מבחן דרכים למרצדס A250 AMG

  • כתב: פבל צ'רניצקי
  • צילום: פבל צ'רניצקי
  • 07 אוקטובר 2013
  • 0 תגובות

בשנת 1997 השיקה מרצדס את ה- A קלאס, מיקרוואן שהיה מכוון למשפחות שחיפשו רכב עם תא נוסעים מרווח אך לא היו מעוניינות ברכב גדול. ה- A קלאס הייתה רכב לא שגרתי עבור מרצדס. ה- A קלאס הייתה גבוהה וצרה עם הנעה קדמית. מיד לאחר השקתה, ערך לה מגזין רכב שוודי את "מבחן האייל", מבחן התחמקות ממכשול בו היא נכשלה והתהפכה. מרצדס הזדרזה לצייד את ה- A קלאס במערכת בקרת יציבות, אך את המוניטין הסדוק כבר היה קשה לתקן.

שנת 2012 הגיעה ואיתה רוחות של התחדשות בעולם הרכב. ב.מ.וו השיקה סדרה 1 חדשה, אאודי הציגה A3 חדשה וגם מרצדס החליפה את המיקרוואן הוותיק במשפחתית קומפקטית בתצורת האצ'בק אופנתית ומלאת אופי.

התרשמות חיצונית

אחרי 15 שנים שבהן התרגלנו למרצדס A קלאס המיקרוואנית המשמימה חזרה מרצדס לשולחן השרטוטים ויצרה את אחת המכוניות היפות ביותר בסגמנט. מכל זווית שמסתכלים על ה- A קלאס היא משדרת יוקרה וספורטיביות שקשה להישאר אדיש אליהן, על כך יעידו עשרות המבטים שקיבלה ברחוב וברמזור. במשפט אחד ניתן להגיד שהמרצדס A החדשה פשוט יפה.

מרצדס A250 AMG

החלק הבולט ביותר בעיצוב החיצוני הוא ללא ספק חזית הרכב האגרסיבית הלקוחה היישר מהדור האחרון של האחות הבכירה, ה- S קלאס, ומיישרת קו עם שפת העיצוב הנוכחית של היצרנית. השבכה הקדמית מעוטרת בנקודות כרום מנצנצות שמזכירות יהלומים כשבמרכזה הכוכב המשולש מוצג על גבי פס בצורת כנף מטוס, חבילת AMG ספורט שאיתה הגיע רכב המבחן מוסיפה עיטור בדמות פס אדום בתחתית פתח יניקת האוויר התחתון כמו גם עיגול אדום שמקיף את הנורות בתוך פנסי הבי-קסנון. הצדודית ספורטיבית עם גג שמשתפל בחלקו האחורי, המרכב יושב נמוך והרכב נועל צמיגי 18 אינץ' ספורטיביים וחישוקים מבית היוצר של AMG כשבתוכם מסתתרים קאליפרים אדומים. בחלקו האחורי של הרכב פוגשים בפגוש אחורי עם דיפיוזר שחור, שני מפתחי מפלט מעוטרי כרום ושני פתחי אוורור לבלמים האחוריים.

תא הנוסעים

ה- A אינה מגיעה עם מערכת keyless ועל מנת לפתוח את הדלת חייבים ללחוץ על הכפתור בשלט, אבל זה אומר שמקבלים עוד כמה שניות להסתכל עלייה, אולי זו בעצם הסיבה?!. תא הנוסעים מעוצב במוטיב של שחור-אדום-כסוף. הקונסולה הקדמית מגיעה בצבע שחור וישנן בפנים הרכב מספר נגיעות מתבקשות של כרום מסביב לאיזור השליטה המרכזי, המסך, בדלתות, בתוך ההגה ובדוושות הספורטיביות. מרצדס שילבו בקפידה גם עיטורים בצבע אדום במסגרת פתחי האיוורור, חגורות הבטיחות והתפרים של הכסאות, ההגה והדלתות בכדי שלא נשכח בטעות את אופיו הספורטיבי של הרכב.

