יונדאי i20 N במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 11 ספטמבר 2023
  • 0 תגובות

יונדאי i20 N הינה גרסת הביצועים של הסופר מיני הפופולרית מבית חטיבת הספורט הצעירה של יונדאי. הדגם הספורטיבי אשר הוצג עוד בשנת 2020 מגיע אלינו רק כעת באיחור אופנתי. לאחר ויתורן של המתחרות האירופאיות על קטגוריית ההוט האץ' נותרה רק פולקסווגן פולו GTI המתחרה היחידה. יונדאי i20 N הנבחנת כוללת מנוע טורבו בנזין ארבעה צילינדרים בנפח 1.6 ליטרים ובהספק 204 כ"ס, המשודך לתיבת 6 הילוכים ידנית ומשווק בישראל במחיר של 175,900 ₪.

יונדאי i20 N 1.6 ליטרים טורבו ידנית
יתרונות יכולת דינמית, צליל מנוע, מהנה לנהיגה
חסרונות נוחות נסיעה, איכות נסיעה, תא נוסעים

יונדאי i20 N

עיצוב ונוחות יונדאי i20 N

העיצוב החיצוני עוטה שלל נוצות קרב המפיחות עניין ומבדלות את יונדאי i20 N מגרסאות הבסיס של יונדאי i20. החזית מקבלת שבכה בעיצוב קרבי, פגוש קדמי בולט יותר עם מסיט אוויר קדמי, ופס עיטור בצבע אדום בתחתית המרכב הבולט ממרחק כמו ביתר דגמי סדרת N. מאחור בולטים פגוש קרבי הכולל דיפיוזר ופתח מפלט אובלי עם סיומת כרום, ומעל כל אלו מתנוססת כנף שטנית שלא מותירה מקום לספק באשר לייעודה. מהצד מקבלת יונדאי i20 N חישוקים נאים בגימור אפור מט וקליפרים אדומים להשלמת האווירה. התוצאה הסופית נראית מעט מצועצעת ומושכת תשומת לב, במיוחד בצבע התכול N של רכב המבחן.

תא הנוסעים זהה לחלוטין למוכר מיונדאי i20 הרגילה אך גרסה זו משתדרגת במושבי ספורט תומכים ובהגה ספורט הכולל פקדי N השולטים על מצבי הנהיגה ועל מחשב הדרך הכולל מדדים כגון כוחות G המופעלים על הרכב, זמני הקפת מסלול ולחץ גדישה. מעבר לכך מדובר באותו עיצוב בסיסי וקודר, הניחן בתפעול פשוט עם מערכת בקרת אקלים בעלת פקדים פיזיים, ומערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 8 אינץ' התומכת בצימוד אלחוטי לסמארטפון.

יונדאי i20 N

חומרי הדיפון קשיחים ומותירים תחושה ספרטנית. בקונסולה המרכזית נמצא משטח טעינה אלחוטי עם צמד שקעי USB טייפ A ישנים, וצמד מחזיקי כוסות. גלגל ההגה הספורטיבי נעים לאחיזה ולתפעול. צמד מושבי הספורט חובקים כיאות, בעלי כיוונון ידני, ומציעים תנוחת ישיבה טבעית. פרט לאלו לא מצאנו כאן יותר מדי פינוקים ומותרות. לוח המחוונים דיגיטלי נאה בגודל 10.25 אינץ' המשנה את הגרפיקה והמצגים בהתאם למצב הנהיגה. סוככי השמש כוללים מראות ותאורה, ובתקרה נורה מרכזית לטובת היושבים מאחור. תאורת האווירה צנועה אך מבורכת.

הכניסה והיציאה סבירים כמו בכל סופר מיני מודרנית. המרווח טוב ביחס לסגמנט, ולצמד נוסעים מאחור יסופק מרווח ברכיים סביר, אך הוספת נוסע שלישי תיצור צפיפות מוחשית. בסגמנט הסופר מיני אין לצפות לפתחי מיזוג אחוריים או למשענת יד מרכזית, ומצאנו מאחור רק שקע טעינה בודד וחלונות כהים.

יונדאי i20 N

תאי האחסון מונים תא כפפות בגודל סביר, תאי אחסון בדלתות, תא אחסון מתחת למשענת היד המרכזית, ומשטח טעינה לסמארטפון בתחתית הקונסולה המרכזית. תא המטען בנפח 352 ליטרים כולל מפתח נוח ורצפה כפולה לטובת פילוס משטח הטעינה במקרה של קיפול המושב האחורי המביא לנפח הטענה של 1,162 ליטרים. מתחת לרצפת תא המטען נמצאת ערכת תיקון תקר.

