הונגצ’י E-HS9 חשמלי 2022 במבחן

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 04 יולי 2022
  • 0 תגובות

הונגצ'י אינו עוד מותג רכב סיני צעיר בדומה לשלל המותגים הסינים אשר צצים במחוזותינו כפטריות אחרי הגשם. מדובר במותג יוקרה סיני ותיק אשר נוסד בשנת 1958 ומאז מייצר את רכבי השרד לקברניטי הרפובליקה הסינית שמחזיקה בבעלותו. בדומה לחברות סיניות אחרות בשוק המקומי, גם הונגצ'י תתמקד בליין דגמים חשמליים והראשון הוא חתן השמחה הונגצ'י E-HS9 - רכב פנאי חשמלי בגודל מלא בתצורת שישה או שבעה מושבים עם נתונים מרשימים, מראה מוחצן ותג מחיר תואם אשר טרם הורגלנו אליו מרכבים סיניים.

הונגצ'י E-HS9
יתרונות נוכחות, ביצועים, מרחב פנימי, אבזור, אחריות
חסרונות צריכת אנרגיה, הנדסת אנוש, גרפיקת צגים וממשקים, רחב מדי לעיר

הונגצ’י E-HS9

למבחן קבלנו את גרסת הקצה אקסקלוסיב בתצורת 6 מושבים המצוידת בצמד מנועים בהספק מרבי משולב של 551 כ"ס ומומנט מרבי משולב של 76.5 קג"מ, שמחירה 499,000 ₪.

עיצוב ונוחות הונגצ'י E-HS9

הונגצ’י E-HS9 מציג הופעה סופר מוחצנת, בעלת נוכחות אדירה ומראה כללי שלא ניתן להתעלם ממנו. יש שיתחברו למראהו ויש שימצאו אותו כגרוטסקי. הפלטפורמה שאינה חשמלית טהורה ומבוססת על דגם בעל מנוע בעירה פנימית, מביאה עמה מכסה מנוע ארוך וחזית אנכית עם גריל אטום במידות ענק וגופי תאורה מפוצלים בעיצוב שמזכיר את חזיתו המפוארת של לא פחות מרולס רויס קולינן, ולא במקרה. הונגצ'י שכרה את שירותיו של Giles Taylor, המעצב של רולס רולס, על מנת לקלוע לטעמם של עשירי סין ולא בכדי קיבל הרכב את הכינוי "הרולס רויס הסיני". הצדודית מציגה מכסה מנוע קדמי הנמתח הרחק לפנים, ידיות דלתות נשלפות וקורות C אלכסוניות בהן מוטמע חיווי LED המורה על רמת הטעינה בסוללה. החישוקים בקוטר 21 אינץ' פרופורציונלים למידות הרכב בעיצוב חמש צלעות אטומות המשלבות גוון שחור וכסוף. מאחור נמצא פס תאורה רוחבי וספוילר. ההופעה המוחצנת מגובה במידות ענק. אורכו 5,209 מ"מ, רוחבו 2,010 מ"מ, גובהו 1,713 מ"מ, ובסיס גלגלים נמתח לכדי 3,110 מ"מ.

הונגצ’י E-HS9

תא הנוסעים מרשים במבט ראשון, עם ארכיטקטורה דו-מפלסית אנכית המורכבת משלושה צגים מחוברים במפלס העליון (בגרסת אקסקלוסיב) החולשים לרוחב הדשבורד מקצה לקצה וכוללים את לוח המחוונים הדיגיטלי, מערכת המולטימדיה, וצג נוסף מול הנוסע לשליטה בסיסית על מערכות הבידור. אלא שמבט שני בסידור המרשים מגלה צגים בינוניים למדי עם גרפיקה מיושנת ודלת צבעים. דברים אלו מתייחסים גם למסך הרביעי בקונסולה המרכזית השולט על מערכת בקרת האקלים. תפעול ושיטוט בין התפריטים אינו אינטואיטיבי בחלק מהמקרים והדבר גורע הן מחווית המשתמש והן מהנדסת האנוש שאינם מרגישים מספיק בשלים.

