האם הרכבים החשמליים יפגעו בתעשיית הרכב והמוסכים?

  • כתב: בוריס רוזנר
  • צילום: freepik
  • 23 מרץ 2023
  • 0 תגובות

אנו עדים לאחת המהפכות הגדולות בתעשייה המודרנית. במשך עשרות שנים השקיעה תעשיית הרכב הון עתק בפיתוח מנועים מורכבים עם מערכות הזרקת דלק מתוחכמות ואלפי חלקים, מערכות פליטה, תיבות הילוכים אוטומטיות, ועוד הרבה מכלולים מורכבים ויקרים. כעת מתחילים להבין כי כל אלו לא יהיו רלוונטיים כבר בעתיד הקרוב, כל ההשקעה בהם יורדת לטמיון, וחוקי המשחק משתנים. עכשיו יצרני הרכב הגדולים והוותיקים מתחילים להתחקות אחרי טסלה ואחרי יצרנים סיניים שבכלל לא שמענו עליהם עד לאחרונה, היודעים לייצר מכוניות יותר מעניינות, רווחיות ויעילות, עם פחות חלקים ופחות כוח אדם.

רכב במוסך

התכנון והייצור של המכוניות החשמליות פשוט יחסית למכוניות עם מנועי בעירה פנימית וזו אחת הסיבות שמותגים חדשים, בעיקר מסין, מצטרפים לסטלה ומתמקדים בהנעה חשמלית בלבד. סין מובילה בייצור מכוניות חשמליות כבר שנים, הרבה לפני שהבינו בשאר העולם את הפוטנציאל. בעידוד הממשלה הסינית הצליחו המותגים הסיניים להגיע ליכולות ייצור מכוניות וסוללות ברמה גבוהה ובמחירים תחרותיים ביחס למותגים אירופאיים, בין היתר בזכות היקף ייצור גדול.

על פי פולקסווגן ופורד, מצבת כוח האדם במפעלי הייצור תרד בכ- 30% ותשפיע לא רק על העובדים ברצפת הייצור וההרכבה, אלא גם על מהנדסי מנועים אשר לא יעשו הסבה למקצוע המותאם לעידן החשמלי. פורד כבר החלה בתהליכי צמצום, ובאוגוסט 2022 פיטרה 3,000 עובדים עקב המעבר להנעה חשמלית, ודיווחה כי תפטר בהמשך עוד 5,000 עובדים. ההערכות הפסימיות מדברות על אובדן של מאות אלפי משרות באירופה, וזאת לאחר שחלק מהעובדים יעברו הסבה לייצור מכוניות חשמליות. המעבר הזה אולי יטיב עם יצרני הרכב שיצליחו בתחום החשמלי כי כעת יוכלו לייצר יותר מכוניות בעלויות מופחתות, כך שהרווח על רכבים חשמליים יגדל.

מצד שני, יש מחקרים הטוענים כי ייצור סוללות ופיתוח טכנולוגיות חדשות לרכבים חשמליים ייצרו מאות אלפי משרות חדשות באירופה, וכך למעשה מצבת כוח האדם אצל יצרני הרכב בסופו של דבר תישאר דומה ותספוג ירידה של אחוזים בודדים לכל היותר. לפי מחקרים אלו, רוב העובדים יעברו הסבה, כך שעובד שהרכיב תיבות הילוכים למשל, ילמד להרכיב סוללות במפעלי הסוללות החדשים שצפויים לקום ביבשת הישנה, ועובד שעבד בייצור מערכות הזרקת דלק יעבור לייצור ממירי מתח.

ומה עם המוסכים?

מכוניות חשמליות נדרשות לפחות טיפולים, תיקונים וחלפים. הן פחות מורכבות ממכוניות עם מנועי בנזין כך שמערכת ההנעה כוללת בעיקר מנוע חשמלי הכולל למעשה רק חלק נע אחד, ממיר מתח, תמסורת פשוטה עם הילוך אחד, סוללה נטענת עם מערכת קירור באוויר או נוזל, ומערכות בקרה אלקטרוניות. גם הבלמים יוחלפו בתדירות נמוכה יותר הודות למערכת הבלימה הרגנרטיבית ברכבים חשמליים אשר בולמת את הרכב באמצעות המנוע. ברור שמיעוט חלקים נעים וחלקים באופן כללי בשילוב אפשרות לתיקון מרחוק באמצעות עדכון תוכנה, דורש פחות כוח עבודה במוסכים, הן במוסכי היבואן והן במוסכים אחרים.

