וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
סגמנט מכוניות המיני חווה פריחה מאוחרת בישראל. סוזוקי אלטו הייתה זו שבישרה על בוא המהפיכה ואחריה נחתו בישראל בזה אחר זה שלל רכבי מיני צבעוניים אשר הוכיחו שהישראלים מוכנים לוותר על הבגאז' ועל תיבת ההילוכים האוטומטית כאשר תג המחיר הוא מחצית ממחירה של מכונית משפחתית חדשה.
| טויוטה אייגו X | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, יכולת תמרון עירונית, אבזור בטיחות, צריכת דלק |
| חסרונות | מושב אחורי צפוף מאוד, תא מטען קטן, יחידת הנעה חלשה ורועשת, העדר פתח מיזוג מרכזי, מחיר גבוה |
יותר מעשור חלף מאז ומרבית המתחרות נטשו את השוק הישראלי וגם את פסי הייצור. יצרניות הרכב הבינו שמכוניות המיני לא מספיק רווחיות ותקנות זיהום האוויר חנקו את הכדאיות שבפיתוח מכוניות בסיסיות וזולות. שיתוף הפעולה בין טויוטה לפיג'ו וסיטרואן שהוליד שלישיית דגמים הסתיים, אבל טויוטה החליטה שלא לוותר על סגמנט המיני ואף להתבלט בו עם ג'יפון עירוני. הכירו את טויוטה אייגו X החדשה שהתייצבה למבחן דרכים ברמת אבזור פולס המוצעת תמורת 98,990 ₪.
טויוטה אייגו X מציג עיצוב חיצוני חביב במיוחד העונה להגדרתו כרכב פנאי עירוני. החזית מביטה אלינו עם צמד פנסים גדולים דמוי עיניים, מוותרת על הגריל הקדמי העליון ומסתפקת בשבכה גדולה המשולבת בפגוש. בכדי להדגיש את אפקט הפנאי מעוטר קצה הפגוש בחצאית פלסטיק מושחרת. הדופן מציגה עיצוב מושקע עם קו חלונות המטפס מעלה בחדות, קימורים מודגשים, וחיפויי בתי גלגלים המשתלבים בחצאיות הפלסטיק המושחרות. הצביעה הדו-גונית כוללת בנוסף לגג גם את הכנף האחורית והאפקט ייחודי ונאה. מאחור צמד פנסים גדולים במבנה אנכי התוחמים את דלת תא המטען העשויה זכוכית מושחרת. כל חלקו האחורי של הרכב בצבע שחור וחלקו התחתון של הפגוש בצבע המרכב יוצר שילוב צביעה דו-גוני.
מעצבי טויוטה עשו עבודה נהדרת. זה בלט כבר בתמונות הראשונות שפורסמו, אך גם במציאות טויוטה אייגו X מאוד מיוחד ואחד הרכבים הכי מתוקים שאפשר לפגוש על הכביש. גרסת הכניסה נראית מעט אפרורית, מוצעת במבחר צבעים מצומצם, ללא חישוקים קלים וללא צביעה דו-גונית. אין ספק שגם בסגמנט זה המראה החיצוני המקורי הוא מוקד משיכה מהותי עבור הלקוחות הפוטנציאליים.
לעיצוב הנאה של טויוטה אייגו X מצטרפים גם מימדים גדולים משמעותית ביחס לדגם הפורש שהפכו אותה באחת מהדגמים הקטנים ביותר בסגמנט לאחד הגדולים שבהם. אורכה 3,700 מ"מ, רוחבה 1,740 מ"מ, גובהה 1,525 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,430 מ"מ.
תא הנוסעים זכה לתשומת לב המעצבים והוא מכניס חלק מהאווירה השמחה מבחוץ באמצעות דיפונים בצבע הרכב וקימורים עם מוטיב אליפטי. פתחי המיזוג הצידיים זוכים למסגרת מעוצבת וצבעונית העוטפת את תא הנוסעים, ובמרכז הקונסולה אליפסה בחיפוי שחור מבריק המאכלסת את מסך מערכת המולטימדיה. גלגל ההגה מציג עיצוב נאה ולוח המחוונים משלב מחוג מהירות גדול ומסך צבעוני בגודל 4.2 אינץ' עבור מחשב הדרך.
