וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
ג'נסיס G80 הינה חלוצת דגמי ה- EV של המותג ומהווה גרסה חשמלית מוסבת לדגם שתוכנן לשאת מנועי בעירה פנימית. הדגם הושק בעולם באפריל 2021 והגיע אלינו שנה לאחר מכן עם שינויים חזותיים קלים ביחס לגרסת הבנזין, סוללה בקיבולת 87.2 קוט"ש, טווח מוצהר של 520 ק"מ, וצמד מנועים בהספק משולב של 370 כ"ס. ג'נסיס G80 מוצעת בשתי רמות אבזור, ולמבחן זה התייצבה גרסת לקצ'ורי הבכירה שמחירה עומד על 499,000 ₪.
| ג'נסיס G80 חשמלית לקצ'ורי AWD | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, אבזור עשיר, תחושת יוקרה, בלימה רגרנטיבית |
| חסרונות | פלטפורמה מוסבת, תא מטען קטן, חלוקת משקל לא אידיאלית |
עיצוב ונוחות ג'נסיס G80 חשמלית
ג'נסיס G80 החשמלית משמרת את העיצוב המרהיב של גרסת הבנזין המוכרת עם חזית הכוללת ארבעה פסי תאורה צרים ונפרדים, צדודית עם קו גג משתפל באלגנטיות, וסיומת היוצרת ספוילר אחורי קטן ומובנה. השינוי בגרסה החשמלית מתרכז בחזית הכוללת שבכה קדמית בעיצוב מעוינים בגוון כרום כהה המסווה את כיסוי שקע הטעינה המסתתר מאחוריה. הפגוש הקדמי עוצב מחדש עם כונס אוויר קטן יותר בשל העובדה שמכוניות חשמלית זקוקות לפחות קירור. החישוקים הקלים בקוטר 19 אינץ' עוצבו מחדש ומהפגוש האחורי נעדרות יציאות מפלט. המידות מכובדות ביחס לקטגורית הסלון. אורכה של ג'נסיס G80 החשמלית עומד על 5,005 מ"מ, רוחבה 1,925 מ"מ, גובהה 1,470 מ"מ, ובסיס הגלגלים באורך 3,100 מ"מ.
תא הנוסעים לא כולל שינויים ביחס לגרסת הבנזין ומציע את אותה תחושת פאר עוטפת ונקיה עם מספר מצומצם של פקדים פיזיים. ברכב המבחן הוחלף לוח המחוונים הדיגיטלי בגודל 12.3 אינץ' בלוח מחוונים פשוט יותר, וגימור אלומיניום המבדיל בין צמד המפלסים והקונסולה המרכזית הוחלף בדיפון עץ ממוחזר. במרכז הדשבורד ניצב מסך בגודל 14.5 אינץ' הנשלט באמצעות מגע או באמצעות חוגה במרכז הקונסולה. תפעול המערכת אינטואיטיבי הודות לממשק גרפי ריספונסיבי. מעבר לכך נהנה הנהג גם ממערכת תצוגה עילית צבעונית. להשלמת תחושת הפאר עטוי תא הנוסעים בריפודי עור יוקרתיים ודיפונים דמויי עור בחלקו העליון של הדשבורד. איכות החומרים וההרכבה מותירים תחושת פרימיום נטולת פשרות, גם במקומות שנסתרים מהעין ומהיד.
הנדסת האנוש אינה רושמת ליקויים. תפעול כל הפונקציות החשובות מתבצע באופן אינטואיטיבי וזמין, עם מערכת בקרת אקלים פיזית, מנופי אלומיניום לוויסות עוצמת הבלימה הרגרנטיבית, ושליטה נוחה מגלגל ההגה על מערכת בקרת השיוט ומערכת השמע המעולה. עוד בנמצא פקדים פיזיים כמקובל לכיוונון המראות, המושבים וההגה החשמליים. נתונים קריטיים כגון חיווי מצב הנסיעה, אחוז הסוללה וטווח הנסיעה הנותר מוצגים לעיני הנהג כל העת.
