מרצדס EQE החשמלית במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 19 יולי 2022
  • 0 תגובות

עולם הרכב נמצא בתקופת מעבר מתמשכת אשר בסופה ככל הנראה יחליפו אנרגיות אלטרנטביות את מקומו של דלק המאובנים המזהם את העולם למעלה ממאה שנים. עד אז נזכה לראות מגוון רכבי בנזין ודיזל לצד רכבים חשמליים מוסבים או טהורים. מרצדס דוגלת בהקבלה ומפתחת לצד ליין הדגמים המוכר את ליין דגמי EQ החשמליים, רובם על בסיס פלטפורמת EVA הייעודית לכלי רכב חשמליים. מרצדס EQE הינה המקבילה החשמלית של מרצדס E קלאס, דרגה אחת מתחת למרצדס EQS שהינה ספינת הדגל בהיררכיית הדגמים החשמליים ומבטיחה לשלב את כל היתרונות הגלומים בהנעה חשמלית טהורה יחד עם היכולת הסלונית המוכחת. לקחנו למבחן את גרסת הביניים EQE 350+ עם מנוע יחיד בהספק 292 כ"ס ברמת אבזור אלקטריק ארט אשר משווקת במחיר 599,900 ₪.

מרצדס EQE
יתרונות תא נוסעים, איכות נסיעה, טווח נסיעה
חסרונות בידוד טרמי, משקל, תחושת בלימה רגנרטיבית

מרצדס EQE

עיצוב ונוחות מרצדס EQE

עיצובה של מרצדס EQE דומה באופן מטעה לספינת הדגל החשמלית מרצדס EQS. המראה הכללי אינו שופע נוכחות או מזוהה עם המותג (עדיין) בדומה לדגמי הבעירה הפנימית. הסיבה העיקרית לכך טמונה בשאיפה לעיצוב אווירודינמי אשר רושם בדגם זה נתון מרשים עם מקדם גרר של 0.22Cd. החזית מדברת בשפת העיצוב של דגמי EQ עם שבכה אטומה ומושחרת, אך ללא פס התאורה הרוחבי שכנראה נועד להבדיל בינה לבין ה- EQS. עיצוב הפגושים משתנה בהתאם לחבילת האבזור הנבחרת. הצדודית מציגה קו זורם התורם למקדם הגרר הנמוך, המגובה בידיות דלתות נשלפות, חישוקים אטומים למחצה, וסרחי עודף קצרים המתאפשרים הודות לפלטפורמה החשמלית הדוחקת את הגלגלים אל קצות המרכב. מאחור צמד פנסים המחוברים באמצעות פס לד עם ספוילר מובנה על דלת תא המטען. בניגוד לאחות הגדולה, תצורת המרכב אינה כוללת דלת חמישית אלא דלת תא מטען קלאסית. המראה הכללי אלגנטי ומכובד אשר מגובה במידות מרכב נדיבות עם אורך הנמתח לכדי 4,946 מ"מ, רוחב של 1,961 מ"מ, גובה של 1,510 מ"מ, ובסיס גלגלים באורך נדיב של 3,120 מ"מ.

מרצדס EQE

גם תא הנוסעים מציג את שפת העיצוב שפגשנו במרצדס EQS היוקרתית. אותה ארכיטקטורה מודרנית מצאה את מקומה גם כאן עם מערך מסכים מתקדם הכולל מסך מרכזי OLED בגודל 17.7 אינץ' המריץ מערכת הפעלה MBUX בגרסה 7 ולוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 12.3 אינץ'. הממשקים מציגים גרפיקה עשירה ברזולוציה גבוהה אשר לטעמי ולדעת רבים וטובים מהווים את מערך המולטימדיה ולוח המחוונים הטובים בשוק. בגרסת אלקטריק ארט הנבחנת נוספת גם תצוגה עילית חדה המתממשקת עם מערכת הניווט המקורית או WAZE ומקרינה הוראות הכוונה לרבות שמות רחובות וחיצים. בגרסאות שיגיעו בעתיד תהיה אופציה לצג ההייפר סקרין המוכר ממרצדס EQS החולש לרוחבו של הדשבורד. הגרסאות בלעדיו כוללות אפשרויות דיפון מגוונות אך רכב המבחן כלל דיפון פלסטיק חלול אשר פגע בתחושת הפרימיום.