שילוב צבע המרכב עם הפלסטיקה הכהה בתא הנוסעים תורם לאווירה נעימה. הריפודים המעוצבים נאים, וכך גם חיפויי העור על ההגה ובורר ההילוכים. לדעתי היה צריך לדפן את חלק הפח החשוף בדלתות המתחמם בחשיפה ממושכת לשמש. חומרי הדיפון הפשוטים מעניקים תחושה בסיסית ומרבית המתחרות מציעות תאי נוסעים איכותיים יותר, אך תא הנוסעים בטויוטה אייגו X לא מעליב ואני מניח שיהיו לקוחות שיביעו נכונות להתפשר בסעיף זה. הפקדים מגיעים משלל דגמי טויוטה הגדולים יותר ומסייעים בהענקת תחושה בוגרת. איכות ההרכבה טובה והפלסטיקה לא השמיעה רעשים.
תא הנוסעים הקטנטן מציע פתרונות אחסון צנועים. בתחתית הקונסולה המרכזית צמד מתקני כוסות קטנים ותא פתוח לטלפון סלולרי. התאים בדלתות הקדמיות קטנים במיוחד ושוליהם אינם גבוהים מספיק, כך שחפצים עשויים לעוף החוצה בפניות. בדלתות האחוריות הקטנטנות אין כלל תאי אחסון והנוסעים שם יאלצו להסתפק בתא אחסון בודד בקונסולה שבין המושבים. תא הכפפות מפתיע עם חלל אחסון הולם.
הנדסת האנוש מקבלת ציון טוב בזכות פקדים פיזיים האחראים לפונקציות המרכזיות. המיזוג מתופעל באמצעות חוגות מכניות נוחות לשימוש ולא מתחכמות. הפתרון של פתח מיזוג מרכזי עליון פחות חביב עלינו משום שלא ניתן לבחור את כיוון יציאת האוויר. פתח המיזוג השמאלי מקרר בעיקר את ידי הנהג. עוצמת האוורור הגבוהה רועשת אך המזגן מקרר היטב את תא הנוסעים גם לאחר חניה ממושכת בשמש. הפקדים על גבי גלגל ההגה ברורים ונוחים לשימוש, אך המסך המשולב בלוח המחוונים מציג את הנתונים בפונט קטן ועל אף שהוא דובר עברית נדרשים מספר רגעים על מנת להבין את המידע המוצג בו. מערכת המולטימדיה מוכרת משאר דגמי טויוטה. היא דוברת עברית אך הממשק מיושן והרזולוציה אינה גבוהה.
הדלתות הקדמיות פוערות מפתח נוח והמושבים המוגבהים מאפשרים להתיישב בהם בקלות. המושבים הקדמיים קטנים, מציעים תמיכה בסיסית בלבד ואינם נוחים לנסיעות ארוכות, בעיקר בשל תמיכה חסרה עבור הגב התחתון ופלג הגוף העליון. משענות הראש המובנות אולי נראות טוב אך אינן מספקות תמיכה לצוואר ולפלג הגוף העליון. חסרונה של משענת היד מורגש, בוודאי כשבדיפון הדלתות אין מקום נוח להניח את המרפק בנסיעה ארוכה. גלגל ההגה מתכוונן לגובה בלבד ורק הנהג זוכה לאפשרות לכוון גובה המושב. המרווח מלפנים מתקבל על הדעת, אך מרגישים שנוסעים ברכב קטן והגוונים הכהים גם בדיפון התקרה מעצימים את תחושת הצפיפות. שדה הראייה לפנים ולצדדים מוצלח, ועל אף שמשה אחורית קטנה גם הראות לאחור טובה. מראות הצד הגדולות מעולות. המידות הקטנטנות הופכות את החיים בעיר עם טויוטה אייגו X לנוחים במיוחד ומאפשרות להשתחל בקלות אל כל סמטה וגומחה.
