סוזוקי קרוסאובר הייבריד במבחן דרכים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 09 אוגוסט 2021
  • 0 תגובות

סוזוקי קרוסאובר כבר לא צעיר. הדגם הגיע לראשונה לישראל בשנת 2013 והפך מאז לאחד מהדגמים המרכזיים בהיצע של היצרנית היפנית הקטנה. הוא לא נופל להגדרות הקלאסיות של רכבי הפנאי העירוניים ומציע מידות גדולות יותר, אך גם מראה פחות קרבי. מדובר למעשה ברכב האצ'בק משפחתי, מוגבה מעט עם איפור פנאי.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד
יתרונות

מרווח, ביצועים, מוניטין אמינות וסחירות

חסרונות אבזור נוחות ובטיחות, נוחות נסיעה, איכות ועיצוב תא הנוסעים

סוזוקי קרוסאובר הייבריד

סוזוקי קרוסאובר עבר מתיחת פנים בשנת 2017 במסגרתה זכה גם למנוע טורבו חזק ועדכני עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית. לאחרונה קיבל סוזוקי קרוסאובר מערכת היברידית קלה המפחיתה את צריכת הדלק ופליטת המזהמים, והיבואנית ניצלה את ההזדמנות גם לעדכון מפרט האבזור. סוזוקי קרוסאובר הייבריד הנבחן מוצע בתוספת של 5,000 ₪ לעומת הדגם המוכר ומחירו עומד על 134,990 ₪.

עיצוב ונוחות

לסוזוקי קרוסאובר מראה סולידי שאינו מתבלט ביחס למתחרים צעירים. בחזית בולט גריל גדול עם מסגרת כרום עבה ושבכה עם עיטורי כרום אנכיים. הגרסה ההיברידית זוכה לפנסי לד קדמיים עם פס לד לתאורת יום. חלקו התחתון של הפגוש מחופה פלסטיק מושחר לטובת אפקט הפנאי, ובתי פנסי הערפל זוכים לעיטור כרום. מבט מהצד חושף צללית עגלגלה ומרווח גחון שאינו גבוה במיוחד. קו המותניים ישר וממוקם מעל ידיות הדלתות. בתי הגלגלים זוכים לחיפוי פלסטיק מושחר ובתחתית הדלתות חגורת פלסטיק עבה עם עיטור בצבע כסוף. החישוקים הקלים בקוטר 17 אינץ' מציגים עיצוב נאה. הזנב מציג מראה מעט גנרי והגרסה ההיברידית זכתה לפנסי לד חדשים ונאים גם מאחור.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד

מידותיו החיצוניות של סוזוקי קרוסאובר מציבות אותו בין רכבי הפנאי העירוניים למשפחתיות קומפקטיות. אורכו 4,300 מ"מ, רוחבו 1,785 מ"מ, גובהו 1,585 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,600 מ"מ.

תא הנוסעים מציג מראה מיושן. הדשבורד גבוה למדי, המשטח המרכזי מאכלס את פתחי המיזוג ומערכת המולטימדיה שנראית מקורית ומשתלבת היטב בתא הנוסעים למרות שמדובר במערכת בהתקנה מקומית. בקרת האקלים המפוצלת זוכה לפקדים נפרדים, ברורים וגדולים, ולוח המחוונים מציג מראה סטנדרטי עם מסך קטן לנתוני מחשב הדרך. בחירה בדיפונים כהים לא מסייעת לשדרוג האווירה בתא הנוסעים, כך גם שפע של התקנות מקומיות דוגמת מערכת מובילאיי וחיווי חיישני החניה. הנדסת האנוש מקבלת ציון מעורב. בקרת האקלים למשל קלה מאוד לתפעול אך מערכת המולטימדיה אכזבה עם פעולה איטית, מסך שאינו רגיש מספיק למגע, וקריסות רבות שהצריכו כיבוי והדלקה מחדש על מנת שתשוב לפעולה. מחשב הדרך בסיסי ותפעולו באמצעות צמד מנופים על גבי לוח המחוונים מיושן מאוד ואינו נוח. באותה הזדמנות נקווה כי בסוזוקי יואילו להתקין חלונות אוטומטיים עבור כל הנוסעים ולא רק עבור הנהג.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד

