MG4 חשמלית במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 03 אוגוסט 2023
  • 1 תגובות

MG שהייתה מחלוצות המהפכה החשמלית בשוק המקומי ואף אחזה בכתר החשמלית הנמכרת ביותר בימי ה- ZS EV בטרם פלישתה של טסלה, נעלמה מסגמנט החשמל לאורך תקופה ארוכה עקב עיכובים בייצור. כעת עם הגעתם של דגמי מארוול R ו- MG4 מצפה היצרנית הסינית להתברג שוב במיקום גבוה בסגמנט החשמליות, כאשר המשפחתית MG4 - כלת השמחה, נועדה לפנות אל ההמונים עם מחיר נגיש ומפרט משפחתי שימושי היכול להוות אלטרנטיבה ראויה לצמד הרכבים החשמליים הנמכרים ביותר בישראל - BYD אטו 3 וג'ילי גיאומטרי C.

MG 4
יתרונות מחיר, התנהגות כביש מהנה, פלטפורמה חשמלית, צימוד לסמארטפון
חסרונות תא נוסעים פשוט, העדר אפשרות נהיגה בדוושה אחת, תפעול מזגן מהמסך, מחסור באבזור מאחור

MG4

לצד אלו, בחרה לובינסקי היבואנית להתמקד ביתרונות הבולטים של הדגם המבטיח הנאה מנהיגה וטווח נסיעה של עד 435 ק"מ. לקחנו למבחן את MG4 בגרסת לקצ'ורי עם מנוע חשמלי אחורי בהספק של 204 כ"ס וסוללה בקיבולת 64 קוט"ש המוצעת במחיר 158,888 ₪.

עיצוב ונוחות MG4

MG4 מיועדת בעיקר לשוק האירופאי החובב משפחתיות קומפקטיות בתוצרת האצ'בק. בהתאם לכך, מבוסס הדגם על פלטפורמת MSP מבית קונצרן SAIC ומציג עיצוב נאה ועדכני הכולל חזית מחודדת עם משטחים המדמים כונסי אוויר ושקע על מכסה המנוע, המצליחים לטשטש מעט את העובדה שמדובר במכונית חשמלית. הדופן מעט רבועה ומציגה קו מותניים בולט וחצאית מושחרת בספי הדלתות המנסים לטשטש את שטח הפח הגדול. מאחור יחידות תאורה מסוג LED המחוברות באמצעות פס תאורה ועיטור דמוי דיפיוזר בקצה הפגוש. מידות המרכב מציבות את MG4 מול משפחתיות קומפקטיות פופולריות כגון פולקסווגן גולף ומאזדה 3 האצ'בק, וגם מול משפחתיות חשמליות כגון אורה פאנקי קאט ו- BYD דולפין. אורכה 4,287 מ"מ, רוחבה 1,836 מ"מ, גובהה 1,504 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,705 מ"מ.

MG4

תא הנוסעים מציג ארכיטקטורה מינימליסטית כמקובל בחשמליות מודרניות רבות. מפלס יחיד הכולל את פתחי המיזוג, מאכלס בחלקו העליון צמד צגים צפים בסגנון טאבלט, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 7 אינץ' ומסך מרכזי בגודל 12.25 אינץ' עם תמיכה בממשקי אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי - תכונה שאינה מובנת מאליה בקרב יצרניות הרכב הסיניות. חוגת מצבי הנסיעה ובלם החניה החשמלי ממוקמים מתחת לפתחי המיזוג על קונסולה צפה מינימליסטית שחלקה הפנימי הוא תא אחסון המכיל משטח טעינה אלחוטי. העיצוב המינימלסטי, לצד הגוונים הכהים וחומרי הדיפון הקשיחים, אינם מזמינים במיוחד ומותירים רושם סביר בלבד. טרנד החיסכון בפקדים פיזיים אליו כבר הורגלנו, מצריך לא פחות מארבע הקשות על הצג המרכזי רק כדי לשנות את עצימות המאוורר או את הטמפרטורה, וזה בתנאי שכל ההקשות על האייקונים הקטנים היו מדויקות ונקלטו בלחיצה הראשונה.

היעדרה של קונסולה מרכזית מותירה מקום למשטח אחסון שטוח ונוח בין המושבים הקדמיים, הכולל גם צמד מחזיקי כוסות עם תופסנים, וצמד שקעי USB מסוג A ו- C אשר אינם מוארים ולא מזוהים בקלות. מעבר לכך נמצא תא כפפות קטן שאינו מואר ואינו מדופן, תא קטן מתחת למשענת היד שאינה מתכווננת, צמד תאי אחסון בדלתות, תא למשקפיים בתקרה, וסוככי שמש עם מראה וללא תאורה כלל.