מרצדס EQE

מדובר באחד מתאי הנוסעים המרשימים בהם יצא לי לשהות. שילוב הצבעים ברכב ההדגמה שכלל ריפוד דימוי עור לבן עם דשבורד עטוי אלקנטרה בצבע כחול נייבי וגלגל הגה לבן מרחיבים את הדעת. אם לא די בכך, תאורת האווירה העשירה של מרצדס החולשת לכל אורכו ורוחבו של התא, כולל בצידי המושבים הקדמיים, יוצרת מופע לילי מהמם ומרשים. על איכות ההרכבה והחומרים המעולים (פרט לדיפון הפלסטיק שצוין) אין צורך להרחיב. הארכיטקטורה הכללית מבוצעת כיאות עם קונסולה מרכזית צפה, פתחי מיזוג בסגנון מנועי סילון בצדדים, ותריסים צרים מוטמעים בחלקו העליון של הדשבורד.

מרצדס EQE

הכניסה והיציאה נוחות כמצופה ממכונית סלון נדיבת ממדים אם כי קו הגג המשתפל דורש מהנוסעים להתכופף מעט כדי להיכנס למושב האחורי. הכורסאות הקדמיות נוחות ומפנקות, וכוללות כיוונון חשמלי באמצעות הסידור המוכר של מרצדס דרך מערך פקדים המותקן בדלת. לא נמצא כאן את כורסאות הענק מהאחות הגדולה המתפארות בכרית נוצות לראש, עיסוי ותיפורים מעויינים, אך נקבל נוחות גבוהה, אפשרויות כיוונון מלאות ותנוחת נהיגה שתתאים למנעד רחב של נהגים.

מרצדס EQE

עם בסיס גלגלים עצום באורך 3,120 מ"מ (180 מ"מ יותר ממרצדס E קלאס) מתקבל מרחב פנים מקטגוריית רכבי הפאר. מרווח הראש מאחור פחות נדיב בשל קו הגג המשתפל, אך מעבר לכך תנאי השהייה מאחור לרבות המושבים, שני אזורי האקלים הנוספים, שקעי הטעינה, ומשענת היד הכוללת מחזיקי כוסות וסמארטפון, מאפשרים להעביר שעות של נסיעה בנינוחות אף לשני בוגרים וילד במרכז. חבל ששמשות אחוריות כהות מתקבלות רק בגרסת AMG. עקב וילון גג פנורמי שאינו אטום לגמרי, תא הנוסעים האוורירי הופך לסאונה בחניה, עד כדי כך שבימי המבחן הלוהטים נאלץ המזגן לעבוד בעצימות מרבית ורועשת על מנת למזג את התא באופן נאות. ללא ספק נקודה מאכזבת הניתנת לפתרון חלקי לאחר ציפוי חלונות איכותי.

מרצדס EQE

שדה הראיה לפנים מצוין בזכות שטח שמשות גדול ומראות תלויות. שדה הראיה לאחור אינו טוב בשל שמשה אחורית צנומה, אך מערך חיישנים, מצלמות והיגוי אחורי עם זווית היגוי של 10 מעלות מחפים על כך בגדול, ובתמרונים צפופים מרגישה הסלונית הכבירה כאילו הייתה עירונית צנועת מידות. למרות שמרצדס EQE עמוסה במיטב הטכנולוגיות בתחום הבידור והבטיחות, הנדסת האנוש מעולה, ומיעוט הפקדים במקרה זה מסייע לפשט את תפעול הפונקציות השונות, ובאופן חריג לא הלנו במקרה זה על תפעול מערכת בקרת האקלים דרך צג המולטימדיה.

מרצדס EQE

גלגל ההגה המעוצב של מרצדס EQE עוטה ברכב המבחן עור לבן רך וכולל מערך פקדים למעבר בין תפריטי לוח המחוונים ותפעול מערכת בקרת השיוט. בורר ההילוכים המסורתי של מרצדס לא שונה ונדמה כשמרני על רקע חוגות ופקדים להם התרגלנו מכלי רכב חשמליים בעת האחרונה. פתרונות האחסון כיאה ברכב חשמלי טהור כוללים עריסה פתוחה ענקית בחלקה התחתון של הקונסולה הצפה הכוללת צמד שקעי USB-C. מעבר לכך נמצא את הסידור המוכר עם תא מדופן מתחת למשענת היד, מגירת אחסון בקדמת הקונסולה המרכזית הכוללת תא לסמארטפון וצמד מחזיקי כוסות עם צמד שקעי USB. תא הכפפות מדופן ומואר אך מעט קטן, ותאי האחסון בדלתות רחבים ושימושיים. תא המטען בנפח 430 ליטרים ומציג מפתח צר בשל דלת תא מטען קטנה. ברצפת תא המטען נמצאת ערכת ניפוח. קיפול המושבים האחוריים מתאפשר מתוך תא הנוסעים ויוצר משטח עמוק עם פתח מוגבל בין תא הנוסעים לתא המטען. מלפנים לא נמצא תא מטען קדמי ולמעשה אין אפשרות פתיחה לתא הקדמי ואת נוזל השמשות יש למלא דרך פתח ייעודי בצד המרכב.