איכות החומרים בסיסית. רצועת דיפון אחת מול הנהג והנוסע מלפנים עשויה מפלסטיק רך ואיכותי, גלגל ההגה נעים למגע, ויתר הדיפונים קשיחים, דקיקים ולא נעימים למגע. גם איכות הגימור אינה מצטיינת ופגשנו קצוות חדים וראשי ברגים חשופים לעין. לעומת זאת, איכות ההרכבה טובה ולא נשמעו קרקושי פלסטיקה במהלך הנסיעה.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד

קל ונוח להיכנס אל הרכב הודות לדלתות גדולות, ספי דלתות שאינם גבוהים ומושבים הממוקמים היטב. תנוחת הישיבה מלפנים גבוהה ונוחה, וניתן לשבת זקוף עם ברכיים ניצבות ולא ברגליים שלוחות לפנים. על רקע תנוחת הישיבה המוצלחת גיליתי שהמושבים עצמם אינם נוחים עבורי ולכן כדאי שתבדקו את העניין לפי רכישה. הם מעוצבים כך שבסיס המושב בולט ומעניק הרגשה שיושבים מעל למושב. גם הכרית של מסעד הגב בולטת ודוחפת את הגב לפנים. משענת הראש רחוקה מאוד ולא תהיה שימושית באף תנוחת ישיבה טבעית. אפשרויות הכוונון סטנדרטיות ונציין כי גם מושב הנוסע מתכוונן לגובה. המדרס לרגל שמאל קטן ואינו שימושי.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד

המושב האחורי מרווח יחסית לג'יפונים עירוניים אך צפוף ממשפחתיות מודרניות. הדלתות מגבילות מעט את הכניסה והיציאה אך תנוחת הישיבה גבוהה וזקופה. מבנה המושב מתאים לשני נוסעים בעיקר, והנוסע במרכז יסבול ממושב נוקשה שאינו נוח, ממדרגת תעלת הינע בולטת, ומהקונסולה בין המושבים הקדמיים שגוזלת ממרווח הברכיים. הנוסעים מאחור לא זוכים לפתחי מיזוג או לשקעי טעינה.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד

היצע תאי האחסון כולל מתקני כוסות בין המושבים הקדמיים במבנה רדוד כך שכוסות או בקבוקים גדולים עשויים ליפול ולהישפך בסיבובים. תא הכפפות מציג מידות סטנדרטיות ונעדר דיפון. תא האחסון מתחת למשענת היד לא גדול ונעדר דיפון אף הוא. התא בתחתית הקונסולה המרכזית קטן ויתקשה להכיל סמארטפון גדול. תאי האחסון בדלתות הקדמיות כוללים מגרעת נוחה לבקבוק שתיה ואילו באחוריות מדובר במתקן לבקבוק שתיה ללא חלל אחסון נוסף. במשענת היד האחורית צמד מתקנים לכוסות או לבקבוקים.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד

לסוזוקי קרוסאובר תא מטען בנפח 430 ליטרים. מתחת לרצפה חלל אחסון רדוד במיוחד שהתקשיתי להבין מה ייעודו. קיפול המושב האחורי מתבצע בקלות ומספק רצפה שטוחה וחלל אחסון בנפח 875 ליטרים. שפת ההטענה נמוכה והמפתח רחב, יש שקע חשמלי 12v אך התאורה בסיסית וחסרים אמצעי עיגון. הגרסה ההיברידית נעדרת גלגל חלופי ומסתפקת בערכה לתיקון תקרים. לקוחות שיחפצו בגלגל חלופי יוכלו לקבל אותו בתוספת תשלום אך בהיעדר מקום ייעודי הוא יתפוס חלק ניכר מתא המטען.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד

תמרונים עירוניים מתבצעים בקלות הודות תנוחת הישיבה הגבוהה המעניקה שדה ראיה מוצלח במרבית המקרים. מראות הצד הגדולות ממוקמות היטב ומעניקות כיסוי טוב של השטח בצידי הרכב.

נוחות הנסיעה לא מבריקה. מרבית השיבושים יורגשו בתא הנוסעים ועל רצף של שיבושים תתקבל נסיעה קופצנית. עם זאת הריסון טוב ואין הרבה נדנודי משנה. מחוץ לעיר התמונה נותרת דומה. סוזוקי קרוסאובר מתקשה להתמודד עם המפגעים אך נותר מרוסן יחסית. בידוד הרעשים לא מוצלח. רעשי הכביש, הרוח והמנוע חודרים אל תא הנוסעים כבר במהירות נמוכה. רעש המנוע מנסר ואינו נעים לאוזן.