רכב במוסך

למרות שהחוק מחייב את היבואן לספק אחריות לרכב חדש גם אם טופל במוסך מורשה מטעם משרד התחבורה שאינו שייך ליבואן, רוב הנהגים מעדיפים לטפל ברכבם במוסכי היבואן בתקופת האחריות למרות מחירים יקרים יותר ביחס למוסכים חיצוניים, בעיקר כדי להימנע ממצב שבו ינסה היבואן להתנער מאחריות אם תתגלה תקלה ברכב שטופל במוסך שאינו מרשת המוסכים של היבואן.

למה אנחנו מספרים לכם את זה? כי רכב חשמלי מגיע עם אחריות יצרן מורחבת הכוללת בדרך כלל גם 6-8 שנות אחריות לסוללה שהינה הרכיב הרגיש והיקר ביותר ברכב חשמלי, כך שסביר להניח שרוב הלקוחות יבחרו לטפל ברכבם באופן בלעדי במוסך היבואן למשך תקופה ארוכה זו. מחירי הטיפולים הזולים ביחס לרכבים עם מנועי בעירה פנימית רק מחזקים טענה זו מתוך מחשבה שהפוטנציאל לחיסכון הכספי יהיה קטן ואינו מצדיק נזק אפשרי שיגרם מתיקון לא מקצועי ו/או קשיים בהפעלת אחריות היצרן בעת הצורך.

נכון לכתיבת שורות אלה, רכבים חשמליים תופסים נתח שוק קטן, כך שההשפעה על תחום המוסכים עדיין אינה משמעותית, אך קצב חדירת המכוניות החשמליות לשוק בישראל ובעולם צפוי לשנות את המצב. ההערכות הן כי תוך עשור יאבדו את עבודתם כ- 20,000 עובדים בתחום המוסכים בישראל, החל מפקידי קבלה ועד למכונאים, וזאת אחרי שחלק מהעובדים הטכניים יעברו לטיפול ברכבים חשמליים.

אבל לא הכל שחור מבחינת העובדים בתחום הרכב. בעתיד יגדל הביקוש לטכנאי רכב חשמלי עם הכשרה מתאימה לעבודה במתח גבוה והבנה במערכות טעינה וסוללות, למתקיני וטכנאי עמדות טעינה, ולעובדים בתעשיית מחזור הסוללות אשר צפויה להתרחב בעוד מספר שנים כאשר נתח השוק של הרכבים החשמליים יהיה משמעותי. כמו בכל מהפכה תעשייתית יהיו חברות קטנות וגדולות אשר ייעלמו, אך עובדים שאיבדו את עבודתם ימצאו עבודה אחרת ואולי אף רווחית יותר עקב ביקוש גבוה מההיצע בתחום הרכב החשמלי המתפתח.

מוסך נטוש

אם מוסכים קיימים ירצו לתת מענה לרכבים חשמליים הם יצטרכו כלים שונים, מעבדות לטיפול במערכות אלקטרוניות ובסוללות, וכמובן אנשי מקצוע מוסמכים שעדיין לא נפוצים מספיק בישראל. אחת הפרצות שדרכן יוכלו מוסכים קטנים למשוך לקוחות היא מתן פתרונות זולים לתקלות אשר במוסכי היבואן דורשים סכומי כסף גדולים כדי לתקנם. תופעה ידועה במוסכי יבואן היא החלפת מכלול שלם גם אם ניתן לתקנו או להחליף רק חלק קטן ממנו, כי לעיתים אלו הן דרישות היצרן, אך כאשר הרכב מחוץ לאחריות היצרן, לקוחות רבים יבחרו בפתרון הזול יותר כדי לטפל בתקלה.

בטסלה למשל, אם תתגלה בעיה בסוללה תידרשו להחליף סוללה בעלות גבוהה של עשרות אלפי שקלים למרות שהבעיה נובעת רק מתא סוללה אחד תקול. טסלה לא מטפלת בתאי סוללה בודדים, אך בארה"ב ובמדינות אחרות בהן לסטלה נפח שוק משמעותי קמו מוסכים שמתמחים בתיקוני סוללות ומנועים לרכבי טסלה שהאחריות עליהן תמה. בישראל עסקים מסוג זה אשר משפצים סוללות ומנועים חשמליים יכולים להיות רלוונטים רק בעוד כמה שנים כאשר יהיו בשוק מספיק רכבים חשמליים שאינם באחריות יצרן ושווים נמוך, ובתנאי שתקנות משרד התחבורה לא יגבילו את סוגי התיקונים שניתן לעשות ברכבים חשמליים.