MG4

על אף המרכב המשפחתי, הכניסה והיציאה מהרכב אינן מצריכות כיפוף מוחשי הודות לגובהו של המרכב. המושבים סטנדרטים למדי, בעלי בסיס קצר ואינם כוללים אפשרות להקשחת תמיכת הגב התחתון או כיוונון גובה למושב הנוסע. מאחור יש מספיק מקום לנוסעים ביחס למשפחתית קומפקטית הודות לרצפה שטוחה ומרווח ברכיים סביר בהחלט. מעבר לכך יסבלו הנוסעים מאחור מהיעדרם של פתחי מיזוג, תאורה, ידיות אחיזה, משענת יד מרכזית, ומשענת ראש מרכזית. בנוסף יצטרכו הנוסעים מאחור להסתפק בשקע טעינה יחיד. תא המטען בנפח מקובל של 350 ליטרים (363 בגרסת הכניסה) עם מפתח רחב ונוח. מתחת לרצפתו נמצאת ערכת תיקון תקר, כבלי טעינה, וסאב וופר בהתקנה מקומית בגרסה הנבחנת.

MG4

תנוחת הנהיגה טבעית וגבוהה ביחס להאצ'בק משפחתית. ההגה הטרפזי אינו מסתיר את לוח המחוונים הקטן, אשר מנסה לחכות את טסלה עם תצוגת הרכב ביחס לנתיבים ואלמנטים כגון רכבים, רוכבים והולכי רגל בסביבתו. שדה הראיה טוב, ומראות תלויות וחלונות צד קדמיים משולשים, מאפשרים זווית ראיה טובה במעברי חצייה וכיכרות. הממדים הסבירים יחד עם הנעה אחורית מאפשרים רדיוס סבוב קטן וכושר תמרון טוב, אך מצלמת הרוורס מציגה איכות נחותה, והעדר חיישני חניה קדמיים מצריך משנה זהירות בתמרונים צפופים.

אפליקציה ייעודית מאפשרת שליטה בפתיחת ונעילת הדלתות מרחוק, הפעלת המיזוג לפני ההגעה לרכב, וקבלת מידע אודות רמת הטעינה בסוללה. הכניסה מתבצעת כמובן ללא מפתח, ומוסיפה אופציה שימושית ומקלה, המייתרת את הלחיצה על מתג ההתנעה ומאפשרת העברה ל- DRIVE ותחילת נסיעה, בדומה לטסלה.

MG4

כמצופה מרכב חשמלי מודרני, מציגה MG4 נסיעה חלקה נטולת ויברציות ורעשים. כיול בולמים רך יחסית יחד מתלה אחורי רב חיבורי ומידות צמיגים שפויות, מאפשרים ספיגת שיבושים יעילה ומרוסנת. חבל שמערכת הבלימה הרגרנטיבית מתופעלת רק דרך צג מערכת המולטימדיה ואינה מאפשרת נהיגה בדוושה אחת. פספוס מאכזב לאור כך שמדובר בהנעה אחורית אשר בולמת ללא שקיעת חרטום בניגוד לרכבים חשמליים בהם המנוע הקדמי מייצר את הבלימה הרגרנטיבית. מחוץ לעיר נשמרת נוחות נסיעה נאותה, אך בידוד רעשי הרוח אינו מהטובים, וכבר במהירות תלת ספרתית חודרת אל תא הנוסעים אוושה שהופכת להדהוד במהירויות גבוהות.

ביצועים MG4

MG4 מצוידת בהנעה אחורית ובמנוע חשמלי אחורי עם הספק מרבי של 204 כ"ס ומומנט מרבי רזה של 25.4 קג"מ. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 7.9 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל- 160 קמ"ש. נתון המומנט נמוך ביחס למנועים חשמליים בעלי הספק זהה. הביצועים אמנם טובים, ובטח ביחס למחיר, אך מרגישים פחות עוצמתיים ממנועים מקבילים בעלי נתון מומנט של 30 קג"מ ויותר. בחו"ל קיימת גם גרסת X-POWER דו מנועית בעלת הספק משולב של 435 כ"ס עם הנעה כפולה, המתהדרת ביחס ביצועים למחיר מהטובים בשוק. כולנו תקווה כי נזכה לראותה אצלנו ביחס תמחור דומה.

