יונדאי סנטה פה 2021 במבחן דרכים (מתיחת פנים)

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 13 מאי 2021
  • 0 תגובות

יונדאי סנטה פה תפקד כספינת הדגל המקומית של מותג יונדאי במשך שני עשורים והיה הרכב הגדול והיקר ביותר ששיווקה היצרנית הקוריאנית בישראל. מאז החל בישראל שיווק רכב הפנאי הגדול והיקר יותר - יונדאי פאליסייד, תפס הוא את הבכורה, אך ניכר שיונדאי סנטה פה הכין את הקרקע ליכולת של יונדאי לשווק בישראל דגמים גדולים ויקרים.

יונדאי סנטה פה

יונדאי סנטה פה 2.2 טורבו דיזל 4X4 עילית אוטומט
יתרונות מרווח, עיצוב, ביצועים, אבזור בטיחות
חסרונות איכות חומרים, בידוד רעשים, תמורה למחיר

גם יונדאי סנטה פה לא קפא על השמרים ובאופן חריג למדי עבר מתיחת פנים כשנתיים בלבד לאחר שהוצג, במסגרתה זכה לפלטפורמה חדשה המותאמת ליחידות הנעה היברידיות והיברידיות נטענות אותן יחלוק עם קיה סורנטו החדש. בשלב זה משווק יונדאי סנטה פה בישראל עם מנוע טורבו דיזל בלבד ובשתי רמות אבזור. לקחנו למבחן את גרסת עילית הבכירה על מנת לבדוק האם היא מצדיקה תג מחיר גבוה הנושק ל- 300,000 ₪.

יונדאי סנטה פה

עיצוב ונוחות

יונדאי סנטה פה היוצא לא סבל מעיצוב חסר נוכחות, אך הדגם המעודכן לוקח את העיצוב צעד קדימה ומציג מוטיבים מעולם רכבי הפרימיום ומראה שקשה להתעלם ממנו. האלמנט הנוכח ביותר בחזית הוא הגריל הענק המציג שבכה מעוצבת וסמל יונדאי במידה שלא הייתה מביישת גם משאית. פנסי החזית המפוצלים מציגים תאורת לד מעוצבת הזולגת מהפנס העליון אל התחתון. עיטורים כסופים מודגשים מעטרים את חלקו התחתון של הפגוש ומשלימים את המראה המרשים.

במבט מהצד מבחינים מיד בבתי הגלגלים הגדולים המאכלסים חישוקי ענק בקוטר 20 אינץ', וקו המותניים ומשטח קעור בתחתית הדלתות מחזקים את הרושם השרירי. מאחור ספוילר גדול מעל השמשה האחורית, פנסי לד עם תאורה מעוצבת, ופגוש כוחני עם עיטור כסוף מסיבי בקצהו.

יונדאי סנטה פה

יונדאי סנטה פה מציג מידות חיצוניות המציבות אותו בין רכבי פנאי בגודל בינוני כגון יונדאי טוסון, לרכבי פנאי גדולים דוגמת טויוטה היילנדר וסובארו איבולטיס. אורכו 4,785 מ"מ, רוחבו 1,900 מ"מ, גובהו 1,710 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים 2,675 מ"מ.

פתיחת הדלת מפגישה אותנו מיד עם ריפודי עור ודיפונים בצבעי קאמל ושחור המעניקים מראה מרשים. תא הנוסעים שומר על מראה כללי דומה לקודמו עם דשבורד היוצר חלוקה בין איזור הנהג לאיזור הנוסע ומחולק למספר מפלסים. לאחר בדיקה יסודית יותר ניתן לזהות כי הקונסולה בין המושבים מוגבהת ומשופעת יותר לטובת מראה יוקרתי מבעבר, והמסך המרכזי גדל והוא פונה כעת אל עבר הנהג.

