מבחן דרכים - מיצובישי ספייס סטאר

  • כתב: פבל צ'רניצקי
  • צילום: פבל צ'רניצקי
  • 17 יולי 2014
  • 0 תגובות

מיצובישי ספייס סטאר, המכונה מיצובישי מיראג' בשווקים מסוימים היא הסופר מיני הראשונה של היצרנית שמשווקת בישראל, אך למעשה מדובר בנכדה של מיצובישי קולט ששווקה אצלנו בשנות ה- 90 וזכתה להצלחה לא מבוטלת בקרב צעירים שחיפשו מכונית קטנה ואופנתית עם מנועים חזקים יחסית ומראה ספורטיבי.

מיצובישי ספייס סטאר

עם הדגם הנוכחי החליטה מיצובישי לתקוף את השוק מכיוון אחר - מכונית סופר מיני שקטנה מרוב מתחרותיה, מנועים קטנים וחסכוניים ותיבות הילוכים ידנית ורציפה, עלויות ייצור נמוכות, ומחיר נגיש. הכיוון אליו הלכה מיצובישי ברור ומהווה הבנה מצוינת של שוק הרכב שהולך לכיוון מכוניות קטנות וחסכוניות.

מיצובישי ספייס סטאר משווקת בישראל כמתחרה בקטגוריית הסופר מיני, אך מידותיה שעומדות על אורך של 3,710 מ"מ, רוחב של 1,665 מ"מ, גובה של 1,490 מ"מ ובסיס גלגלים שנמתח על פני 2,450 מ"מ מציבים אותה רחוק בתחתית הקטגוריה וקרוב יותר למכוניות עירוניות. מחירה, שעומד על 66,900 ₪ לגרסה הידנית עם מנוע 1.0 ליטר ו-79,900 ₪ לגרסה האוטומטית רציפה עם מנוע 1.2 ליטר מציב אותה קרוב יותר למכוניות כגון יונדאי i10 וסוזוקי ספלאש, וכן מול ניסאן מיקרה שמציגה מידות ומחירים דומים.

עיצוב חיצוני

כלמוביל, יבואנית מיצובישי לישראל, החליטה עם נחיתת הספייס סטאר בישראל, להעניק לרכב מעט שמחת חיים ולשווק אותו עם מגוון אפשרויות התאמה אישית וסטים של מדבקות שיעניקו לו מראה שובב וצעיר. את רכב המבחן קיבלנו בעיצוב מעט רציני ובוגר יותר, צבוע בשחור ובלי תוספות כגון פסי מירוץ או עיצוב של החיפושית הקרויה בפי כל "פרת משה רבינו" (עיגולים שחורים על רקע אדום כהה).

מיצובישי ספייס סטאר

למעט הספויילר האחורי המגודל והחלונות האחוריים המושחרים שמוצעים בגרסה האוטומטית בלבד המעניקים לרכב נגיעה ספורטיבית אחת ויחידה, קשה למצוא נקודות מעניינות בעיצוב של מיצובישי ספייס סטאר. אולי זה בגלל העובדה שמתחילת השיווק עלו לכביש כ- 4,500 מכוניות מהדגם ואולי זה בגלל הצבע השחור שבולע את מעט הקימורים שלו, אך הוא נראה סתמי למדי.

לאחר שמתבוננים בספייס סטאר מספר פעמים, מתחילים להתרגל לעיצוב. היא אמנם לא תסובב מבטים בטיילת בתל אביב, אך ללא ספק מצליחה לסחוט אמירות מתלהבות והערות על אופייה החמוד מבנות המין היפה. הגלגלים הקטנים, יחד עם העיצוב העגלגל וסרחי העודף הקטנים תורמים למראה החביב והלא מאיים.

תא הנוסעים

הכניסה לתא הנוסעים מחזירה אותי במנהרת הזמן לסבתא המיתולוגית של מיצובישי ספייס סטאר, תא הנוסעים מצליח להזכיר במידת מה מכוניות יפניות משפחתיות משנות ה- 90 העליזות. תלוי עד כמה אתם נוטים להיות סנטימנטליים ונוסטלגיים, תא הנוסעים יכול להעלות זכרונות נעימים או לגרום לחוסר שביעות רצון משווע. משטחי הפלסטיק חלקים ולא מעוצבים, פקדי השליטה של מערכת המיזוג הנעים על מסילה ימינה ושמאלה, במקום החוגות והכפתורים המקובלים כיום בתעשייה וראשי ברגים חשופים שנראו במספר מקומות ומראים עד כמה השתדלה מיצובישי להוזיל את עלויות המכונית.

מיצובישי ספייס סטאר. תא הנוסעים.

