מרצדס EQA חשמלי במבחן

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: יצרן
  • 04 אוגוסט 2021
  • 0 תגובות

מרצדס EQA הינו הרכב החשמלי השני של המותג והזול מבין השלושה המוצעים לעת עתה, אליהם עתידים להצטרף עוד שלושה דגמים כבר בשנה הקרובה. הדגם מבוסס על הקרוסאובר הקומפקטי מרצדס GLA, אך מאמץ אלמנטים עיצוביים ממשפחת EQ החשמלית.

מרצדסEQA250 אלקטריק ארט
יתרונות איכות נסיעה, תא נוסעים, מחיר
חסרונות ביצועים בינוניים, פלטפורמה שאינה חשמלית טהורה

מרצדס EQA

מרצדס EQA מגיע לישראל עם יחידת הנעה הכוללת מנוע חשמלי המפיק 188 כ"ס, סוללה בקיבולת 66.5 קוט"ש והנעה קדמית. גרסת הכניסה מוצעת במחיר קרוב לדגם הבנזין העומד על 299,900 ₪, ולמבחן שלנו התייצבה גרסת אלקטריק ארט המאובזרת שמחירה 339,900 ₪.

עיצוב ונוחות

העיצוב החיצוני של מרצדס EQA חושף קשר הדוק לאחיו לוגם הבנזין מרצדס GLA, תוך שילוב אלמנטים עיצוביים "חשמליים" המוכרים ממשפחת EQ של מרצדס, ביניהם שבכה קדמית אטומה אליה מתמזגים צמד גופי התאורה הקדמיים מסוג LED. בדפנות נפגוש חישוקים קלים בעיצוב "חשמלי" בשילוב צבע כחול בקוטר 19 אינץ', וכאופציה ניתן לקבל חישוקי 20 אינץ' בצבע גולדן רוז. יחידות התאורה האחוריות מחוברות באמצעות פס לד, והפגוש האחורי מציג מראה אגרסיבי עם פתחי אוורור בצדדים. מידותיו של מרצדס EQA זהות כמעט לחלוטין לאלו של GLA. אורכו 4,463 מ"מ, רוחבו 1,834 מ"מ, גובהו 1,624 מ"מ, ובסיס הגלגלים באורך 2,729 מ"מ.

מרצדס EQA

ההבדלים בתא הנוסעים מינוריים ומסתכמים בעיקר בפתחי מיזוג בגוון גולדן רוז המהווה מוטיב מאפיין חוזר במשפחת EQ. כמו כן נמצא חיווי EQ תואם בדבר צריכת החשמל, טווח נסיעה ונתונים רלוונטיים נוספים על גבי המסך המרכזי ולוח המחוונים. מעבר לכך, זהו אותו תא נוסעים מצטיין המוכר ממשפחת A, הניחן בעיצוב מרהיב, תאורת אווירה משובחת, צמד מסכי 10.25 אינץ' איכותיים הצפים בצמוד אל מול עיני הנהג, ושלל סופרלטיבים ההופכים אותו לדעתי ולדעת רבים וטובים למוביל בסגמנט.

מרצדס EQA

תפעול מערכת המולטימדיה המצוינת מתבצע באמצעות משטח מגע המותקן בין המושבים ומאפשר שליטה בכל מערכות הרכב, לרבות מערכת בקרת האקלים. איכות החומרים מעולה, בעיקר בחלקים העליונים שם נמצא גומי רך למגע. בנגוד לביקורות עבר על אבזור חסר בדגמי משפחת A, גרסת אלקטריק ארט הנבחנת אינה רושמת חוסרים מבישים, ואף כוללת פרטי אבזור מכובדים כגון כוונון חשמלי למושבים הקדמיים לרבות גובה וזווית משענת הראש, תמיכת גב תחתון, ושלושה זיכרונות לנהג ולנוסע הקדמי, מצלמות 360 מעלות, משטח טעינה אלחוטי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי חשמלי, דלת תא מטען חשמלית המתופעלת באמצעות מחוות רגל, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג לאחור, ומערכת שמע מצוינת מבית Burmester המפיקה סאונד איכותי ביותר.