יונדאי סנטה פה

בורר ההילוכים המסורתי הוחלף בלחצנים והם מצטרפים לשלל לחצנים אשר יוצרים מראה מעט עמוס ביחס למגמה הנוכחית בעולם הרכב, אך מסייע בתחום הנדסת האנוש. לאחר לימוד קצר של מיקום המתגים נוח לתפעל את הפונקציות השונות, ואפילו לבורר ההילוכים החדש ניתן להתרגל מהר למרות שהוא לא מספיק אינטואיטיבי. פקד השליטה בבלם החניה החשמלי ממוקם משום מה משמאל להגה, אך השליטה בפונקציית Auto Hold נמצאת דווקא במקום המקובל ליד בורר ההילוכים. פחות התחברנו לפקד התפעול של גג השמש שאחראי גם על הוילון בגג, הסידור הזה מעט מבלבל ומוביל למספר לחיצות מיותרת. שני פקדים נפרדים היו יוצרים חווית שימוש עדיפה.

איכות החומרים מעורבת. העור והפלסטיקה בחלקים העליונים של תא הנוסעים איכותיים ונעימים למגע. החומרים מקו הברכיים ומטה, בדפנות הקונסולה המרכזית למשל, זולים ופשוטים כך שאינם הולמים רכב כה יקר. הפקדים השונים פועלים היטב ומעניקים תחושה איכותית, אולם רובם המכריע מוכרים לנו מדגמי יונדאי העולים כשליש ממחירו של יונדאי סנטה פה.

יונדאי סנטה פה

בתא הנוסעים פתרונות אחסון שימושיים. בקונסולה המרכזית מתקן כוסות פתוח, תא עמוק לטעינה אלחוטית לטלפון הסלולרי, ותא סגור הכולל מתקן כוסות נוסף וחיבור USB. מתחת לקונסולה המרכזית תא פתוח עם שקעי טעינה וחשמל נוספים. מתחת למשענת היד תא עמוק ושימושי עם מגירה עליונה לחפצים קטנים. התאים בדלתות גדולים ושימושיים אך תא הכפפות מאכזב ועשוי מפלסטיק פשוט וקשיח ללא דיפון.

הכניסה והיציאה מהמושבים הקדמיים נוחות מאוד בזכות דלתות גדולות, מפתח רחב וסף דלת בגובה מוצלח שלא מצריך טיפוס. המושבים גדולים ונעימים, טווח הכוונון החשמלי רחב, ומושב הנהג כולל גם כיוונון של אורך מסעד הרגליים וזיכרונות. בנסיעות ארוכות הורגש מחסור בתמיכה לפלג הגוף העליון שיצר תחושת עייפות. מושב הנוסע מלפנים כולל גם עיגון איזופיקס.

יונדאי סנטה פה

הכניסה נוחה גם אל שורת המושבים השניה אשר תוכל לאכלס גם 3 בוגרים במרווח סביר. הנוסעים בשורה השניה ייהנו מזווית משענת גב מתכווננת, פתחי מיזוג, וילונות גלילה, ושפע שקעי טעינה. מושבי השורה השלישית יוכלו לאכלס בנוחות ילדים עד גיל ההתבגרות אשר יוכלו להשתחל פנימה בקלות יחסית. מרווח הרגליים בשורה השלישית מצומצם אך ניתן להגדילו על ידי הזחת השורה האמצעית לפנים תוך צמצום מרווח הרגליים בה. לרשות הנוסעים בשורה השלישית שקע טעינה ומערכת מיזוג.

יונדאי סנטה פה

בעת שניגשנו אל תא המטען הופתענו לגלות פתיחה ידנית ולא חשמלית, אבזור שרכבי פנאי זולים בהרבה מתהדרים בו, ונכלל ברשימת האבזור של חלק מרמות האבזור בדגם היוצא. כאשר גב מושבי השורה השלישית מקופל עומד נפח תא המטען על 571 ליטרים, ושפת ההטענה ממוקמת במפלס אחד עם הרצפה, אך היא מעט גבוהה. את מושבי השורה השניה ניתן לקפל באמצעות פקד בדופן הימנית של תא המטען ואז מתקבל חלל הטענה במימדים מסחריים עם רצפה שטוחה ושימושית. בעת שימוש במושבי השורה השלישית תא המטען מצטמצם באופן משמעותי ולא יוכל להכיל ציוד של משפחה שלמה.