יונדאי i20 N

נוחות הנסיעה משלמת את מחיר האופי הספורטיבי. מערך המתלים הכולל קורת מתח אחורית ובולמים אשר הוקשחו והונמכו לטובת היכולת הדינמית, יוצר נסיעה קופצנית מאוד עקב מהלך קצר וסגור, במיוחד במתלה האחורי המתאפיין בפעולה קשיחה במיוחד ומקפיץ את ישבנה של הקוריאנית הזריזה בכל מעבר על פס האטה או בליטה באספלט. גם בכביש המהיר המצב לא משתפר. כיול המתלים הסגור והנוקשה מביא לכדרור המרכב ויוצר ויברציות מורגשות על פני רצף גלים או אספלט שאינו מפולס. לכך נוספים רעשי מנוע ורוח חזקים.

ביצועים יונדאי i20 N

יחידת ההנעה כוללת מנוע טורבו בנזין מסדרת גאמה T-GDI בנפח 1.6 ליטרים עם הספק מרבי של 204 כ"ס ומומנט מרבי של 31 קג"מ בטווח 1,750-4,500 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 6 הילוכים ידנית ולמערכת הנעה קדמית עם דיפרנציאל מוגבל החלקה מכני. עם בקרת שיגור מתקבלת תאוצה מאפס למאה קמ"ש תוך 6.2 שניות והמהירות המרבית עומדת על 230 קמ"ש. יחסי ההעברה הקצרצרים מאפשרים טיפוס מהיר של המנוע לסל"ד מרבי המלווה בצליל ספורטיבי מעורר.

יונדאי i20 N

ניתן לבחור אינדבידואלית את כיול בקרת האחיזה, ההגה, סעפת הפליטה ומחשב המנוע דרך הצג, אך מצב N המוצב כפקד על גלגל ההגה ממקסם את כל אלו ומעביר את מכללי ההנעה והנהג למוד קרבי באמצעות תגובות חדות המלוות בחוויה ווקאלית מעוררת חושים. אמנם הביצועים האבסולוטיים אינם מרשימים בעידן החשמלי, אך בריטון המנוע הנמתח עד לקו האדום ב- 6,700 סל"ד, עבודת ההילוכים והצליל הנלווה לה, מקנים חוויית נהיגה בפני עצמה. הבלימה דרמתית לא פחות עם מערכת שמירת גז ביניים (Rev matching) ממוחשבת המשמרת בעת האטה את הסל"ד בטורים תואמים לשילוב ההילוך מטה, ומוסיפה פצפוצי שארי דלק בסעפת הפליטה שכה אהודים על חובבי הרכב. ממש חגיגה לאוזניים שלא תמצאו בשום מכונית חשמלית עם הספק מנוע דומה.

יונדאי i20 N

מעבר למנוע המחוזק זוכה גרסת N לתריסר חיזוקי שלדה, מתלים בכיול ספורטיבי ומרכב מונמך ב- 10 מ"מ ביחס לדגם הרגיל, שמביא את מרווח הגחון לגובה של 130 מ"מ. התנהגות הכביש ראויה לכל שבח עם זוויות גלגול מינימליות ויכולת אתלטית לשינויי כיוון מהירים בכבישים טכניים. ההגה המהיר ניחן במשקל נכון ואף בתקשורת, יודע לשדר לידי האוחז בו את הנעשה למטה ולהכניס את האף לפנייה בדיוק נדיר. צמיגי הפירלי P זירו משלימים אחיזת כביש בלתי מתפשרת וקולם נשמע רק תחת לחץ רב. דיפרנציאל קדמי מוגבל החלקה מאפשר יציאה חזקה מאוד מפנייה ללא תת היגוי, וקצב ההתקדמות בכביש מפותל גבוה מהרבה דגמים מיוחסים. הבלמים בעלי צלחות בלימה קדמיות בקוטר 320 מ"מ, גדולות ב- 40 מ"מ מהגרסאות הסטנדרטיות, משלימים יכולת דינמית גבוהה ומהנה מהסוג שכמעט ולא ניתן למצוא כיום. כבונוס בלם היד המכני בטעם של פעם, מאפשר משחקים חוליגנים לחובבי הז'אנר.