המושבים הקדמיים הם מושבים ספורטיביים מרופדים בעור ואלקנטרה, מעליהם גג שמש ענקי שנפתח במלואו וממול קונסולה מרכזית בחיפוי דמוי סיבי פחמן, תא כפפות מקורר, שלושה פתחי מיזוג מרכזיים עגולים עם טווח כיוון רחב, הגה מחופה עור עם מנופים להעברת הילוכים וכפתורי שליטה על מערכת המולטימדיה, בקרת השיוט וקישוריות הבלוטות'. מסך 5.8 אינץ' של מערכת המולטימדיה מציג מידע על מערכות הרכב השונות. במרכז לוח המחוונים, על רקע דגל שחמט, נמצא מסך נוסף המציג מידע על מערכות הרכב ומחשב הדרך. שני המסכים בעלי רזולוציה גבוהה מאוד והם קריאים גם באור שמש ישיר.

מרצדס A250 AMG. תא הנוסעים

בין הנוסעים, היכן שבד"כ ממוקמת ידית העברת ההילוכים (שעברה אל מאחורי ההגה) נמצאים שני תאי אחסון דיי גדולים כשבתא הקדמי מתסתתרים שקע 12V. מתחת למשענת היד המרכזית מסתתר עוד תא אחסון גדול עם שקעי USB ו- AUX. כמו כן, ניתן למצוא בין המושבים הקדמיים שני מחזיקי כוסות בגדלים שונים. מיקומם של הכפתורים והמתגים השונים בתא הנוסעים נוח ואינטואיטיבי והם מרגישים איכותיים ומוצקים. למרות שההסתגלות למערכת המולטימדיה לקחה מעט יותר זמן מהרצוי, בסופו של דבר הגישה לכל התפריטים נעשתה במהירות וקלות יחסית.

באופן כללי תא הנוסעים מציג איכות חומרים גבוהה מאוד ולמרות שה- A קלאס ספגה מעט ביקורות על איכות החומרים בחלקו התחתון של תא הנוסעים, כל האיזורים והמשטחים איתם בנו במגע בתידרות גבוהה היו נעימים למגע ובאיכות הרכבה טובה.

נראה שמרצדס השקיעה מחשבה רבה בהקניית אווירה ספורטיבית ועיצוב ואופנתי לתא הנוסעים, כך למשל שולבו נורות אווירה במשענות הראש של כל המושבים, מתחת למושבים, בידיות הדלתות, ואפילו בספי הדלתות. מרשימת האבזור נעדרת מערכת ניווט, מערכת המיזוג היא מכאנית עם איזור אחד בלבד ומורגש חסרונם של פתחי איוורור למושבים האחוריים. המסך אינו מסך מגע והוא נשלט מגלגלת הנמצאת על הקונסולה. כפתורי השליטה שעל ההגה שולטים על מערכת המולטימדיה אך אינם מאפשרים גישה לתפריט הבלוטות', על אף האפשרות להזרמת שמע בעזרת קישוריות הבולטות'. דבר נוסף שכדאי לקחת לתשומת הלב ולהיערך בהתאם היא העובדה כי המערכת אינה מציגה שמות אנשי קשר בעברית..

הכניסה למושב האחורי מעט מסורבלת בשל מפתח דלתות צר. גבם של המושבים הקדמיים גבוה ומשענות הראש קבועות במקוםומנתקות את היושבים מאחור מהמתרחש לפנים. בסיס מושב אחורי מעט קצר בשילוב גג משתפל יוצרים מרחב אחורי מעט צפוף. תעלת ההינע גבוהה והופכת את האפשרות להושיב נוסע באמצע המושב האחורי לתאורטית בלבד. לסיכום ניתן לומר כי שני מבוגרים יישבו מאחור בנוחות יחסית, לגבי נוסע שלישי כדאי שתחשבו שוב.

מרצדס A250 AMG. תא המטען

תא המטען אינו פרקטי במיוחד, נפחו הוא 341 ליטרים אך פתח ההטענה גבוה וצר. הנפח מתקבל לאחר ויתור על גלגל רזרזבי ובמקומו תמצאו ערכת תיקון תקרים. על אף תצורת ההאצ'בק, המושבים האחוריים אינם מתקפלים במלואם ומשאירים רצפה לא שטוחה גם לאחר קיפול מלא של המשענות.