כשמתיישבים לראשונה ביונדאי סנטה פה ברור מיד שמדובר ברכב גדול הדורש תשומת לב בעת תמרונים צפופים. שדה הראיה לפנים ולצדדים מוצלח אך לאחור פחות. לעזרת הנהג נחלצות מראות צד גדולות המעניקות ראות מעולה, ומערכת מצלמות היקפיות שימושית עם מגוון תצוגות וחיישני חניה היקפיים המסייעים לנווט את הרכב בבטחה.

יונדאי סנטה פה

כיול מתלים נוקשה יחסית בשילוב חישוקי ענק עם צמיגים בחתך נמוך מביאים לכך ששיבושים ובורות עירוניים מורגשים בתא הנוסעים, אם כי לא באופן מטריד. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת, השיבושים עדיין מורגשים וחודרים אל תא הנוסעים, אך רק האכזריים שבהם יטלטלו את המרכב. הטיפול בכבישים גליים פחות מוצלח ויוצר נדנודי משנה. בידוד רעשי הכביש לא מוצלח וגם על כבישים חדשים וחלקים נשמע שאון גלגלים בתא הנוסעים, הצמיגים הרחבים בוודאי תורמים לרעש. בידוד רעשי הרוח מוצלח ואילו נהמת המנוע נשמעת בתא הנוסעים, אך הצליל חביב וכוחני כך שאינו מטריד.

ביצועים

מתיחת הפנים של יונדאי סנטה פה נועדה לאפשר התקנת יחידות הנעה היברידיות והיברידיות נטענות, כפי שכבר מציע אחיו קיה סורנטו, אך בשלב זה הן נעדרות מהמבחר המקומי של יונדאי סנטה פה. אופציית הבנזין הושמטה מהמבחר לאחר מתיחת הפנים וכעת מוצעת יחידת הנעה אחת המוכרת לנו מהדור היוצא.

מדובר במנוע טורבו דיזל 4 צילינדרים בנפח 2,151 סמ"ק עם הספק מרבי של 202 כ"ס ומומנט מרבי של 45.0 קג"מ הזמין החל מ- 1,750 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 8 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים ולמערכת הנעה קדמית בגרסת הכניסה סופרים, או כפולה בגרסת עילית הבכירה שהתייצבה למבחן שלנו. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 9.2 שניות על פי נתוני היצרן ואנו מדדנו 10.5 שניות. המהירות המרבית עומדת על 205 קמ"ש.

יונדאי סנטה פה

המנוע מתעורר לחיים בצליל דיזלי מופגן הנשמע גם בתא הנוסעים, אך לא באופן מעיק. הזינוק מהמקום מעט מהוסס. תיבת ההילוכים הרובוטית החדשה משלבת את ההילוך הראשון מעט באיטיות ויוצרת תחושה אלסטית בתמרוני חניה. ביתר המצבים התיבה זריזה וחלקה, וכמעט לא חווינו מצבים של חבטות, אך בעומסי תנועה נרשמו מעט השהיות בהעלאת הילוך ובהורדת הילוך. המנוע חזק, חלק וגמיש, מספק כוח בכל פעם שנקרא אל הדגל, ומעניק תמיד את התחושה שיש לו עוד מה לתת אם רק נרצה. הצליל נוכח בכל שלב אך הוא שרירי וערב לאוזן כאמור.