הונגצ’י E-HS9

המפלס השני כולל את פתחי המיזוג וחובר אל קונסולה מרכזית צפה המדופנת בעץ אגוז יוקרתי וכוללת בורר הילוכים מסורתי, מתג לפתיחת תא הכפפות במיקום מוזר, מחזיקי כוסות עמוקים מדי עם אפשרות להעמקה נוספת. פירוט מקצת ליקויי הנדסת האנוש כולל כיוונון מראות מאתגר באמצעות פקדים רבי פונקציות על גלגל ההגה, היעדר תמיכה בצימוד לסמרטפון, היעדר פתיחה וקיפול אוטומטים לחלון הגג הפנורמי ולמושבים בשורה השלישית, תפעול גלילה במגע למערכת בקרת האקלים, תפעול קולי כושל, היעדר תצוגת טמפרטורה חיצונית, וממשק שאינו אינטואיטיבי.

הונגצ’י E-HS9

החומרים כולם מעולים, גם במקומות שפחות שכיחים למגע, ועושים שימוש בדיפון רך לכל רוחבו של הדשבורד בשני המפלסים ובדיפון הדלתות. האווירה הכללית עשירה בהחלט אך לא ברמה של יצרני היוקרה האירופאים. ניכר כי על יצרני היוקרה הסינים לעבור עוד כברת דרך עד שיוכלו להגיש מוצר המקנה תחושת פרימיום ללא רגשי נחיתות, אך המצב הקיים ראוי בהחלט. הכורסאות בשתי השורות הראשונות מפנקות, עטויות עור נאפה בתיפורי מעוינים, מתכווננות חשמלית, מחוממות ומאווררות. כורסאות השורה הראשונה כוללות גם זיכרונות וכמה סוגי עיסוי אפקטיבי בהחלט.

הונגצ’י E-HS9

הכניסה לרכב דורשת טיפוס קל בעקבות הגובה הרב, אך מפתח נדיב ודלתות ענק בסגירת ואקום מקלות על כך. התחושה בשתי השורות הקדמיות מחניפה באמצעות הכורסאות המפנקות, מרחב עצום, צמד אזורי בקרת אקלים נפרדים ושקעי טעינה, אך וילונות צד חסרים להשלמת תחושת השרד המוחלטת. המרחב בשורה השלישית מתאים לילדים בלבד אך טוב ביחס לרוב רכבי הפנאי 6-7 מושבים. בגרסת 6 מושבים מתאפשרת הגישה למושבי השורה השלישית דרך המרווח בין צמד מושבי הקפטן בשורה השנייה, וזהו יתרון גדול למי שלא באמת צריך 7 מושבים. בשורת המושבים השלישית פתחי מיזוג אפקטיביים עם צמד אזורי אקלים ייעודיים ושקעי טעינה נפרדים.

הונגצ’י E-HS9

תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת עם קו חלונות בגובה סביר, אך מכסה המנוע האנכי אשר נמתח הרחק לפנים ורוחב המרכב החריג העומד על יותר משני מטרים, מקנים תחושת נהיגה במשאית קטנה, כך שההתנידות בעיר אינה כוס התה של הענק הסיני מבחינת כושר תמרון ברחובות צרים ובחניונים. סוללת מצלמות וחיישנים היקפיים אכן מסייעים במובן זה, אך גם מערכות יקרות יותר כגון היגוי אחורי, שליפת הרכב מחניה באמצעות שלט או שחזור נסיעה ברוורס נחוצות כאן.

הונגצ’י E-HS9

פתרונות האחסון מגוונים ופרקטיים, ביניהם תא עמוק מתחת לקונסולה המרכזית הצפה, תא נוסף מתחת למשענת היד המרכזית הכולל דיפון, מטען אלחוטי ושקעי טעינה, תאי אחסון עמוקים בדלתות, ותא כפפות. תא המטען בנפח צנוע של 255 ליטרים בעת שימוש בשורת המושבים השלישית, וקיפולה החשמלי יסדר נפח עצום של 796 ליטרים עם מפתח ענק ואפשרות להנמכת סף ההטענה באמצעות בולמי האוויר. תא מטען קדמי (פראנק בעגה המקצועית) אינו בנמצא חרף מידתו הגדולה של תא המנוע מלפנים. מתחת לרצפת תא המטען נמצא תא לאחסון כבלי הטעינה וכן ערכת תיקון תקרים.