MG4

גם עם הביצועים המספקים ניתן באופן מפתיע להפיק לא מעט הנאה מהנהיגה ברכב, ממש כך. אף על פי שמדובר בחשמלית סינית שעלותה פחותה ממשפחתית סטנדרטית, MG4 ניחנת במפרט אשר הופך אותה לחשמלית מזן אחר בכל הנוגע ליכולת ניהוג. המפתח ליכולת טמונה בהנעה אחורית שאינה מהווה ברירת מחדל בכל חשמלית חד מנועית. כאן גם המקום לציין כי MG4 הינה המכונית בעלת ההנעה האחורית הזולה בישראל.

חלוקת משקל אידיאלית של 50:50 בין הסרנים ומרכז כובד נמוך הודות לסוללה בעובי 110 מ"מ המוטמעת ברצפת הפלטפורמה הייעודית, מהווים מתכון מוצלח ליכולת דינמית ראויה בהחלט בכביש מפותל, מהסוג שמאפשר משחקי זנב והחלקות מבוקרות הודות לחלוקת המשקל השוויונית. ההיגוי החשמלי אינו שותף ראוי ליכולת ומציע משקל סביר אך חסר כל תקשורת. תחת לחץ זוויות הגלגול מתגברות והכיול הרך של הבולמים מונע נהיגה ספורטיבית מהירה, אך עדיין היכולת קיימת ומתגמלת.

MG4

אחיזת הכביש טובה בהחלט אך אינה מתאמצת לעמוד בקצב נהיגה מהיר. צמיגי הקונטיננטל ממהרים לצווח ואף להחליק על פי דרישה, במקום שצמיגים ספורטיביים יותר מאפשרים להשלים את הפניה במהירות גבוהה יותר. הבלמים טובים והולמים את היכולת הכוללת. הבלימה הרגנרטיבית בעוצמתה הגבוהה ביותר מתגברת את הבלמים ומפחיתה משמעותית את השימוש בהם, אך כאמור אינה מאפשרת נהיגה בדוושה אחת - תכונה חשובה שהייתה מוסיפה נקודות בציון הכולל.

טווח נסיעה MG4

MG4 לוקצ'ורי מצוידת בסוללה בקיבולת 64 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה של 435 ק"מ. הסוללה תומכת בטעינה ביתית בהספק 11 קילוואט, ובטעינה מהירה DC בהספק של עד 135 קילוואט. הנתונים בפועל משתנים בהתאם לסגנון הנהיגה והעומס, כך שבתנאי קיצון הכוללים האצות מרובות במצב ספורט יתקבל טווח של 300 ק"מ, ונהיגה מתונה וחסכונית תניב אף 400 ק"מ. בפועל ניתן לצפות לנתון ריאלי של 360 ק"מ, מה שמצביע על צריכת אנרגיה ממוצעת של 5.6 ק"מ לקוט"ש. טעינה בעמדת DC בהספק 60 קוט"ש מילאה את מחצית הסוללה בפחות משעה. דרגת זיהום האוויר כמו בכל רכב חשמלי הינה 1 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה MG4

MG הוא אמנם מותג ותיק, אך בגלגולו הנוכחי טרם נצבר עמו ניסיון משמעותי בארץ או בעולם. דגמים ראשונים של המותג תחת הבעלים הסיניים הגיעו לישראל בשנת 2011 אך נמסרו בכמויות קטנות. עד כה נראה כי הקהל הישראלי מפגין אמון במותג, אשר טרם הגעתה של טסלה לישראל מכר הכי הרבה רכבים חשמליים בארץ. כדאי לציין שרכבים חשמליים מוותרים על מכלולי הינע ורכיבים שחיקים רבים, ומציגים אמינות גבוהה בדרך כלל. אגרת הרישוי השנתית עומדת על 540 ₪ והינה הזולה ביותר בישראל.

MG4

MG4 משווקת בישראל עם אחריות מלאה ל- 5 שנים או עד 150,000 ק"מ. לסוללה אחריות מורחבת ל- 8 שנים או עד 150,000 ק"מ. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 5,000 ₪, ועלות ביטוח החובה כ- 1,800 ₪.