מרצדס EQE

גרסת אלקטריק ארט כוללת מערך מתלי אוויר AIRMATIC המקנים תחושת מרבד קסמים מהנוחות שבסלוניות. כושר הריסון מצטיין ומרצדס EQE מצליחה להעלים מפגעי אספלט ולסנן את האכזריים שבהם באופן מעורר השתאות. הנוחות הגבוהה חוברת לבידוד רעשים מוקפד וליתרונות המובנים במערכת הנעה חשמלית בכל הנוגע לנסיעה חלקה, ואלו יוצרים נסיעה מלכותית ונעימה מאין כמותה. ראויה לציון מערכת השמע מבית בורמאסטר בעלת צליל היקפי עם 15 רמקולים המנעימה עוד יותר את חווית הנסיעה.

ביצועים מרצדס EQE

מרצדס EQE 350+ הנבחנת מצוידת בהנעה אחורית עם מנוע חשמלי אחורי בהספק מרבי של 292 כ"ס ומומנט מרבי של 56.5 קג"מ. גרסה זו מאיצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 6.4 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל- 210 קמ"ש. על פניו נתונים נאים בהחלט, אך אינם מרשימים ביחס למחיר ולמספרים להם הורגלנו ממכוניות חשמליות אותן בחנו לאחרונה, המתהדרות בצמד מנועים עתירי סוסים.

מרצדס EQE

על הכביש מתגלה מרצדס EQE כזריזה להפליא ומספקת דחף החלטי וחזק, ותחושה כאילו הייתה רזה בטון ממשקלה האמיתי. הפלטפורמה החשמלית הטהורה מאפשרת את מיקום המנוע היחיד בגרסה זו על הציר האחורי, מה שמונע לחימת מומנט ואיבוד אחיזה הנגרמים בנסיקת חרטום בהנעה קדמית עתירת מומנט. היציאה מהמקום חזקה והחלטית, גם אם לא ברוטלית כמו בחשמליות כפולות מנועים, וההמשך לא מאכזב עם דחף חזק ותגובות מיידיות. בידוד הרעשים המצטיין משקיט את הדרמה שממילא אינה מתחוללת ממנוע נטול רעשים ורעידות, ובמקומו נשמע פס קול מלאכותי ממערכת השמע - טרנד תמוהה אליו נצטרך להתרגל.

מרצדס EQE

מעבר לתחושה מלאכותית המוכרת מרכבים חשמליים רבים, ישנו קושי ממשי לווסת את עוצמת הבלימה. פעולת הבלימה הרגרנטיבית משנה בכל פעם את מהלך הדוושה וההיזון החוזר ממנה באופן שמצריך הסתגלות ארוכה. לבלימה הרגרנטיבית חשיבות רבה בכל הנוגע לנוחות התפעול והפחתת מטלות הנהיגה "השחורות" בנסיעה עירונית פקוקה. מאחורי גלגל ההגה מנופים למעבר בין שלוש דרגות עצימות, שגם הגבוהה ביותר אינה מאפשרת עצירה מוחלטת, אלא רק במצב אוטומטי המפעיל למעשה את רדאר מערכת בקרת השיוט. זהו פתרון מספק אם כי היינו שמחים לבלימה רגרנטיבית עד לעצירה מלאה גם ללא הסתמכות על הרדאר. בכביש המהיר יכולת השיוט גבוהה ביותר עם בידוד רעשים מוחלט על אספלט חלק. אוושת רוח ודרך נשמעת במהירויות שאינן חוקיות.

מרצדס EQE

היכולת הדינמית מעולה עם שלדה מרוסנת המצליחה להעלים את 2.3 הטונות בעזרת מתלי האוויר המוכשרים. ההיגוי האחורי משפר פלאות את יכולת התמרון בעיר כשהוא מופנה בזווית נגדית לגלגלים הקדמיים, ומשפר את תגובת ההיגוי ואחיזת הסרן האחורי במהירויות גבוהות בהפניית הגלגלים האחוריים אל כיוון הפנייה. היכולת הזו משנה בצורה מסוימת את הסטנדרטים המוכרים לפיהם נבחנת התנהגות הכביש ויכולת המתלה אחורי. ההיגוי האחורי מאפשר תגובת היגוי חדה יותר לצד הפחתת עומס מהגלגל האחורי החיצוני לפנייה. על פידבק ותקשורת מההגה אין בכלל מה לדבר, אך היכולת האבסולוטית מרשימה ביחס לממדי הענק והמשקל הכבד. לא נמצא כאן מענה ראוי לחוויה הדינמית אותה יודעת לספק ב.מ.וו סדרה 5, אפילו בגרסת הפלאג-אין הייבריד הכבדה, אך ממילא רוב לקוחות הסגמנט בארץ מעדיפים נוחות עילאית ותא נוסעים מחניף על פני שיוף צמיגים בנס הרים. לאלו שלא יסכימו להתפשר גם בעניין זה צפויות בהמשך גרסאות AMG קשוחות וכפולות מנועים.