ההתמקמות במושב האחורי היא משימה מאתגרת. ראשית תצטרכו להידחק דרך הדלתות הקטנטנות שזווית הפתיחה שלהן מגבילה עוד יותר את המפתח הקטנטן. המושב בסיסי, נמוך וצפוף במיוחד, ומזל שהותקנו בו רק שתי חגורות בטיחות בכדי שלא ינסו לדחוק לתוכו יותר נוסעים. משענות הראש הגדולות של המושבים הקדמיים חוסמות את שדה הראייה לפנים וחלונות הצד הקטנטנים לא תורמים ויוצרים תחושה קלסטרופובית. כדי להוסיף חטא על פשע הם גם לא נפתחים במלואם אלא קופצים החוצה ופוערים חרך צר בלבד. תנאי המחיה כצפוי בסיסיים, ללא שקעי טעינה ובוודאי שללא פתחי מיזוג. מאפייני המושב האחורי הופכים אותו לא נוח לשימוש גם עבור עיגון מושבי פעוטות וחגירתם.
השמשה האחורית היא למעשה גם דלת תא המטען. היא מתרוממת וחושפת תא קצר ועמוק בנפח 231 ליטרים. המפתח צר ושפת ההטענה גבוהה ביחס לרצפת התא הנמוכה. המדף האחורי בסיסי אך גמישותו מאפשרת את קיפולו ואיחסונו בקלות. רצפת גומי נשלפת ניתנת לרכישה בתוספת תשלום. מתחת לרצפת תא המטען ערכה לתיקון תקרים. קיפול המושבים האחוריים מתבצע באמצעות משיכת רצועה בגבם. קיפולם לא מייצר רצפה שטוחה אך מגדיל באופן משמעותי את נפח ההטענה לכדי 829 ליטרים. גב המושבים עשוי פלסטיק קשיח ומאפשר הובלת מטענים ללא חשש לריפודים.
טויוטה אייגו X מתגלגלת בקלילות ברחובות העיר והיא תהפוך כל אחד לגיבור בחניות ותמרונים צפופים. נוחות הנסיעה העירונית מקבלת ציון עובר ולא מצליחה להעלים את מהמורות הכביש, אך רק שיבושים ובורות גדולים יגרמו לה לקפץ בחוסר נוחות. פסי האטה מחייבים האטה ואם לא תעשו כן הם עשויים לגרום לחבטה משמעותית בתא הנוסעים. דרכים בין עירוניות וכבישים מהירים הם לא סביבת המחיה הטבעית של טויוטה אייגו X אבל היא מספקת תחושה בוגרת למדי עם יציבות כיוונית טובה ועמידות סבירה מפני רוחות צד וקרבה למשאיות ואוטובוסים חולפים. מחוץ לעיר שיבושי הכביש מורגשים יותר וכדאי לסרוק את פני הכביש בכדי להימנע ממפגש עם בורות גדולים שיוצרים תחושת התרסקות. בידוד הרעשים בסיסי מאוד ולפעמים מרגיש כאילו ואינו קיים. רעשי דרך ורוח חודרים לתא הנוסעים כבר במהירויות עירוניות וקולו של המנוע נשמע כמעט בכל שלב, כך שנסיעות ארוכות עשויות להיות מעייפות.
טויוטה אייגו X מצוידת במנוע בנזין 3 צילינדרים בנפח 998 סמ"ק עם הספק מרבי של 72 כ"ס הזמין ב- 6,000 סל"ד ומומנט מרבי של 9.5 קג"מ הזמין ב- 4,400 סל"ד, תיבת הילוכים אוטומטית רציפה, ומערכת הנעה קדמית. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 14.8 שניות והמהירות המרבית עומדת על 151 קמ"ש. הנתונים הצנועים מציבים את טויוטה אייגו X בעמדת נחיתות ביחס למתחרות ונקודות שיא ההספק והמומנט מצביעות על רצועת כוח צרה הממוקמת בסל"ד גבוה.
המפרט הטכני הוריד את הציפיות מביצועי המכונית ודווקא בגלל זה היציאה לדרך הייתה מפתיעה. התגובה הראשונית ללחיצה על דוושת התאוצה טובה ומאפשרת זינוק מהרמזור למהירות עירונית מקובלת בקצב סביר. לחיצה החלטית יותר על דוושת התאוצה תקפיץ את הסל"ד ותיצור תחושת מאמץ מצד יחידת ההנעה.