שילוב צבעים של שחור ולבן יחד עם תבנית ריבועים צהובים על המושבים הופכים את תא הנוסעים לאוורירי יותר, אך קשה להתעלם מהחסכון בעלויות היצור של הרכב. כתוצאה מכך מרבית המשטחים והמתגים מרגישים זולים, חלולים ולא איכותיים ודיפון הדלתות ולוח המחוונים אף נכנעים תחת עומס של לחיצה עם האצבע ומתעוותים כאשר מופעל עליהם לחץ מתון. לזכותה של מיצובישי ייאמר כי החסכון מגיע בסופו של דבר לצרכן בדמות מחיר רכישה זול.

איכות ההרכבה של מיצובישי ספייס סטאר טובה ומרבית המשטחים מחוברים למקומם בחוזקה. במהלך המבחן לא נשמעו ציוצים, חריקות או רעשים מיותרים ותא הנוסעים נשאר שקט מאוד.

אבזור והנדסת אנוש

בניגוד מוחלט לעיצוב החיצוני והפנימי של מיצובישי ספיסי סטאר, רשימת האבזור ארוכה מאוד בהתחשב במחיר הנמוך. המכונית מגיעה עם אפשרות למערכת מולטימדיה של חברת JVC בהתקנה מקומית עם מסך מגע גדול, קישוריות בלוטות' ושקעי USB ו- AUX. מצאנו, כי מסך מערכת המולטימדיה מעט כהה מדי ובשמש ישירה תתקשו לראות את התצוגה.

מיצובישי ספייס סטאר. מערכת המולטימדיה מפתיעה לטובה.

רשימת האבזור של מיצובישי ספייס סטאר אינה נגמרת במערכת המולטימדיה וכוללת גם ארבעה חלונות חשמליים (שניים בגרסה הידנית) עם פתיחה אוטומטית של חלון הנהג, מראות חשמליות מחוממות, חלונות אחוריים מושחמים, חיישני אורות ומגבים ומחשב דרך המציג צריכת דלק רגעית וממוצעת וטווח עד התדלוק הבא.

אבזור הבטיחות טוב וכולל 6 כריות אוויר עם אפשרות לניתוק כרית האוויר של הנוסע, מערכת בקרת יציבות, בקרת משיכה וחלוקת לחצי בלימה בחירום, עיגוני ISOFIX במושבים האחוריים, הבהוב פנסי הבלימה בזמן בלימת חירום ועוד. הגרסה האוטומטית מקבלת גם מערכת סיוע לזינוק בעליה.

מיצובישי ספייס סטאר. יש אפילו חיישן אורות.

בתא הנוסעים של מיצובישי ספייס סטאר מפוזרים לא מעט תאי אחסון. בתחתית הקונסולה נמצאים שני מחזיקי כוסות ותא אחסון גדול לטלפון או ארנק, בתאי האחסון שבדלתות קיימים תאים לבקבוקי חצי ליטר, בין המושבים נמצא מחזיק כוסות נוסף ומעל תא הכפפות הגדול ישנו מדף קטן בו אפשר להניח פריטים שונים.

הנדסת האנוש טובה ומעט המתגים המפוזרים בתא הנוסעים ממוקמים מתוך מחשבה על נוחות הנהג. הגישה לתאי האחסון נוחה וקלה, משוטי האיתות נמצאים קרוב להגה ורוב המתגים שנמצאים בשימוש מתמיד נופלים בטבעיות לידיים. החסרון הגדול ביותר של מיצובישי ספייס סטאר בסעיף האבזור הוא היעדרם המוחלט של פקדי שליטה על גלגל ההגה, דבר שהפך נפוץ בשנים האחרונות, אפילו במכוניות זולות משמעותית.

מיצובישי ספייס סטאר. אבל פתחי המיזוג המרכזיים אינם נסגרים.

 

מרווח ונוחות

המושבים הקדמיים של מיצובישי ספייס סטאר רכים מדי, אינם תומכים מספיק ומרגישים זולים. כמו כן, אחד החסרונות הגדולים ביותר היא המיעוט באפשרויות כיוון של מושב הנהג. למעט הסטת זווית גב המושב והרמת חלקו האחורי של בסיס המושב, לא קימת כל אפשרויות כיוון ונאלצתי להתמודד עם תנוחת ישיבה גבוהה מאוד שאינה משאירה מספיק מרווח לראש. ההגה שמתכוונן רק לגובה מוסיף לבעייתיות של מציאת תנוחת נהיגה אופטימלית. אפשר להתרגל, אבל נוח זה לא.

מיצובישי ספייס סטאר. המושבים הקדמיים לא מאוד איכותיים.

מאידך, המרווח לרגליים בשני המושבים הקדמיים מספק לחלוטין והמושבים הרכים מתגלים כנוחים יחסית בנסיעה על כבישים משובשים במיוחד ומצליחים לבלוע כל מהמורה אפשרית.