טווח נסיעה מרצדס EQE

כל גרסאות מרצדס EQE תומכות בטעינה מהירה בהספק של עד 170 קילוואט המאפשרת תוספת טווח של 250 ק"מ בטעינה של 15 דקות בלבד. טעינה מ- 10% ל- 80% מקיבולת הסוללה בעמדת טעינה מהירה בהספק 170 קילוואט או יותר תמשך 32 דקות. המכונית מצוידת במטען פנימי בהספק 22 קילוואט המאפשר טעינה ביתית מאפס ל- 80% מקיבולת הסוללה תוך 4:15 שעות.

מרצדס EQE

במהלך המבחן שכלל תנאים תובעניים רוב הזמן, עמדה צריכת החשמל על קוט"ש אחד לכל חמישה ק"מ, כלומר טווח ריאלי של 450 ק"מ הודות לסוללה בקיבולת 90.5 קוט"ש. נהיגה מנהלתית יום יומית תאפשר טווח המתקרב ל- 500 ק"מ, נתון מכובד שיכול להפיג את חרדת הטווח המיוחסת לרכבים חשמליים רבים. טווח הנסיעה המרבי לפי נתוני היצרן עומד על 630 ק"מ. דרגת זיהום האוויר עודמת על 1 מתוך 15.

עלויות אחזקה מרצדס EQE

אמינות רכבי מרצדס נחשבת בינונית עד נמוכה. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports האמריקאי לשנת 2021 דורגה מרצדס במקום ה- 20 מתוך 26 יצרנים. בסקר שערך ארגון J.D. Power בגרמניה בשנת 2019 התברגה מרצדס במקום ה- 20 מתוך 23 יצרנים עם 137 תקלות ל- 100 רכבים, גבוה מהממוצע בסקר שעמד על 115 תקלות ל- 100 רכבים.

מרצדס EQE

נתונים אלו המתייחסים לרכבים עם מנועי בעירה פנימית צפויים להשתפר ביחס לדגם הנבחן לאור יתרונות האמינות המובנים ברכב חשמלי הנובעים מפשטות מכנית ומיעוט חלקים נעים. גם עלויות האחזקה נמוכות יותר הודות לטיפולים שוטפים פשוטים יותר ללא צורך בהחלפת שמנים, מצתים, ורצועות שונות. גם אגרת הרישוי השנתית מהווה חסכון כספי ומחירה עומד כיום על סך 530 ₪ בלבד לעומת אלפי שקלים ברכבי סלון סטנדרטיים.

מרצדס EQE משווקת עם אחריות ל- 10 שנים או עד 250,000 ק"מ. לרגל ההשקה מוצעת חבילת הטבות הכוללת עמדת טעינה ביתית, חבילת טיפולים ל- 3 שנים, מערכת מיגון, ואגרת רישוי במתנה.

בטיחות מרצדס EQE

מרצדס EQE טרם נבחנה במבחני הבטיחות של ארגוןEuro NCAP . אבזור הבטיחות בגרסת הכניסה כולל בין היתר 8 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, זיהוי תנועה חוצה בצומת וסיוע בפניות, בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה על עייפות הנהג, ומערכת הכנה לתאונה. רמות האבזור הבכירות כוללות בנוסף מערכת לניטור שטחים מתים עם תיקון היגוי אקטיבי למניעת התנגשות בעת מעבר נתיב, מערכת יציאה בטוחה המתריעה מפני רכב חולף בנתיב המקביל, בקרת שיוט אדפטיבית עם סייען פקקים, סיוע אקטיבי בהחלפת נתיב, סיוע היגוי אקטיבי בתמרון חירום, התרעה וסיוע מפני פגיעה מאחור, התרעה ובלימה אוטונומית מפני תנועה חוצה מאחור, מערכת להרחקת הנהג והנוסע מלפנים ממוקד הפגיעה בתאונות צד, ומערכת לניטור עייפות הנהג עם בלימה אוטונומית בעת זיהוי חוסר תגובה מתמשך מצד הנהג.