פתרונות האחסון סטנדרטים ביחס לקטגוריה ולא נרשמו הברקות כגון תא אחסון בתחתית הקונסולה המרכזית אשר מתאפשר ברכבים חשמליים המבוססים על פלטפורמה חשמלית ייעודית בעלת רצפה שטוחה. מגוון תאי האחסון כולל תא אחסון מדופן בעל פתיחת "ספר" מתחת למשענת היד שבין המושבים, תא כפפות סטנדרטי, כיסי אחסון עמוקים בדלתות, וצמד מחזיקי כוסות בקונסולה המרכזית ובמשענת היד האחורית. מעבר לכך קיימים סוככי שמש הכוללים מראות ותאורת איפור.
נפח תא המטען הוקרב לצורך אחסון הסוללות, ובגרסה זו עומד נפחו על 354 ליטרים בלבד - נתון המתאים יותר למכונית סופר מיני. אם לא די בכך, אחסון הסוללות בגב תא המטען מונע אפשרות לקיפול המושב האחורי, ותא מטען קדמי גם הוא אינו בנמצא בשל התבססות על פלטפורמה מוסבת. לזכותו של תא המטען מפתח סביר, רשתות עיגון בצדדים ודלת תא מטען חשמלית בעלת אופציה לפתיחה אוטומטית לאחר 4 שניות של עמידה מאחוריה. עוד נמצא חלון גישה אל תא המטען באזור משענת היד במושב האחורי לטובת הובלת מגלשי סקי או חפצים ארוכים אחרים, וגישה לנצרת פתיחת התא באופן ידני במקרה חירום. מתחת לרצפת תא המטען נמצאים ערכת תיקון תקרים וכבל טעינה.
פתיחת הרכב באמצעות שלט מגושם מלווה במופע אורות מרשים הכולל את הקרנת לוגו המותג בסף הכניסה לרכב. הכניסה והיציאה מהרכב נוחות הודות לדלתות גדולות, סגירת ואקום, ומערכת המזיחה את המושבים הקדמיים וההגה לטובת מרווח משופר.
המושבים מעולים ומציעים שלל כיוונונים חשמליים לרבות הידוק תמיכת צד דינמית המתהדקת באופן אוטומטי במצב ספורט או במהירות 130 קמ"ש ומעלה. בסיס המושב מעט נוקשה, וברמת האבזור הגבוהה כולל אופציית עיסוי לנהג הכולל הרמה והורדה של ירכיי הנהג למניעת התעייפותם לאחר נהיגה ממושכת. המרחב לנוסעים כמצופה ממכונית סלון עם בסיס גלגלים באורך שלושה מטרים, כאשר צמד הכורסאות מאחור מציעות תנאי שרד עם וילונות צד ידניים, וילון אחורי חשמלי, בקרת מיזוג נפרדת, שקטי טעינה, ומשענת יד הכוללת קונסולת שליטה על מערכת השמע והווילון האחורי. הפלטפורמה המוסבת אינה מאפשרת ניצול מיטבי של חלל הפנים ומודולריות גמישה המצריכה רצפה שטוחה לחלוטין, ונוסע שלישי ייצור צפיפות עקב מבנה מושב מרכזי צר ומדרגה במרכז הרצפה.
כושר התמרון סביר ביחס למידות המכובדות. שדה הראייה סטנדרטי הודות לקו חלונות בגובה סביר, מראות תלויות, וחלון משולש בקדמת הדלתות השימושי בקרבה למעברי חצייה ולכיכרות. מצלמות ה- 360 מעלות עם פסי הכוונה מקלות מאוד בתמרונים ומגובות בתאורה המוקרנת על הכביש בעת נסיעה לאחור לטובת אזהרת הולכי רגל.
ג'נסיס G80 החשמלית כוללת מפרט מתלים אדפטיביים מונחי מצלמה הסורקת את תוואי הכביש על מנת לזהות שיבושים ומפגעים, ולכייל בהתאם את שיכוך הבולמים. נוחות הנסיעה במצב קומפורט רכה מאוד, אפילו רכה מדי, ומתקשה לרסן באופן מוחלט את 465 הק"ג שנוספו בגרסה זו ומתרכזים ברובם בחלק האחורי. מעבר למצב ספורט עדיף באופן מפתיע על אספלט רעוע ומציע שיכוך מרוסן יותר, אך שילוב של אספלט גלי ומהירות גבוהה יאתגר גם את המערכת המשוכללת, כך שהנוסעים יחושו טלטלות קלות שאינן מרוסנות במהלך מתלה בודד של שיכוך וחזרה. נוחות הנסיעה מעולה, אך ביחס למכונית סלון המצוידת בטכנולוגיה לסריקת פני הכביש, לא חווינו את תחושת "מרבד הקסמים" המאפיינת רכבים בעלי מערך מתלים מסוג זה. מעבר לכך בידוד הרעשים מעולה.