במעבר למושב האחורי מתגלה החסכון ביתר שאת. במקום שני מושבים שקועים ומושב אחד מוגבה מעט, אנחנו נתקלים כאן בספסל שטוח ונטול תמיכה. גב המושב ממשיך בעיצוב השטוח ולמעט תפר אחד בשני המושבים הקיצוניים, שנותן מעט ניגודיות, התגלה הספסל כמשעמם מאוד.

מיצובישי ספייס סטאר. מאחור המצב טוב עוד פחות.

כאשר מתיישבים במושבים האחוריים, מגלים שהם כצפוי אינם מספקים תמיכה צידית טובה אך המרווח מפתיע לטובה. גם לראש וגם לברכיים יש שפע מקום, יותר ממכוניות עירוניות ואף יותר ממספר מכוניות סופר מיני. הודות למיקום הגבוה של מושב הנהג, מקבל הנוסע שמאחוריו מספיק מקום להשחיל מתחתיו את רגליו. המושב האחורי מספק די מקום לשני מבוגרים או לשני מושבי בטיחות לתינוקות, שלושה מבוגרים יאלצו להצטופף.

תא המטען סביר בגודלו עם נפח של 235 ליטר. שפת ההטענה גבוהה יחסית, אך בהתחשב באופייה העירוני של המכונית הוא מספק לחלוטין לקניות השבועיות של רווק או זוג צעיר. על מנת להעמיס פריטים גדולים יותר כגון עגלת תינוק, ניתן לקפל את גב המושבים המתפצל בתצורת 40:60.

מיצובישי ספייס סטאר. תא המטען קטן אבל מתאים לאופי המכונית.

יחידת הנעה

מתחת למכסה המנוע של מיצובישי ספייס סטאר מתחבא מנוע בעל שלושה צילינדרים בנפח של 1.0 ליטר בגרסה הידנית או 1.2 ליטר בגרסה האוטומטית. הספקו של המנוע הקטן עומד על 71 כ"ס והמומנט המרבי עומד על 9.0 קג"מ. תאוצת הרכב לעבר 100 קמ"ש אורכת 13.6 שניות ארוכות והמהירות המרבית עומדת על 172 קמ"ש. צריכת הדלק המוצהרת עומדת על 25 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת.

מיצובישי ספייס סטאר. המנוע זריז, ורועד פחות ממה שנהוג לחשוב.

המנוע הגדול יותר שהגיע ברכב המבחן מפיק 80 כ"ס ומומנט מרבי של 10.8 קג"מ. התאוצה מאפס למאה אורכת 12.8 שניות אך במהלך המבחן, וכאשר ברכב ישבתי רק אני, לא הצלחתי לרדת מ- 14.0 שניות איטיות למדי שנמדדו ע"י מערכת GPS מדויקת יותר ממד המהירות המותקן במכונית. המיאוץ מ- 80 ל- 120 קמ"ש ארך 11 שניות. בסיום המבחן, שכלל בעיקר נסיעה עירונית ועמידה ממושכת בפקקים, עמדה צריכת הדלק הממוצעת על 12.6 ק"מ לליטר.

בניגוד לדעה הרווחת על מנועי שלושה צילינדרים הנוטים לרעוד ולהפיק ויברציות, נשארה מיצובישי ספייס סטאר דוממת כמעט לחלוטין בכל עצירה. הרמז היחיד לעובדה כי מתחת למנוע נמצאת אותה מכונת ויברציות ידועה לשמצה היא רעידות עדינות מאוד בזמן הזינוק והרושם הכללי שמתקבל חיובי הרבה יותר ממה שאומרות השמועות ברחוב.

מיצובישי ספייס סטאר. אבל תיבת ההילוכים נוטה להרעיש

על הכביש

ברגע שמניעים את מיצובישי ספייס סטאר ומתחילים לחפש חניה במרכז העיר הצפופה, מתגלה שוב אופייה העירוני של המכונית והמיצוב השנוי במחלוקת שלה בישראל. בעוד מכוניות סופר מיני אמורות לספק חבילה מקיפה לדרישותיה של משפחה צעירה, מכוניות עירוניות אינה מתביישת בעובדה כי מטרת העל בחייה היא להוות כלי רכב זריז, קטן וקומפקטי שישרת את בעליו ביעילות הגבוהה ביותר בעיר ויגרום לו למינימום רגעי תסכול בזמן חיפוש חניה או בתחנת הדלק.

