אך בהחלט אינטואיטיבי וקל ללמידה במערכת ה- MBUX המתקדמת של מרצדס.
היינו מצפים מרכב חשמלי טהור לרצפה שטוחה ושימושית מאחור, אך מאחר ומרצדס EQC מבוסס על אחיו גומע הדלק - מרצדס GLC, אנו פוגשים כאן מדרגת תעלת הינע גבוהה שתפריע לרגלי הנוסע במושב האמצעי. מרווח הרגליים מאחור מספק אך ציפינו להרבה יותר לאור בסיס הגלגלים הארוך. מרווח הראש מעט גבולי לנוסעים בגובה 1.80 מטרים ומעלה. נוסעי המושב האחורי ייהנו מחלונות כהים, פתחי מיזוג עם כיוונון טמפרטורה ועוצמה נפרדים, שני שקעי USB-C, ושקע טעינה 12V.
נפח תא המטען 500 ליטרים ודיפונו עשיר ומזמין. קיפול משענות הגב של מושבי השורה השניה מתבצע בקלות בעזרת מתגי אלומיניום בתא המטען. שפת ההטענה גבוהה אך שטוחה ונוחה. מרצדס EQC משווק ללא גלגל חלופי ובמקומו מסופקת ערכת תיקון תקר. עם הרכב מסופק כבל טעינה מקורי לטעינה ביתית.
למרות שמתלי הרכב צריכים להתמודד עם משקל של 2.5 טונות ויותר, ולמרות חתך הצמיגים הנמוך, נוחות הנסיעה מעולה וגם שברי כביש ופסי האטה מגוהצים היטב ע"י המתלים. בידוד הרעשים ברמה גבוהה מאוד, ולמרות העדר מנוע בעירה רועש לא שמענו רעשי כביש ורוח. תורמים לכך שמשה קדמית וחלונות צד כפולים עם בידוד אקוסטי.
ביצועים
מרצדס EQC משווק בישראל עם יחידת הנעה הכוללת שני מנועים חשמליים, אחד לכל ציר, וסוללה בקיבולת 80 קוט"ש. התאוצה מהירה מאוד, לינארית וחרישית. בנסיעת המבחן מדדנו 5.4 שניות בתאוצה מאפס למאה קמ"ש בכביש יבש (5.1 לפי נתוני היצרן) ואחיזת הכביש של ההנעה הכפולה מורידה את כל 408 כוחות הסוס לכביש בצורה מעוררת התפעלות.
במרצדס EQC אפשרות לבחירת 3 מצבי נהיגה מוגדרים מראש ואפשרות להגדרות אישיות, השולטים גם בקשיחות ההגה והמתלים. מצב Eco נועד לחסכון מרבי בצריכת החשמל ותשתמשו בו גם כאשר תחששו לטווח הנסיעה ותעדיפו ללכת על בטוח. מצב Comfort לנסיעה בנוחות מרבית, ומצב ספורט לנהיגה דינמית ומאומצת.
בציר הקדמי מתלי סליל ובציר האחורי, הנותן את הטון הדינמי ברכב, מתלי אוויר. יחד עם מצב ספורט, הנעה כפולה, מרכז כובד נמוך, צמיגים קדמיים במידות 235/50 R20 וצמיגים אחוריים במידות 255/45 R20 מתקבלות אחיזת כביש ויציבות כיוונית גבוהות מאוד, שקשה למצוא בקרוסאובר. ההגה מדויק, ניתן להקשחה, ואפילו מתקשר טוב עם הגלגלים. הבלימה חזקה מאוד ומצליחה להתמודד עם משקלו הגבוה של הרכב וביצועיו המהירים.
צריכת אנרגיה
למרצדס EQC 400 סוללה גדולה בקיבולת 80 קוט"ש. למרות משקל הרכב הגבוה, טווח הנסיעה החשמלי המרבי לפי תקן WLTP המחמיר עומד על 412 ק"מ לפי נתוני היצרן. צריכת החשמל המשולבת עומדת על 22.7 קו"ט ל- 100 ק"מ לפי נתוני היצרן.
אנו קיבלנו את הרכב עם סוללה טעונה במלואה אך טווח הנסיעה החשמלי במחשב הדרך הצביע על 323 ק"מ בלבד, כ- 78% מהטווח המוצהר. לאחר 187 ק"מ הצביעה הסוללה על 29% טעינה בלבד, ובחישוב מהיר גמענו חשמל בקצב של 30.4 קוט"ש ל- 100 ק"מ, 34% יותר מצריכת החשמל המוצהרת. צריכת חשמל זו מצביעה על טווח נסיעה חשמלי של 263 ק"מ המהווה 64% בלבד מהטווח המוצהר, ורחוק גם מהטווח שהופיע במחשב הדרך בתחילת המבחן. אנו בטוחים שבנסיעה רגועה וחסכונית ניתן להגיע לטווח נסיעה של 350 ק"מ.
בתחנת טעינה של Gnrgy באם הדרך בשרון הטענו את הסוללה בחיבור CCS בקצב 44 קוט"ש. לאחר 40 דקות הוטענו 30 קוט"ש וקיבולת הסוללה עמדה על 64%. נתוני הטעינה בעמדת הטעינה היו מדויקים ותאמו לנתונים שהוצגו במחשב הדרך. אכן ניתן להטעין יותר מ- 50% מקיבולת הסוללה תוך שעה מעמדת טעינה מסוג זה.