מרצדס EQE

תמורה למחיר מרצדס EQE

בסמוך לעריכת המבחן הודיעה היבואנית על שינוי בהיצע המקומי כך שבמקום מרצדס EQE 350+ הנבחנת תשווק מעתה גרסת 350 בהספק זהה של 292 כ"ס עם סוללה בקיבולת 89 קוט"ש וטווח נסיעה של 580 ק"מ מוצהרים (50 ק"מ פחות). בנוסף הצטרפה להיצע גרסת כניסה חדשה EQE 300 עם מנוע בודד בהספק 245 כ"ס וסוללה בקיבולת 89 קוט"ש המספקת טווח נסיעה זהה של 580 ק"מ לפי הצהרת היצרן.

הדגם מוצע בשתי רמות אבזור לבחירה. רמת אבזור אלקטריק מוצעת במחיר 479,900 ₪ בגרסת EQE 300 או 499,900 ₪ בגרסת EQE 350 וכוללת בין היתר ריפוד דמוי עור, כוונון חשמלי וזיכרונות למושבים הקדמיים, חימום למושבים הקדמיים ולגלגל ההגה, תאורת אווירה בתא הנוסעים, מערכת ניווט מקורית, משטחי טעינה אלחוטיים מלפנים ומאחור, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, גג זכוכית פנורמי חשמלי, תאורת לד מלפנים ומאחור, איתות אחורי דינמי, תאורת גישה מעוצבת המוקרנת ממראות הצד, וחישוקים קלים בקוטר 19 אינץ'.

רמת האבזור הבאה אלקטריק ארט מוצעת במחיר 579,900 ₪ בגרסת EQE 300 או 599,900 ₪ בגרסת EQE 350 וכוללת בנוסף תצוגה עילית, מערכת ניווט עם תצוגת מציאות רבודה, תאורת אווירה אקטיבית, מערכת שמע מבית Burmester עם 15 רמקולים, בקרת אקלים עם 4 אזורים, מערכת לטיהור אוויר, מערכת מצלמות היקפיות, היגוי עבור הציר האחורי בזווית של עד 10 מעלות, מתלי אוויר אקטיביים, פנסי חזית חכמים Digital Light עם תאורת לד מטריקס, וחישוקים קלים בקוטר 20 אינץ'.

לכל הגרסאות ניתן להוסיף חבילת AMG Line בתוספת 40,000 ₪, הכוללת בין היתר מושבי ספורט עם ריפוד דמוי עור בשילוב מיקרופייבר, הגה ספורטיבי קטום בחיפוי עור נאפה, חגורות בטיחות בצבע אדום, ערכת עיצוב חיצונית בסגנון AMG, שמשות אחוריות כהות, וחישוקים קלים בעיצוב AMG.

היות ומרצדס EQE היא מכונית הסלון החשמלית היחידה בישראל הסיכום די פשוט. בהנחה כי רוב לקוחות הסגמנט בוחרים במכונית סלון מתוך ציפייה לקבל פאר רב, טכנולוגיה עילית, נוחות ושקט מופתיים, מרצדס EQE קוטפת את כתר מכונית הסלון הנבחרת, בהנחה שטווח הנסיעה אינו מהווה חסם עבורכם. המחיר שאינו שווה לכל נפש, סביר ביחס לקטגוריה והאבזור, ועלויות התפעול המופחתות רק ממתיקות את הבחירה בה. על פי נתוני היבואנית כלמוביל, כבר בחודש הראשון לשיווק הדגם נפתחו למעלה ממאתיים הזמנות, שמחציתן כבר נמסרו.

מרצדס EQE 350+ אלקטריק ארט אוטומט
מנוע מנוע חשמלי סינכרוני אחורי
הספק מרבי משולב 292 כ"ס
מומנט מרבי 56.5 קג"מ
יחידת הנעה אחורית
אורך כללי 4,946 מ"מ
רוחב כללי 1,961 מ"מ
גובה כללי 1,510 מ"מ
בסיס גלגלים 3,120 מ"מ
נפח תא מטען 430 ליטרים
קיבולת סוללה 90.56 קוט"ש
משקל עצמי 2,355 ק"ג
מהירות מרבית 210 קמ"ש מוגבלת
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 6.4 שניות
טווח נסיעה מרבי (יצרן) 630 ק"מ
טווח נסיעה מרבי (מבחן) 450 ק"מ
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP טרם נבחנה
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 599,900 ₪

מרצדס EQE 350+ 2022