הונגצ’י E-HS9

הפעלת הרכב יכולה להתבצע מרחוק באמצעות שלט הרכב או על-ידי פקד מגע בצג פנימי. כפתור כיבוי והדלקה פיזי כלל אינו בנמצא. "ההתנעה" מלווה במופע אורות סופר מרשים הן מבחוץ והן באמצעות סוללת הצגים הפנימיים. התנועה בעיר חרישית כמו בכל רכב חשמלי, אך מעבר לכך מתלי האוויר בגרסה זו מעניקים נוחות עירונית ברמה גבוהה שלא תבייש גם את מיטב תוצרת גרמניה הודות לרכות מלטפת, כושר ריסון מצטיין ושמירה על רמות רעש ורעידות מינימליות. דווקא על רקע ההצטיינות בתנועה העירונית בולט העדרה של בלימה רגרנטיבית משמעותית שתאפשר נהיגה באמצעות דוושה אחת. מערכת בקרת השיוט עם מנגנון זחילה בפקקים יכולה לספק פתרון חלופי אך כל נהג שחווה עמידה בפקקים בהסתמך על מערכת זו, טובה ככל שתהיה, גילה כי תרבות השתחלות הנתיבים הנפוצה באזורנו אינה מאפשרת הסתמכות מלאה על מצלמות ורדארים חדשניים ככל שיהיו. בדרכים בין עירוניות ובכביש המהיר נשמרת נוחות הנסיעה הגבוהה וכן בידוד הרעשים המעולה שכה חשוב ברכב חשמלי בו מובלטים רעשי הרוח והדרך. נסיעה במהירות המרבית המותרת כמעט ואינה מורגשת כמו גם חריגה ממנה. ניכר כי הונגצ'י E-HS9 יכול היה להיות רכב הקרוזינג המושלם אם רק היה מסוגל לטווח נסיעה מכובד ללא טעינה.

ביצועים הונגצ'י E-HS9

הונגצ’י E-HS9

הונגצ'י E-HS9 מוצע עם שתי יחידות הנעה לבחירה. גרסת הכניסה פרימיום מצוידת במערכת הנעה כפולה עם צמד מנועים חשמליים בהספק מרבי משולב של 435 כ"ס ומומנט מרבי משולב של 61.2 קג"מ. תאוצה מעמידה למאה קמ"ש בגרסה זו אורכת 6.5 שניות. גרסאות לקצ'ורי ואקסקלוסיב הנבחנת מצוידות במערכת הנעה כפולה עם צמד מנועים חשמליים בהספק מרבי משולב של 551 כ"ס ומומנט מרבי משולב של 76.5 קג"מ. תאוצה מעמידה למאה קמ"ש אורכת 5.9 שניות בגרסת לקצ'ורי ו- 4.9 שניות בגרסת אקסקלוסיב הודות למצב נהיגה 'אקסטרים' המאפשר תוספת הספק למשך מספר שניות.

הונגצ’י E-HS9

כפי שמבטיחים הנתונים, הונגצ'י E-HS9 עם משקל של 2.6 טון מזנק בנחישות מעוררת השתאות כפי שהורגלנו מרכבים חשמליים חזקים. תאוצות הביניים עוצמתיות, מיידיות וחרישיות. לא מדובר בביצועים עדיפים על אלו של יגואר i-PACE או מרצדס EQC למשל, אך המראה של מרכב קובייתי כה עצום משתגר אל האופק כאילו היה מכונית ספורט קלילה, ללא שום רעש ודרמה, מותיר את הנהגים מסביבו, שעוד לא הצליחו לעכל את העיצוב הדרמתי, שמוטי לסתות.