צריכת דלק יונדאי i20 N

נהיגת המבחן שנערכה ברובה עם רגל כבדה על הגז כמצופה מהתנהלות הרוכשים הפוטנציאליים, בשילוב כל מצבי הנהיגה, רשמה צריכת דלק של 10 ק"מ לליטר. נתון היצרן מצהיר על צריכת דלק משולבת של 14.3 ק"מ לליטר. מיכל דלק בנפח 40 ליטרים יספיק לטווח נסיעה של כ- 400 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 13 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה יונדאי i20 N

יונדאי מובילה את טבלת המסירות בישראל כבר שנים ארוכות ונהנית ממוניטין מצוין. סקרי אמינות מצביעים כי גם ברחבי העולם לקוחות יונדאי מביעים שביעות רצון. בסקר של ארגון J.D Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, שנערך בארה"ב בשנת 2022 ותוצאותיו פורסמו לאחרונה, הגיעה יונדאי למקום השלישי מתוך 32 יצרניות, כאשר במקום הראשון היצרנית האחות קיה. גם בסקר דומה שערך הארגון בגרמניה בשנת 2019 הגיעה יונדאי למקום השלישי מתוך 22 יצרניות שנבדקו. בסקר האמינות של ארגון Consumer Reports שנערך בארצות הברית בשנת 2022 הגיעה יונדאי למקום ה- 13 מתוך 24 יצרניות, והציגה ירידה של 4 מקומות ביחס לסקר הקודם.

יונדאי i20 N

יונדאי i20 N משווקת בישראל עם אחריות יצרן ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים אינם זמינים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית כלמוביל. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 25 עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון בשלוש השנים האחרונות עומדת על 8,500 ₪. עלות ביטוח חובה כ- 1,700 ₪.

בטיחות יונדאי i20 N

ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן את יונדאי i20 בשנת 2021 והעניק לה ציון של 4 כוכבי בטיחות מתוך 5, עם ציוני משנה של 76% בהגנה על מבוגרים, 82% בהגנה של ילדים, 76% בהגנה על הולכי רגל, ו- 67% בגין מערכות הבטיחות ברכב. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 6 מתוך 8.

יונדאי i20 N

אבזור הבטיחות כולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, מערכת התרעה על עייפות הנהג, מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב הנסיעה, מערכת זיהוי תמרורים, ניטור שטחים מתים, מערכת התרעה למניעת שכחת ילדים ברכב, ואורות גבוהים אוטומטיים.

תמורה למחיר יונדאי i20 N

יונדאי i20 N מוצעת במחיר 175,900 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 8 אינץ', תמיכה אלחוטית באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, טעינה אלחוטית לנייד, תאורת אווירה, בקרת אקלים מפוצלת, ריפוד עור משולב בד, כניסה והתנעה ללא מפתח, תאורת לד עוקבת פניה, שמשות אחוריות כהות, מצלמת רוורס, חיישני רוורס, וחישוקי 18 אינץ'.

יונדאי i20 N הינה שירת הברבור של מכוניות ההוט האץ' אשר נעלמות מהעולם ללא שוב. בעידן החשמלי והפוליטיקלי קורקט, אין עוד מקום למכוניות מרעישות ומזהמות שכל יעודן הינו הסבת חיוך לאוחז בהגה. היצרניות האירופאיות הרימו ידיים וויתרו על הסגמנט אותו פיתחו במשך עשורים. יונדאי i20 N נותרה כיחידת סגולה הראויה לרכישה לא רק כברירת מחדל כמעט יחידה, אלא בזכות ביצוע מרשים מאוד של שלדה מהוקצעת, ניהוג מתגמל, ויחידת הנעה מרנינה במחיר שעדיין הגיוני גם אם מעט יקר.

יונדאיi20 N 1.6 טורבו ידנית
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים, 1,598 סמ"ק
הספק מרבי 204/6,500 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 31/1,750-4,500 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים ידנית 6 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,075 מ"מ
רוחב כללי 1,775 מ"מ
גובה כללי 1,440 מ"מ
בסיס גלגלים 2,580 מ"מ
מיכל דלק 40 ליטרים
נפח תא מטען 352 ליטרים
משקל עצמי 1,265 ק"ג
מהירות מרבית 230 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 6.2 שניות
צריכת דלק משולבת (יצרן) 14.3 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 10.0 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 13 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 4 כוכבים (2021)
רמת אבזור בטיחותי 6 (מתוך 8)
מחיר 175,900 ₪

יונדאי i20 N 2023 מבחן דרכים