ביצועים

יחידת ההנעה של סוזוקי קרוסאובר הייבריד מבוססת על המנוע המוכר מהדגם הסטנדרטי מסוג טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 1,373 סמ"ק עם הספק מרבי של 129 כ"ס (לעומת 140 כ"ס בדגם שאינו היברידי) ומומנט מרבי של 24.0 קג"מ (לעומת 22.4 קג"מ). המערכת ההיברידית הקלה מורכבת ממתנע גנרטור ושתי סוללות קטנות הממוקמות מתחת למושבים הקדמיים. יחידת ההנעה משודכת לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. המנוע החשמלי לא מסוגל להניע את הרכב בכוחות עצמו וגם לא לדומם את מנוע הבנזין בזמן שיוט או לקראת בלימה. הוא מספק כוח נוסף למנוע הבנזין בזמן מאמץ ומשמש כגנרטור לטעינת הסוללות האוגרות אנרגיה בזמן הבלימה. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 9.5 שניות והמהירות המרבית עומדת על 190 קמ"ש.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד

פעולת יחידת ההנעה נעימה. המנוע זריז והתגובה ללחיצה על דוושת התאוצה מיידית. הסיוע של המנוע החשמלי מורגש ומגיע לאחר השהייה מסויימת, אם כי לא תמיד ברור כיצד הוא מחליט מתי להיכנס לפעולה. בנסיעה עירונית תגובת הדוושה עשויה להיות חדה מדי לעיתים ונדרשת תשומת לב למינון הלחיצה על הדוושה. הרפיה מהירה מהדוושה יוצרת לעיתים עצירה מורגשת של התאוצה וחבטה קלה. מחוץ לעיר הביצועים טובים ותאוצות הביניים זריזות. מהירות העברת ההילוכים סבירה ותיבת ההילוכים מבצעת את עבודתה היטב למרות שאינה חלקה במיוחד. המנופים מאחורי גלגל ההגה לא זכו לשימוש רב משום שמערכת הבלימה הרגנרטיבית מייצרת בלימה מורגשת ויעילה בירידות שגם מורידה את העומס מהבלמים וגם מספקת טעינה לסוללות.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד

סוזוקי קרוסאובר לא ממש מכוון להנאה מנהיגה. התנהגות הכביש בטוחה בסך הכל, רמת האחיזה טובה, והוא מצליח לשמור על קצב נאה גם בכביש מפותל, אך החוויה נעדרת ממעשה הנהיגה. המתלים הנוקשים שומרים על זוויות גלגול מתונות. להגה משקל סביר, הוא מעט מעורפל סביב המרכז ואינו מתקשר. הבלימה הרגנרטיבית יוצרת תחושה מעט מוזרה והמעבר לבלימה באמצעות הבלמים מביא לשינוי בעוצמת הבלימה.

צריכת דלק

במהלך המבחן, שכלל נסיעה שרובה בין עירונית אך בתנאי חום כבדים, נמדדה צריכת דלק משולבת של 13.8 ק"מ לליטר לעומת 17.5 ק"מ לליטר לפי נתוני היצרן. מערכת Start&Stop לא מתחשבת בתנאי הטמפרטורה החיצונית ומכבה את המנוע בכל הזדמנות. המערכת ההיברידית לא מאפשרת את המשך ההפעלה של המזגן בתנאים אלה ולכן בחרנו לנטרל את מערכת ה- Start&Stop למשך כל המבחן. מיכל דלק בנפח 47 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של כ- 650 ק"מ. סוזוקי קרוסאובר הייבריד ניצב בקבוצת זיהום 4 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה

סוזוקי נהנית בישראל ממוניטין אמינות מעולה. מרבית דגמיה שווקו עד לאחרונה עם מנועי בנזין סטנדרטיים ותיבות הילוכים אוטומטיות פלנטריות או רציפות - מכלולים ותיקים ומנוסים שהוכיחו רמת אמינות גבוהה. סוזוקי אינה משווקת את דגמיה בארצות הברית ובמרבית מדינות אירופה היא מוכרת כמויות קטנות יחסית כך שאינה נכללת בסקרי שביעות רצון.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד משווק בישראל עם אחריות למשך 3 שנים או עד 100,000 ק"מ, המוקדם מביניהם. טיפול יש לבצע אחת לשנה או בכל 20,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון 887 ₪, עלות הטיפול השני 1,490 ₪, עלות הטיפול השלישי 1,504 ₪. הטיפולים אינם זולים, אך בזכות מרווח הטיפולים הארוך עלות הטיפולים הכוללת מיישרת קו עם המקובל בקרב המתחרים.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד

עלות פנס קדמי 8,731 ₪, עלות פנס אחורי 1,885 ₪, עלות מראת צד קומפלט 3,228 ₪, עלות זוג צלחות בלמים 693 ₪, ועלות זוג רפידות בלמים 467 ₪. עלויות החלפים דומות למקובל בקרב המתחרים למעט הפנס הקדמי שמחירו גבוה. עלות סוללה למערכת ההיברידית עומדת על 9,468 ₪.

ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 עם ותק של 3 שנות נהיגה ללא תביעות ושלילות רישיון יעלה כ-3,600 ₪. עלות ביטוח החובה כ- 1,900 ₪. סוזוקי קרוסאובר הייבריד ניצב בקבוצת רישוי 3 בה עלות אגרת הרישוי עומדת על 1,801 ₪.

בטיחות

ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן את סוזוקי קרוסאובר בשנת 2013 והעניק לו ציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 92% בהגנה על נוסעים בוגרים, 80% בהגנה על ילדים, 72% בהגנה על הולכי רגל, ו- 81% על תפקוד מערכות הבטיחות. חשוב לזכור כי המבחנים עודכנו מספר פעמים מאז ונוספו דרישות למערכות בטיחות אקטיביות.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד

אבזור הבטיחות של סוזוקי קרוסאובר כולל 7 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם בלימה אוטונומית בעת חירום, ובקרת שיוט אדפטיבית. היצרנית לא מציעה מערכת מקורית להתרעה או לתיקון סטייה מנתיב הנסיעה, והחוק בישראל מחייב הוספה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית. רמת האבזור בטיחותי לפי משרד התחבורה הישראלי עומדת על 3 מתוך 8.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד

מערכת הבלימה האוטונומית היסטרית במיוחד, מספקת התרעות רבות, ובמקרים רבים נדרכה לפני כניסה לפעולה בצליל גס למרות שלא היה כל צורך בכך. בקרת השיוט האדפטיבית מתנתקת מתחת למהירות 40 קמ"ש ואינה מסוגלת להביא את הרכב לעצירה מלאה.

תמורה למחיר

סוזוקי קרוסאובר הייבריד מוצע בישראל בגרסה אחת תמורת 134,990 ₪, 5,000 ₪ יותר מהדגם הסטנדרטי. המפרט כולל בין היתר מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית עם מסך מגע בגודל 8.4 אינץ', בקרת אקלים דו אזורית, מפתח חכם, חיישני אור וגשם, תאורת לד מלפנים ומאחור, שמשות אחוריות כהות, קיפול חשמלי למראות הצד, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'.

סוזוקי קרוסאובר הוא דגם ותיק וגילו ניכר. העיצוב הוא אולי עניין של טעם, ולבטח יהיו לקוחות שיעדיפו את המראה הסולידי, אך בכל תחום אחר הוא מתקשה לעמוד ברמה הגבוהה שמציגים המתחרים הצעירים, במיוחד בתחומי איכות הנסיעה, אבזור הבטיחות והנוחות, וכן עיצוב ואיכות תא הנוסעים.

הגרסה ההיברידית הקלה לא מביאה עמה מהפך. סוזוקי קרוסאובר הוא עדיין רכב פנאי מרווח ושימושי אשר צפוי להציג רמת אמינות טובה וגם סחירות עתידית מוצלחת. צריכת הדלק חסכונית יותר מדגם הבנזין אך לא מתקרבת לנתונים של דגמים היברידיים מלאים, והמחיר אינו אטרקטיבי מספיק בכדי להצדיק את בחירתו ביחס למתחרים.

סוזוקי קרוסאובר הייבריד אוטומט
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,373 סמ"ק + מערכת היברידית קלה 48V
הספק מרבי מנוע בנזין 129/5,500 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 24.0/2,000 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,300 מ"מ
רוחב כללי 1,785 מ"מ
גובה כללי 1,585 מ"מ
בסיס גלגלים 2,600 מ"מ
מיכל דלק 47 ליטרים
נפח תא מטען 430 ליטרים
משקל עצמי 1,300 ק"ג
מהירות מרבית 190 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 9.5 שניות
צריכת דלק משולבת (יצרן) 17.5 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 13.8 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 4 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 מתוך 5 (2013)
רמת אבזור בטיחותי 3 (מתוך 8)
מחיר 134,990 ₪

סוזוקי קרוסאובר הייבריד 2021