מניעים

מהר מאוד לאחר שמתיישבים במושב הנהג של המרצדס A קלאס וחוגרים את חגורת הבטיחות האדומה אפשר למצוא תנוחת נהיגה מתאימה בזכות כיוונון חשמלי מלא עם שלושה זכרונות למושב הנהג, טווח טווח תנועת בסיס וגג המושב גדול והגה המתכוונן לגובה ולעומק.

המפתח, שנשאר אצלנו ביד עוד מהלחיצה על הכפתור נכנס לפעולה גם כאן, מאחר ואין כאמור כפתור הנעה, אנו שוב נדרשים "לעבוד קשה". סיבוב של המפתח מעיר לחיים את המנוע הבכיר של קשת דגמי ה- A קלאס העממיים: מנוע בנזין מוגדש טורבו בנפח 2.0 ליטר עם תפוקה של 211 כ"ס ונתון מומנט מרבי של 35.7 קג"מ. המנוע משודךל תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בת שבעה הילוכים המעבירה את הכח באמצעות תמסורת אל הגלגלים הקדמיים.

מרצדס A250 AMG. תא המנוע

מיד לאחר ההנעה נדלקות בלוח המחוונים שלל נורות המזכירות את מעטפת הבטיחות המקיפה המגנה על הנהג בכל מצב אפשרי: 6 כריות אוויר עם אפשרות לניתוק כרית האוויר של הנוסע, בקרת יציבות, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, התראה על אי שמירת מרחק, בקרת שיוט עם מגביל מהירות והתראה על עצמים בשטחים מתים במראות הצד. בנוסף מצויידת ה- A250 בעיגוני ISOFIX במושבים האחוריים, התראה על אי חגירת חגורות בטיחות במושבים הקדמיים, מערכת הבודקת את עירנות הנהג, מצלמת נסיעה לאחור ועוד.

יוצאים לדרך

ה- A קלאס לא אוהבת במיוחד נסיעה על כבישים משובשים, ככל הנראה בגלל הצמיגים הרחבים ונמוכי החתך ובולמי הזעזועים שהוקשחו במסגרת חבילת AMG ספורט. ה- A קלאס שמכויילת באופן נוקשה לטובת נסיעה מהירה ובטחה בכבישים באיכות גבוהה מסתדרת קצת פחות טוב עם בורות בכביש ופתחי ביוב שקועים. פעולתה של תיבת ההילוכים זריזה וחלקה והיא דואגת להשאיר את המנוע בטווח הסל"ד הרצוי לפי מצב הנהיגה שנבחר ע"י הנהג. מצב E מכתיב למנוע אופי פעולה רדום ורגוע לטובת תצרוכת דלק מיטבית בנסיעות עירוניות והוא שומר את המנוע בטווח התחתון של הסל"ד ומשלב תמיד את ההילוך הגבוה ביותר האפשרי. הפעלה של מערכת הדממת המנוע האוטומטית מגבירה את האפקט ומכבה את המנוע בכל עצירה. המערכת פועלת בצורה כה טובה למעשה, שלעיתים התזכורת היחידה לכך שהמנוע כבה הייתה כשהוא הונע מחדש.

ברגע היציאה מגוש דן הצפוף והפקוק והעלייה לכביש המהיר, ה- A קלאס הרגישה הרבה יותר טוב, המתלים הקשיחים יחסית מגהצים גלים בכביש בצורה מופתית, פעולת המיזוג שקטה ואפקטיבית מאוד, מערכת השמע איכותית ומשדרת צליל נקי הודות למערכת RDS שעוברת בין תדרי הרדיו השונים על מנת למצוא את איכות השידור הטובה ביותר של התחנה לה מקשיב הנהג באותו רגע. למרות רעשי הרוח והצמיגים החודרים לתא הנוסעים במהירויות גבוהות השיוט נינוח למדי וניתן להגיע למהירויות מאוד לא חוקיות ללא שום מאמץ.