הכניסה והיציאה ממרצדס EQA נוחות בזכות מפתח דלתות רחב, קו גג גבוה, ומושבים בגובה אידיאלי. המושבים כולם נוחים מאוד, עטויי ריפוד המשלב עור סינטטי ובד בתיפורי גולדן רוז, והמושבים הקדמיים כוללים בנוסף לאמור גם כיוונון ידני לאורך בסיס המושב.

מרצדס EQA

המרווח הפנימי זהה למרצדס GLA, מה שאומר שבמושבים הקדמיים יש די והותר מקום בכל הממדים. מאחור מתקבל מרווח ראש נדיב הנלווה למרווח ברכיים טוב בהחלט לצמד מבוגרים. המושב האחורי מפוצל ביחס 40:20:40 והמושב האמצעי צר ויוצר צפיפות טיפוסית עם שלושה בוגרים מאחור. מעבר לכך ייהנו הנוסעים מאחור מצמד פתחי מיזוג מרכזיים ושקע טעינה, אך משענת יד מתקפלת עדיין נפקדת. ההתבססות על פלטפורמה משולבת, שאינה חשמלית מיסודה, מחמיצה ארכיטקטורה אידיאלית בעלת רצפה שטוחה, בסיס גלגלים ארוך במיוחד, וסרחי עודף קצרים המאפיינים רכבים חשמליים טהורים ותורמים למרווח פנימי משופר.

מרצדס EQA

תאי האחסון כוללים תא גדול בתחתית הקונסולה המרכזית, תא עמוק ומדופן מתחת למשענת היד הקדמית, ותאים בדלתות אשר תוכננו לאחסן בקבוקים בנפח 1.5 ליטרים וחוברות בגודל A4. שדה הראיה מעולה הודות לשטח חלונות גדול והתקנת מראות צד על הדלתות במקום על שטח משולש החלון הקדמי. סוככי השמש מציעים תאורת איפור רכה ונעימה. תא המטען בנפח 340 ליטרים שהם 95 ליטרים פחות ביחס למרצדס GLA- פשרה נוספת הנגרמת עקב התבססות על פלטפורמה משולבת עם התפשרות על מיקום הסוללות. קיפול המושב האחורי יוצר משטח הטענה שאינו מפולס לגמרי אך מקנה נפח אחסון גדול ושימושי להובלות. דלת תא המטען החשמלית ניתנת לפתיחה גם באמצעות מחוות רגל, ומגלה מפתח הטענה סביר ונוח יחסית. מתחת לרצפת תא המטען נמצאת ערכת ניפוח ללא גלגל חלופי.

תחילת התנועה נעשית בדממה מוחלטת וכאן בולט לטובה אחד היתרונות המובהקים של מערכת הנעה חשמלית. היעדרם של מנוע, גיר ומכלולי הנעה מסורתיים, מאפשרים נסיעה חלקה ושקטה מאין כמותה. במהירויות עירוניות, כשרעשי הכביש והרוח חלשים, מציע מרצדס EQA רמות שקט נדירות המתעלות על כל מתחרה עם מנוע בעירה פנימית מסורתי, ובשילוב מערכת בקרת השיוט האדפטיבית, הופך את זחילת הפקקים לרעה במיעוטה ביחס לרוב הרכבים.

מרצדס EQA

לצד הנסיעה החלקה, המשקל הגבוה שנוסף לפלטפורמה בעקבות משקלן הרב של הסוללות מעמיד את כף המאזניים על למעלה משני טונות, ואלו כבר מצריכים כיול מתלים הדוק אשר ירסן את המרכב הכבד מתנודות מיותרות ויתפשר על נוחות נסיעה בינונית ואף מעט קופצנית במהירויות עירוניות נמוכות. מהירות גבוהה יותר תביא עימה כושר ריסון נאות ונוחות טובה.

ביצועים

יחידת ההנעה כוללת מנוע חשמלי עם הספק מרבי של 188 כ"ס ומומנט מרבי של 37.5 קג"מ בשילוב סוללת ליתיום-יון בקיבולת 66.5 קוט"ש. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 8.9 שניות, והמהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל- 160 קמ"ש. מדובר בנתונים מעט מאכזבים הדומים לקרוסאוברים סיניים חשמליים העולים כמחצית ממרצדס EQA, אך תגובת המנוע מיידית ותאוצות ביניים חזקות הודות לזמינות כוח מיידית ועקומת מומנט שטוחה המאפיינת מנועים חשמליים נטולי תיבת הילוכים.