המתלים הנוקשים מארגנים חווית נהיגה מוצלחת גם בין הפיתולים, אם שוכחים כמובן שמדובר ברכב גבוה הנושק לשני טונות. המרכב נותר מאוזן גם תחת עומס וזוויות הגלגול סבירות. אחיזת הכביש מצוינת והרכב לא מתקשה לשמור על קו הפניה, וגם העברות משקל אגרסיביות לא הפרו את האיזון. השילוב עם ההנעה הכפולה מאפשר לרמוס את דוושת התאוצה ביציאה מעיקול מבלי להתרגש, ואם תגזימו, בקרת היציבות תתערב בגסות יחסית ותגביל את הכוח שמגיע אל הגלגלים. משקלו של ההגה מוצלח כשהמהירות עולה והוא אף מתקשח במצב ספורט. הבלמים עשו את עבודתם נאמנה עם נשיכה ראשונית טובה ודעיכה מתונה תחת עומס. למרות שהיכולת הדינמית קיימת ומאפשרת נהיגה מהירה ובטוחה, לא מדובר ברכב המכוון להנאה מנהיגה ספורטיבית, והתקשורת עם מכלולי ההנעה השונים לא גבוהה.

יונדאי סנטה פה

אמנם מדובר ברכב פנאי והוא אפילו חמוש בהנעה כפולה, אך ירידה מהכביש מלווה בחשש מהותי לפגיעה בצמיגים הרזים ובפגושים הנמוכים. שבילים רצופי אבנים בולטות מחייבים שמירה על קצב נמוך ויגרמו לנוסעים להתנדנד ולנוע במושב. מערכת ההנעה הכפולה תפקדה היטב בטיפוס שטח מעט חלקלק עם הצלבות גלגלים קלות.

צריכת דלק

על פי נתוני היצרן עומדת צריכת הדלק המשולבת על 15.6 ק"מ לליטר. במבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכת דלק של 10.6 ק"מ לליטר בנסיעה שרובה בין עירונית רגועה. הנתון שהושג רחוק מהצהרות היצרן אך אינו חריג לרכב במידות ובמשקל דומים. הגרסה הנבחנת מתייצבת בדרגת הזיהום המרבית - 15 מתוך 15.

יונדאי סנטה פה

אמינות ועלויות אחזקה

בתחילת המיליניום היו כאלה שהתייחסו בספקנות להצהרות של יונדאי, אך הקוריאנים השקדנים התכוונו לכך ברצינות, וכיום יונדאי היא יצרנית משמעותית וקונצרן רכב מהמובילים בעולם. בישראל מובילה יונדאי את טבלת המסירות כבר שנים רבות ונהנית ממוניטין מעולה.

גם נתונים מהעולם מציגים תמונה מעודדת עבור המותג. בדירוג האמינות השנתי של ארגון Consumer Reports לשנת 2020 ירדה יונדאי במקום אחד מהחמישי לשישי כשהיא מחליפה מקומות עם מותג היוקרה ג'נסיס אשר בבעלותה. בסקר שערך ארגון J.D. Power בשנת 2019 בארצות הברית הגיעה יונדאי למקום התשיעי מתוך 31 יצרניות. בסקר דומה שנערך בגרמניה הגיעה למקום השלישי מתוך 22 יצרניות.

יונדאי סנטה פה

יונדאי סנטה פה משווק בישראל עם אחריות מלאה לשנתיים ללא הגבלת ק"מ ואחריות לשנה שלישית או עד 100,000 ק"מ. עלויות החלפים והטיפולים אינן מפורסמות באינטרנט ולא נמסרו מהיבואנית כלמוביל.

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 21 ומעלה עם ותק נהיגה של 3 שנים, ללא תביעות קודמות וללא שלילות רישיון תעמוד על 6,174 ₪. עלות ביטוח החובה 2,385 ₪. מחירו של יונדאי סנטה פה מציב אותו בקבוצת רישוי 7 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 4,719 ₪.

בטיחות

יונדאי סנטה פה נבחן ע"י ארגון Euro NCAP בשנת 2018 וזכה לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 94% בסעיף הגנה על נוסעים בוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 67% בהגנה על הולכי רגל, ו- 76% בתפקוד מערכות הבטיחות.