אמינות ועלויות אחזקה
אמינות רכבי מרצדס נחשבת בינונית עד נמוכה. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports האמריקאי לשנת 2020 דורגה מרצדס במקום ה- 21 מתוך 30 יצרנים. בסקר שערך ארגון J.D. Power בגרמניה בשנת 2019 התברגה מרצדס במקום ה- 20 מתוך 23 יצרנים עם 137 תקלות ל- 100 רכבים, גבוה מהממוצע בסקר שעמד על 115 תקלות ל- 100 רכבים.
רכבים חשמליים נחשבים אמינים יותר אך נתונים סטטיסטיים עדיין חסרים. מרצדס EQC משווק עם אחריות מלאה ל- 3 שנים ללא הגבלת ק"מ, ואחריות של 8 שנים על הסוללה. מחירי הטיפולים והחלפים לא זמינים באינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית כלמוביל.
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל לגיל 35 ללא היסטוריית תאונות ושלילות רישיון עומדת על כ- 10,500 ₪. עלות ביטוח חובה כ- 980 ₪ בלבד. עלות הרישוי השנתי עומדת על 541 ₪ בלבד במקום 4,548 ₪ רק בשל היות מרצדס EQC רכב חשמלי.
בטיחות
מרצדס EQC נבחן במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP בשנת 2019 וגרף ציון מרבי של חמישה כוכבים עם ציונים של 96% בהגנה על בוגרים, 90% בהגנה על ילדים, 75% בהגנה על הולכי רגל, ו- 75% עבור מערכות הבטיחות.
אבזור הבטיחות כולל בין היתר זיהוי מוקדם של מצבי חירום, בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, תיקון סטייה מנתיב הנסיעה עם מרכוז הרכב בנתיב, מערכת עזר לשינוי נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים, מערכת תאורה חכמה, ניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה צולבת מאחור, התרעה על עייפות הנהג, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, מראת צד שמאל מונעת סינוור, חיישני חניה היקפיים, מצלמות היקפיות 360 מעלות, ומראה מרכזית מונעת סינוור. רמת האבזור הבטיחותי עומדת על 8 מתוך 8 לפי דירוג משרד התחבורה הישראלי.
תמורה למחיר וסיכום
מרצדס EQC משווק בישראל עם שלוש רמות אבזור. עלות גרסת הבסיס Electric עומדת על 499,900 ₪ ורשימת האבזור בגרסה זו כוללת בין היתר חישוקי סגסוגת בקוטר 19 אינץ', מדרגות צד מאלומיניום, תאורה קדמית ואחורית בטכנולוגיית לד, חלון גג נפתח, כניסה והתנעה ללא מפתח, ריפודי עור, מושבים קדמיים עם חימום, כוונון חשמלי וזיכרונות, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינץ', מערכת בקרת אקלים מפוצלת, פתחי מיזוג מאחור, דלת תא מטען חשמלית עם מחוות רגל, מערכת MBUX עם מסך מגע בגודל 10.25 אינץ' ותמיכה ב- Apple CarPlay ו- Android Auto, מערכת ניווט מקורית, ומערכת עזר לחניה בניצב ובמקביל.
עלות גרסת Electric ART הנבחנת עומדת על 539,900 ₪ ולרשימת האבזור מתווספים חישוקי סגסוגת בקוטר 20 אינץ', מושבים קדמיים אורטופדיים עם פונקציית עיסוי, שליטה נפרדת בבקרת האקלים ליושבי שורת המושבים השניה, תצוגה עילית על שמשת הרכב, ומערכת שמע היקפית מבית Burmester שנשמעת מצוין.
עלות גרסת Electric ART AMG Line עומדת על 589,900 ₪ והיא כוללת עיצוב ספורטיבי וחישוקי סגסוגת בגודל 21 אינץ'.
עלות כל הגרסאות גבוהה ביחס למה שציפינו מהטבת המס הענקית לה זוכים רכבים חשמליים בישראל, ואנו מקווים כי כניסת טסלה לשוק עם מחירים אטרקטיביים, תגרום לתחרות ולהוזלת מחירים שתטיב עם הרוכשים.
מרצדס EQC הוא רכב פנאי חשמלי נחשק עם יתרונות רבים וחסרונות מעטים ולא באמת משמעותיים. עיצובו של מרצדס EQC מאופק ביחס למתחריו הישירים אך אנו ממליצים להסתכל במה שיש בקנקן.
מרצדס EQC משפחתי ושימושי, טווח הנסיעה בפועל מעל 300 ק"מ ולרוב מספק, אבזור הנוחות עשיר מאוד, ציון הבטיחות גבוה, ואבזור הבטיחות שופע טכנולוגיות מצילות חיים. למרות משקל של 2.5 טונות, ההתנהגות הדינמית של הרכב מעולה בזכות מנועים חזקים, הנעה כפולה, מרכז כובד נמוך, ומתלי אוויר מתכווננים.
| מרצדס EQC 400 Electric ART | |
|---|---|
| מנוע | שני מנועים חשמליים 300 קוט"ש |
| הספק מרבי משולב | 408 (כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 77.5 (קג"מ) |
| קיבולת סוללה | 80 קוט"ש |
| יחידת הנעה | כפולה |
| אורך כללי | 4,761 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,884 מ"מ |
| גובה כללי | 1,624 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,873 מ"מ |
| נפח תא מטען | 500 ליטרים |
| משקל עצמי | 2,495 ק"ג |
| מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 5.1 שניות |
| טווח חשמלי מרבי (יצרן) | 412 ק"מ |
| טווח חשמלי מרבי (מבחן) | 263 ק"מ עם רגל כבדה על דוושת התאוצה ק"מ |
| קבוצת זיהום | רכב נקי |
| ציון בטיחות Euro Ncap | 5 כוכבים מתוך 5 |
| רמת אבזור בטיחותי | 8 (מתוך 8) |
| מחיר | 539,900 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025