אך עם כל הכבוד לשיוטי אוטוסטרדה או נסיעה למרכז הקניות האופנתי במרכז העיר, סביבת המחייה הטבעית של ה- A250, במיוחד אם לוקחים בחשבון את חבילת הספורט, היא בכבישים מפותלים. העברה של בורר מצב הנהיגה למצב ספורט מחדד את תגובות הדוושה, מקשיח את המתלים, מפחית את תגבור ההגה, מגביר את מהירות העברת ההילוכים ושומר את מחט הסל"ד קרוב מאוד לקו האדום. הידיים מתהדקות סביב ההגה השמנמן, האצבעות תופסות את מקומן על מנופי העברת ההילוכים, השכמות נשתלות במושב הספורטיבי וברגע אחד נשכחים כל הבורות במרכז תל אביב, נשכחת מערכת המולטימדיה הלא אינטואיטיבית והיא מושתקת על מנת להאזין לצליל המנוע. לא חשבתי שאי פעם אכתוב את השורות האלה על מנוע ארבעה צילינדרים, במיוחד כזה המושתק ע"י מגדש טורבו, אך מרצדס הצליחו לגרום לו להשמיע צליל כה ערב בסל"ד גבוה, צליל המשולב בקול פעפוע בעת העברת הילוכים שמצאתי את עצמי מעביר הילוכים בתדירות גבוהה הרבה יותר מהנדרש.

האחיזה של ה- A250 כה גבוהה שהיא צלחה בקלילות ובאדישות כל פניה ועיקול שלתוכו הושלכה, אם כי במצבים קיצוניים התגלו סממנים של תת היגוי קל שתוקנו באופן כמעט מיידי ע"י בקרת האחיזה, שלמרות שאינה ניתנת לניתוק מלא, מאפשרת חופש פעולה מסויים. קצב ההתקדמות של ה- A קלאס מהיר מאוד. כמה מהיר? במהלך המבחן נמדדו 7.52 שניות במיאוץ מאפס למאה קמ"ש ו- 4.9 שניות מ- 80 ל- 120 קמ"ש. הבלמים המחוררים נושכים באפקטיביות ומאפשרים עצירה מהירה והחלטית. גם לאחר שימוש ארוך ואינסטסיבי לא הורגשה ירידה ביכולת הבלמים.צריכת הדלק שנמדדה במהלך המבחן עמדה על 7.3 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת נמרצת ו- 15.6 ק"מ לליטר בנסיעה בין עירונית נינוחה.

סיכום

מרצדס A250 היא מכונית שגורמת למלחמת חורמה בין ההגיון לרגש. מחד, היא לא נוחה בנסיעה עירונית, תג המחיר שעומד על 275,000 ₪ מתנגש עם רשימת האבזור הקצרה יחסית, הראות החוצה מוגבלת והמושב האחורי לא נוח בנסיעות ארוכות. מאידך, המנוע חזק, האחיזה טובה, היא גומעת מרחקים בלי מאמץ ומעל לכל היא יפייפיה.

בשילוב חבילת AMG ספורט, ה- A קלאס מושכת אין סוף מבטים ונהגים המעדיפים להימנע מתשומת לב ירגישו בה שלא בנוח אך אלה האוהבים את המבטים המשתאים ירגישו בה כמו אישיות מפורסמת. היא משדרת משהו שכיום נמצא במחסור בעולם הרכב, הערכה, והיא עושה זאת מבלי לעורר קנאה יוקדת או אנטגוניזם משאר עוברי האורח כמו שעושות מכוניות יוקרה אחרות. היא מעירה את הילד שבך וגורמת לך לצאת לנסיעה ללא שום מטרה, רק לשם הנהיגה עצמה. היא גורמת לנוהג בה לבחור בדרך הארוכה ומספקת אין סוף הנאה תוך כדי. מרצדס A קלאס היא הילד ההוא בתיכון, שסיפרתם לכל חבריכם ששנאתם, אך בתוך תוככם לא היה דבר שרציתם יותר מאשר להיות כמותו.

מרצדס A250 AMG