כמאמר הקלישאה השחוקה - מחוץ לעיר מרגישה טויוטה אייגו X כמו דג מחוץ למים. נוסף לתחושה שהיא קטנה ופגיעה נוספים ביצועים שמקשים עליה לעמוד בקצב ודורשים מעיכות דוושה תכופות שמביאות לשאון רב החודר אל תא הנוסעים. תאוצות הביניים איטיות מאוד ועקיפות יש לתכנן היטב ולהשתדל לתזמן אותן לירידות או פשוט לוותר, על רקע זה נתון התאוצה הלא מחמיא נשמע עוד אופטימי. עליות ארוכות מביאות את רעש המנוע לרמות חדשות שיגרמו לנהג ולנוסעים ממש לרחם עליו. זו לחלוטין לא סביבת המחיה הטבעית של טויוטה אייגו X, אך בישראל רבים מרוכשי רכבי המיני עושים בהם שימוש גם בנסיעות בין עירוניות ולהם נמליץ על נסיעת מבחן ממצה בתוואי המדמה את אופי השימוש שלהם על מנת להבין האם היא תוכל להתמודד עמו.
על רקע הביצועים המאכזבים התנהגות הכביש דווקא משעשעת. הצמיגים הצרים מספקית אחיזה טובה ויחידת ההנעה לא קרובה לאתגר את המגבלות, כך שכמעט ולא נזקקים להתערבות מצד בקרת היציבות. אם תבחרו להיכנס במהירות לפניה תגיב טויוטה אייגו X בתת היגוי קל שניתן לרסן בקלות. שילוב בין מזג אוויר חורפי לנסיעה מהירה יגרום לנדנודי מרכב מורגשים. להגה משקל מוצלח וההתנגדות לסיבוב מרגישה טבעית, אך הוא חסר תקשורת ומרגיש מעט מעורפל. הבלמים מציגים נשיכה ראשונית טובה אך מאכזבים בהמשך עם דעיכה מהירה שדרשה להגביר את עוצמת הלחיצה על הדוושה.
צריכת הדלק המשולבת של טויוטה אייגו X עומדת על 20.0 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. במבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכת דלק משולבת של 17 ק"מ לליטר בנסיעה שרובה בין עירונית וחלק ניכר ממנה בתנאים תובעניים. מיכל דלק בקיבולת 35 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של כ- 600 ק"מ בין תדלוקים. בזכות המנוע הקטן וצריכת הדלק החסכונית מתברגת טויוטה אייגו לקבוצת זיהום 3 מתוך 15.
טויוטה נהנית ממוניטין אמינות מצוין בישראל וגם בעולם. היא אמנם כבר לא מככבת בראש סקרי האמינות אך עדיין ממוקמת גבוה ומציגה ציונים טובים. בסקר האמינות של ארגון Consumer Reports שנערך בארצות הברית בשנת 2021 הגיעה טויוטה למקום השלישי מתוך 28 יצרניות, ירידה של מקום אחד ביחס לסקר הקודם כשמאזדה במקום השני ובמקום הראשון לקסוס. בסקר של ארגון J.D Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, שנערך בארה"ב בשנת 2022 הגיעה טויוטה למקום 5 מתוך 32 יצרניות. גם כאן מדובר בירידה של מקום אחד ביחס לסקר הקודם.
טויוטה אייגו X משווקת בישראל עם אחריות יצרן ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ. טיפול יש לבצע אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. מחירי הטיפולים אינם מפורסמים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית יוניון מוטורס.
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על 3,489 ₪, ועלות ביטוח החובה 1,359 ₪. טויוטה אייגו X מתברגת לקבוצת רישוי 1 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 1,246 ₪.
ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן בשנת 2022 את טויוטה אייגו X שקיבלה ציון של 4 כוכבים מתוך 5 עם ציונים של 78% בהגנה על נוסעים בוגרים, 78% בהגנה על ילדים, 74% בהגנה על הולכי רגל, ו- 81% על תפקוד מערכות הבטיחות. אבזור הבטיחות עשיר ביחס למקובל בסגמנט מכוניות המיני ואחיד בשתי רמות האבזור. המפרט כולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, זיהוי כלי רכב והולכי רגל גם בעת פניה בצומת, בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת להתרעה ותיקון סטייה מנתיב הנסיעה עם פונקציית שמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, זיהוי תמרורים, התרעה מפני שכחת ילדים במושב האחורי, ולחצן מצוקה. רמת האבזור הבטיחותי של טויוטה אייגו X עומדת על 7 מתוך 8 על פי דירוג משרד התחבורה.