יונדאי סנטה פה

יונדאי סנטה פה עמוס במערכות בטיחות המעניקות לו ציון בטיחות מרבי של 8 מתוך 8 בדירוג משרד התחבורה הישראלי. המפרט כולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת אקטיבית לתיקון סטייה מנתיב הנסיעה ושמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, התרעה ומניעת פתיחת דלתות אחוריות בעת מעבר רכב בנתיב המקביל, התרעה מפני שכחת ילדים במושב האחורי, ניטור שטחים מתים עם הקרנת תמונות השטח המת בלוח המחוונים (ברמת אבזור עילית בלבד), התרעה מפני כניסה לנתיב חסום, התרעה על עייפות הנהג, התרעה על תנועה חוצה מאחור ובלימה למניעת התנגשות, מערכת מצלמות היקפיות, וחיישני חניה היקפיים.

תמורה למחיר

יונדאי סנטה פה מוצע בישראל בשתי גרסאות עם אותו מנוע דיזל בנפח 2.2 ליטרים. גרסת הכניסה מוצעת עם הנעה קדמית ברמת אבזור סופרים תמורת 269,900 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', תמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אוויר בשורה השניה והשלישית, מפתח חכם, ריפודי עור, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, וילונות גלילה בחלונות האחוריים, טעינה אלחוטית לטלפון הסלולרי, תאורת אווירה, גג זכוכית פנורמי חשמלי, ותאורת לד מלפנים.

רמת האבזור הבכירה עילית שהתייצבה למבחן הדרכים שלנו מוצעת עם הנעה כפולה בלבד תמורת 299,900 ₪ וכוללת בנוסף לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 12.3 אינץ', שקע חשמל 220V, מערכת לבחירת מצבי נהיגה בשטח, חימום ואוורור במושבים הקדמיים, פנסים אחוריים עם תאורת לד, וחישוקי 20 אינץ'.

במשך שנים ארוכות נהנה יונדאי סנטה פה ממיעוט מתחרים ישירים וזכה להצלחה בנישת רכבי הפנאי המרווחים המציעים 7 מושבים. בשנים האחרונות הצטרפו מתחרים כגון סקודה קודיאק, שאמנם קטן יותר אך מוצע במגוון גרסאות לבחירה במחירים זולים יותר. לאחרונה צומח גם סגמנט רכבי הפנאי הגדולים, כאשר אל שברולט טראוורס ופורד אקספלורר הוותיקים נוספו מתחרים כגון סובארו איבולטיס, טויוטה היילנדר, ויונדאי פאליסייד אשר יקר מיונדאי סנטה פה רק ב- 20,000 ₪. המתחרה הצמוד קיה סורנטו הושק בדור חדש ומציע יחידות הנעה היברידיות במחיר אטרקטיבי יותר.

יונדאי סנטה פה הוא רכב פנאי משפחתי משובח. הוא חזק, מעוצב, מרווח ובטיחותי, ומרחיב את מעטפת השימוש המשפחתית ביכולתו להמשיך ולטייל גם כשהאספלט נגמר. הדגם נמצא בקטגוריית ביניים בין רכבי הפנאי הבינוניים לגדולים אך מחירו קרוב מדי אל הכלים הגדולים והבכירים יותר, ויוצר דילמה בשורת התמורה למחיר.

מנועטורבו דיזל 4 צילינדרים 2,151 סמ"ק
הספק מרבי משולב 202/3,800 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 45.0/1,750 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 8 הילוכים
יחידת הנעה כפולה
אורך כללי 4,785 מ"מ
רוחב כללי 1,900 מ"מ
גובה כללי 1,710 מ"מ
בסיס גלגלים 2,675 מ"מ
מיכל דלק 71 ליטרים
נפח תא מטען 571 ליטרים כשהשורה השלישית לא בשימוש
משקל עצמי 1,910 ק"ג
מהירות מרבית 205 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 9.2 שניות
צריכת דלק משולבת (יצרן) 15.6 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 10.6 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 15 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro Ncap 5 כוכבים מתוך 5 (2018)
רמת אבזור בטיחותי 8 (מתוך 8)
מחיר 299,990 ₪

יונדאי סנטה פה 2021