ביצועים ג'נסיס G80 חשמלית
ג'נסיס G80 החשמלית מצוידת בשני מנועים חשמליים, קדמי ואחורי, שכל אחד מהם עם הספק מרבי של 182 כ"ס. ההספק המרבי המשולב עומד על 370 כ"ס והמומנט המרבי המשולב 71.4 קג"מ. התקנת מנוע חשמלי על כל סרן מייצרת מערכת הנעה כפולה יעילה המאפשרת תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 4.9 שניות ומהירות מרבית של 225 קמ"ש. כפי שהורגלנו מחשמליות דו מנועיות, הביצועים מרהיבים בעוצמתם עם תאוצה עוצמתית כפי שמרמזים הנתונים היבשים, ותאוצות ביניים ברוטליות שהופכות לחזקות בלבד במהירויות דו ספרתיות. עוד בדומה לז'אנר, העוצמה הזו משוגרת באופן חרישי להדהים תוך הקפדה על בידוד רעשים באמצעות חומרי בידוד, זיגוג כפול ומערכת אקטיבית לביטול רעשים.
בורר מצבי הנהיגה הנשלט כפקד פיזי בקונסולה המרכזית מאפשר מעבר זמין בין מצב אקו המפעיל את המנוע האחורי בלבד ומספק לנהיגה נינוחה וחסכונית, מצב קומפורט שיספק כל נהג מכונית סלון טיפוסי, ומצב ספורט הממצה את מלוא עוצמת מערכת ההנעה ומקשיח את המתלים האדפטיביים בהתאם.
בדומה לדגמי יונדאי וקיה החשמליים, גם ג'נסיס G80 ממקסמת את היתרונות הגלומים בהנעה חשמלית ומאפשרת נהיגה עירונית באמצעות דוושה אחת, ללא שימוש בבלמים, באמצעות מערכת הבלימה הרגרנטיבית הטובה בתעשייה הכוללת גם אפשרויות ויסות עוצמת הבלימה ממנופי האלומיניום מאחורי גלגל ההגה ועצירה מוחלטת מדודה ומדויקת ללא שקיעת חרטום. כל אלו, בתוספת מערכת בקרת השיוט האדפטיבית עם מנגנון הזחילה בפקקים, הופכים את התנועה בעיר לרגועה ונינוחה הרבה יותר.
היכולת הדינמית מכובדת אם כי אינה מתגמלת. הפשרה של התבססות על פלטפורמה מוסבת אשר אינה מאפשרת את הטמעת הסוללות באופן מאוזן בין הסרנים, מאלצת את התקנתן במרוכז בסמוך לסרן האחורי. נוסיף לכך את נתון משקל הסוללה הנדיבה, וקיבלנו אתגר הנדסי למערכת המתלים, איכותית ככל שתהיה, אשר צריכה להתמודד עם עומס מסיבי של משקל וכוח שאינם מפוזרים באופן אידיאלי בדומה לפלטפורמות ייעודיות. בנהיגה מנהלתית, לא נחוש בכך הודות ליכולת שמירת זוויות גלגול מינימליות של מערכת המתלים האדפטיבית, במיוחד במצב ספורט. אך הפעלת עומס, אם בנהיגה מהירה בקשתות ארוכות, ולבטח בכביש מפותל, תורגש בסרן האחורי ותרסן כל רצון לתקיפת פניות.
אחיזת הכביש גבוהה מאוד וקשה לגרום לצמיגים לצווח עקב אובדן אחיזה קרב, אך העומס על הסרן האחורי וחוסר האיזון יאותתו לנהג כי את ההנאה ניתן להפיק מהתרפקות על יכולת השיוט הנינוחה על אספלט איכותי ולא בכביש המפותל. גם במצב ספורט המקשיח את המתלים מורגש נדנוד וחוסר ריסון על אספלט גלי במהירויות גבוהות. הבלמים מספקים עוצמה מרשימה ומגובים במערכת הבלימה הרגרנטיבית המעולה, אך בדומה לרכבים חשמליים רבים פעולתם אינה ליניארית וחסרת תחושה.