הונגצ’י E-HS9

התנהגות הכביש מפתיעה לטובה עם רכינות מרכב מדודות במצב ספורט ויכולת לא רעה בשמירת הקו הנבחר בקשתות ארוכות. מערכת ההנעה הכפולה וצמיגי מישלין פיילוט ספורט במידות ענק משלימים לפיתה חזקה באספלט ומאפשרים קצב התקדמות ראוי בהחלט. בכבישים טכניים וצרים המגבלות הטבעיות לא יאפשרו נהיגה מהירה. עם רוחב של למעלה משני מטרים, הגה קל ומרכז כובד גבוה, זהו לגמרי לא הכלי שתיקחו לנס הרים בסוף השבוע.

הונגצ’י E-HS9

הבלמים אשר נדרשים להתמודד עם 551 סוסים סינים ו- 2.6 טונות לא מאכזבים ומציגים עצימות אשר הולמת את הנתונים עימם הם נדרשים להתמודד. העדרה של בלימה רגרנטיבית אפקטיבית וזמינה רק מכבידים עליהם ועל הנהג, ואינם מסייעים לחיסכון בבלאי הבלמים.

טווח נסיעה הונגצ'י E-HS9

הונגצ’י E-HS9 כולל בגרסת הבסיס סוללת ליתיום-יון בקיבולת 84 קוט"ש המספקת טווח נסיעה משולב מרבי העומד על 380 ק"מ על פי נתוני היצרן. בגרסאות הבכירות וכן בגרסת המבחן מותקנת סוללה בקיבולת 99 קוט"ש המספקת טווח נסיעה של 441 ק"מ לפי תקן WLTP. טעינה של 20% עד 80% מקיבולת הסוללה אורכת כ- 5 שעות בעמדת טעינה AC בהספק 11 קילוואט או כ- 30 דקות בעמדת טעינה מהירה DC בהספק 108 קילוואט.

הונגצ’י E-HS9

כאמור, הונגצ’י E-HS9 אינו מאפשר קביעה או ויסות של הבלימה הרגרנטיבית, כך שרק בחירה במצב אקו בבורר מצבי הנהיגה מקבעת בלימה רגרנטיבית בעצימות בינונית שאינה מאפשרת נסיעה באמצעות דוושה אחת. בהינתן משקל עצמי גבוהה אף במונחים חשמליים ועיצוב שאינו מתאמץ להיות אווירודינמי, צריכת האנרגיה בנסיעת המבחן עמדה על 3.3 ק"מ לכל קוט"ש, מה שמקנה בפועל טווח נסיעה מרבי של 330 ק"מ בתנאי אמת. מדובר בנתון מאכזב ומגביל, לבטח לאור קיבולת הסוללה המכובדת ומחיר הרכב. ראוי לציין שנסיעת המבחן כללה מספר תאוצות חזקות ומיצוי של 551 כוחות הסוס, אך מבט על מד הטווח שקיצץ בקלות אחוז בכל האצה כזו, צינן את ההתלהבות מהר מאוד. דרגת זיהום האוויר בדומה לכל רכב חשמלי מלא הינה 1 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה הונגצ'י E-HS9

מותג הונגצ’י אינו מוכר במערב וטרם נאספו נתונים אודות אמינותו, אך מאחר ומדובר ברכב חשמלי, ניתן להסתמך על יתרונות האמינות המובנים הנובעים מהפשטות המכנית שתורמת גם לעלויות אחזקה נמוכות ביחס לרכבים עם מנועי בעירה פנימית. אגרת הרישוי השנתית עומדת על סך 530 ₪ והינה הטבה נוספת באחזקת רכב חשמלי.

הונגצ’י E-HS9

הונגצ’י E-HS9 משווק עם אחריות יצרן מלאה וארוכה למשך 5 שנים או עד 150,000 ק"מ, ואחריות של 8 שנים או עד 160,000 ק"מ לסוללה. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל לגיל 30 ללא היסטוריית תאונות ושלילות עומדת על כ- 19,500 ₪. עלות ביטוח חובה כ- 1,500 ₪.