מרצדס EQA

לטובת ניצול מרבי של קיבולת הסוללה והקניית טווח נסיעה מוגדל, מצויד מרצדס EQA במערכת בלימה רגנרטיבית המתופעלת באמצעות מנופים נוחים מאחורי ההגה המהווים לדעתי פריט חובה בכל רכב חשמלי. מערכת זו מאפשרת להאט ואף לעצור באמצעות מינון עוצמת הבלימה הרגנרטיבית. אמנם נדרשת הסתגלות קצרה לשינוי בשיטת הנהיגה, אך לאחריה מובטח שיפור תפקודי בנסיעה עירונית ובפקקים, ואפשרות לתנועה באמצעות דוושה אחת לצד יתרונות נלווים כגון חיסכון בשימוש ובלאי בבלמים, סיוע בטעינת הסוללה, הפחתת משימות נהיגה מהנהג, והאטה מיידית בעת הרפיה מהדוושה - אלמנט בטיחותי בלתי מבוטל.

מרצדס EQA

התנהגות הכביש מזכירה לנו פשרה נוספת בפלטפורמה המשולבת אשר נוגעת למיקום הסוללות, שאמנם מותקנות ברצפת הרכב ותורמות להנמכת מרכז הכובד, אך פיזורן בין הסרנים באופן שאינו אידיאלי ומיקומו של המנוע החשמלי בחזית, מהווים פשרה המאלצת הנעה קדמית במקום אחורית וסרח עודף כבד. כתוצאה מכל אלו, הטיות המרכב הגבוה והכבד מוחשיות למדי בפניות חזקות. עם זאת, זוויות הגלגול אינן גדולות בהרבה מהזכור לי ממקבילו לוגם הבנזין, ואחיזת הכביש טובה ולבטח תספק את קהל היעד. ההגה נעים לאחיזה אך בעל משקל מלאכותי וחסר תקשורת לחלוטין. הבלמים אשר מגובים במערכת הבלימה הרגנרטיבית, תואמים את היכולת הכוללת, מבצעים את משימתם נאמנה, ולא גילו סימני עייפות גם בימי המבחן הלוהטים.

צריכת חשמל

זמן טעינת הסוללה בקיבולת 66.5 קוט"ש משתנה בהתאם לתשתית החשמל. עמדה מהירה בהספק 100 קילוואט מאפשרת טעינה מרמה של 10% ועד 80% מקיבולת הסוללה תוך 30 דקות. בעמדת טעינה ביתית, מדובר על קצב איטי המצריך לילה שלם לטעינה מלאה. נהיגה מנהלתית למדי עם מזגן, ללא תאוצות חזקות, ושימוש במערכת הבלימה הרגרנטיבית בעצימות גבוהה תספיק לכ- 350 ק"מ ריאליים לעומת 414 ק"מ עליהם מצהיר היצרן. נהיגה דינמית המלווה בשלל האצות חזקות ועומסי קצה, תפחית את הטווח לכ- 200 ק"מ בלבד. דרגת זיהום האוויר בדומה לכל רכב חשמלי מלא הינה 1 מתוך 15.

מרצדס EQA

אמינות ועלויות אחזקה

אמינות רכבי מרצדס נחשבת בינונית עד נמוכה. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports האמריקאי לשנת 2021 דורגה מרצדס במקום ה- 20 מתוך 26 יצרנים. בסקר שערך ארגון J.D. Power בגרמניה בשנת 2019 התברגה מרצדס במקום ה- 20 מתוך 23 יצרנים עם 137 תקלות ל- 100 רכבים, גבוה מהממוצע בסקר שעמד על 115 תקלות ל- 100 רכבים. יש לזכור כי מדובר ברכב חשמלי שאמור להיות אמין ביחס לרכב עם מנוע מסורתי הודות למיעוט מכלולים נעים ומסורבלים. כמו כן מתייתר הצורך בטיפולים המוכרים במנוע בעירה פנימית הכוללים החלפת שמן מנוע, מסנן שמן, מצתים, ורצועות. חיסכון נוסף מושג באגרת הרישוי השנתית העומדת על 530 ₪ במקום 3,355 ₪.