בניגוד לעובדה שמיצובישי ספייס סטאר משתייכת על הנייר לקטגוריה הסופר מיני, היא דווקא מצליחה למלא את יכולה באופן מעורר התפעלות. העיר הגדולה מרגישה כמו כפפה על ידה של המכונית, תנוחת הנהיגה הגבוהה מאפשרת שדה ראייה מצוין לכל הכיוונים, ההגה הקליל מאפשר השלמת 3.5 הסיבובים מנעילה לנעילה במהירות. רדיוס פניה של 4.6 מטר יכול בקלות להכניס, ולהוציא אתכם, ממקומות חנייה וסמטאות צרות שחשבתם עד כה שהכניסה אליהם היא בגדר פנטזיה.

מיצובישי ספייס סטאר. כושר התמרון המעולה יכניס אתכם גם למקומות החניה הצפופים ביותר.

המתלים והמושבים הרכים מצליחים לגהץ את רובן המוחלט של תחלואות האספלט הישראלי ולהשאיר כמעט כל מהמורה אפשרית מחוץ לתא הנוסעים וניתן לומר כי נוחות הנסיעה בתחום העירוני מצוינת.

הודות למשקל עצמי נמוך של 865 ק"ג בלבד, המנוע הקטן והחלש לכאורה, מצליח להרגיש זריז וחי מאוד. היציאה מהמקום נעשית בזריזות וקלילות, יציאה לעקיפות במהירויות נמוכות נעשות בלי כל קושי ואפילו בנסיעה מהירה יחסית של כ- 70 קמ"ש מרגישה מיצובישי ספייס סטאר מעולה.

מיצובישי ספייס סטאר. צמיגים בחתך גבוה ומתלים רכים מעניקים נוחות נסיעה טובה.

יחידת ההנעה עם תיבת ההילוכים הרציפה שפועלת בצורה מצוינת בעיר מרגישות מעט לא בנוח מחוץ לעיר ובשיוט במהירויות גבוהות. בידוד הרעשים לוקה בחסר ומחדיר לא מעט רעשי כביש ורוח לתא הנוסעים. שאון המנוע והשריקה התמידית של תיבת ההילוכים נשמעים גם הם תדיר. המתלים שהרגישו כה טוב בעיר מרגישים על הכביש המהיר רכים מדי. המכונית מקפצת ומיטלטלת על שיבושים רוחביים ומתנדנדת על כביש גלי ומוטב כי השיוט בכביש המהיר יעשה במהירויות נמוכות יחסית.

מיצובישי ספייס סטאר אינה מתפקדת באופן מיטבי תחת עומס. הצמיגים הדקיקים שמטרתם העיקרית היא חסכון בדלק אינם מספקים די אחיזה ובשילוב עם בולמי הזעזועים הרכים המכונית ממהרת לצאת לתת היגוי בנהיגה דינאמית. בלחיצה אגרסיבית של דוושת התאוצה, תיבת ההילוכים משאירה את המנוע על כ- 5,500 סל"ד רועשים, עד כדי הורדה של רגל ימין מהגז תוך תחושה קשה של אי נעימות מהסבל שעוברת המכונית הקטנה. ההגה החשמלי הקל ונטול התחושה שהרגיש כמו מתנה משמיים בתוך העיר מרגיש כמו עונש בכביש מפותל, ומסרס כל אפשרות להנות עם המכונית.

סיכום

אחרי מספר שעות עם מיצובישי ספייס סטאר במרכזי ערים, כבישים מהירים, דרכים מפותלות, חיפוש אחר מקומות החניה צפופים ומאתגרים, והתפעלות מיכולותיה של המכונית בעיר והקלות המרגיזה בה היא צולחת את כל המכשולים של הג'ונגל האורבני, גרמו לי להבין ולכבד אותה.

מיצובישי ספייס סטאר

נכון שמיצובישי ספייס סטאר היא אחת ממכוניות הסופר מיני הקטנות, הצפופות, החלשות, והפחות איכותיות בקטגוריה, אבל סט הכישורים המופלא שלה בעיר מציבים אותה כאחת המכוניות העירונית המרווחות, המאובזרות והחזקות ביותר בקטגוריה. כל אלה, יחד עם מחיר של 79,900 ₪ שגבוה אך באלפי שקלים בודדים מהגרסאות הבכירות של עירוניות מובילות כגון קיה פיקנטו או יונדאי i10 הופכות אותה לפרטנרית מצוינת בעיר.

בסופו של דבר העם היושב בציון מצביע ברגליים ומיצובישי ספייס סטאר היא המכונית הנמכרת ביותר של היצרנית בישראל, בעזרתה הצליחה כלמוביל במחצית הראשונה של שנת 2014 להגיע למספר מסירות כפול ביחס לשנה שעברה. אז למרות כל החסרונות שלה, מיצובישי עושים כנראה משהו מאוד נכון.

מיצובישי ספייס סטאר. המכונית הנמכרת ביותר של היבואנית.

 

מיצובישי ספייס סטאר 2014