טווח נסיעה ג'נסיס G80 חשמלית
ג'נסיס G80 החשמלית מגיעה עם סוללת ליתיום-יון בקיבולת 87.2 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה מרבי של 520 ק"מ. המכונית מצוידת בטכנולוגיית טעינה אולטרה מהירה במתח V400 ללא צורך במתאמים. פטנט בלעדי הוא מערכת מולטי צ'ארג'ינג המסוגלת להפעיל את המנוע החשמלי כממיר מתח להגברת מתח הטעינה מ- V400 ל- V800 תוך שמירה על טעינה יציבה.
שימוש בעמדת טעינה בהספק 350 קילוואט תאפשר טעינה מ- 10% עד 80% מקיבולת הסוללה תוך 22 דקות בלבד וקבלת טווח נסיעה נוסף של למעלה מ- 300 ק"מ. עם זאת חשוב לזכור כי מרבית עמדות הטעינה המהירות בישראל פועלות בהספק של 50 עד 175 קילוואט, ועמדות בהספק 350 קילוואט לא נראות באופק. שימוש בעמדת טעינה ביתית בהספק 11 קילוואט תאפשר טעינה מ- 10% עד 100% מקיבולת הסוללה תוך 9 שעות. בנוסף, כוללת גרסה זו גג סולארי המסייע מעט לטעינה נוספת וחינמית של הסוללה מאנרגיית השמש.
בנסיעת המבחן שכללה לא מעט קטעים דינמיים במצב ספורט עם בלימה רגרנטיבית מקסימלית, השגנו טווח נסיעה של למעלה מ- 400 ק"מ עם צריכת אנרגיה משולבת של כ- 4.8 ק"מ לקוט"ש לעומת נתון היצרן העומד על 5.24 ק"מ לקוט"ש. בתנאים אופטימליים יותר ניתן יהיה בקלות לחצות את טווח 450 הק"מ ואף מעבר לו. נתון היצרן מדבר על 520 ק"מ אליהם ניתן להתקרב בנהיגה עדינה במצב אקו המנטרל את המנוע הקדמי, והימנעות ממהירות גבוהה והפעלת מזגן. דרגת זיהום האוויר בדומה לכל רכב חשמלי מלא הינה 1 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה ג'נסיס G80 חשמלית
ג'נסיס הוא מותג צעיר אך זכה עד כה לציונים מחמיאים בסקרי שביעות רצון שנערכו בארה"ב שהייתה שוק היעד העיקרי של המותג. בסקר שביעות רצון שערך ארגון Consumer Reports בארה"ב בשנת 2021 הגיע מותג ג'נסיס למקום החמישי מתוך 26 יצרנים, עליה של מקום אחד ביחס לסקר הקודם. בסקר של ארגון J.D. Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב הגיעה ג'נסיס למקום השמיני מתוך 33 יצרניות. לאלו ניתן להוסיף את יתרונות האמינות המובנים ברכב חשמלי הנובעים מפשטות מכנית שאינה כוללת מנוע בעירה מורכב, תיבת הילוכים, ומשאבות דלק ושמן. גם עלויות האחזקה יוצאות נשכרות מהעדר הצורך בטיפולים שוטפים, ובהחלפת שמנים, פילטרים, מצתים, ורצועות. אגרת הרישוי השנתית לרכב חשמלי זולה במיוחד בישראל ועומדת על 537 ₪ בלבד, גם ברכבי פרימיום.
דגמי ג'נסיס משווקים בישראל עם אחריות יצרן מלאה ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ + אחריות לסוללה למשך 7 שנים או עד 150,000 ק"מ. לקוחות המותג נהנים מתוכנית שירות חדשנית הכוללת מנהל שירות אישי אליו הם יכולים לפנות בכל עת בכל שאלה או בקשה הנוגעת לרכב. מחירי הטיפולים והחלפים אינם מפורסמים ברשת האינטרנט, אך מחירו של הרכב כולל טיפולים תקופתיים למשך 3 שנים (מוגבל ל- 6 טיפולים) כולל איסוף והחזרת הרכב אל הלקוח.