מרצדס EQA

מרצדס EQA משווק בישראל עם 3 שנות אחריות כוללת, ולסוללה מוענקת אחריות למשך 8 שנים או עד 160,000 ק"מ, כולל שירותי גרירה וחילוץ. בנוסף יקבלו הרוכשים עמדת טעינה ללא תוספת תשלום. מחירי הטיפולים והחלפים לא זמינים באינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית כלמוביל.

מרצדס EQA

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל לגיל 50 ללא היסטוריית תאונות ושלילות עומד על כ- 25,000 ₪. עלות ביטוח חובה כ- 1,600 ₪.

בטיחות

מרצדס EQA טרם נבחן במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP. אבזור הבטיחות כולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת תיקון סטייה מנתיב הנסיעה, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם בלימה אוטונומית וזיהוי הולכי רגל, ניטור שטחים מתים, מצלמות 360 מעלות, התרעה על עייפות הנהג, עמעום אורות אוטומטי, בלמים אדפטיביים עם פונקציית HOLD וסיוע לזינוק בעלייה, ומערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי עומדת על 7 מתוך 8.

מרצדס EQA

תמורה למחיר

מחירו של מרצדס EQA עומד על החל מ- 299,900 ₪ לגרסת הכניסה אלקטריק הכוללת בין היתר מושבים בריפוד עור סינטטי, מושבים קדמיים חשמליים עם זכרונות, מסך מגע מרכזי בגודל 10.25 אינץ', תמיכה בממשקי Apple CarPlay ו- Android Auto, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינץ', כניסה והתנעה ללא מפתח, תאורת אווירה צבעונית, חלון גג חשמלי, חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס, דלת תא מטען חשמלית, מראות עם עמעום אוטומטי, תאורת לד מלאה, וחישוקי 18 אינץ'.

גרסת אלקטריק ארט הנבחנת מוצעת במחיר 339,900 ₪ וכוללת בנוסף פתחי מיזוג עבור הנוסעים מאחור, מצלמות היקפיות 360 מעלות, משטח טעינה לטלפון נייד, מערכת שמע היקפית מבית Burmester, פתיחת דלת תא מטען בהינף רגל, וחישוקי 19 אינץ'.

גרסת אלקטריק ארט AMG ליין מוצעת במחיר 379,900 ₪ וכוללת בנוסף פגושים בעיצוב ספורטיבי יותר, הגה ספורט קטום בחיפוי עור נאפה, מושבי ספורט, סף דלתות מואר, וחישוקי 20 אינץ'.

מרצדס EQA מתומחר באופן אטרקטיבי ביחס לגרסאות הבנזין המקבילות לו, ומציע טווח נסיעה שימושי של 350 ק"מ בתנאי אמת. אמנם קשה לתאר את מרצדס EQA צץ כפטריות טסלה אחרי הגשם בכבישי ארצנו, אך בכפוף למגבלות הטעינה הטבעיות המותירות טווח נסיעה מוגבל ודורשות עמדת טעינה בחניה הפרטית, מתגלה מרצדסEQA כחלופה עדיפה על פני מרצדס GLA או כל קרוסאובר פרימיום אחר בטווח מחירים זה הודות לאיכות הנסיעה הגבוהה המלווה בשקט מופתי, תא נוסעים מן המעלה הראשונה, ושימושיות גבוהה כרכב משפחתי.

מרצדס EQA250 אלקטריק ארט
מנוע חשמלי סינכרוני
הספק מרבי 188  (כ"ס)
מומנט מרבי 37.5 (קג"מ)
קיבולת סוללה 66.5 קוט"ש
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,463 מ"מ
רוחב כללי 1,834 מ"מ
גובה כללי 1,624 מ"מ
בסיס גלגלים 2,729 מ"מ
נפח תא מטען 340 ליטרים
משקל עצמי 2,040 ק"ג
מהירות מרבית 160 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 8.9 שניות
טווח חשמלי מרבי (יצרן) 414 ק"מ
טווח חשמלי מרבי (מבחן) 350 ק"מ
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro Ncap טרם נבחן
רמת אבזור בטיחותי 7(מתוך 8)
מחיר 339,900 ₪

מרצדס EQA 2021