בקרת השיוט האדפטיבית היא פריט אבזור ייחודי שלא קיים אצל המתחרות וגם אצל חלק ממכוניות הסופר מיני, אולם היא אינה פעילה עד בלימה מלאה ובזינוק מחדש כך שהיא מתאימה לנסיעות בכבישים בין עירוניים ולא מתאימה לשימוש עירוני אליו מכוונת המכונית. בקרת הסטייה מנתיב הנסיעה פעלתנית במיוחד ולעיתים מתריעה בצפצוף הרבה לפני שמתקרבים לגבולות הנתיב. במהירות בין עירונית הצפצופים נבלעים בשאון הכללי בתא הנוסעים.
טויוטה אייגו X מוצעת בישראל עם יחידת הנעה אחת ובשתי רמות גימור. גרסת הכניסה פיור מוצעת תמורת 93,990 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8.0 אינץ', תמיכה בממשקי אפל קאר פליי ואנדרואיד אוטו, מצלמת רוורס, חיישן אור, שמשות אחוריות כהות, וחישוקי פלדה בקוטר 17 אינץ' עם טאסות מפלסטיק.
רמת האבזור הבכירה פולס מוצעת תמורת 98,990 ₪ וכוללת בנוסף מנופים להעברת הילוכים מגלגל ההגה, ריפודים דו-גוניים בשילוב צבע הרכב, תאורה בתא המטען, פנסי ערפל מלפנים, חישוקים קלים בקוטר 17 אינץ', וצביעה דו-גונית עם גג ומראות צד בצבע שחור.
טויוטה אייגו X היא מכונית קטנה וחביבה אשר הייתה מסתובבת עם פנים סמוקות באופן קבוע אם ניתן היה לצבוט לה בלחי. מדובר במכונית עירונית מוצלחת בזכות המימדים הקומפקטיים והראות הטובה החוצה, המאפשרת תמרון בחרכי חניה הנראים בלתי אפשריים. בעיר יחידת ההנעה החלשה פחות מטרידה, וגם המרווח המצומצם ניתן לעיכול כשמדובר בנסיעות קצרות.
עם זאת, לטויוטה אייגו מספר חסרונות בולטים, בעיקר בשימוש אינטנסיבי יותר ומחוץ לעיר. המושב האחורי שלה כמעט ואינו שימושי, יחידת ההנעה חלשה באופן העלול לתסכל, היעדר פתח המיזוג המרכזי עשוי להיות דיל ברייקר עבור חלק מהלקוחות, וקשה להתעלם מהתחושה הבסיסית בתא הנוסעים.
טויוטה החליטה שלא לוותר על סגמנט מכוניות המיני, אך בשל מתח הרווחים הנמוך ועל מנת שהמהלך יהיה כלכלי היא בחרה להעניק למכונית הקטנה שלה מאפייני עיצוב של רכב פנאי שיאפשרו לה למכור אותה במחיר גבוה יותר. על רקע סכנת ההכחדה של סגמנט המיני ומיעוט המתחרים טויוטה אייגו X היא בחירה לגיטימית עבור מי שמחפש מכונית מיני קצת יותר מסוגננת ועליזה, אך את זה ימצאו הלקוחות רק בגרסת המבחן המאובזרת, שמחירה מציב אותה בסמיכות לדגמי הכניסה לסגמנט הסופר מיני שיעניקו תמורה עדיפה למחיר.
| טויוטה אייגו X 1.0 פולס אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | בנזין 3 צילינדרים 998 סמ"ק |
| הספק מרבי | 72/6,000 סל"ד/כ"ס |
| מומנט מרבי | 9.5/4,400 סל"ד/קג"מ |
| תיבת הילוכים | אוטומטית רציפה |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 3,700 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,740 מ"מ |
| גובה כללי | 1,525 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,430 מ"מ |
| מיכל דלק | 35 ליטרים |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 14.8 שניות |
| מהירות מרבית | 151 קמ"ש |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 20.0 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 17.05 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 3 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 4 כוכבים (2022) |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 98,990 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025