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל לגיל 30 ללא היסטוריית תאונות ושלילות רישיון עומדת על כ- 17,500 ₪, ועלות ביטוח חובה כ- 1,700 ₪.
בטיחות ג'נסיס G80 חשמלית
ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן את ג'נסיס G80 בשנת 2021 והעניק לה ציון מרבי של 5 כוכבים עם ציוני משנה של 91% בהגנה על מבוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 77% בהגנה על הולכי רגל, ו- 91% על תפקוד מערכות הבטיחות האקטיביות. אבזור הבטיחות בשתי רמות האבזור כולל בין היתר 10 כריות אוויר עם כרית אוויר מרכזית בין המושבים הקדמיים, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה ושמירה על מרכז הנתיב, פונקציית מעקב אחר הרכב מלפנים, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים עם תצוגת תמונת השטח המת בלוח המחוונים ותיקון היגוי למניעת התנגשות בעת מעבר נתיב, התרעה ובלימה מפני תנועה חוצה מאחור, זיהוי תמרורים, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, מערכת מצלמות וחיישני חניה היקפיים, ניטור והתרעה על עייפות הנהג, התרעה מפני פתיחת דלתות בעת רכב חולף בנתיב המקביל, והתרעה מפני שכחת ילדים במושב האחורי. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי הינה 8 מתוך 8.
תמורה למחיר ג'נסיס G80 חשמלית
ג'נסיס G80 החשמלית משווקת בישראל ברמת אבזור לקצ'ורי שמחירה 499,000 ₪ וכוללת בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 12.3 אינץ', תצוגה עילית על השמשה הקדמית, מערכת מולטימדיה עם מסך רחב בגודל 14.5 אינץ', תמיכה בממשקי אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, מערכת שמע עם 17 רמקולים מבית Lexicon, בקרת אקלים רב אזורית מפוצלת, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים וגלגל ההגה, זיכרונות למושב הנהג, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, מפתח חכם, משטח טעינה אלחוטי, תאורת אווירה, וילונות גלילה במושבים האחוריים, וילון אחורי חשמלי, סייען ואקום לסגירת הדלתות, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען, תאורת לד היקפית, וגג סולארי.
מול ג'נסיס G80 החשמלית ניצבת מכונית הסלון החשמלית מרצדס EQE בגרסת הכניסה כמתחרה יחידה, אשר מבוססת על פלטפורמה חשמלית ייעודית אך מסתפקת בהספק של 245 כ"ס. ג'נסיס G80 החשמלית מציגה יכולות סלוניות מעולות עם טווח נסיעה חשמלי פרקטי בהחלט ובלימה רגרנטיבית מצטיינת. החיסרון שבפלטפורמה המוסבת מורגש בעיקר בתנאים טובעניים של כביש גלי, נהיגה דינמית או אספלט מאתגר, אז העומס על הסרן האחורי מקבל משנה תוקף. גם תא המטען הקטן והעדרו של תא מטען קדמי פוגעים קלות באספקט הפרקטי.
מעבר לכך, בתנאי נהיגה אידיאלים ונינוחים יש לג'נסיס G80 החשמלית את כל התכונות המתבקשות בתמחור הגון ביחס לאבזור העשיר, וכל אלו עטופים בעיצוב מרהיב ומגובה בתדמית שירות ואמינות מעולות.
| ג'נסיס G80 חשמלית לקצ'ורי | |
|---|---|
| מנוע | שני מנועים חשמליים (קדמי ואחורי) |
| הספק מרבי משולב | 370 כ"ס |
| מומנט מרבי משולב | 71.4 קג"מ |
| יחידת הנעה | כפולה |
| אורך כללי | 5,005 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,925 מ"מ |
| גובה כללי | 1,470 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 3,010 מ"מ |
| נפח תא מטען | 354 ליטרים |
| קיבולת סוללה | 87.2 קוט"ש |
| משקל עצמי | 2,250 ק"ג |
| מהירות מרבית | 225 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 4.9 שניות |
| טווח נסיעה מרבי (יצרן) | 520 ק"מ |
| טווח נסיעה מרבי (מבחן) | כ- 420 ק"מ |
| קבוצת זיהום | 1 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | טרם נבחן |
| רמת אבזור בטיחותי | 8 (מתוך 8) |
| מחיר | 499,000₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025