בטיחות הונגצ'י E-HS9

ארגון הבטיחות Euro NCAP טרם בחן את הונגצ’יE-HS9 . אבזור הבטיחות בכל הגרסאות כולל בין היתר 6 כריות אוויר (8 בגרסת אקסקלוסיב), בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי דו-גלגלי, ניטור שטחים מתים בצדדים ותנועה צולבת מאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב הנסיעה, מערכת עזר לחניה, מצלמות היקפיות, והתרעה על עייפות הנהג. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 7 מתוך 8.

הונגצ’י E-HS9

תמורה למחיר הונגצ'י E-HS9

הונגצ’י E-HS9 מוצע בשלוש רמות אבזור. גרסת הכניסה פרימיום מוצעת במחיר 399,000 ₪ וכוללת בין היתר 7 מושבים, ריפודי אלקנטרה, מושבים קדמיים חשמליים עם זיכרון למושב הנהג, חימום מושבי השורה הראשונה והשנייה, הגה מתכוונן חשמלית עם חימום וזיכרונות, בקרת אקלים מפוצלת לארבעה אזורי שליטה, מערכת אקטיבית לביטול רעשים, שקעי USB עבור כל הנוסעים, 8 רמקולים, משטח טעינה אלחוטית, דלת תא מטען חשמלית, חלון גג פנורמי נפתח, תאורה מסוג לד מלפנים ומאחור, וחישוקי 21 אינץ'.

גרסת הביניים לקצ'ורי מוצעת במחיר 459,000 ₪ ומוסיפה לרשימה פנסי לד מטריקס אדפטיביים, תאורת אווירה צבעונית, בקרת אקלים עם 6 אזורי שליטה, 12 רמקולים, ותאורת יום ייחודית.

רכב המבחן בגרסת אקסקלוסיב הבכירה מוצע במחיר 499,000 ₪ וכולל בנוסף 8 כריות אוויר, 6 מושבים, ריפודי עור נאפה, מושבים קדמיים עם עיסוי ואוורור, צמד מושבי קפטן חשמליים בשורה השנייה עם חימום ואוורור, ומתלי אוויר אדפטיביים.

בדומה לרכבים סיניים רבים, לצד תמחור מפתה, נתונים טובים ואבזור נדיב, מורגשת תחושת החמצה של חוסר בשלות מוחלטת אשר במקרה זה נובעת בעיקר בשל צריכת אנרגיה לא יעילה וסוללת צגים ענקית שרק מבליטה את פשטותה בשטח העצום עליו היא מתפרשת.

הונגצ’י E-HS9 נמצא בקטגוריה משל עצמו בהיותו רכב פנאי חשמלי בתצורת 6/7 מושבים, ונחשב מוצר פרימיום בסין. יחידות ההנעה החזקות, הממדים המוקצנים והעיצוב, שלא יחמוק מעינו של אף עובר אורח, יכוונו אל קהל ספציפי מאוד אשר יהיה מוכן לשלם סכום בלתי מבוטל. לדברי היבואנית סמלת נרשמו לא פחות ממאה עשרים הזמנות לאריסטוקרט הסיני, ביניהם שמות של ידוענים מהשורה הראשונה.

הונגצ’י E-HS9 אקסלוסיב 72LR
מנוע שני מנועים חשמלים (קדמי ואחורי)
הספק מרבי משולב 551 כ"ס
מומנט מרבי 76.5 קג"מ
יחידת הנעה כפולה
אורך כללי 5,209 מ"מ
רוחב כללי 2,010 מ"מ
גובה כללי 1,713 מ"מ
בסיס גלגלים 3,110 מ"מ
נפח תא מטען 255/796 ליטרים
קיבולת סוללה 99 קוט"ש
משקל עצמי 2,630 ק"ג
מהירות מרבית מוגבל 210 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 4.9 שניות
טווח נסיעה מרבי (יצרן) 441 ק"מ
טווח נסיעה מרבי (מבחן) 330 ק"מ
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP טרם נבחן
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 499,000₪

הונגצ'י E-HS9 2022