בטיחות MG4

MG4 נבחנה במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2022 וזכתה לציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציוני משנה בינוניים של 83% בהגנה על נוסעים בוגרים, 80% בהגנה על ילדים, 75% בהגנה על הולכי רגל, ו- 78% על תפקוד מערכות הבטיחות.

MG4

אבזור הבטיחות בכל רמות האבזור כולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, זיהוי תמרורים ואפשרות להתאמת מהירות הנסיעה למהירות המותרת, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, וניטור עירנות הנהג. רמת האבזור לקצ'ורי כוללת בנוסף ניטור שטחים מתים, התרעה מפני התנגשות בעת מעבר נתיב, התרעה ובלימה מפני תנועה חוצה מאחור, התרעה מפני פגיעה מאחור, התרעה מפני רכב חולף בנתיב המקביל בעת פתיחת דלתות, ותיקון אקטיבי למיקום הרכב בנתיב הנסיעה בעת חירום. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה עומדת על 5 מתוך 8 בגרסאות הבסיס ו- 7 בגרסת לוקצ'ורי הנבחנת.

תמורה למחיר MG4

MG4 מוצעת בשלוש רמות אבזור. גרסת הכניסה סטנדרט עם סוללה בקיבולת 51 קוט"ש והספק של 170 כ"ס מוצעת במחיר 148,888 ₪, וכוללת בין היתר מפתח חכם, מערכת שמע עם 4 רמקולים, בקרת אקלים, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, חיישני חניה היקפיים, תאורת לד היקפית, וחישוקי פלדה בקוטר 16 אינץ' עם חיפוי פלסטיק מעוצב.

רמת האבזור קומפורט עם סוללה בקיבולת 64 קוט"ש והספק של 204 כ"ס, מוצעת במחיר 153,888 ₪ וכוללת בנוסף גלגל הגה מחופה עור, שמשות אחוריות כהות, גריל קדמי אקטיבי, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ' עם חיפוי פלסטיק דו-גוני.

רמת האבזור הבכירה לקצ'ורי הינה המשתלמת ביותר, מוצעת במחיר 155,888 ₪, וכוללת בנוסף מערכת שמע עם 6 רמקולים וסאבוופר בהתקנה מקומית, משטח טעינה אלחוטי, ריפוד דמוי עור בשילוב בד, כוונון חשמלי למושב הנהג, חימום למושבים הקדמיים ולגלגל ההגה, מערכת מצלמות היקפיות, וקיפול חשמלי למראות הצד. ריפוד דמוי עור דו-גוני ופתיחה חשמלית לדלת תא המטען יוצעו כאופציה בתוספת תשלום.

MG4 הינה מכונית משפחתית פרקטית, מהנה לנהיגה, בעלת טווח נסיעה שימושי ותמחור מצוין. אלו מקנים לה יתרון על פני משפחתיות בנזין סטנדרטיות, וכן על פני צמד רבי המכר הסיניים החשמליים. שלא כמותם, MG4 סובלת מעצם היותה משפחתית שאינה קרוסאובר, ודי בכך בכדי שלקוחות רבים יפסלו אותה מראש וחבל. יתכן שגם העדרו של גג פנורמי, האהוד על יושבי ציון ירחיק כמה לקוחות. בראייה כלכלית ושימושית, MG4 היא משפחתית חשמלית פרקטית במחיר משתלם, כאשר גרסת לקצ'ורי הנבחנת הינה הבחירה המומלצת.

MG 4 לוקצ'ורי 204 כ"ס חשמלית
מנוע חשמלי
הספק מרבי 204 כ"ס
מומנט מרבי 25.4 קג"מ
תיבת הילוכים הילוך יחיד
יחידת הנעה אחורית
אורך כללי 4,290 מ"מ
רוחב כללי 1,840 מ"מ
גובה כללי 1,500 מ"מ
בסיס גלגלים 2,700 מ"מ
נפח תא מטען 350/1,165 ליטרים
משקל עצמי 1,740 ק"ג
תאוצה 0-100קמ"ש (יצרן) 7.9 שניות
מהירות מרבית 160 קמ"ש
טווח נסיעהמרבי משולב (יצרן) 435 ק"מ
טווח נסיעהמרבי משולב (מבחן) 360 ק"מ
צריכת חשמלמשולבת (יצרן) 16.6 קוט"ש ל-100 ק"מ
צריכת חשמלמשולבת (מבחן) 17.8 קוט"ש ל-100 ק"מ
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים (2022)
רמת אבזורבטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 158,888 ₪

MG 4 2023 מבחן דרכים